Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja rotisko »

1,1 litrainen max 50kW kiesi olisi alkuautoksi kenties turvallisempi kuin 200kW ja monilitrainen. sellaisella 1,1 bensalla itsekin ajelin alkuun, b-mallin kadetti oli, takavetoinen ja kerran sen katolleen käänsin sorarännissäkin. sitten rekordin 2,1 diisselillä, tehoa siinä riitti nippa nappa 140 kmt huippunopeuteen todella pitkällä suoralla. ainakaan ei kerennyt kiihtyä joka mutkan jälkeen hetkessä hirveisiin vauhteihin.

tai voisihan auto olla isommallakin koneella, mutta kuristettuna esim. 40-50kW tasolle tehoiltaan. moottoripyörissäkin on nykyään uusille kuljettajille kolme teholuokkaa. niitä kuristellaan tarvittaessa, miksei toimisi autoillekin. 11kW, 25kW, vapaa teho. autoissa voisi olla vaikka 30-50kW, 90kW ja vapaa teho. jokaisen tehoisella vaikka semmoiset kaksi vuotta jollakin tavalla todennettua ajamista, ajokokemusta, sitten seuraavaan luokkaan.

tuo peruskouluun tuotava liikenneopetus saa myös suuren kannatuksen täältä. ehdottomasti pitäisi saada ihan pikkunassikoista alkaen jokaiselle peruskoulun luokalle edes jotakin liikennekoulutusta, hitto vie.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Ette ole tosissanne noissa tehorajoituksissa? miettikää vaivaa ja kustannuksia, pitäisikö kaikkien kortin saaneiden ostaa uusi vartavasten valmistettu 50 kilowattinen auto tai rajoituttaa autonsa liikkeessä ja muutoskatsastaa se, entä saisiko vastakortin saanut henkilö jolla ei ole omaa autoa lainata kaverin tai vanhempien autoa?
Eikö tälläinen toiminta juuri nostaisi tehokkaat autot jalustalle "tehottomilla"autoilla ajamaan pakotettujen nuorten päissä? ja tärkein jos 1.1 litrainen kerran riittäisi nuorille miksi muutkaan tarvitsisivät sen tehokkaampia?
Eikä se poista sitä tosiasiaa että kolarin voi ajaa hitaammallakin autolla.
Mielestäni tälläiset ajatukset ovat ongelman välttelyä johon valitettavan moni ihminen sortuu "patenttiratkaisun" puuttuessa.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja pakinen »

promilleraja nolliin ja nopeusrajoitukset alas niin turvallisuus säilyy!!!
Saab 900S Combicoupe
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Olisiko jossain silkkaa faktaa nuorten ajamista kuolonkolareista/onnettomuuksista ajanjaksolta 1970-2008? Jotenkin kuvittelisin, että ennen asiat eivät todellakaan olleet paremmin mitä tänä päivänä.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Ei nämä uutiset lopu koskaan se on fakta, sillä kaikki me ollaan oltu nuoria ja vastuuttomia joskus. Ehkä sitten joskus, kun autoa ei enään voi itse ajaa, kuten esim. Demolition Man filmissä. Siinäkin kyllä pahat pojat kaivoi vanhan bensakärryn esiin jota pystyi itse käskeen.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Raimo Miettinen kirjoitti:Olisiko jossain silkkaa faktaa nuorten ajamista kuolonkolareista/onnettomuuksista ajanjaksolta 1970-2008? Jotenkin kuvittelisin, että ennen asiat eivät todellakaan olleet paremmin mitä tänä päivänä.
Tuota on vaikea vertailla koska kaikki onnettomuusmäärät on vähentyneet aina kun nopeusrajoituksia on alennettu ja auto on muuttuneet turvallisemmiksi.
Kunnon lama aina sillontällön vähentää myös nuorten onnettomuuksia. Kun ei ole rahaa bensaan niin istutaan kotona katsomassa telkkaria. Bensan hinnan tuplaaminen kerta rysäyksellä voisi vaikuttaa samalla tavalla. Ja sehän ratkaisisi monta muutakin ongelmaa. :mrgreen:
9000CS 2,3
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja mursu »

Heittäkööt se ensimmäisen kiven kuka ei ikinä ole näyttänyt kuinka se saapi kulkee? Saati sitten ajanut pöpelikköön sen seurauksena? Itse olen huomannut ettei se näyttämisen halu ja uhoaminen ole hävinnyt usein edes 5-kymppisiltä.

Itse en ainakaan kiviä heittele :)
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja masas »

sillä kaikki me ollaan oltu nuoria ja vastuuttomia joskus.
:oops: Myönnetään :arrow: joskus 80-lätkän aikana vaajakoski-jkl moottoritiellä +200 mittarinopeutta, autona oli kaverin tojota, jossa oli jotain "levinin palikoita". Siksi oli kulkuakin. Tuo "rekordi" oli sitten piiitkään voimassa, kunnes (taas) kaverin bemulla tuo +200 korottu 10:llä ja sekin on sitten korotettu +30 ihan omalla saapilla (ei tosin tuolla vaajakoski-jkl motarilla) on se senverran mutkanen tie tuossa kakkosen vauhdeissa.

Ja kyllä se vieläkin "vanhemmalla" iällä kramppaa tuota oikeeta nilkkaa :P
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Saappi Kuski kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Olisiko jossain silkkaa faktaa nuorten ajamista kuolonkolareista/onnettomuuksista ajanjaksolta 1970-2008? Jotenkin kuvittelisin, että ennen asiat eivät todellakaan olleet paremmin mitä tänä päivänä.
Tuota on vaikea vertailla koska kaikki onnettomuusmäärät on vähentyneet aina kun nopeusrajoituksia on alennettu ja auto on muuttuneet turvallisemmiksi.
Tuo väite vaatii kyllä jo näyttöä.
En usko :?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Bemarilla siltapilariin - kolme kuoli

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

BMW -tötöilyille oli omakin ketjunsa mutta se on jo niin pitkä että jatketaan tänne :)
Päivän "Bemari kaiteessa" -uutinen tulee Länsiväylältä. Normi 3 sarjan tykki (eli about 316i) oli kaiteessa Hanasaaren kohdalla. Poliisi oli myös koristellut kiesin omilla surunauhoillaan.
Moottoritiet on parasta mitä bemareille on koskaan rakennettu. Siellä ne ei yleensä pääse tappamaan vastaantulijoita - eipä sillä, ei ne näköjään silti ole niille riittävän leveitä ja turvallisia. :lol:
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin