Saab 99 Rallye projekti
Re: Saab 99 Rallye projekti
Tuli tosiaan huomattua, ettei EMS päässyt tuonne kolmannen EK:n loppupäähän, jossa olin päivystämässä kameran kanssa. Tuolla kolmannella EK:lla oli tosiaan ~40min lanssitauko 10 auton jälkeen. Tuli tuo 99 kuitenkin nähtyä letukan vetämän trailerin päällä Mynämäen S-Marketin viereisessä risteyksessä.
Re: Saab 99 Rallye projekti
Joo, siellä me tankattiin letukkaa. Tuntuu tuo diisseli sille maistuvan vaikka ei tuo 99 kovin painava ole.haffu kirjoitti:Tuli tosiaan huomattua, ettei EMS päässyt tuonne kolmannen EK:n loppupäähän, jossa olin päivystämässä kameran kanssa. Tuolla kolmannella EK:lla oli tosiaan ~40min lanssitauko 10 auton jälkeen. Tuli tuo 99 kuitenkin nähtyä letukan vetämän trailerin päällä Mynämäen S-Marketin viereisessä risteyksessä.
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: Saab 99 Rallye projekti
Tässä kuvia vielä melko tuoreeltaan kisasta.
Tässä ensimmäisessä kuvassa kaikki on vielä hyvin. Varikkopilttuumme oli melko vaatimaton naapureihin verrattuna, mutta olivatkin ammattilaisia. Seuraavalla kerralla tulemme vähän myöhemmin, jotta pääsemme muiden historikkien naapuriin.
Toisessa kuvassa on hyvin vauhti päällä. Tallipäällikkömme ehti sen napata ensimmäisellä pätkällä. Numerolappukin oli vielä paikoillaan.
Väsynyt, mutta niin onnellinen tiimi. Tallipäällikkö puuttuu kuvasta, koska ei tullut meidän matkassa Jyväskylään. Auto näyttää ehjältä, mutta kohta puoliin pitää tehdä kirurgisen tarkka operaatio. Toivomme, että vika rajoittuu vain kytkinlevyyn. Lisää operaatiosta myöhemmin eli "ruumiinavauksen" jälkeen.
Tässä ensimmäisessä kuvassa kaikki on vielä hyvin. Varikkopilttuumme oli melko vaatimaton naapureihin verrattuna, mutta olivatkin ammattilaisia. Seuraavalla kerralla tulemme vähän myöhemmin, jotta pääsemme muiden historikkien naapuriin.
Toisessa kuvassa on hyvin vauhti päällä. Tallipäällikkömme ehti sen napata ensimmäisellä pätkällä. Numerolappukin oli vielä paikoillaan.
Väsynyt, mutta niin onnellinen tiimi. Tallipäällikkö puuttuu kuvasta, koska ei tullut meidän matkassa Jyväskylään. Auto näyttää ehjältä, mutta kohta puoliin pitää tehdä kirurgisen tarkka operaatio. Toivomme, että vika rajoittuu vain kytkinlevyyn. Lisää operaatiosta myöhemmin eli "ruumiinavauksen" jälkeen.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Ohessa muutama kuva että auto liikkui myös ihan oikeasti.
Kakkosen huomiovasuri
Kartturi oli ilmeisesti lisää vauhtia vailla tai sitten näki vaan tuttuja ja morjesteli niitä...
Edit: pari lisäkuvaa sekä kamojen pakkailua kohti kotimatkaa...
Kakkosen huomiovasuri
Kartturi oli ilmeisesti lisää vauhtia vailla tai sitten näki vaan tuttuja ja morjesteli niitä...
Edit: pari lisäkuvaa sekä kamojen pakkailua kohti kotimatkaa...
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Ti Syys 30, 2008 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Kuvan 99 bongattu varikkoalueella rantarallissa. Itse olin rantarallissa huoltomiehenä ja tuli pyörittyä ympäri varikkoa karjala(sponsori) lippis päässä. En vaan uskaltautunut juttusille, vaikka kovin ysiysiä katselinkin. Nätti peli!
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Re: Saab 99 Rallye projekti
Eilen tuli Urheilukanavalta joku moottoriurheilumakasiini, jossa vilahti Rantarallia käsittelevässä osiossa myös teidän 99. Ihan tyylikkään näköinen ilmestys!
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Saab 99 Rallye projekti
Huomasin saman itekkin ja meinasin siitä kirjotellakkin tänne mutta en ehtinyt
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Laitoin nauhoitukseen tämän aamun uusinnan, katsotaan miltä näyttää vai näyttääkö miltään...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
Mitä todennäköisemmin onnistuimme polttamaan sintterikytkimen. Ainakin nyt kaikki analyysit ja spekuloinnit sekä vikadiagnoosit viittaavat. Purimme kytkimet, emmekä löytäneet varsinaista fyysistä vikaa.
Kytkinlevy on todennäköisesti vaan palanut ja tarvittava kitkä hävinnyt. Vaikea verrata kun ei ole nähnyt uuttaa sintterilevyä vertailupohjaksi, mutta kyllä se siltä nyt vahvasti vaikuttaa. Autolla on kuulemma ennenkin poltettu sintterikytkin. Se tapahtuu helposti kuulemma esim. trailerille ajettaessa.
Vaihdammekin nyt tavallisen kytkimen, koska autossa ei ole niin paljon potkua, että välttämättä sintterikytkimen tarvitsisimme. Varaosat tuli jo lauantaina Matkahuollon kautta ja uudet kytkinasetelman pultitkin kävin jo hakemassa. Vielä pitää ottaa vauhtipyörä irti ja sorvauttaa se aivan tasaiseksi.
Sitten vaan kytkin nippuun ja testiin.
Tämän lisäksi Mynämäen katsastuksessa keskustelimme auton osastoinnista. Seuraaavaan kisaan pitää vielä paremmin erottaa takaluukku ja ohjaamo. Vielä auki olevat säännölliset reiät on helppo peittää, mutta molemmat reunat (ne kohdat jossa on Saabin kyljissä olevat "tuuletusritilät") ovat varmaan vähän haasteellisemmat.
Kolmas homma on vielä tripin kalibrointi. Tämä homma oli meiltä ennen Mynämäkeä unohtunut kokonaan, eikä meillä tietysti ollut kalibrointilukuja tiedossa alla olevilla renkaille. Ei siinä lähtöhötäkässä muistettu sitä tehdä ja huomasimme sen vasta juuri ennen kisan lähtöä... Nämä on näitä ensikertalaisten juttuja. Tripin ohjekirjakin jäi tallin hyllyyn.
Kytkinlevy on todennäköisesti vaan palanut ja tarvittava kitkä hävinnyt. Vaikea verrata kun ei ole nähnyt uuttaa sintterilevyä vertailupohjaksi, mutta kyllä se siltä nyt vahvasti vaikuttaa. Autolla on kuulemma ennenkin poltettu sintterikytkin. Se tapahtuu helposti kuulemma esim. trailerille ajettaessa.
Vaihdammekin nyt tavallisen kytkimen, koska autossa ei ole niin paljon potkua, että välttämättä sintterikytkimen tarvitsisimme. Varaosat tuli jo lauantaina Matkahuollon kautta ja uudet kytkinasetelman pultitkin kävin jo hakemassa. Vielä pitää ottaa vauhtipyörä irti ja sorvauttaa se aivan tasaiseksi.
Sitten vaan kytkin nippuun ja testiin.
Tämän lisäksi Mynämäen katsastuksessa keskustelimme auton osastoinnista. Seuraaavaan kisaan pitää vielä paremmin erottaa takaluukku ja ohjaamo. Vielä auki olevat säännölliset reiät on helppo peittää, mutta molemmat reunat (ne kohdat jossa on Saabin kyljissä olevat "tuuletusritilät") ovat varmaan vähän haasteellisemmat.
Kolmas homma on vielä tripin kalibrointi. Tämä homma oli meiltä ennen Mynämäkeä unohtunut kokonaan, eikä meillä tietysti ollut kalibrointilukuja tiedossa alla olevilla renkaille. Ei siinä lähtöhötäkässä muistettu sitä tehdä ja huomasimme sen vasta juuri ennen kisan lähtöä... Nämä on näitä ensikertalaisten juttuja. Tripin ohjekirjakin jäi tallin hyllyyn.
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: Saab 99 Rallye projekti
Tänään viety vauhtipyörä koneistamolle. Lupasivat ajaa kitkapinnan tasaiseksi. Kyllä se kytkin oli palanut, koska pyörässä oli selvät palamisen jäljet, kun koneistamon kaverin kanssa sitä tutkittiin. Siinä oli jopa sellaisia pieniä railoja, mutta ne pitäisi vielä koneistamalla tasoittua. Lupasi puolessa viikossa valmista, joten loppuviikosta voisi päästä jo kasaamaan. Toivottavasti tällä korjaantuu. Kaikki muut tarvikkeet olikin jo valmiina.
Kiristän tästä vielä vähän...
Re: Saab 99 Rallye projekti
Ehdin kuin ehdinkin tänään hakea vauhtipyörän Keski-Suomen Koneistamolta. Tekivät jälleen kerran hyvää työtä kohtuullisella korvauksella. Kitkapinta on tosi tasainen. Pari pientä syvempää naarmua sinne vielä jäi, mutta niillä ei ole käytännön merkitystä.
Olisin tänään vielä halunnut käydä kasaamassa kytkimen, mutta arki on joskus tarua ihmeellisempää... Sunnuntai on seuraava tavoitepäivä.
Olisin tänään vielä halunnut käydä kasaamassa kytkimen, mutta arki on joskus tarua ihmeellisempää... Sunnuntai on seuraava tavoitepäivä.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Eipä ollut meidän porukasta kukaan Rantarallia kuvailemassa. Suonenjoelle on tarkoitus tammikuussa mennä.
Mutta pitää kyllä kehua väritystä hienoksi! (hakkaa mennen tullen sen puna-valkean) Nyt on sitten kaksi kappaletta hienon näköisiä 99:jä historikkia kiertämässä! Onneksi olkoon ekan kisan johdosta!
Mutta pitää kyllä kehua väritystä hienoksi! (hakkaa mennen tullen sen puna-valkean) Nyt on sitten kaksi kappaletta hienon näköisiä 99:jä historikkia kiertämässä! Onneksi olkoon ekan kisan johdosta!
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
kiitos, autosta tuli jopa hienompi kuin osasimme odottaa, alkuperäiset tarrat vielä kruunaavat kokonaisuuden. Yksi tarra vielä puuttuu konepellistä mutta se on tulossa siihen, eli "Konela Racing Team". Huomenna olisi tarkoitus laittaa uusi kytkin paikalleen. Suonenjoki tammikuussa on seuraava kisa joten josko saisitte automme kuviin niin olisi hieno homma.
Toinen 99 taitaa olla telakalla jonkin aikaa, meni aika huonoksi Rantarallin ulosajon vuoksi mutta toivottavasti siitä vielä kalu tulee....
Toinen 99 taitaa olla telakalla jonkin aikaa, meni aika huonoksi Rantarallin ulosajon vuoksi mutta toivottavasti siitä vielä kalu tulee....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net
Re: Saab 99 Rallye projekti
No niin. Tänään käytiin laittamassa tasoitettu vauhtipyörä, uusi kytkinlevy ja kytkinasetelma paikoilleen. Hommaa jumpattiin muutaman kerran alusta, kun ei ensin meinattu saada työsylinteriä mahtumaan. Vakio kytkinasetelma ja kytkinlevy ovat sen verran paksumpia, ettei työsylinteri mahdu enää ujuttamalla paikalleen, vaan pitää ihan Saabin ohjeiden mukaan laittaa kaikki kerrallaan... Kätevää... Sintterikytkimen kanssa voi laittaa ensin asetelman paikalleen ja vasta sitten ujuttaa työsylinterin paikoilleen.
Uuden kytkinasetelman mukana tuli se erikoistyökalukin, jonka voi ujuttaa tähtijousien väliin, mutta eihän sitä tahtonut kotikonstein saada uuden asetelman jousten väliin. Lopulta saatiin ujutettu sähköjohtoa sen verran, että jouset painuivat juuri ja juuri tarpeeksi, että työsylinterin pääsi luiskauttamaan omalle paikalleen. Nyt jos tekisi heti toisen kerran putkeen niin menisi varmaan puolet nopeammin. Taas opittiin.
Palanut sintterilevy ja vanha kytkinasetelma jäivät nyt remontin myötä työttömiksi.
Tässä menee työsylinterin kiinnitysruuvit oikeaan momenttiin. Itse kytkintä ei vielä päästy testaamaan vaan ilma jäi poistumaan systeemistä yön yli.
Uuden kytkinasetelman mukana tuli se erikoistyökalukin, jonka voi ujuttaa tähtijousien väliin, mutta eihän sitä tahtonut kotikonstein saada uuden asetelman jousten väliin. Lopulta saatiin ujutettu sähköjohtoa sen verran, että jouset painuivat juuri ja juuri tarpeeksi, että työsylinterin pääsi luiskauttamaan omalle paikalleen. Nyt jos tekisi heti toisen kerran putkeen niin menisi varmaan puolet nopeammin. Taas opittiin.
Palanut sintterilevy ja vanha kytkinasetelma jäivät nyt remontin myötä työttömiksi.
Tässä menee työsylinterin kiinnitysruuvit oikeaan momenttiin. Itse kytkintä ei vielä päästy testaamaan vaan ilma jäi poistumaan systeemistä yön yli.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Saab 99 Rallye projekti
Löytyihän se vika vihdoinkin....kytkimen vaihdettuamme ja ilmauksen kanssa taisteltuamme lopputulos oli edelleen sama, eli moottori toimii, vaihdelaatikko toimii mutta mitään ei tapahdu vaikka vaihde on sisässä. No aikamme mietittyämme Pinis heitti voisiko vika olla vetoakseleissa. Renkaat irti ja sieltähän oli oikealta puolelta ulompi vetonivel poikki. Auto on kyllä liikkunut vaikka toiselle puolelle ei vetoa ole tullutkaan mutta lopullisesti se ilmeisesti hajosi siinä kun laitoin pakin pääle ja kulkusuunta vaihtui. Kytkin varmaan paloi siinä samassa rytäkässä. Täytyy vaan toivoa että vauriot jäävät katkenneeseen vetoniveleen ja "sisäisiä" vaurioita ei lukkoon tai laatikkoon ole tullut. Se selviää kun saamme nivelen vaihdettua.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
http://www.saab99rallye.net