jäähdytysneste / coolant level low
jäähdytysneste / coolant level low
morjes!
Onkos ihan normaalia, että vasta 27tkm ajetulla autolla ajotietokone pyytää lisäämään jäähdytysnestettä (coolant level low)? Kattelin nestepintaa ja huomasin, että se oli tipahtanut noin 1/4:n kun normaalisti purkki muistaakseni taitaa olla puolillaan. Eikös vaan?
Onkos ihan normaalia, että vasta 27tkm ajetulla autolla ajotietokone pyytää lisäämään jäähdytysnestettä (coolant level low)? Kattelin nestepintaa ja huomasin, että se oli tipahtanut noin 1/4:n kun normaalisti purkki muistaakseni taitaa olla puolillaan. Eikös vaan?
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Ei se normaalia ole. Kohtalotovereita löytyy säikeestä jäähdytinnestettä katoaa.BlackSaab kirjoitti:morjes!
Onkos ihan normaalia, että vasta 27tkm ajetulla autolla ajotietokone pyytää lisäämään jäähdytysnestettä (coolant level low)? Kattelin nestepintaa ja huomasin, että se oli tipahtanut noin 1/4:n kun normaalisti purkki muistaakseni taitaa olla puolillaan. Eikös vaan?
Nestesäiliön puolessa välissä on maksimitäyttöraja merkattuna.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Okei. Itse asiassa ajattelin juurikin tänään käydä varaamassa ajan 30tkm huollolle, joka on käytännössä ensihuolto. Pitänee kysellä huollosta aiheesta ja seurata vähän tilannetta. Jonnekin noi nesteet on mielestäni kadonnu tässä loppukesästä.


Re: jäähdytysneste / coolant level low
itse olen 2,5 vuoden aikana joutunut lisämään nesteitä kolme tai neljäkertaa. Kilometrejäkin on tullut vasta 37tkm joten siihen nähden aika usein. Kyselin asiaa merkkiliikkeestä mutta pitivät normaalina(?). Tosin kesällä paisuntasäiliöstä sitten pamahti nesteentasoa mittaava anturi, en tiedä oisko se ollut vähän viallinen aina. Säiliön vaihdon jälkeen ei ole tarvinnut lisäillä..
Ahdin määrää tahdin
------------------------
Mr. Aero 2006
------------------------
Mr. Aero 2006
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Omallani on nyt ajettu noin 150tkm ja jäähdytysnesteen pinta on aina pysynyt siinä puolenvälin merkkiviivassa - lisäyksiä ei ole tarvittu.
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Juuri noin pitäisi mennäkin. Kunnossa olevan auton ei pitäisi juoda jäähdytinnestettä. PRKL.Bob kirjoitti:Omallani on nyt ajettu noin 150tkm ja jäähdytysnesteen pinta on aina pysynyt siinä puolenvälin merkkiviivassa - lisäyksiä ei ole tarvittu.
Saab 9-5 Wagon 2008 2.3t A Linear Performance
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Edelliset:Saab 9-3 SC 2008 1.9TTID A6 Vector Business, Saab 9-3SS 1.8t -04, Saab 9-3SE 2.0i -98
Re: jäähdytysneste / coolant level low
0,3l oli vieny jostain syystä. Ei sentään kovin paljoa. Valitettavasti huolto ei löytänyt mitään vuotoa. Pitänee seurata tilannetta.
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Siinä puolessavälin on nimenomaan tuo säiliön max. täyttöviiva kylmänä (ainoa merkki säiliössä).Mimmi kirjoitti:Ettehän vain ylitäytä?
MAX-merkkihän on käyntilämpöisen nesteen mittausta varten, kylmänä pinta on alempana ihan jo lämpölaajenemisen vuoksi.
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Mitä tuohon punaiseen nesteeseen tulee niin monet ovat alalla sanoneet että tuota menee kyllä enemmän kuin aiempia. Liekö haihtuu? Itsekkin toisen merkkisissä huomannut tuon punaisen nesteen vajentumista ilman mitään vuoto jälkiä. Liekkö tutkimus tuloksia olemassa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: jäähdytysneste / coolant level low
En ollut vielä ehtinyt edes oikeastaan tarkistella nestepintaa. Auto on ollut vasta 9kk itsellä ja 27tkm ajettuna uudesta lähtien.Mimmi kirjoitti:Ettehän vain ylitäytä?
MAX-merkkihän on käyntilämpöisen nesteen mittausta varten, kylmänä pinta on alempana ihan jo lämpölaajenemisen vuoksi.
Noo, määrällisesti tuo nestekatoaminen oli niin vähän kuitenkin (0,3l) - vaikka pyysihän toisaalta ajotietokone sitä lisäämään(?)
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Itsellä on valittanut tuosta nestepinnasta jo jonkin aikaa. Huollossa sanoivat kesällä vain, että punainen on herkästi haihtuvaa. No, nyt aloin huomaamaan lätäköitä auton alla. On varmaan vuotanut jo jonkin aikaa muttei ole huomannut, kun on tiputtanut konehuoneen alustasuojan/pohjapanssarin (mikä lie nimeltään) päälle. Mutta nyt lähti valumaan siitä jo yli. Auto on 2003 SS ja mittarissa n. 126tkm. Eli näyttää, että kenno menee vaihtoon; jostain se vuotaa. Putkien liitokset on ok. Eipä ole kovin pitkäikäisiä nuo...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Mites se suljetusta järjestelmästä haihtuisi? Aina kun nestettä katoaa niin jossain on vika. joko paine nousee ja puskee ulos tai vuotaa joko sisään tai ulos muuten. Ehkä jos vuosia ajetaan voi vähän hävitä ns luonnollisesti.
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Meillä ilmoittelee samaa. Ei muuta ku huoltoon. Meillä TTiD:ssä vasta 37000km ajettuna ja coolant level low:ta sid ilmoittelee... 

Turbo²
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Uudessa rassissa voi ilmataskut lähteä pois ja laskee pinta? mut itse kyllä huolestun jos yhtäkkiä alkaa häviämään. Onhan siellä mahdollista esim jossain aikaisemmissa malleissa jopa automaatin öljyjäähytin sotki vedet ja öljyt sekaisin jonkun tiivisteen tms hajottua. sitten vaihdeltiin laatikoita pari kertaa ennen kuin tajuttiin vaihtaa kuuleri. että kyllä ne kannattaa tarkistuttaa.. Todennäköisin on vuoto ulospäin jostain klemmarista. Viallinen korkki --> puskee ulos kun ei pidä painetta (kiehumispiste laskee)
Re: jäähdytysneste / coolant level low
Omassa saapissa tippuu vaikka kone ei ole käynnissä, eikä siis ilmeisesti silloin pahemmin paineitakaan. Tasaisesti tiputtelee ja jostain kennon sisältä/nurkasta se tulee... en kyennyt paikallistamaan vaikka tunnin makoilin auton alla yksi ilta.