Huonoja uutisia Luxista...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Huonoja uutisia Luxista...

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lopulta päästiin alkuun luxin ruostevaurioiden korjauksessa ja nyt näyttää siltä, että korjaamatta jää meikäläiseltä tämä raato. Takapyörän koteloista ei ole jäljellä käyännössä mitään... Meisseli menee läpi melkein joka kohdasta ja aikaisemmat korjaukset on tehty päin persettä, eli pistehitsaamalla lappuja lappujen päälle, jotka eivät ole kiinni kuin nimeksi.

Eli ainakaan itse en tästä hommasta selviä, joten voisin luopua autosta, jos joku on kiinnostunut haastavasta projektista tai hyvästä tekniikan luovuttajasta. Konehan luxissa on hyvässä iskussa; vain 267K ajettu 8-tappinen turbo. Tänä kesänä uusittu mm. vesipumppu, öljypumpun tiivisteet, vk-tiiviste, huollettu perusteellisesti, vaihdettu uuden veroinen syyläri, melkein kaikki sytytyksen osat (mm. bensapumpun rele, sytytysyksikkö, virtalukon pohja) jne. Ilmaiseksi en autosta luovu, koska siihen on tullut laitettua aika paljon rahaa... Kone ei savuta eikä syö öljyä. Autossa on myös uudenkarheat ja hyvin toimivat jarrut (levyt, palat ja satulat). Toinen vaihtoehto on, että etsin itse paremman korin tai jätän luxin varaosa-autoksi/puran auton ja myyn osina. Eli tarjouksia saa esittää. Olisin myös kiinnostunut ostamaan vähän paremmassa hapessa olevan harrasteauton luxin tilalle, joten vaihtokauppaakin voi ehdottaa esim. 90-luvun tonnari tai og-satku T16-tekniikalla kiinnostaisi. Siis pitää olla hyvässä kunnossa, ei vastaava hitsausprojekti ;-)

Tässä muutama kuva:

Kuva
Tämän näköinen auto on siis päältä päin.

Kuva
Tähän lokasuojan kaareen löytyy korjauspala.

Kuva
Kontin pohja on vielä kova, mutta nurkat puuttuu...

Kuva
Iskarin yläpää melkein irti...

Kuva
Pehmoista on pelti näillä nurkilla...
Viimeksi muokannut Eski, Ma Heinä 26, 2004 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Yhteystiedot tietysti unohtui, eli esa.nykanen@saabclub.fi tai 0407267032.

Eski
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Toi nyt ei oikeasti ole mikään kauhean paha. Ainakin minä olen muutaman paljon pahemman satkun hitsannut ja korjannut. Harmi vaan, että tuo on noin kauhean kaukana, muuten olisin sen voinut materiaali ja ruokapalkalla hitsata.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Njoo noista kuvista ei ehkä ihan paljastu koko totuus... Kaveri, jonka tuo piti hitsata arvioi, että hommassa olisi noin kuukauden työ. Viikko per pyöränkotelo ja muut paikat päälle ja ovien alareunat. Etupyörän kaaret on huomattavasti paremmat ja etuovissa vain pienet reiät. Takaovet on niin huonot, että pääsee helpommalla, kun vain maalaa paremmat ovet luxin väreihin... Siis paremmat takaovetkin ehdin jo hommata.

Luxissa on muuten leimaa vielä pari viikkoa, joten sitä pääsee ihan ajamaankin vielä.

Eski
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Minä hain omaan luxiini hajottamolta hyväkuntoisen peräosan ja otin siitä tarvittavat palat. Leikkasivat hajottamolla siis takaovien takaa auton poikki ja nostivat meikäläisen peräkärryyn.
Luxiin vaihdettiin sitten koko takakontti ja lokasuojien sisäosat kokonaan sekä osa kaarista, palkeista jne.
Kuviakin otin mutta en ole vielä laittanut mihinkään näkösälle.

