Kone käy kylmänä
Kone käy kylmänä
Tervehdys, mikä ihme voi olla syynä - tonnarin (v-90, 2L) kone ei lämpene oikein millään. Olen ajellut asioilla jopa kolme tuntia putkeen ihan taajama-ajoa, mutta mittari nousee hädintuskin kylmä-alueen yläpuolelle. Lämpöä tulee lämppäristä ainakin kohtuullisesti. Vaimon tonnari lämpeää mittarin mukaan muutamassa minuutissa - oma ei oikein lainkaan. Bensaakin kuluttaa (tietenkin) enemmän. Eihän toi voi varmaankaan termarista johtua?? Missäköhän vika? Toinen juttu vielä...nyt selvisi, että tehostimeen on kaadettu ATF:ää - siitä varmaan outo käytös ajoon lähtiessä johtuu ( jäykkä ja nykivä ohjaus). Onko mitään järkeä / hyötyä imeä säiliöstä pois niin paljon ATF:ää kuin saa, ja sen jälkeen lisätä oikeata öljyä? Ei ole oikein mahdollisuuksia mitään isompia manööverejä tehdä..... Kiitti etukäteen
Re: Kone käy kylmänä
Termarissahan se vika on, jumiutunut auki.
Helpoiten sen nesteen saa kunnolla vaihdettua kun avaa tehostimesta letkuliitoksen ja pyörittelee paikoillaan tyhjäkäynnillä rattia niin tehostin pumppaa itse litkut ulos.
Helpoiten sen nesteen saa kunnolla vaihdettua kun avaa tehostimesta letkuliitoksen ja pyörittelee paikoillaan tyhjäkäynnillä rattia niin tehostin pumppaa itse litkut ulos.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kone käy kylmänä
Ok, mutta entäpä tehostimen ilmaus - tekeekö itse vai....? Ai niin, mikä lämpötila-termari kannattaisi talveksi laittaa?
Re: Kone käy kylmänä
Termariksi vakiovehkeissä 89(vai oliko se nyt 88) asteinen käy kesät talvet. Virivehkeissä kesäisin 82 voi olla paikallaan.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Kone käy kylmänä
Tehostimen ilmaaminen suositellaan muistaakseni tehtäväksi ensialkuun etupää pukeilla ja pyörät ilmassa aloittaen varovasti kääntelemällä vähän kerrassaan ja tarkkaillen samalla nestepinnan tasoa ja lisäämällä tarpeen mukaan, kunnes äärilaidoillakaan nestepinta ei enää putoa tai säiliössä kupli.
Termariksi itse laittaisin 88, tai 89 asteisen, oman kokemuksen mukaan 82 on vapariinkin liian viileä termostaatti.
Kokonaan toinen luku taitaa sitten olla se, että mistä löytää sen oikein toimivan termostaatin, sillä se näyttää nykyään olevan arpapeliä niin että sitä ei aina saa edes merkkitiskiltä.
Termariksi itse laittaisin 88, tai 89 asteisen, oman kokemuksen mukaan 82 on vapariinkin liian viileä termostaatti.
Kokonaan toinen luku taitaa sitten olla se, että mistä löytää sen oikein toimivan termostaatin, sillä se näyttää nykyään olevan arpapeliä niin että sitä ei aina saa edes merkkitiskiltä.
Re: Kone käy kylmänä
Lämpömittarin toimimattomuus on tonnareissa yleinen vika. Johtunee löyhentyneistä kontakteista mittaristossa. Joten jos lämpöä tulee riittävästi, mutta mittari "roikkuu", voi vika olla tämä. Itsellä ainakin flekti menee päälle, mutta mittari näyttää alla puolen välin lämpöjä. Haulla löytyy korjaustietoa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Kone käy kylmänä
Mimmi kirjoitti:Ei kaikissa. Toinen syy on mittarin väärä kalibrointi.
onko -90 jo tuo kalibrointi?
pullover:
lähteekö flekti päälle, mitä mittari silloin näyttää? jos ilmastoitu malli niin ota se pois päältä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Kone käy kylmänä
Itsekkin vaihdoin termostaatin, mutta silti viisari roikkuu alle 45 asteen kulmassa
Mielestäni tosin tuo flekti käy turhan usein... ilmeisesti sitäkin ohjaa joku anturi?
- voiskohan se olla syy kylmään koneeseeni.
Mielestäni tosin tuo flekti käy turhan usein... ilmeisesti sitäkin ohjaa joku anturi?
- voiskohan se olla syy kylmään koneeseeni.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
Re: Kone käy kylmänä
pullover:
lähteekö flekti päälle, mitä mittari silloin näyttää? jos ilmastoitu malli niin ota se pois päältä.
Ei ole ilmastointia - Mittari käyttäytyi normaalisti vielä juuri hankittuani auton. Pidempään tyhjäkäynnillä nousi kello kymmeneen jolloin flekti meni päälle ja viisari laski yhdeksään, puoliväliin. Samoin kuin vaimon vastaavassa. Nyt eilen jätti minut jo toisen kerran ollessaan kylmänä, tielle. ( ja taas keskelle risteystä - voin kertoa että tonnari ei ole mikään keiju kun sitä koittaa yksin työntää tien sivuun...) Tyhjäkäynti toimi kyllä - kunhan sai ensin käymään - mutta ei kestänyt kaasua milliäkään painaa - sammahti heti. Tänään toimi jo paremmin, kun oli ollut koko yön lohkolämmitin kiinni, tosin alussa ei kovin hyvin, mutta kävi kummiskin että kauppaan pääsi. Varmaan vikana on jonkinlainen ´ryyppy´ tai sen toimimattomuus. Näissä on varmaan joku pikatyhjäkäynti - tai siis pitäisi olla. Onko joku suutin tms siis kuollut?
lähteekö flekti päälle, mitä mittari silloin näyttää? jos ilmastoitu malli niin ota se pois päältä.
Ei ole ilmastointia - Mittari käyttäytyi normaalisti vielä juuri hankittuani auton. Pidempään tyhjäkäynnillä nousi kello kymmeneen jolloin flekti meni päälle ja viisari laski yhdeksään, puoliväliin. Samoin kuin vaimon vastaavassa. Nyt eilen jätti minut jo toisen kerran ollessaan kylmänä, tielle. ( ja taas keskelle risteystä - voin kertoa että tonnari ei ole mikään keiju kun sitä koittaa yksin työntää tien sivuun...) Tyhjäkäynti toimi kyllä - kunhan sai ensin käymään - mutta ei kestänyt kaasua milliäkään painaa - sammahti heti. Tänään toimi jo paremmin, kun oli ollut koko yön lohkolämmitin kiinni, tosin alussa ei kovin hyvin, mutta kävi kummiskin että kauppaan pääsi. Varmaan vikana on jonkinlainen ´ryyppy´ tai sen toimimattomuus. Näissä on varmaan joku pikatyhjäkäynti - tai siis pitäisi olla. Onko joku suutin tms siis kuollut?
Re: Kone käy kylmänä
Jaahans,Mimmi kirjoitti:Flektiä ohjaa Trionic.
No mistäpä sitä tietäisi, osaako tuo ohjata flektiä oikein... jos Saab lämpötilamittariin ei sinänsä ole luottamista.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kone käy kylmänä
Ja jos ei tuommoista perustyökalua löydy omista valikoimista niin on syytä ruoskituttaa itsensä häpeäpaalussa, hukata saappi ja hankkia tilalle tojotaMimmi kirjoitti:Mittaamalla esim infrapunalämpömittarilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kone käy kylmänä
Non ni,
Eli ajan 1/2h korttelirallia ja tumppasen kinkkumittarin paisuntasäiliöön.
- Mitä minun tulisi saada tulokseksi, jotta voisin todeta koneen olevan oikeissa lämmöissä ja flektin säätö trionic:n kautta toimii oikein.
Eli ajan 1/2h korttelirallia ja tumppasen kinkkumittarin paisuntasäiliöön.
- Mitä minun tulisi saada tulokseksi, jotta voisin todeta koneen olevan oikeissa lämmöissä ja flektin säätö trionic:n kautta toimii oikein.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
#3167#