Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

On autossa ollut ongelmia lämmitysilman saannissa seuraavanlaista: Kun aamulla lähtee liikenteeseen niin lämmintä ilmaa alkaa tulla ihan normaalisti ( moottorin lämmöt nousee normaalisti) mutta kun on ajanut noin about 20-30 min. Niin rupeaa puhaltamaan (AUTO asento 23C) kylmää ilmaa voimistuen (pykälää vaille täysille puhalluksen ei kutenkaan lyö ilmastointia päälle onneksi) eikä auta vaikka laittaisi econylle Hi asentoon ei lämmintä tule hiljennettyä kyllä saa puhalusta. Tarkastin matkustamon anturin toimii ja siinä oleva vastus on ehjä, konsolitoimii moitteetta, ei virhe koodia. Kun töistä lähtee niin sama laulu 20-30min päästä siis tekee saman oli AUTO asennossa taikka EKO asennossa.

En löytänyt haulla vastaavaa vikaa mistään ja toivoisin josko täällä viisaammat vois auttaa mistä tuota ongelmaa vois lähtee etsimään. Ei viittisi alkaa ajamaan karvahattu päässäkun noi ilmat tosta vielä kylmenee.
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Voisiko liittyä termostaatin avautumiseen. Eli termostaatin avautuessa ei lämmintä jäähdytysnestettä riitä lämmityslaitteen kennolle. Kun nestettä luonnollisesti on riittävästi, niin vois olettaa termostaatin toimivan virheellisesti. Voisi jumittaa auki asentoon ja moottorin lämpötila laskea.
Mites lämpömittari käyttäytyy kylmän puhalluksen alkaessa? Jos lämmöt pysyvät normaalissa vika tuskin on termostaatissa.


Muistelen myös lukeneeni jostain, että termostaatin avautuessa täysin levälleen (tässä tapauksessa mahdollisesti virheellisesti) vettä ei välttämättä riitä "turhille" laitteille. Näin ei kai pitäisi käydä kun todella kuumissa oloissa.
Mutta tämä on varsin hatara muistikuva, viisaammat kumotkoon/vahvistakoot.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1108
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

olen huomannut saman omassa kulkineessa. esim. aamuvarhain duuniin körötellessä kova vilu ja lämmöt täysillä... ja kun rupeaa tarkenemaan, ehkä vähän liikaakin. ja kun laittaa pykälän pienemmälle niin se rupeaa puskemaan kylmää ilmaa, että melkein tulee vilu uudestaa... elikkä se acc yrittää tasata sitä lämpöä mahdollisimman nopeasti...?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Sorry etten ole päässyt aikaisemmin keskusteluun mukaan, mutta lämmöt pysyy moottorin suhteen koko ajan okoona (noin puolessa välissä hitusen yli).
Oletukseni mukaan jos laittaa lämpötilan HI asentoon niin se pitäisi rupeamaan puhaltamaan kuumaa ilmaa oli sitten kesä tai talvi (korjatkaa jos olen väärässä) nyt näin ei tapahdu vaan jatkaa edelleen viileän ilman puhaltamista, viimeksi näin kävi tänä aamuna. Luulisi että jos läppä (moottori toimii konsolissa) sulkee lämmön tulon niin se aukeaisi myös kun laittaa täysille... toi teki kesällä kerran sen ,että kun oli pilvinen ilma niin laitoin lämmitystä enemmmän ja lopulta kun vahingossa painoin HI-asentoon niin en meinanut saada sitä pois päältä (puhalsi täysillä lämmintä) ennen kuin pakotin jalkatilasta (apukuskin) käsin moottorin sulkeutumaan.
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1108
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

kiertääkö sulla vedet hyvin? onko letkuissa painetta?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Markus boy kirjoitti:Sorry etten ole päässyt aikaisemmin keskusteluun mukaan, mutta lämmöt pysyy moottorin suhteen koko ajan okoona (noin puolessa välissä hitusen yli).
Oletukseni mukaan jos laittaa lämpötilan HI asentoon niin se pitäisi rupeamaan puhaltamaan kuumaa ilmaa oli sitten kesä tai talvi (korjatkaa jos olen väärässä) nyt näin ei tapahdu vaan jatkaa edelleen viileän ilman puhaltamista, viimeksi näin kävi tänä aamuna. Luulisi että jos läppä (moottori toimii konsolissa) sulkee lämmön tulon niin se aukeaisi myös kun laittaa täysille... toi teki kesällä kerran sen ,että kun oli pilvinen ilma niin laitoin lämmitystä enemmmän ja lopulta kun vahingossa painoin HI-asentoon niin en meinanut saada sitä pois päältä (puhalsi täysillä lämmintä) ennen kuin pakotin jalkatilasta (apukuskin) käsin moottorin sulkeutumaan.
Eli ilmeisesti sulla on ilmastoinnin askelmoottori sökönä. NG900:n ilmastoinnissa on kaksi askelmoottoria, toinen jakaa ilmaa eri suulakkeiden välillä (kojelauta, lattia jne.) ja toinen säätelee lämpimän ja kylmän ilman suhdetta. Muistaakseni askelmoottorin sökönä oleminen ei välttämättä näy ACC:n vikakoodeissa kalibroinnin aikana. Tuollainen askelmoottori maksaa "marmoritiskillä" ~+100 euroa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

- Eikös lämpöjen pitäisi heittelehtiä jos jäähdytin vesi ei kierrä, tai ei ole paineita (moottorin lämmöt nousee vihreän puoliväliin ihan muutaman kilometrin ajon jälkeen eikä muutu siitä mihinkään).

- Jos tuo askelmoottori (apumiehen jalkatilassa vas.puolella alhaalla???) on rikki miksi se on auki (oletan) kun kone on kylmä ja alkaa kuitenkin puhaltamaan ihan normaalisti lämmintä ilmaa eikös sen pitäisi pysyä kiinni, tai olla auki kun se hajoaa(siis täysin mykkä).

- Kiinnitin myöskin tuollaiseen asiaan huomiota (voi olla että kuvittelen) aamulla tekee tämän kun lämpötila on alhainen 3-5 astetta mutta kun tulen töistä ja lämpötila on yleensä ollut 7-8 astetta niin puhaltaa koko matkan kotia saakka lämmintä. (johan tässä alkaa pikku hiljaa sekoilemaan :mrgreen: )
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Markus boy kirjoitti:Jos tuo askelmoottori (apumiehen jalkatilassa vas.puolella alhaalla???) on rikki miksi se on auki (oletan) kun kone on kylmä ja alkaa kuitenkin puhaltamaan ihan normaalisti lämmintä ilmaa.
Mulla oli lähes kymmenen vuotta sitten NG:ssäni talvella sellainen vika, että moottorin lämmettyä ACC alkoi puhaltamaan erittäin lämmintä tai jopa kuumaa ilmaa. Sitä ei saanut suitsittua, vaikka sääti ACC:n lämpötilan 15 asteeseen (tavoitelämpö). Loppuen lopuksi oli pakko avata pikkupakkasella kattoluukku :wink: Syyksi paljastui sitten loppupelissä viileän ja lämpimän ilman seossuhdetta säätävä askelmoottori.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Re: Lämppäri ongelmia satkussa (ACC) v.95

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

No ei kait tässä auta kun vaihtaa tuo moottori onneksi on helpossa paikassa. Mistähän tuo edullisimmin saisi ei viittisi tuonne marmori tiskillekkään mennä (vaikka sata euroa ei ole yhtään mitään siihen mitä tuohon koslaan on mennyt viimeisen kahden vuoden aikana :wink: ).
Vastaa Viestiin