Menihän siinäkin aikaa mutta oli paljon mukavampaa leikata isoa osaa pois ja laittaa oikean muotoista suoraan tilalle kuin että olisi koittanut pieniä paloja sinne tänne muotoilla.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1504
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Juu et sä eski turhaan purnannu noista ruosteista. Kyllä noi mun auton pari hassua ruostepaikkaa kalpenee aikalailla ton sun satsin rinnalla..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei tuo kyllä kauheen houkuttelevalta näytä :oops:

Itellä on työn alla äiteen 900:n takaloosteri. ei onneksi ole noin paha vaikka sieltäkin kivoja ylläreitä löyty :cry: , takavalojen alta ja kuskin puolen takalokari.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Löytyisiköhän keneltäkään mitään säilytyspaikkaa luxille Jyväskylän nurkilta? Voisin maksaa ihan vuokraakin, jos auton saisi katon alle talveksi... Siis siinä tapauksessa, että pidän tuon itselläni toistaiseksi. Jos auto jää omaan pihaan taivasalle, niin sitten joutaa purkaa samantien...

Eski
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7796
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Korjaamisesta..

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä toi satkun koko perän vaihto on loppujen lopuksi melko helppo homma, siellä on pohjassa merkit mistä se pitää leikata poikki.
ja pilarissakaan ei ole kuin yksi kohta mistä poikki.
Ja sitten ei muuta kuin kunnon pukit ja huolellinen keskittäminen että takaovien raot ovat yhtä suuret molemmin puolin, ja ikkuna istuu hyvin.

( yhden satkun perän vaihto jo takana, satku oli kolaroitu,peräänajo )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Korjaamisesta..

Viesti Kirjoittaja Eski »

9000CD23T kirjoitti: ( yhden satkun perän vaihto jo takana, satku oli kolaroitu,peräänajo )
Paljolla tekisit toisen?

Ei vaan, nyt on motivaatio aika nollissa tuon luxin suhteen, kun tuli jo eilen koeajettua mr. Hakuballa myynnissä oleva Aero :P
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Paljollakos toi pirssi sulta irtoaisi?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

No sen verran tuossa laskeskelin, että autoon on mennyt itsellä noin 1500 euroa tänä suvena, joten siinä nurkilla se hinta pitäisi olla... Ei tuota mitään järkeä ole kovin halvalla antaa, kun osina siitä saanee tuon 1500EUR ja jää vielä Aeroon varaosia ;-) Niin ja tuohon rahaan saa riisutun version, eli ei tykkivanteita, kirkkaita vilkkuja yms. pientä kivaa, mitä vielä voi purkaa pois helposti... Kyllä siitä silti voi tarjousta esittää vähän sen mukaan mitä varusteita haluaa mukaan. Uudet ehjät takaovetkin löytyy, jos ei halua korjata alareunoja... Niin ja kunhan vähän pöly laskeutuu, niin tiedä vaikka tulisi laitettua kuntoon :twisted:
Luulenpa, että kun vuonna 2013 tuon museorekisteröisi, niin kovin montaa tuollaista ei tulisi enää vastaan. Niitä kun on valmistettu vain 200 kpl. Siis tuohan on aito Suomi-auto, made in Finland :P Nykyisinkin esim 60-luvun 96 Sportin pelkästä runkonumerosta maksetaan tonni...

Eski
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7796
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Perästä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuolta löytynee sinulle hyväkuntoinen sedanin perä.
http://www.ottomotor.net/saab900-88kat.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täytynee kysäistä missä kunnossa pyöränkaaret on... Vai onko sinulla jotain parempaa tietoa tuon luovuttajan kunnosta?

EDIT: Soitin OttoMoottorille ja sieltä saattaisi löytyä useampikin sopiva takaosan luovuttaja tähän projektiin... Tuo paikkahan on vain 60 km päässä Jkylästä, joten kannattaa ainakin käydä katsomassa.
jmka
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 15, 2004 11:53
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jmka »

Onhan tuota ruostetta mutta olet tehnyt projektiin jo sen verran hommia että ei muuta kun hommiin ja uutta peltiä kehiin, ei harrastus ole harrastus ellei sen eteen joudu tekemään hommia ja pikkasen siinä sivussa rahaakin :D.
- VSP ja homma hoituu -
Vastaa Viestiin