Automaattivaihteisto ei vaihda

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
swolking
Matalapaineturbo

Automaattivaihteisto ei vaihda

Viesti Kirjoittaja swolking »

Mielenkiintoinen juttu kävi mun tonnarissa. Auto oli huollossa ja automaattilaatikon rispaantunut kick-down -vaijeri piti vaihtaa, kun joskus jumitti ja antoi vikakoodia. Näin tekivät, kalibroivat systeemit,eikä antanut enää vikakoodia. Auto siis luovutettiin ehjänä LänsiAutolta ja pääsin nauttimaan letkeästä ajosta muutaman päivän.

Tänään duunimatkalla, kun lähdin yksistä valoista, ei laatikko enää vaihtanut isommalle vaihteelle. Pakki- ja 1. vaihde toimivat, muut eivät kytkeydy. Muutenkin huomasin, että kun vahteenvalitsimen asettaa D:lle niin auto nytkähtää voimakkaammin kuin aikaisemmin.

Pitää soittaa huoltoon ja selvittää missä vika, mutta kun pääsis edes puhelimella läpi... :evil:

Näin ollen, kunnes huollossa vastaavat puhelimeen, osaako kukaan vinkata missä voisi olla vika? Huonosti suoritettu kalibrointi (ei ehkä kalibroitu ollenkaan)? Huomasin samalla, kun ikkunat alkoivat huurtua, että sisätilan tuuletin ei toimi. Autossa automaattinen ilmastointi. Outo sattumako, vai voiko joku vikakoodi taas aiheuttaa senkin. Itselle suuri mysteerio.

Auttakee!
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Re: Automaattivaihteisto ei vaihda

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

kick-down -vaijeri piti vaihtaa, kun joskus jumitti ja antoi vikakoodia.
Antaako automaattilaatikko vikakoodia..?
Mikä tonnari sinulla on...?
Pakki- ja 1. vaihde toimivat, muut eivät kytkeydy. Muutenkin huomasin, että kun vahteenvalitsimen asettaa D:lle niin auto nytkähtää voimakkaammin kuin aikaisemmin
Vaikuttaisi siltä että kickdown ( kuormitusvaijeri ) olisi päässyt irti vaihteiston
päästä, ja säädöt olisivat näin ollen poskellaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei tonnarin automaattilaatikosta tule vikakoodeja koska laatikko on täysin mekaanishydraulinen eikä siihen ole elektroniikkaa (onneksi) sotkettu.

Ainoa mitä itse voisin kuvitella, on että laatikko vastustaisi viallisena niin paljon tyhjäkäyntiä ja käyntiä muutenkin että LH yrittäisi kompensoida asiaa ja menisi yrityksessään jo vikakoodien puolelle eli "kartoilta ulos". MuTu.

Mutta itse automaattiasioista täällä on erittäin paljon tarinaa ja linkkejä mm. vianetsintäkaavioihinkin niin paljon, että "Etsi":vä kyllä löytää. Hiljattain avatussa ketjussa jo vastaavasta viasta.
swolking
Matalapaineturbo

Tonnari on '92 -vuoden 2.3T surullisenkuuluisalla TCS:llä. Laatikko on kyllä toiminut moitteetta kunnes vaihtoivat siihen kuuluvan kick-down -vaijerin, eli veikkaisin, että jotain on tehty huolimattomasti.

Mä oon kyllä todella onneton ton "etsi"-toiminnon kanssa. Nytkin ennen postaamista yritin etsiä tietoa asiasta enkä löytänyt mitään järkevää. Pitäis varmaan käydä joku tukiopetus aiheesta... :lol:

Huomenna menee uudestaan työn alle. Kerron sit mistä vika löytyi.
Saabismi on sairautta...

Jäsen # 2684
swolking
Matalapaineturbo

Nonnih! Kyllä on mutkikkaaksi mennyt...

Syy, miksi vain 1. ja pakki toimivat, löytyi. Eivät olleet vaihtaneet laatikkoon jotain jousta, jolla tekemistä jonkun vastapaineen kanssa, vaikka olivat huomanneet että se pitäisi vaihtaa. Nakkasivat vaan laatikon nippuun ja luovuttivat auton asiakkaalle.

Seuraavaksi he tilasivat sen jousen Ruotsista ja asensivat sen autoon. Sen jälkeen auto taas saatiin huollosta jonka jälkeen auto käyttäytyi seuraavasti: Vaihetisto vedättää taajamassa ykkösellä jonnekin 50 km/h asti ja sitten vaihtaa kakkoselle niin, että niskassa rusahtaa ja lippis putoaa syliin. Moottoritiellä Espoosta Hesaan ei 4. löytynyt ollenkaan - kotimatkalla siitä nautittiin pari kertaa.

Tänään soitto LänsiAuton huoltoon ja sanoivat että seuraava huolto tasan viikon päästä. Pienen neuvottelun jälkeen kalenterista löytyi tilaa ja auto saadaan työn alle huomenna.

Kismittää tilanne koska kaikki alkoi siitä, että hiukan rispaantunut kick-down -vaijeri antoi vikakoodia silloin tällöin ja sen takia vaijeri vaihdettiin. Sitä ennen laatikko toimi moitteettomasti, vaihtoi nätisti ja pehmeästi niin pakkasella kuin helteelläkin. Mietityttää, että mikä siinä hommassa mättää... Eikö systeemejä ole kalibroitu hyvin/ollenkaan?

Saas nähdä koska saavat kiesin siihen kuntoon, että sillä uskaltaa ajaa ja että olisi taas luotettava matkantekoväline.
Saabismi on sairautta...

Jäsen # 2684
Mawerick
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Oliskohan se kd-vaijeri nyt niin tiukalla että loota luulee täyskaasun olevan käytössä?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
swolking
Matalapaineturbo

Nyt tuntuisi auto viimein toimivan. Työmääräyksessä luki tehdyn työn kohdalla "säätö 2mm". Sen verran oli kd-vaijeri vissiin liian tiukalla. Pääasia että toimii!
Saabismi on sairautta...

Jäsen # 2684
Vastaa Viestiin