Kävin katsastuksessa...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kävin tuossa pari tuntia sitten Kehän Autokatsastuksessa hakemassa vikalistan autoon. Etukäteen olin ajatellut, että käsijarruhan siinä yllättäen falskaa, tai ainakin siitä tulee sanomista. Vaan kuinkas ollakaan:
- Sanoin oikein inssille henk.koht. että sitä kässäriä pitää sitten kiskoa kunnolla, että saa sen pitäväksi. Totesi vain, että testattu on ja hyvin toimii. 8O Kyllähän se joo mäessä auton pitää kun kaksin käsin keppiä kiskoo. Mutta oletin sanovan edes jotain pahaa siitä.
- Vasen takajarrulevy ruosteessa, hieman heittoa jarrutustehoissa. Ei kuitenkaan pistänyt mitään merkintää, eli ilmeisesti heittoa oli tarpeeksi vähän.
- Vasen alapallo oli väljä. Ja siitä hylsy. Olin kyllä huomioinut epämääräisen kolahduksen parkkipaikalla aina silloin tällöin, mutten ollut oikein jaksanut siitä välittää. "Ainahan nää kolisee", ajattelin...

Mutta siis, en tosiaan rupea tuossa parkkipaikalla jumppaamaan koko tukivartta irti, joten vien auton Holmbergille rempattavaksi. Toivottavasti ei turaa sen kanssa koko päivää. :D

Eikä muuten tullut sanomista siitä, että vain toinen etusumuvalo toimii (en edelleenkään ole onnistunut vaihtamaan sitä, vaikka yritystä on ollut) eikä myöskään siitä, että moottori on pohjastaan aika öljyssä... Koska en ole sillekään "ehtinyt" tehdä vielä mitään...

Niin ja puolisen tuntia oli jonoa, klo 11 aikaan, 60€ maksoi päästömittauksineen, ja kahvitkin tarjosivat kekseineen. En pidä lainkaan pahana paikkana tuota. :D
Viimeksi muokannut Azanovix, To Marras 20, 2008 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Huomasitkos tätä juttuani tuosta kässärihylkäys-säikeestä:

Takakäyttöjarrutkin pysyvät hyvässä kunnossa, kun vaikkapa kerran viikossa (tai edes kuussa) polkee jarrua suht. voimakkaasti paikallaan ollessa. Silloin takamännätkin varmasti liikkuvat, eivätkä jämähdä. Tämän painalluksen jälkeen huomaa, että jarrut ovat hieman tehokkaammat, kuin ennen. Sitten se jarrunesteen vaihto parin vuoden välein. Ei se ole ihmisten kiusaksi keksitty velvoitetyö...
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Suappi9-3 kirjoitti:Huomasitkos tätä juttuani tuosta kässärihylkäys-säikeestä:

Takakäyttöjarrutkin pysyvät hyvässä kunnossa, kun vaikkapa kerran viikossa (tai edes kuussa) polkee jarrua suht. voimakkaasti paikallaan ollessa. Silloin takamännätkin varmasti liikkuvat, eivätkä jämähdä. Tämän painalluksen jälkeen huomaa, että jarrut ovat hieman tehokkaammat, kuin ennen. Sitten se jarrunesteen vaihto parin vuoden välein. Ei se ole ihmisten kiusaksi keksitty velvoitetyö...
Painelen kyllä aika useastikin noita jarruja melko kovaa. Ihan juuri edellämainitsemastasi syystä, haluan että takajarrutkin ovat kunnossa. Mutta en kuitenkaan ole omistanut ko. autoa puolta vuotta kauempaa, joten vahinko on saattanut lähteä liikkeelle jo aiempien omistajien kohdalla. En tiedä.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tasan ei käy onnen lahjat...

Minulle laitettiin maanantaina katsastuksessa huomautus otteeseen käsijarrusta: Käsijarrukahvan liike yli 3/4 liikeradasta, korjattava joulukuun jotain päivää mennessä.
Ei ollut kyllä valittamista tehoissa, eroa oli kyllä jotain 55% luokkaa mutta riittävästi piti. Silti pitää siis korjata :evil:

Ja tuota kahvaa on viimeisen vuoden aikana käytetty tasan 2 kertaa, 2007 katsastuksessa ja 2008 katsastuksessa :oops:
Automaatissa kun ei ole niinkään käyttöä seisontajarrulle.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Minulle laitettiin maanantaina katsastuksessa huomautus otteeseen käsijarrusta: Käsijarrukahvan liike yli 3/4 liikeradasta, korjattava joulukuun jotain päivää mennessä.

Mistähän ne tietää sen täyden liikkeen määrän :roll:

Täälläpäin joskus 15 v sitten sai kahva nousta max 4 naksua. Viidennestä tuli hylky heti. Mutta nykyään ei ole niin tarkkaa. Kun tuo M01 tuli taloon muutama vuosi sitten, sen kässäri nousi jotain 8-9 naksua, eikä pariin vuoteen valitettu mitään. Sitten kiristin ihan omasta halusta.

Automaatissa kun ei ole niinkään käyttöä seisontajarrulle.

Noo, kyllä se parkkijarrukin voi pettää. Vivustoon tulee väljää tai vaihdekeppiä irrotellaan ja säädellään ja sitten jonain päivänä... Ai mistäkö tiedän? Onneksi se auto ei ollut parkissa San Franciscossa 8O
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

KuvaKuva
Suoraan huoltamon pihasta katsastukseen. Pajalla vaihtoivat molemmat alatukivarret ja katsoivat takajarrun koska oli heittoa jarrutehossa. Liukutapin vaihdolla selvittiin. Pikkuvikoja, heleppo korjata. :lol:

Pitää yrittää jatkossa käyttää käsijarrua vähän säännöllisesti, jos siitä vaikka olisi apua.
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Tänä aamuna kävin Vantaalla Kunnon Katsastuksessa:"kaikki kunnossa" :D . Mukava paikka - vaikka ainhan ne on, jos ei ole sanottavaa :wink: .
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Nappe kirjoitti: Minulle laitettiin maanantaina katsastuksessa huomautus otteeseen käsijarrusta: Käsijarrukahvan liike yli 3/4 liikeradasta, korjattava joulukuun jotain päivää mennessä.
Ei ollut kyllä valittamista tehoissa, eroa oli kyllä jotain 55% luokkaa mutta riittävästi piti. Silti pitää siis korjata :evil:
Minä kävin tiistaina katsastuksessa ja käsijarrun kahva meni ihan ylös asti, eikä tullut kirjallista huomautusta. Katsastusmies vain suullisesti mainitsi asiasta, mitään muuta huomautettavaa ei autosta löytynytkään :D Hintaa katsastuksella oli K1:llä 61€ pakokaasutestin kanssa.Tehot jarruissa olivat riittävät, kaikki jarrulevyt, jarrukengät ja käsijarrun vaijerikin oli kyllä n.kuukausi sitten vaihdettu PCS:llä, joten ihme että tuo vaijeri on tässä ajassa jo noin venynyt. Jarruremontin jälkeen kahva ei kyllä noussut kuin pari naksua.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
nd4spd
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2008 20:17

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja nd4spd »

Kävin itsekin näyttää tota änkeetä Konalassa. Ei pahaa sanottaava ko. puljusta. Pari katsastusta siellä tehty. Kahvitkin saa kaupan päälle.
Leimaa ei tosin tullu :lol:
Katteli kyllä taskulampun kanssa pellin alle ettei ole viriviriä.
Niistä punasista jousistahan se sitte kiinni jäi :D
Ja pari poltinta pimeenä, että muutoskatsastuksella selvittään.
Pitää valot pistää kuntoon ni saa puhtaan paperin, muuten roikkusivat vuoden otteessa.
Helpotus oli ettei mitää muuta. Putki vähä vuotaa ni päästöjä pelkäsin.
Ja paljon parjattu kässäri piti 0% heitolla. Säädönhän se vaati kyllä 8)
MazdaSpeed6
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei vaijeri tuossa ajassa veny mihinkään. Se kenkien säätö on vaan niin hanurista että siintä syystä sitä saa säädellä koko ajan jos haluaa sen olevan tietynlainen. Jos kaikki uusittiin niin kun uudet kengät hioutuu niin kohta saa säätää uudelleen. Käppärissä ei ole automaatti säätöä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja MrG »

Saabin käppäri toimii vuosia, jos sitä vain katsastusmies. :mrgreen:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, huolto hoidettu ja leimaa on kohta taas vuodeksi eteenpäin.
Tukivarren vaihto maksoi yhteensä 230e, josta itse osan osuus oli 164e. Tuskin olisin itse lumisateessa parkkipaikalla vaihtanut, vaikka osan halvemmallakin olisin saanut. Ongelmana myös se, ettei ollut tietoa oliko uudemmalla tai vanhemmalla alustalla, varsinkin kun ilmeisesti juuri vuoden 96 aikana vaihtunut..
Kehuja tuli auton hyvästä kunnosta, varsinkin juuri alusta on kuulemma ikään (13v) ja kilometreihin (306000) nähden hyvässä kunnossa. Mitä se sitten tarkoittaakaan. :D
Erittäin asiallista palvelua ja hyvä fiilis jäi kaikin puolin. Paikka nyt on vähän hanurissa, mutta julkinen liikennehän on tunnetusti vantaalla erinomaista, varsinkin itä-länsi -suunnassa.
Voin siis lämpimin mielin suositella autohuolto Holmbergia Vantaalla. Asiantunteva saabisti huoltaa kyllä autosi kuntoon!
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja patse »

Huttunen kirjoitti:KuvaKuva
Suoraan huoltamon pihasta katsastukseen. Pajalla vaihtoivat molemmat alatukivarret ja katsoivat takajarrun koska oli heittoa jarrutehossa. Liukutapin vaihdolla selvittiin. Pikkuvikoja, heleppo korjata. :lol:

Pitää yrittää jatkossa käyttää käsijarrua vähän säännöllisesti, jos siitä vaikka olisi apua.
Kuinkas pieni tuo etuakselin jarruvoima voi olla? Ja jos sitä vertaa vielä lisäksi taka-akseliin?
Herätti vain huomiota tuo etupään pienet arvot 1,5 ja 1,6kN Omassa kolkissa etupään arvot olivat tasan 2,0kN ja takana tasan 1,5kN
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Huttunen
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 12:52
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja Huttunen »

patse kirjoitti:Kuinkas pieni tuo etuakselin jarruvoima voi olla? Ja jos sitä vertaa vielä lisäksi taka-akseliin?
Herätti vain huomiota tuo etupään pienet arvot 1,5 ja 1,6kN Omassa kolkissa etupään arvot olivat tasan 2,0kN ja takana tasan 1,5kN
Huomasin vasta jälkeenpäin saman, ja rehellinen vastaus on että en tiedä. Luulen että inssi ei viitsinyt polkea jarrua tosissaan kun oli jo kiire ruokatunnille? Melko nopeasti meni jarrutestaus muutenkin. Ainoastaan käsijarrua tarkisteltiin pidempään, etu- ja taka-akseli oli käytännössä kertapolkaisu ja lukema muistiin.

Ainakaan kesällä en huomannut tehottomuutta kun tuli testailtua tuoretta hankintaa vähän tiukemmissakin jarrutuksissa.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kävin katsastuksessa...

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Henkselit tuli alatukivarren pallonivelistä ja asemana Kehä Katsastus Vantaalla. Maksua 60 eur päästömittauksien kera jotka olivat vallan mainiota luokkaa, kiitos huohotuspäivitykselle.

Mainio asema sillä en kerennyt kuin piparin syömään kun jo auto ajettiin sisään.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin