Huippuahdot seilaa

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Ei käynyt dynossakaan laihalla, eikä nakuttanut. Maatsi siinä oli puikoissa tötteröt korvilla.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

deportivo kirjoitti:Ei käynyt dynossakaan laihalla, eikä nakuttanut. Maatsi siinä oli puikoissa tötteröt korvilla.
Jep jep toisaalta, jos yks pytty käy laihalla niin sen näkeminen voi olla hankalaan putken päästä. Toisaalta pitäisi kyllä kalista ennen kuin Trionic tiputtaa paineet, koska lambdaa ei lueta WOT alla.

Nyt lähtee sitten hieman viinan voimalla ja saatta olla että joudun oikomaan huomenna näitä juttuja. :lol: T7:ssa ilmamassavirtaa rajoitetaan ensisijassa läpällä, jos se ei riitä niin vasta siinä tapauksessa ahtopaineensäätö puuttuu peliin. Nyt en jaksa katsoa WIS:stä miten T5:n kohdalla on. Mutta jos läpällä säädetään myös T5:ssa niin silloin myös se on yks potentiaalinen vikapaikka.

Vuotoon en usko koska tällöin alipaine pitäisi käyttäytyä juuri päin vastoin, eli lähempänä normaalia ilmanpainetta.

Ja kädellä oot ilmeisesti koekillut että hukkis liikku normaalisti kun kello ei ole kiinni? jos jumittaa niin silloin voi säätöparametrit ampua pahasti yli.
#1730
500whp.net member
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Täytyy alkaa selvittään seuraavaksi tuota hukkiksen toimintaa. Spekulointia ja ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

deportivo kirjoitti:Täytyy alkaa selvittään seuraavaksi tuota hukkiksen toimintaa. Spekulointia ja ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.
Olikos sun autosi T5.llä varustettu. Jos on niin mulla ois todellinen Kongolaisen poppamiehen-ohje. :D

Mun autossa ahtojen vaeltaminen väheni oleellisesti kun vaihdoin MAP:in ja imusarjan välisen 20cm alipaineletkun uuteen ja tuplasti paksumpi seinäiseen letkuun. Vanhakin letku vaikutti ehjältä, mut en tiedä vuotiko se jostain kun ahdot pullisti sitä. Luin 460 Vulva-miesten havainneen heikosti ryhtinsä pitävän MAP:n alipaineletkun aiheuttavan oireilua ja ajattelin koittaa samaa.
Koska se oli ainoa tekemäni muutos ni päättelin sen vaikuttaneen jotain. Joka tapauksessa ahdot on nyt n. viikon ajan pysyneet vakaampina ja ylempänä kuin aiemmin.

Kokonaanhan mun auton ahdot tasaannukkaan ennenkuin saan uuden IC:n.
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

T-5 hän se on. Toi on ainoa letku mitä en ole vaihtanut. Pintapuolisesti oli kyllä ehjän tuntuinen. Kai se on koitettava sekin. Auto lähtee Lappeenrantaan "leikkauspöydälle" parin viikon päästä, jos en saa vikaa selville.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

deportivo kirjoitti:T-5 hän se on. Toi on ainoa letku mitä en ole vaihtanut. Pintapuolisesti oli kyllä ehjän tuntuinen. Kai se on koitettava sekin. Auto lähtee Lappeenrantaan "leikkauspöydälle" parin viikon päästä, jos en saa vikaa selville.
Mun auto on 1,5vuoden aikana sammunut selittämättömästi kaksi kertaa niin vika-ideoita etsiessäni luin vulva-miesten seuraavan kirjoituksen:
- Ne 400-sarjan autot, joissa on Siemensin suihkutusjärjestelmä ja siten imuilman absoluuttisen paineen tunnistin (MAP), tulee alipaineletkuun vanhemmiten vikaa. Letkun toinen pää on anturissa ja toinen pää imusarjassa. Imusarjassa oleva paksumpi monikerroksinen kumiletku ei kestä lämpöä ja haurastuu ajan mittaan. Lopulta letku menee alipaineen voimasta kasaan, jolloin seokset vaeltavat autossa miten sattuu. Tällöin auto voi jäädä huutamaan kovilla kierroksilla tai sammua kesken taipaleen. Kun autoa jäähdyttelee vähän aikaa, kumi kovettuu sen verran että vika saattaa taas kadota. Korjaus on erittäin helppo: korvataan n. 5 cm kumiletku paremmalla. Tämä kannattaa tehdä vaikka vikaa ei vielä olisikaan. Ainoastaan täytyy varoa ettei paksunnoksen sisällä olevaa messinkistä kuristinhelmeä hukata.

Ton kuristinhelmi homman unohdin edes tarkistaa, mut jokatapauksessa ahdot pysyy ylhäällä vaik luulin ettei se onnistuisi ennen kuin saan uuden IC:n. Mun autossa ollut MAP-letku ei vuotanut yhtään kun pistin sormen esteeksi toiseen päähän letkua ja toiseen päähän puhalsin kuin Sepe-susi konsanaan. 8O Siksi nimesinkin homman huuhaa-tempuksi kun minkään ei olisi luullut muuttuvan mutta muuttui kuitenkin. Tai sit Saabinkin letkussa kuuluis olla tollanen kuristinhelmi ja tässä mun uudessa paksuseinäisemmässä letkussa ei sellaista ole :oops:
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Yllättäen ei vaikuttanut yhtään, mutta tulipahan sekin pätkä vaihdettua.
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

deportivo kirjoitti:Yllättäen ei vaikuttanut yhtään, mutta tulipahan sekin pätkä vaihdettua.
Olen pahoillani, mä ihan oikeasti uskoin tohon juttuuni :oops:
no joku mun autossa muutui kuiteski...
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

No eipä siinä tarvi paljon pahoillaan olla, mutta vittuuntunut olo tässä osien vaihto rumbassa alkaa oleen.
9-5tW
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 21:12
Paikkakunta: Timbuktu

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

Tuli mieleen tuosta nimimerkki "Karrin" kirjoituksesta edellisellä sivulla... onko muuten niin että kaikilla meillä joiden ahdot seilaavat on Maptunin Steg X boksi ? Seilaako kenelläkään muun poksin omistajalla ?
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Kyllähän nuo seilaa alle 4000kierroksen ja sen jälkeen menee tasaiseksi ja pysyy loppuun asti 1.2 ahtoja.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Miltä seokset näytti tuossa 4000 kohdalla? Oliko tuossa laihemmalla kuin muilla kiekoilla? Löytyykö tuosta käppyrää? Sellainen tulee mieleen että By-pass vuotaa alemmalla kierrosluvulla koska jousi ei jaksa painaa kalvoa eikä painetta vielä ole apuna tarpeeksi. Joku kertoili että tuo orkkis muovi härpäke ei kestäis kovinkaan kauaa yli 0.8bar paineita?

Tuosta acusta sen verran että jos ei saa näppylöitä erimerkin kamppeista niin noissa Cossuissa käytetään tuota -31 acua jolla pääsee sinne 1.2 bar kohdalle (voipii olla halvempikin).

Kyllä mun vakio acu on ihan hyvin kestänyt noston tuonne 0.5 -> 0.8bar
ja kyseessä on TO3 garretti.

V-M

P.S ainakin AMW lappeerannan dynossa saa ahto ja seos käyrän teho ja vääntökäyrän yhteydessä.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

9-5tW kirjoitti:Tuli mieleen tuosta nimimerkki "Karrin" kirjoituksesta edellisellä sivulla... onko muuten niin että kaikilla meillä joiden ahdot seilaavat on Maptunin Steg X boksi ? Seilaako kenelläkään muun poksin omistajalla ?
Jotain pientä ailahtelua olen huomannut, sen kun on repäisyn aikana tohtinu tuijottaa. 8)
Maptunin boksi ja kassillinen positiivista paatosta :D

Olen tosin mm. vaihtanut jo bypassin uuteen boschiin + nostanut perusahtoja mekaniikan kautta aktuaattorin tangosta, jonka tietysti T7 hilaa peruslukemille...
#1891
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Onneksi olen itse välttynyt ahtojen seilaamisesta.Ja vaikka boxina on maptunin steg 4.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Alkoi ottaan pattiin noi ylisuuret alipaineet ja päätin kokeilla toisella mittarilla. Vaihdoin Autogaugen tilalle Spitfiren mittarin ja kas, ennen -0.85 bar olleet alipaineet tyhjäkäynnillä alkoi näyttään normaalia -0.6 bar. Myöskin moottorijarrutuksessa alkoi näyttämään sellaista kun pitää -0.8 bar.( Autogauge -1.1 bar). Polarautossa (Treellä) sanoivat, että on eka autogauge joka sekoilee. Huippuahtoja Spitfire näyttää 1.4 bar, joka on hyvin lähellä dynossa mitattua (1.370 bar). Ahdot toki seilaa entiseen malliin mutta huomenna lähden kaverin kanssa täältä Vammalasta Lappeenrantaan juomaan urakalla viinaa ja samalla saab menee käymään MapTunin JP:n hoivissa. Toivoa sopii, että siellä vika vihdoin viimein löytyy!
Vastaa Viestiin