NG 900, OVET LUKOSSA...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 05:21
- Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta
NG 900, OVET LUKOSSA...
Ja ei auta Sesam aukene. Onko kokemuksia/korjauskokemuksia seuraavanlaisesta ongelmasta. Kuskin oven lukko jäi jumiin ovea avattaessa. Kumpikaan etuovi ei aukea ulkopuolelta avaimella. Sisään pääsee takaluukusta. Kun on sisälle päässyt ja saanut virrat päälle, aukeaa kaikki muut ovet paitsi kuskin ovi keskikonsolin lukitusnapista painamalla. Kuskin ovikin yrittää aueta (nuppi liikahtaa) mutta on "jumissa". Auto lähtee käyntiin mutta ovien toimintaan ei ole vaikutusta. Ja kun virrat ottaa pois päältä, niin kaikki ovet menee automaattisesti lukkoon. Kuskin ovi ei siis aukea tällä hetkellä mitenkään. Lukkopesä jumii, mutta miten oven ylipäätään saisi auki...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 05:21
- Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Kuskin ovessa lukkopesä on jäänyt vaakaan. Ja ei kohtalaisella voimankäytöllä suostunut takaisin pystyyn kääntymään.
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Koitapas vara-avaimella. Itsellä oli joskus aikanaan sama juttu, syynä oli kulunut avain.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1092
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
mullakin oli sama vika opelissa, siinä sai kanssa ovet takalukkoon. sain vara-avaimella väkis väännettyä auki. sen jälkeen en enää uskaltanu laittanut ovia takalukkoon. oliskohan se lukkopesä sen sen verta kulunut käytössä.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 05:21
- Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Todellakin normi ongelma. Ja ratkesi kun lukon kyllästi lps:llä ja teetti uuden avaimen vara-avaimesta. Aukesi lopulta ilman väkivaltaa, toimii taas kunnes seuraavan kerran jumii. Avainpajan poijaat tiesi kertoa, että tässä suhteessa mersu, toyota ja Saab omistajat ovat piikkipaikalla. Taisi olla työpäivien mittaan kertynyttä tilastotietoa. Opelistit ei kuulemma avaimia teetä, vaan vaihtaa kaikki lukkopesät saman tien...
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Suht vanha topikki tämä täällä, mut itellä on samantyyppinen ongelma 9-3 SE vm.-98 Saabin apukuskin oven kanssa.9-5T kirjoitti:Takalukossa, normi ongelma väännä jakarilla avaimesta auki ja jos mikään ei hajoa suorista avain tai hommaa uusi. Hetkeen aikaan ei yleensä jää uudestaan jumiin.
Elikkäs kaikki muut ovet toimivat keskuslukituksella (Ei kauko-ohjattu) niinkun pitääkin, mutta tämä vänkärin ovi on jäänyt "takalukkoon" eikä sano mistään avausnumikasta mitään. Ja kun kääntää tästä vänkärin oven lukosta avaimella, niin kaikki muut ovet toimivat siitäkin paitsi tuo itse vänkärin ovi.
Elikkä olisko minkään näköistä helppiä tähän ongelmaan? Lähenkö vääntämään suoraan mahdollisimman suurilla voimavarsilla lukkoa auki vai oisko kenties jotain muuta tehtävissä kotikonstein?
Kiitoksia jo etukäteen! =)
9-3 SE 2.0l -99
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
- Paikkakunta: Helsinki
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Anza:
Itellä oli kesällä sama juttu ja samat oireet,apparin ovi pysy kiinni mutta keskuslukko toimi,voitelun puutettahan se sitte oli eli ovipahvi veke ja lukkokoneistoon crc:tä/aseöljyä/jotain voitelevaa (mielellään spray-mallista ku lukkoon ei helposti pääse kaatamaan mobilia tmv...).
Ovipahvi on (ainaki NG-satkussa,kolkista en tiä) 5 torx-ruuvilla kii (2 kpl ihan alaosassa keskellä,2 kpl kaarevan sisäkahvan sisällä ja 1 kpl avauskahvan "kupissa" pyöreän peitelevyn alla) ja muutamalla klipsulla,korjatkaa 9-3:n omistajat jos tarpeen...
Ja sen sivupeilin peitelevyn joutuu varmaankin poistaan kans.
Kokeile ensin voitelua,sit asteittain lisääntyvää väkivaltaa...
Itellä oli kesällä sama juttu ja samat oireet,apparin ovi pysy kiinni mutta keskuslukko toimi,voitelun puutettahan se sitte oli eli ovipahvi veke ja lukkokoneistoon crc:tä/aseöljyä/jotain voitelevaa (mielellään spray-mallista ku lukkoon ei helposti pääse kaatamaan mobilia tmv...).
Ovipahvi on (ainaki NG-satkussa,kolkista en tiä) 5 torx-ruuvilla kii (2 kpl ihan alaosassa keskellä,2 kpl kaarevan sisäkahvan sisällä ja 1 kpl avauskahvan "kupissa" pyöreän peitelevyn alla) ja muutamalla klipsulla,korjatkaa 9-3:n omistajat jos tarpeen...
Ja sen sivupeilin peitelevyn joutuu varmaankin poistaan kans.
Kokeile ensin voitelua,sit asteittain lisääntyvää väkivaltaa...
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Kokeillaan alkaa näillä. Kiitoksia neuvoista! Tuun sit taas kyselemään tänne jos tulee viel jotain mutkia matkaan.
9-3 SE 2.0l -99
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Elikkäs ongelma ratkaistu osittain. Sain tämän oven auki, kun kyllästin vänkärin lukkopesän CRC:llä ja sitten väänsin pelkillä käsivoimilla aikas kovaa avaimesta aukipäin niin sain loksahtamaan lukon auki sen tuntoisesti että lähti "manuaalisesti" auki. Elikkä ohitse normaalin keskuslukituksen rajan.
Nyt tähän vänkärin lukkoon tuli 1 "lisäpykälä" kumpaankin suuntaan (sekä auki, että kiinni) ja lukko toimii nyt vain kääntämällä sen lisäpykälän ylitse. Ja silloin toimii myös kaikki muut ovet keskuslukon kautta.
Muut ovet toimivat tästäkin ovesta keskuslukon kautta sitä normaalia avaimen kääntösädettä käyttäen, mutta sillon tämä vänkärin ovi ei toimi auki eikä kiinni. Eli pitää käyttää sitä lukkoon tullutta "lisäpykälää" vänkärin oven lukosta että saa kaikki ovet lukkoon ja auki samanaikaisesti.
Sitten taas kun kuskin ovea kokeilee, niin lukko on ihan normaalin tuntoinen; normaali kääntösäde. Mutta taas tästä lukosta kääntäen kaikki muut ovet toimivat normaalisti paitsi vänkärin ovi ei hiiskahdakaan.
Vänkärin lukko siis oli myös mekaanisesti jumissa, mutta oisko nyt myös joku piuha kuskin- ja vänkärin ovimoottorin välillä huonossa hapessa?
Nyt tähän vänkärin lukkoon tuli 1 "lisäpykälä" kumpaankin suuntaan (sekä auki, että kiinni) ja lukko toimii nyt vain kääntämällä sen lisäpykälän ylitse. Ja silloin toimii myös kaikki muut ovet keskuslukon kautta.
Muut ovet toimivat tästäkin ovesta keskuslukon kautta sitä normaalia avaimen kääntösädettä käyttäen, mutta sillon tämä vänkärin ovi ei toimi auki eikä kiinni. Eli pitää käyttää sitä lukkoon tullutta "lisäpykälää" vänkärin oven lukosta että saa kaikki ovet lukkoon ja auki samanaikaisesti.
Sitten taas kun kuskin ovea kokeilee, niin lukko on ihan normaalin tuntoinen; normaali kääntösäde. Mutta taas tästä lukosta kääntäen kaikki muut ovet toimivat normaalisti paitsi vänkärin ovi ei hiiskahdakaan.
Vänkärin lukko siis oli myös mekaanisesti jumissa, mutta oisko nyt myös joku piuha kuskin- ja vänkärin ovimoottorin välillä huonossa hapessa?
9-3 SE 2.0l -99
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
- Paikkakunta: Helsinki
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Apukuskin oven lukkomekanismi sisältä edellenki kuivana,ota ovipahvi irti ja voitele lukkomekanismi,ei se lukkosylinteri niinkään (toki hieman sekin) jumita koska avain (ja kahva) käyttää vivuilla lukkomekanismia joka on avaimen reiästä ruiskutettavan voiteluaineen ulottumattomissa. Eli lukkosylinteri on sulla nyt voideltu mutta ite lukko on edelleen rasvaamatta.
Keskuslukon toimintaan sen verran että että oiskohan CRC:llä "kyllästäminen" tehny jotain mikrokytkimelle joka on kahvan takana? Onko mahdollista esim oikosulkea CRC:llä? Ite lukkomekanismiin saakka CRC ei avaimenreiästä mee mutta mikrokytkimeen...?
Verhoilu vaan pois ja tarkkaileen mitä sisuksissa näkyy.
edit...
Keskuslukon toimintaan sen verran että että oiskohan CRC:llä "kyllästäminen" tehny jotain mikrokytkimelle joka on kahvan takana? Onko mahdollista esim oikosulkea CRC:llä? Ite lukkomekanismiin saakka CRC ei avaimenreiästä mee mutta mikrokytkimeen...?
Verhoilu vaan pois ja tarkkaileen mitä sisuksissa näkyy.
edit...
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Joo, kiitoksia näistä! En oo vielä kerinny tekemään asialle mitään, mutta homman edetessä käyn antamassa tilannetietoja.
9-3 SE 2.0l -99
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Itselleni ilmeni juuri äsken samantapainen ongelma että kuskin oven lukko jäi vaaka-asentoon sitä kääntäessä eikä enää liiku mihinkään suuntaan. kaiken kukkuraksi kaikki auton ovet jäivät jumiin eikä aukea sisältä eikä ulkoa, sisään ainoastaan takakontin kautta ryömien. suhteellisen kovaa voimankäyttöä kokeiltu avaimen kanssa.
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Teki apukuskin ovi tämän tempun. Onko jotain hajalla, vai eilinen parkkihallissa seisominen ja tää kova pakkanenko teki temput..? Ei aukea keskuslukon kautta, ei kuskin ovesta avaimella eikä kaukosäätimellä, eikä keskikonsolin napista. Muut toimii normaalisti. Apukuskin ovessa kyllä avain kääntyy, ja ohjaa muiden ovien lukkoja ok, mutta kyseisen apukuskin oven nuppi ei liiku. Mitenkäs tää ongelma ratkaistaan, kun ovipahviakaan ei oikein saa irti, kun repsikan ovi on takalukossa, ja ovea ei saa auki. Nuppi ei siis nouse nykimälläkään...
EDIT; uskaltaako tuota siis kääntää "väkisin" jotta aukeaa manuaalisesti? Ja jos aukeaa, niin sekoaako lukkosysteemi tästä kuten Anzalla, ettei kyseinen ovi enää toimi keskuslukon kautta
EDIT; uskaltaako tuota siis kääntää "väkisin" jotta aukeaa manuaalisesti? Ja jos aukeaa, niin sekoaako lukkosysteemi tästä kuten Anzalla, ettei kyseinen ovi enää toimi keskuslukon kautta
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Sillähän se lähti millä tulikin... Vaimo soitteli just, että pari tuntia oli pitänyt lämpimässä parkkihallissa ja lukko kuulemma pelaa normaalisti. Hyvä näin! Ohjeistin olla laittamatta takalukkoon nyt toistaseks, pitänee repiä viikonloppuna ovipahvi mäkeen ja uittaa lukkosysteemiä aseöljyssä.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Re: NG 900, OVET LUKOSSA...
Noo voin tässä jatkaa tätä lukkokeskustelua, laitoin vahingossa takalukkoon eikä sitten liiku mihinkään kuskin ovi. Takakontista sisään, lukkonappulasta auki ja apparin ovia auki. Laitan huomenna lukot täyteen aineita jos rupeaisi toimimaan. Ei se kauheasti kaupungissa katseita kerää kun ryömit autoosi takakontista ja tulet ulos apukuskinpuolelta
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''