Holkki remontti
Re: Holkki remontti
selkeetä, katsastuksessa ei ainakaa 1kk sitte huomanneet mitään! tarttee kattella keväämmällä noita sitten kun talvella paikat rämisee kuitenkii
Re: Holkki remontti
talvinakit alla ja ei nypytä,kesävanteet oli siis epätasopainossa! nyt onkin mahtava ajaa!
Re: Holkki remontti
Laitetaanpa omatkin kokemukset tänne. Tuli tässä viikonloppuna holkki vaihdettua, oli kohtalaisen nätti homma kunnon työkaluilla ja nosturilla. Pyörä pois, alapallo irti, napamutteri auki ja vetarin nykäisy maljoineen ulos. Tietysti vaihteistoöljyt ensin pois, niiden vaihtoon kannattaa varata iso ja kestävä Torx-avain (T50 muistaakseni) jolla mahtuu vääntämään ahtaassa välissä. T45 tarvitaan myös vetarin laipan irrotuksessa laatikosta.
Holkki lähti lopulta kun sahasin kahdesta kohtaa halki (yksi ei riittänyt), hyvä rautasahanterä ja ahtaan paikan saha kannattaa olla. Samoin vaseliinia terään jolla saa estettyä purun pääsyn lootan sisään. Sitten ulosvetäjällä holkki pois ja uusi kylmäsprayllä jäähdytettynä naputellen. Uusi stefa lisäksi tietenkin, jos olisi hoksannut niin olisi voinut uusia samalla myös laipan tiivisteenä olevan ison o-renkaan varmuuden vuoksi.
Vanha holkki oli 327tkm ajettuna todella väljä, loksahteli varmaan puolisenttiä radiaalisesti. Stefa kuitenkin vasta hieman tihkui ja vaihteistoöljyt oli suunnilleen kaikki tallella eikä merkkaillut parkkiruutua.
Ja lopputuloksena sitten ajettavuus parani selvästi, ajotuntuma on jämäkämpi ja tärinät ratista katosivat lähes kokonaan. Loput toivottavasti jo kärsineen näköisten alatukivarsien keskipuslien uusinnalla, selvä ero kuitenkin parempaan jo.
Lisäksi vaihtamistuntuma parani todella paljon uusilla "punaviineillä". Samaa öljyä laatikossa oli jo aiemminkin eli ei ollut ainakaan enää tehtaan jäljiltä. Vaihtokunnossa olivat silti, vettynyttä litkua oli ulostullessaan. Suosittelisin siis jo ajomukavuudenkin takia vaihtamaan tai vaihdattamaan noita lootaöljyjä silloin tällöin vaikka ei huolto-ohjelmassa ole.
Holkki lähti lopulta kun sahasin kahdesta kohtaa halki (yksi ei riittänyt), hyvä rautasahanterä ja ahtaan paikan saha kannattaa olla. Samoin vaseliinia terään jolla saa estettyä purun pääsyn lootan sisään. Sitten ulosvetäjällä holkki pois ja uusi kylmäsprayllä jäähdytettynä naputellen. Uusi stefa lisäksi tietenkin, jos olisi hoksannut niin olisi voinut uusia samalla myös laipan tiivisteenä olevan ison o-renkaan varmuuden vuoksi.
Vanha holkki oli 327tkm ajettuna todella väljä, loksahteli varmaan puolisenttiä radiaalisesti. Stefa kuitenkin vasta hieman tihkui ja vaihteistoöljyt oli suunnilleen kaikki tallella eikä merkkaillut parkkiruutua.
Ja lopputuloksena sitten ajettavuus parani selvästi, ajotuntuma on jämäkämpi ja tärinät ratista katosivat lähes kokonaan. Loput toivottavasti jo kärsineen näköisten alatukivarsien keskipuslien uusinnalla, selvä ero kuitenkin parempaan jo.
Lisäksi vaihtamistuntuma parani todella paljon uusilla "punaviineillä". Samaa öljyä laatikossa oli jo aiemminkin eli ei ollut ainakaan enää tehtaan jäljiltä. Vaihtokunnossa olivat silti, vettynyttä litkua oli ulostullessaan. Suosittelisin siis jo ajomukavuudenkin takia vaihtamaan tai vaihdattamaan noita lootaöljyjä silloin tällöin vaikka ei huolto-ohjelmassa ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Holkki remontti
Onko kukaan tehnyt ko remppaa pääkaupunkiseudulla viimeaikoina? Olisko suositella tuon holkkihomman tekijäksi jotain pajaa?
Saab 9-3 2.2 TiD SE -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Holkki remontti
Ihan pääkaupunki seudulta ei taida muuta pajaa löytyy ku merkkiliike joka holkkiremppaa tekis? Ite teetätin kys rempan Jyväskyläs ProCar Servicel. Vaikka onhan sinne matkaa, mut verrattuna merkkiliikkeen kustannuksiin Jyväskylän reissusta selvii paljo halvemmal ja aikaa remppaan tekoon ei menny ku pari tuntii, sisältäen molempien puolien vetoakselien stefat, moottoriöljyn ja suodattimen. Joten ääni ProCarille
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Holkki remontti
Mitä varaosia tuohon holkkiremppaan tarvii hankkia OG 9-3 ssa?
Ilmeisesti Holkit ja joku tiiviste molemmille puolille?
Onko jotain jota kandee ostaa varalle , just in case - että pääsee ajamaan tuon jälkeen...
Voisi tehdä samalla kun korjaa kytkimen, huomenna...
Edit: Osalistaa:
Vetarin tiivisteet: 55353153
holkit: 8733230
O rengas: 90486232
Ainakin marmoritiskin mukaan...
Ilmeisesti Holkit ja joku tiiviste molemmille puolille?
Onko jotain jota kandee ostaa varalle , just in case - että pääsee ajamaan tuon jälkeen...
Voisi tehdä samalla kun korjaa kytkimen, huomenna...
Edit: Osalistaa:
Vetarin tiivisteet: 55353153
holkit: 8733230
O rengas: 90486232
Ainakin marmoritiskin mukaan...
Viimeksi muokannut HandOfNod, Pe Maalis 13, 2009 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Holkki remontti
Vetarin holkki perään ja vetarin stefa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Holkki remontti
Näiden lisäksi vielä vaihdelaatikon kyljessä olevan laipan O-rengas kannattaa vaihtaa, pieni kustannus mutta iso työ jos jää vuotamaan. Maksoikohan marmoritiskillä jotain 7euroa. Etralla 1euron, mutta en kuollaksenikaan muista mittoja. Vaihteistoöljyä kannattaa varata myösHook kirjoitti:Vetarin holkki perään ja vetarin stefa.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Holkki remontti
http://www.elkparts.com/saab-gm900-m949 ... p1337.html
mikä numero noista on ne puhutut keskihelat?
kuulemma 1, 2 ja 3 olis ainakin hyvät vaihtaa?
mikä numero noista on ne puhutut keskihelat?
kuulemma 1, 2 ja 3 olis ainakin hyvät vaihtaa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Holkki remontti
minkä takia olette ottaneet sen vetarin laipan irti sillä stefan ja holkin saa vaihdettua ilman sen irroitustakin.
itse olen kahteen autoon vaihtanut kiertämällä holkkiin 30mm kierteen ja vetänyt hydrauli ulosvetimellä sen ulos ja ilman laipan irroitusta.
itse olen kahteen autoon vaihtanut kiertämällä holkkiin 30mm kierteen ja vetänyt hydrauli ulosvetimellä sen ulos ja ilman laipan irroitusta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Holkki remontti
Onko holkin väljentyminen vain tuon vasemman puolen ongelma, vai kuluuko holkit
molemmilta puolilta?
Kokeilin tuon vasemman vetomaljan väljyyttä, ja oli kyllä aika reilu klappi siellä.
Oikealle puolelle en viitsinyt enää ryömiä.
Tilasin jo holkin ja stefan, mutta nyt mietityttää, että olisko pitänyt tilata molemmille puolille??
molemmilta puolilta?
Kokeilin tuon vasemman vetomaljan väljyyttä, ja oli kyllä aika reilu klappi siellä.
Oikealle puolelle en viitsinyt enää ryömiä.
Tilasin jo holkin ja stefan, mutta nyt mietityttää, että olisko pitänyt tilata molemmille puolille??
#2163
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
9-5 2.3T -07
900i 16 2.1 -92
90 -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Holkki remontti
Holkki löytyy vain kuskin puolelta
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Holkki remontti
Samainen holkki löytyy molemmilta puolin.Saabisti -77 kirjoitti:Holkki löytyy vain kuskin puolelta
.. Apparin puolella vaan ei kulu samalla lailla, kun on apuakseli tuettu myös laturin alta ja väljänäkään ei vetari heilu, kiitos apuakselin korvakon.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Holkki remontti
Sorry, oon luullu et kys holkki on vaan kuskin puolella, aina oppii jotain uutta. Kiitos kun oikaisitHook kirjoitti:Samainen holkki löytyy molemmilta puolin.Saabisti -77 kirjoitti:Holkki löytyy vain kuskin puolelta
.. Apparin puolella vaan ei kulu samalla lailla, kun on apuakseli tuettu myös laturin alta ja väljänäkään ei vetari heilu, kiitos apuakselin korvakon.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Holkki remontti
Kun laipan poistaa on kierretapin lastuilla yksi mahdollinen väli vähemmän pudota näkymättömiin. Stefan vaihto on helppoa pöydällä ja tulee varmasti suoraan ja ehjänä. (pelkästään tässä säästää laipan irrotuksessa ja kiinnityksessä menneen ajan) Lisäksi ilman laippaa on helppo nähdä ulosvetimen vastimen asettuminen perää vasten oikein.antti.hakamaa kirjoitti:minkä takia olette ottaneet sen vetarin laipan irti sillä stefan ja holkin saa vaihdettua ilman sen irroitustakin.
itse olen kahteen autoon vaihtanut kiertämällä holkkiin 30mm kierteen ja vetänyt hydrauli ulosvetimellä sen ulos ja ilman laipan irroitusta.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi