Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Miten on mahdollista, että bensankulutus vähenee n. ~10% kun moottoriöljyn tason nostaa min -rajasta max-rajaan?
En kuvitellut koskaan kysyväni tosissani tällaista asiaa, mutta kun toinen turbosaabisti kertoi vastaavanlaisesta kokemuksestaan, uskaltauduin heittäytyä tyhmäksi. Kuka viisaampi kertoisi?
tässä ajamieni "tankillisten" keskikulutus ja kaksi viimeistä on öljyn lisäämisen jälkeen:
11.3
10.6
10.9
11.3
10.0
9.6
eikä kaasujalkani ole käynyt yhtään varovaisemmaksi edes tuolla viimeisimmällä tankillisella, jopa päinvastoin. auto on 900 -84 T8
En kuvitellut koskaan kysyväni tosissani tällaista asiaa, mutta kun toinen turbosaabisti kertoi vastaavanlaisesta kokemuksestaan, uskaltauduin heittäytyä tyhmäksi. Kuka viisaampi kertoisi?
tässä ajamieni "tankillisten" keskikulutus ja kaksi viimeistä on öljyn lisäämisen jälkeen:
11.3
10.6
10.9
11.3
10.0
9.6
eikä kaasujalkani ole käynyt yhtään varovaisemmaksi edes tuolla viimeisimmällä tankillisella, jopa päinvastoin. auto on 900 -84 T8
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Öljyn laadun paraneminen ja sisäisen kitkan väheneminen? Enempi öljyä kierrossa niin ehtii paremmin jäähtyä ja taas lämpölaajenemisesta tuleva kitkan nousun väheneminen? kuun pilkkujen asento venukseen?
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Onko tuo kulutus katsottu tietokoneelta vai laskettu tankkauksesta? Onko lämpötila ollut kylmäkäynnistyksissä sama ja ajo muuten samanlaista? Noista tekijöistä nimittäin tulee jo aika paljon heittoa. Litran muutos kuulostaa aika uskomattomalta.
Voihan tietty tuossa käydä niin, että ajelee säästeliäämmin kun takaraivossa on mielikuva siitä, että nyt kulutus pieneni (placebo-efekti)
E: Jaa sori, en huomannut katsoa mikä auto oli kyseessä :/
Voihan tietty tuossa käydä niin, että ajelee säästeliäämmin kun takaraivossa on mielikuva siitä, että nyt kulutus pieneni (placebo-efekti)

E: Jaa sori, en huomannut katsoa mikä auto oli kyseessä :/
Viimeksi muokannut SS, Ma Loka 27, 2008 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
^ Eiköhän tuossa ole melko hyvin esitelty syy.Poikarukka kirjoitti:Öljyn laadun paraneminen ja sisäisen kitkan väheneminen? Enempi öljyä kierrossa niin ehtii paremmin jäähtyä ja taas lämpölaajenemisesta tuleva kitkan nousun väheneminen?
.. ja varovainen kaasujalka ei aina ole se taloudellisin, varsinkaan k-jetin kanssa (?). Rauhallinen kiihdytys jossa läppä on pitkään auki normaalia enemmän ja kjettihän on tunnetusti tarkka ja hyvä ruisku.
Vuoden -84 900:ssa ei ole ajotietokonetta

Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
tankkauksessa nollaan aina trippimittarin, ja sitä ennen merkkaan ylös lukeman mittarista sekä bensapumpulta. se mikä minua hämmästyttää, on juurikin se, että kahdella viimeisellä tankillisella en ole enää yrittänyt olla taloudellinen, vaan olen vapaammin käyttänyt ahtoja ja eteneminen on ajoittain ollut hyvinkin reipasta.
olin niin pottuuntunut tuosta keskimmäisestä yli 11 litran kulutuksesta, ajattelin että nyt otan hetken ilon irti turbosaabista ja sitten myyn tämän bensarosvon pois. mutta mitäs, seuraavat tankkaukset veti sanattomaksi. ehkä tällä pitää ajaa reippaasti?
kun ostin auton, olin niin innostunut kulkupuolesta että kahden ekan päivän kulutus oli karkeasti arvioden 20 litraa sadalla, se bensa suorastaan katosi tankista, jäin jopa tielle bensan loppumisen takia.
sitten otin kulutuksen suurennuslasin alle. ajoin yhden tankillisen niin kevyellä kaasulla kun osaan, ja sain kulutukseksi 9.5.
Sen jälkeen siirryin "normaaliin käyttöön" josta seurasi edellisessä viestissäni luettelemani kulutuslukemat. kirjanpidossani on vielä ylhäällä ajotapa kullakin tankillisella:
11.3, reipas, 45% matkasta raskaahkolla peräkärryllä
10.6 reipas
10.9 normaali
11.3 rauhallinen
10.0 reipas
9.6 reipas
olisiko kyse vain siitä että ahtojen hyödyntäminen "oikealla tavalla" vähentää keskikulutusta? olisin jo tuolla ekalla rivilläkin päässyt alhaiseen kulutukseen ilman kärryä. sitten kun käyttö siirtyi normaaliin ja rauhalliseen (vältetään "keltaista" aluetta ahtomittarissa), kulutus kasvoi!
ajan hyvin vähän pieniä matkoja, usein matkat on vähintään 20-30 min matkoja. tankkaukset on lokakuulta (kaikki, yht 3080km eikös saabit ole käyttöä varten) eli säät on ollut mitä ne on.
olin niin pottuuntunut tuosta keskimmäisestä yli 11 litran kulutuksesta, ajattelin että nyt otan hetken ilon irti turbosaabista ja sitten myyn tämän bensarosvon pois. mutta mitäs, seuraavat tankkaukset veti sanattomaksi. ehkä tällä pitää ajaa reippaasti?
kun ostin auton, olin niin innostunut kulkupuolesta että kahden ekan päivän kulutus oli karkeasti arvioden 20 litraa sadalla, se bensa suorastaan katosi tankista, jäin jopa tielle bensan loppumisen takia.
sitten otin kulutuksen suurennuslasin alle. ajoin yhden tankillisen niin kevyellä kaasulla kun osaan, ja sain kulutukseksi 9.5.
Sen jälkeen siirryin "normaaliin käyttöön" josta seurasi edellisessä viestissäni luettelemani kulutuslukemat. kirjanpidossani on vielä ylhäällä ajotapa kullakin tankillisella:
11.3, reipas, 45% matkasta raskaahkolla peräkärryllä
10.6 reipas
10.9 normaali
11.3 rauhallinen
10.0 reipas
9.6 reipas
olisiko kyse vain siitä että ahtojen hyödyntäminen "oikealla tavalla" vähentää keskikulutusta? olisin jo tuolla ekalla rivilläkin päässyt alhaiseen kulutukseen ilman kärryä. sitten kun käyttö siirtyi normaaliin ja rauhalliseen (vältetään "keltaista" aluetta ahtomittarissa), kulutus kasvoi!
ajan hyvin vähän pieniä matkoja, usein matkat on vähintään 20-30 min matkoja. tankkaukset on lokakuulta (kaikki, yht 3080km eikös saabit ole käyttöä varten) eli säät on ollut mitä ne on.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
ennen öljyn lisäystä olin huomaavinani ikäänkuin auto ei ajoittain olisi enää ihan yhtä tehokas ahdoilla vaan sellaista aavistuksenomasita röpötystä tai empimistä. olin epävarma olenko vain "tottunut" tehoihin, vai onko järjestelmä alkanut oireilemaan. nyt se toimii mielestäni taas hyvin "kuten ennen".f-19 kirjoitti:^ Eiköhän tuossa ole melko hyvin esitelty syy.Poikarukka kirjoitti:Öljyn laadun paraneminen ja sisäisen kitkan väheneminen? Enempi öljyä kierrossa niin ehtii paremmin jäähtyä ja taas lämpölaajenemisesta tuleva kitkan nousun väheneminen?
.. ja varovainen kaasujalka ei aina ole se taloudellisin, varsinkaan k-jetin kanssa (?). Rauhallinen kiihdytys jossa läppä on pitkään auki normaalia enemmän ja kjettihän on tunnetusti tarkka ja hyvä ruisku.
Vuoden -84 900:ssa ei ole ajotietokonetta
varaan ajan öljynvaihtoon. koneessa on vielä keväiset liemet sisässä. ei viitti 190tkm ajettua loistavasti toimivaa tekniikkaa pilata vanhoilla liemillä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
T8:n pitäisi kyllä kulkea alle 10 varsinkin jos siitä on matka-ajoa suurin osa. Kun mulla oli T8 sillä mentiin noin 8-9 litraa satasella. Kun olin lohjalla töissä ja työmatkaa 70km, niin silloin mentiin poikkeuksetta 8 litraan, kun paikallisajelu oli vähemmän vaikuttamassa tankkausväleihin.
Pitäisiköhän sun kattoa jonkun k-jet ja T8 systeemeihin perehtyneen kanssa ahtopaineet alkuperäiseksi ja katsoa k-jet on iskussaan? Vaikka sun mistä voi johtua kulutuksen nouseminen (ilmavuodot jne..). Kun k-jet on kunnossa, niin ei pitäisi nykiä ja röpötellä yhtään kiihdytyksissä.
Pitäisiköhän sun kattoa jonkun k-jet ja T8 systeemeihin perehtyneen kanssa ahtopaineet alkuperäiseksi ja katsoa k-jet on iskussaan? Vaikka sun mistä voi johtua kulutuksen nouseminen (ilmavuodot jne..). Kun k-jet on kunnossa, niin ei pitäisi nykiä ja röpötellä yhtään kiihdytyksissä.
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
niin, siis nykimistä ja röpöttelyä ei ole enää yhtään, ja se ennen öljyn lisäämistä havaitsemanikin oli niin pientä ja aavistuksenomaista etten ollut edes varma havainnostani.
yksi ilmavuoto on kyllä kieltämättä vielä selvittämättä. lämmityslaitteen säätimen ilmanohjain sihisee ja päästää alipainetta karkuun.
Ahtoja en taida suostua muuttamaan tuosta vakioiksi, kun ainoa kokemukseni vakio T8:lla aikanaan oli jonkinasteinen pettymys, ja tuolla autolla ajaminen nykyisellään on täyttä hunajaa ja maksan mielelläni siitä lisähinnan.
yksi ilmavuoto on kyllä kieltämättä vielä selvittämättä. lämmityslaitteen säätimen ilmanohjain sihisee ja päästää alipainetta karkuun.
Ahtoja en taida suostua muuttamaan tuosta vakioiksi, kun ainoa kokemukseni vakio T8:lla aikanaan oli jonkinasteinen pettymys, ja tuolla autolla ajaminen nykyisellään on täyttä hunajaa ja maksan mielelläni siitä lisähinnan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Oho, vaihdoin uudet moottoriöljyt (neste täyssynt. 5w50) ja keskikulutus viimeisellä tankillisella 8.9 litraa!!
Moottorissa piti olla keväällä vaihdetut öljyt.
edit: tarkistin historiasta, öljyt vaihdettu keskiviikkona, ja tämä tankkaus (41 litraa) suoritettu perjantaina, joten osa matkasta ajettu vanhoilla öljyillä vielä.

Moottorissa piti olla keväällä vaihdetut öljyt.
edit: tarkistin historiasta, öljyt vaihdettu keskiviikkona, ja tämä tankkaus (41 litraa) suoritettu perjantaina, joten osa matkasta ajettu vanhoilla öljyillä vielä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Tuskinpa vain siitä, mutta käsittääkseni teoreettinen hyötysuhde on sitä parempi, mitä enempi ahdot ovat käytössä.lucaf kirjoitti: olisiko kyse vain siitä että ahtojen hyödyntäminen "oikealla tavalla" vähentää keskikulutusta?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
nyt menen sanattomaksi. tämä ei ole mikään vitsi. viikonloppuna tuli trippimittariin taas 327 kilsaa, ja kävi juuri tankkaamassa...vain 24.6 litraa!! en ollut uskoa ja tankkasin vielä lisää toiseen naksaukseen asti.
nyt ajo on ollut tosi rauhallista 80-100 ajoa, paitsi muutama urheilullinen osuus mukana. keskikulutus 7.5!!
niin, toinen operaatio minkä tein samaan aikaan öljynvaihdon kanssa, vaihdoin pinnoitetut kesärenkaat pyöreisiin nastattomiin talvirenkaisiin. voisiko pinnatut syödä hyötysuhdetta enemmän kuin talvirenkaat?
aivan uskomaton fiilis, auto jolla en aluksi meinannut päästä alle 11 litran kulutuksen, yhtäkkiä vie enää hädin tuskin 8 litraa.
enkä usko että trippimittarikaan on alkanut juoksemaan ylikovaa, tuli tuossa käytyä kuitenkin pariin otteeseen pukkilassa, sitten karkkilassa ja sitten tampereella.
nyt ajo on ollut tosi rauhallista 80-100 ajoa, paitsi muutama urheilullinen osuus mukana. keskikulutus 7.5!!
niin, toinen operaatio minkä tein samaan aikaan öljynvaihdon kanssa, vaihdoin pinnoitetut kesärenkaat pyöreisiin nastattomiin talvirenkaisiin. voisiko pinnatut syödä hyötysuhdetta enemmän kuin talvirenkaat?
aivan uskomaton fiilis, auto jolla en aluksi meinannut päästä alle 11 litran kulutuksen, yhtäkkiä vie enää hädin tuskin 8 litraa.
enkä usko että trippimittarikaan on alkanut juoksemaan ylikovaa, tuli tuossa käytyä kuitenkin pariin otteeseen pukkilassa, sitten karkkilassa ja sitten tampereella.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
lucaf kirjoitti:nyt menen sanattomaksi. tämä ei ole mikään vitsi. viikonloppuna tuli trippimittariin taas 327 kilsaa, ja kävi juuri tankkaamassa...vain 24.6 litraa!! en ollut uskoa ja tankkasin vielä lisää toiseen naksaukseen asti.
nyt ajo on ollut tosi rauhallista 80-100 ajoa, paitsi muutama urheilullinen osuus mukana. keskikulutus 7.5!!
niin, toinen operaatio minkä tein samaan aikaan öljynvaihdon kanssa, vaihdoin pinnoitetut kesärenkaat pyöreisiin nastattomiin talvirenkaisiin. voisiko pinnatut syödä hyötysuhdetta enemmän kuin talvirenkaat?
aivan uskomaton fiilis, auto jolla en aluksi meinannut päästä alle 11 litran kulutuksen, yhtäkkiä vie enää hädin tuskin 8 litraa.
enkä usko että trippimittarikaan on alkanut juoksemaan ylikovaa, tuli tuossa käytyä kuitenkin pariin otteeseen pukkilassa, sitten karkkilassa ja sitten tampereella.
Pinnatut renkaat on kyllä yksi keino lisätä kulutusta.
Se on taas eri asia paljonko vaikuttaa ja minkä kokoluokan renkaissa.
Esimerkki tuli mieleen kun kaverilla oli Contin 195/60/15 renkaat eräässä farkku-XXXX:ssa ja laittoi sitten 215/45/17 pinnatut gummimöhkäleet, joita ei meinanneet saada millään käymään ilman täristyksiä ja vapinoita (yhdessä renkaassa enemmän painoja kuin normaalisti neljässä), niin esim. kaupunkiajokulutus nousi 2l/100km ja sitä voi jo pitää ihan kiitettävänä erona.
Tämä oli vähän kaukaa haettu esimerkki ja tietysti tuossa tapauksessa renkaan leventäminen ottaa oman osansa, mutta ei kahta litraa..............
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Viime syksynä taisi tippua kulutus 1-2 desiä kun michelin energyt(= parhaiten rullaavia kesärenkaita) vaihtui samankokoisiin hakkapeliitta RSi:n eikä se energyilläkään ollut niillä keleillä 6,5 enempäälucaf kirjoitti: niin, toinen operaatio minkä tein samaan aikaan öljynvaihdon kanssa, vaihdoin pinnoitetut kesärenkaat pyöreisiin nastattomiin talvirenkaisiin. voisiko pinnatut syödä hyötysuhdetta enemmän kuin talvirenkaat?

#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Älä nyt vielä menelucaf kirjoitti:nyt menen sanattomaksi.

Oma entinen T8 oli huomattavan nahkea ja bensasyöppö hetken kunnes vetristyi senjälkeen kun sen ostin autoliikkeestä jossa oli seissyt useita kuukausia. Luulen, ja varmaan asia näin onkin että etenkin mekaaninen K-Jet tykkää enemmän jatkuvasta ajosta kuin käyttämättömyydestä..?
Re: Öljymäärän vaikutus bensankulutukseen (turbollisessa)
Mahdollisesti se on ollut vaatimattomassa käytössä ennen kuin sen kuukausi sitten ostin, mutta käytössä kuitenkin. Itsehän olen jo ajanut sillä yli neljä tuhatta kilsaa tämän reilun kuukauden aikana kun auto on ollut omistuksessani.Minuteman kirjoitti:Älä nyt vielä menelucaf kirjoitti:nyt menen sanattomaksi.. Onko auto ostettu suoraan käytöstä käyttöön, vai seissyt välillä?
Oma entinen T8 oli huomattavan nahkea ja bensasyöppö hetken kunnes vetristyi senjälkeen kun sen ostin autoliikkeestä jossa oli seissyt useita kuukausia. Luulen, ja varmaan asia näin onkin että etenkin mekaaninen K-Jet tykkää enemmän jatkuvasta ajosta kuin käyttämättömyydestä..?
Mutta tuo mitä kerroit....jätin itsekin kertomatta, että ennen tätä viimeistä 7.5 keskikulutuksen tankillista oli tuoreena takana yksi dokumentoimaton vajaan tunnin sessio 150-160kmh keskituntinopeudella, suljetulla alueella. Olisiko tuo sessio puhdistanut moottoria, kierrokset oli kuitenkin siellä ~4500 alueella kolmen vartin ajan. Mielenkiintoista! Öljymäärä on vielä max-rajassa, karvan ylikin, öljynvaihdon jäljiltä ja öljyn väri ihan ok.
Aika makea fiilis kun bensamittarin neulan vauhti on silmissä hidastunut nyt viime päivinä. Ainoa ikävä piirre tuosta autosta katosi, wau!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)