TCS temppuilee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

TCS temppuilee

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Joo on ollut ennenkin juttua, mut ei ole hermoja hivelevää modeemi koneella hakea tsiljoonaa juttua...

Elikkäs. Pari viikkoa sitten kohtuu kovan ajon jälkeen tsc valo pamahti kojetauluun ja kärry sammu. Laitoin käyntiin ja painoin kaasua, taas sammu(sama valo sytty). Sitten kiroilin ja vedin askillisen norttia ja kun mylly oli himpun jäähtynyt lähti taas käymään ja pelas kuin ennenkin.

Vikakoodit seuraavana päivänä ulos abs nopeus anturihan ilmoittelkin itsestään. Annoin olla, kun on himpun arvokas kuitenkin (ja ilmastointiin meni samalla viikolla +300e).

Eilen taas tunnin ajon jälkeen helteessä kovemman kiihdytyksen jälkeen sama toistu, auto sammu ja tsc valo palo. Tien sivuun kädet ristiin ja muutama rööki, käyntiin ja taas toimi seuraavat 200km ainakin.

Eli onkos jollain ollut samoja ongelmia... jostain johtojen uusimisista nopeusanturille muistaakseni olen joskus lukenut, mutta olisko jollain oma kohtasta kokemusta ja neuvois hölmömpää, kun ei ihan heti viittis uutta murikkaa ostaa.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Aiheesen liittyvää juttua löytyy. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=7316

Jos ongelma esiintyy nimenomaan kuumalla ilmalla hetken ajon jälkeen (kone kunnolla kuuma), niin kannattaa mitata TCS:n LHM venttiili. Aja kone kuumaksi tai lämmitä venttiiliä hiustenkuivajalla (löytyy rintapellistä MAP:n vierestä, se vena jossa on "hukkaputki"). Mittaa kelan vastus kuumana, tulos pitäisi olla 30 +-3 ohm. Vika saattaa olla toki ABS anturisakin. Mutta jos vika esiintyy erityisesti silloin kun kone on kuuma, niin kantsii kyllä tarkistaa myös TCS:n venttiili.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Vikokoodi oli nimenomaan absnopeusanturin (vasemman puoleisen).
Siihen kaipaisin jotain kikkoja, jos niitä on vai pitääkö marssia motonetin tiskille.

Tarkistan kyllä myös tuonkin(lhm). Lisää vinkkejä, jos löytyy..

Kiitoksia vain.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

ABS Anturista

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minulla olisi pari kappaletta ylimääräisiä antureita.
Etupyörälle ja takapyörälle.

Auto mihin ne oli tarkoitettu on 9000CD 2.3turbo vm 1991.
( suotta ostin, ei ollut vika antureissa, vaan kosteutta boksin pistokkeen sisällä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Boxin sisällä kosteutta? Siis siellä missä releet ym. sijaitsee? No ei tuo kyllä oikein mun vikalta kuullosta, kun tsc on tehny temput aina kuumalla ja kuivalla ilmalla.

onko sulla vasemman etupyörän anturia? onko uusia? mitäs siitä huudat?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Hommasin itelleni jo viime talvena Motonetistä ABS-anturin vasempaan etupyörään. Lomalla ajattelin viimeinkin vaihtaa temppuilevan anturin uuteen, mutta havaitsin että Motonetin anturissa on yläpäässä erilainen liitin kuin alkuperäisessä.

Anturi jäi vielä vaihtamatta, mutta kaiketikin uuden anturin johdon voi katkaista ja juottaa kiinni vanhaan liittimeen? Onko kukaan tehnyt ko. operaatiota?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Aero97 kirjoitti:Hommasin itelleni jo viime talvena Motonetistä ABS-anturin vasempaan etupyörään. Lomalla ajattelin viimeinkin vaihtaa temppuilevan anturin uuteen, mutta havaitsin että Motonetin anturissa on yläpäässä erilainen liitin kuin alkuperäisessä.

Anturi jäi vielä vaihtamatta, mutta kaiketikin uuden anturin johdon voi katkaista ja juottaa kiinni vanhaan liittimeen? Onko kukaan tehnyt ko. operaatiota?
Aikoinaan tonnariin tuli vaihdettua taka-anturi purkuautosta. Menetelmänä käytettiin vanhan johdon katkaisua ja uuden liittämistä juottamalla. Onnistui hyvin ja pelaa kaiketi edelleen. Johdon juotoskohta kannattaa kuitenkin suojata tosi hyvin...
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

TCS v***uilee

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Autossa palanut jo 2 vuotta tcs control vikavalo. Tehot poissa, cruise ei toimi, ilmastointi ei pelaa yms. osia vaihdettu: Kaasuläpän ohjausboxi(kuskin penkin alla), rintapellissä oleva venttiili, alipaine letkut vaihdettu, käytetty merkkiliikkeessä tietokoneen nokassa antaa seuraavat vikakoodit:675b0(ohjausyksikkö), e7590(varmuusjärjestelmän virhe toiminta), 675b2(moottorin ohjausyksikkö). vikakoodit poistettu tulevat uudestaan. auto toimii resetoinnin jälkeen normaalisti niin kauan kuin auto on käynnissä vaikka tcs control valo palaa koko ajan... onko kellään ollut vastaavaa vikaa tai ohjeita korjata tämä vika, merkkiliike ei ainakaan osaa auttaa...
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: TCS v***uilee

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

habasaab kirjoitti:Autossa palanut jo 2 vuotta tcs control vikavalo. Tehot poissa, cruise ei toimi, ilmastointi ei pelaa yms. osia vaihdettu: Kaasuläpän ohjausboxi(kuskin penkin alla), rintapellissä oleva venttiili, alipaine letkut vaihdettu, käytetty merkkiliikkeessä tietokoneen nokassa antaa seuraavat vikakoodit:675b0(ohjausyksikkö), e7590(varmuusjärjestelmän virhe toiminta), 675b2(moottorin ohjausyksikkö). vikakoodit poistettu tulevat uudestaan. auto toimii resetoinnin jälkeen normaalisti niin kauan kuin auto on käynnissä vaikka tcs control valo palaa koko ajan... onko kellään ollut vastaavaa vikaa tai ohjeita korjata tämä vika, merkkiliike ei ainakaan osaa auttaa...
Oletko kokellut vinkkejä joita PCS pojat sinulle antoi Kesätapahtumassa Oulussa ja oletko ollut jatko yhteydessä asian tiimoilta sen jälkeen PCS:ään ? Koska jos merkkiliikkeet ei osaa auttaa niin PCS on viimeinen oljenkorsi suomen maalla muiden saabistien lisäksi. TCS ja ongelmasi tuntuu olevan vaikeimmasta ja haastavimmasta päästä, mutta ei mahdoton.

Ruotista myös kannattaa kysellä ongelmaan liittyen ...

PS. tuossa on vielä muutama linkki joita kannattaa katsastaa:

error e7590:
http://saabnet.com/tsn/bb/9000/index.html?bID=84457
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/inde ... bID=124784

error 675b0:
http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/?bID=168723

error 675b2:

Google ei löytänyt mitään tälle ...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Lisää kysymyksiä, kun tuo runkku sammahtelee silloin tällöin vieläkin abs anturin vaihdonkin jälkeen.

Kun tcs oikuttelee niin pitäskö sen paukahtaa limp home modelle, että sillä vois vielä ajaa. Vai voiko sammua tyystin niin kuin mulla tekee?

Tuli vain mieleen, että voisko di kasetti tehdä moista sammuilemista?(en tiedä koska on vaihdettu) Kun kiihdytyksessä 2500-3000 rmp kohdalla tulee nypytystä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minulla olisi yksi ylimääräinen DI kasetti ( punainen )
Ei ole ihan sata varma mutta pääsisis ainakin testaamaan.
Tämä kasetti temppuili sillein että läksi joskus käymään kolmella pytyllä.
siis teki tämän yhden kerran.
Mutta ikinä ei kiihdytyksessä rykinyt tms...
Kun otin suojakotelon veke niin huomasin että yhdessä utareessa oli nestevajausta, tämä ilmeisesti tekee sen että jos on kovin kuuma ilma niin saattaa kuumentua liikaa ja yksi pytty tipahtaa pois pelistä kunnes DI kasetti jäähtyy.

*jos tarttet testi kasettia niin täältä löytyy*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: TCS v***uilee

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

habasaab kirjoitti:Autossa palanut jo 2 vuotta tcs control vikavalo. Tehot poissa, cruise ei toimi, ilmastointi ei pelaa yms. osia vaihdettu: Kaasuläpän ohjausboxi(kuskin penkin alla), rintapellissä oleva venttiili, alipaine letkut vaihdettu, käytetty merkkiliikkeessä tietokoneen nokassa antaa seuraavat vikakoodit:675b0(ohjausyksikkö), e7590(varmuusjärjestelmän virhe toiminta), 675b2(moottorin ohjausyksikkö). vikakoodit poistettu tulevat uudestaan. auto toimii resetoinnin jälkeen normaalisti niin kauan kuin auto on käynnissä vaikka tcs control valo palaa koko ajan... onko kellään ollut vastaavaa vikaa tai ohjeita korjata tämä vika, merkkiliike ei ainakaan osaa auttaa...
Taas luntataan tuohon vikaa, vaikka saattaa olla että on jo auto kunnossa.

Eli tuo 675b0 on sellainen kun kalibrointi katkennut. Jos tuota kalibrointia ei voi tehdä, tarkista jarru ja kytkinpolkimien katkaisijat.

Tähän seuraavaa kohtaa tarvittaisiin isatia, eli sillä pitää syöttää käskykoodi 280, näytön pitää esittää silloin 80000.JOs näin ei tapahdu tarkasta nopeusmittari, ja sille menevät johdot. ja sitten pitää tehdä perusteellinen kalibrointi TCS järjestelmään.

e7590 mikäli esiintyy muita vikoja, korjaa ne ensin ja hävitä vikakoodit

mikäli vika tulee takasin niin. tarkasta sytysvirta katkaistuna että läppäkotelon vipu on vedettynä sisään, ja että vaijerin välys on vähintään 1mm. JOs näin ei ole tarkasta vaijerin kuoren asennon oikeellisuus(läpivienti rintapellissä) ja että säätöruuvi on kierrettynä sisään rajoittimeen asti(m91 ja alkutuotanto 92)

ja tuo 675B2= moottoriversiota ei ole määritetty. Elikkä isatilla pitää kertoa boksille mikä moottori vaihteisto yhdistelmä on kysessä. koodit löytyy kirjasta miten ohjelmoidaan. ja tämän jälkeen kun moottori on määritetty kalibroidaan järjestelmä.

Eli sulla on tuolle autolle tehty korjauksia tietämättä mitä sille tehdään :wink: kertoo paljon jo kun ei ole tuota moottoria boksille määritelty. toivottavasti oli jotai apuja.


EDIT: tutkiskelin tuota TCS kirjasta, ja näytti että tuo 675B0 aiheutuu tuosta 675B2 vikakoodista. joten lähtisin hommassa etenemään että ekana antaisin tuolle boksille edes tiedon millasta masiinaa sen pitää ohjata, ja sekä kalibroinnin teko. Sitten katsoo jatkon miten homma pelaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin