Heti alkuun alauerajaus: tämä ei koske millään tavalla pääkaupunkiseutua, eli kehäkolmosen sisäpuolinen autoilijakunta voi keskittyä muiden vastausten torjuntaan...
tässä sysksn mittaan kun olen kattellut etelästä tampereelle tulevan moottoritien kulkijaimiston toimintaa keliolosuhteen funktiona, niin taidanpa ensi viikolla siirtyä käyttämään vähemmän liikennöityjä teitä. On se touhu sitä luokkaa, että siellä on vähintään 50 autoa samassa kasassa
kun jotain ennenpitkää tapahtuu.
Ei oikeen näin subagraariselle asujalle aukee miksi kaupungissa hyvien joukkoliikenneyhteyksien ulottuvilla asuvien ihmisten pitää keliolosuhteista piittaamatta kulkea muutaman kilometrin työmatka omalla autolla ja kirota huonoa tienhoitoa, liukkautta ja parkkipaikkojen vähyyttä, ja sitä kun omalla autolla ei pääsekään markettiin sisälle asti...
Nyt kun on muodikasta "kilpailuttaa" tienhoito, niin näin yksinkertaisen ihmisen näkökulmasta on kovin selvä asia, että painopiste heikentyneessä hoitotoimessa asetaan sinne, missä sakon määrä ja sen saamisen todennäköisyys on suurin; eli moottoritielle/teille ja tampereella erityisesti tuohon rantatiehen, josta YIT jo viime talvena onnistui ainakin yhden 8 tonnin sakon hankkimaan. Toki on ymmärrettävää, että eihän pörssiyhtiö ole voinut budjetoida tuollaisia menoeriä, niin sama summa rahoituskuluilla lisättynä otetaan pois vähemmän liikennöidyilta teiltä, jossa tiehallinnon henkilökunta käy kerran vuodessa (heinäkuussa) katsomassa onko kilpailutettu tienhoitaja (eli alihankkijan alihankkijan... ja ) pitänyt tien sopimuksenmukaisessa kunnossa...
Itse kun olen oikeesti maalta kotoisin, niin en oikeen kaikilta osin jaksa ymmärtää tuota porua huonosti hoidetuista teistä. Talvella kun oli ihan oikeesti lunta, niin usein piti käydä auraamssa oman tien lisäksi TVH:n "hoitaman" paikallistien joku pätkä, jotta pääsi jollain keinolla kouluun tai töihin. Joka huushollissa oli sen verran aktiviteettia, jotta tie saatiin jollain tavalla kuljettavaan kuntoon, vaikka TVH:n sisu olisikin ollut ojantukkeena...
Nykyään tuntuu olevan ajatusmallina että kaikki pitää olla valminna mulle ja heti.
Toki tällä veroasteella voisi kyllä jotain toimintaa tapahtuakin... taitaa vaan tuohon kilpailuttamiseen kulua niin paljon resursseja, että varsinainen toiminta jää heikommalle...