Saakohan tätä kaapelia lohkolämmittimiin?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Saakohan tätä kaapelia lohkolämmittimiin?

Viesti Kirjoittaja AC »

lintta go go kirjoitti: Muistelisin että joskus (tais olla Tm) mittailtiin eroja kaiutinpiuhojen välillä ja eipä tainnut olla eroa tavallisen kuparikaapelin ja kalliin "hifistely" kaapelin erolla.
Mua ei haittaa vaikka on mp3 tai vinyyli tai cd, saabissakin on semmoset jukurttipurkki kajarit että kun ei särise niin ei kuule :lol: muutenkin tuo kuulo on jo sillä mallilla että kaikki suodattuu kuin olis hyytelöllä täytetty ämpäri päässä.
Meinaatko, että erojen pitäisi tulla esiin TM:n mittauksissa?

Pakattua musiikkia tulee kuunneltua itsekin lähinnä FLAC-muodossa, autossa mp3 riittäisi mutta kun ei ole soitinta mikä niitä soittaisi.

Harrastus tuo hifikin on kuten on ruosteisten pommien parsiminenkin.
BMW 320dA Coupe LCI
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4818
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saakohan tätä kaapelia lohkolämmittimiin?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Korostan, että kunnollinen kaapeli ei tarvitse olla mitään eksoottista ja samalla hirmukallista.
Normaalisti asianmukaisilla kaapeleilla homma toimii ja TM ei saa kuuluviin eroja, eikä moni muukaan. Eron kyllä huomaa, jos sekaan laitetaan mainittua "kukkakeppijohtoa".

Otetaanpa eräs tapaus, jossa kaapelin(kaiutin) osuus korostuu.
Oletetaan, että kaiuttimet ovat ns. hankalat kuormitukseltaan. Tämä tarkoittaa yleensä alhaista impedanssia. Ongelma ilmenee usein matalilla taajuuksilla.
Bassoelementin tarkoitus on seurata liikeradallaan siihen vahvistimesta ohjattua signaalia. Kaikki muu värähtely on ei toivottua. Tämä muu värähtely aiheuttaa elementin toimivan sähkömotorisena voimana. Se pitää "jarruttaa" pois. Ja se onnistuu vain siten, että kaiuttimesta vahvistimeen päin on oikosulku. Mitä pienempi on kaiuttimen sähkömotorisen voiman sisäinen vastus sitä lähempänä täydellistä oikosulkua on oltava kaiutinkaapelin ja vahvistimen pääteasteen lähtöimpedanssin sarjakytkennän kokonaisimpedanssin, jotta sähkömotorinen voima "tukehtuu". Vahvistimen kyseistä sisäistä pääteasteen ominaisuutta kuvataan vaimennuskertoimella. Kokonaisvaimennuskerroin koostuu pääteasteen ja kaiutinkaapelin yhteisvaikutuksesta.

Mikäli edellä mainittu asia on jätetty huomioimatta ja käytössä on sopimattomat kaiutinkaapelit ko. järjestelmään, bassotoistosta tulee "löysä". Toisin sanoen vahvistin ei kunnolla kontrolloi kaiutinta. Tässä oli eräs asia, on niitä toki muitakin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Saakohan tätä kaapelia lohkolämmittimiin?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eli suomeksi:
Kaapelissa on oltava tarpeeksi neliömillejä ja sen impedanssin ja kapasitanssin tulee olla riittävän pieniä?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saakohan tätä kaapelia lohkolämmittimiin?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

petrisa kirjoitti:
Otetaanpa eräs tapaus, jossa kaapelin(kaiutin) osuus korostuu.
Oletetaan, että kaiuttimet ovat ns. hankalat kuormitukseltaan. Tämä tarkoittaa yleensä alhaista impedanssia. Ongelma ilmenee usein matalilla taajuuksilla.
Bassoelementin tarkoitus on seurata liikeradallaan siihen vahvistimesta ohjattua signaalia. Kaikki muu värähtely on ei toivottua. Tämä muu värähtely aiheuttaa elementin toimivan sähkömotorisena voimana. Se pitää "jarruttaa" pois. Ja se onnistuu vain siten, että kaiuttimesta vahvistimeen päin on oikosulku. Mitä pienempi on kaiuttimen sähkömotorisen voiman sisäinen vastus sitä lähempänä täydellistä oikosulkua on oltava kaiutinkaapelin ja vahvistimen pääteasteen lähtöimpedanssin sarjakytkennän kokonaisimpedanssin, jotta sähkömotorinen voima "tukehtuu". Vahvistimen kyseistä sisäistä pääteasteen ominaisuutta kuvataan vaimennuskertoimella. Kokonaisvaimennuskerroin koostuu pääteasteen ja kaiutinkaapelin yhteisvaikutuksesta.
Tuo oli hyvä :D
Melkein voisi sanoa etten ymmärtänyt sanaakaan, tuota pitää kokeilla joskus kahvipöydässä :twisted:

Ei sillä, ettei asia olisi juuri noin. En edes yritä väittää vastaan :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin