"parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Sami »

toms kirjoitti:Joo joo mutta kuten oli mainittu niin öljytyissä on sitten tuuma hiekkaa pohjassa kiinni ja se pitää paikat kosteena ikuisesti
Toi ei muuten yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
toms kirjoitti: Tehkääpä testi:
2 kpl puhtaita maalaamattomia pellinpaloja ja öljytkää toinen näillä "tee se itse " miehen öljyillä ja toinen Dinitrolin ML;llä ja laittakaa ulos sateeseen vaikka talon vesikouruun talveksi ja seuratkaa miten käy... on tullut testattua...sitte näette kumpi toimii....
Tätä on testattu. Tätä on testanneet ihmiset niin kauan kun koneita ja laitteita on ollut olemassa. Laivoille olen asentanut yhtä sun toista, mutta dinitroleja siellä ei näe. Kyllä ne kansipultit edelleen öljytään, kun halutaan kiinnittää masto laivan kannelle. Kumma juttu.
toms kirjoitti: Tarkoituksena on joskus tässä testata ko. systeemillä maaleja, esim sinkit, ferrexit, tavalliset kili kili-pullo pohjamaalit, löwerostit ym ja sitten ruostesuojaaineet:Kotelovahat, ML, jäteöljyt, bitumit , ruostesuojavahat ja kaikki variaatiot niistä ja ruuvata ko pellinpalat isoon vaneriin ja se sitten rekan kärryn pohjan alle ulkopuolelle ja kattoon talven jälkeen mikä punottaa ja mikä ei.
Oikea havainto on aina vakuuttavampi kuin puhe.
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja neville »

Muistelen aikoinaan TM-lehdessä olleen testin erilaisista aineista ruostesuojauksessa.Taisivat koepellit olla pitemmänkin aikaa alttiina sään vaikutuksille.Ellen ihan väärin muista,niin koepalat oli myös haudattu lantakasaan,jossa varmasti on tehokkaita syövyttäjiä.Nyt kun vielä joku löytäisi tuon lehden.Taitaa olla jo usemapi vuosi testistä kulunut.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja eegas »

Jostain muistan sellaisenkin testin, että pitivät koepaloja navetassa, siinä paras oli jäteöljyllä käsitelty koepala. Ja onhan autoja, joissa on teräspelti öljypohja, sielläkin on jatkuvasti jäteöljyä, sisältäpäin en ole koskaan kuullut niiden syöpyvän, ulkoapäin kylläkin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja toms »

Saatiinpa taas sellainen aihe että väitellään mustaa valkoiseksi, samalla lailla kuin vaihteistoöljy-keskustelutkin.

Juuri viime viikolla keskusteltiin erään laivoja kunnostavan yrityksen miehen kanssa ja tuli puhetta että esim. keulan valonheittimien pultteja ei saa auki sitte millään jne. ja että öljyt ei pysy ja toimi. Eurolockilla on kuulemma joku keraamitahna ko.olosuhteisiin olemassa jne. Eli oletko juuri sinä ollut "asentamassa" ko. pultteja jäteöljyinesi.

No jälleen kerran voin todeta että jokainen saa tehdä ja ruostesuojata autonsa vaikka kusemalla koteloihinsa.

Itse käytän Dinitrolia koska se toimii ( 20 v. kokemuksella ).

Eilen kävin katsastamassa auton ja kehuivat kuinka ruosteeton auto on ja hyväkuntoine, kiitos Dinitrolin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ei kannata vääntää mustaa valkoiseksi kun on vain harmaan eri sävyjä. Dinitrol ML on muuten suureksi osaksi valmistettu öljystä. Mitä muuta siinä on; on sen vuoksi että saadaan siitä kovettuva pinnoite. Kuten monta kertaa olen todennut on molemmat tavat ok vesieristämistä ja molemmista jokainen löytää itselleen sopivimman vaihtoehdon. Jotkut eivät halua levittää kuivuvaa ja joskus rapistuvaa kerrosta pintaan ja haluavat vuosittain sitä hoitaa, kun taas jotkut tykkää tehdä asian noilla valmiilla tuotteilla kuten dinitrol. Mikä dinitroleissa ja muissa on selvä asia että joskus ne kuivaa, kuten myös öljytkin. Kumpi on kotiharrastajalle helpompi huoltaa? Onko sulla nyt sitten niin suuri kutsumus julistaa autojaan öljyävien tekemiset jotenkin vääriksi? Ja tosiaan vähän sama homma sen vaihteistoöljyasian kanssa. Sulla oli miljoona kilometriä ajettuna sillä öljylläsi, mutta et pysähtynyt ajattelemaan että maailma ei ole mustavalkoinen.

http://www.dinitrol.com/fileadmin/msds/ ... 20(EN).pdf

EDIT: no enpä saa tuota linkkiä toimimaan. Dinitrol ML:n tuoteselosteesta kuitenkin:

Chemical characterization
· Description: Hydrocarbon solvent based corrosion rust preventive.
· Dangerous components:
CAS: 64742-48-9
EINECS: 265-150-3
-Naphtha (petroleum), hydrotreated heavy
Xn; R 10-65-66-67
50-100%
CAS: 64742-65-0
EINECS: 265-169-7
-Distillates (petroleum), solvent-dewaxed heavy paraffinic 10-25%

Lopuksi en ymmärrä, että mistä vedit tuon jäteöljyn?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja toms »

snifffff....herne................ :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja toms »

En väitäkkään että dinitrol tms. olisi jotain muuta kuin öljypohjaista mutta se on koostumukseltaan valmista tavaraa pysyäkseen ko. käyttöolosuhteissa ja sis. ilm. oikeita lisäaineita esim. ruosteenestoinhibiittejä ( oliko nyt oikein ... )ja vahaa jne.

Kuten mainitsin jokainen saa tehdä elämässään asiat niinkuin itse parhaaksi näkee kuhan ei vahingoita / vaaranna tekemisillään muita ihmisiä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja toms »

Laitanpa vielä yhden esimerkin:
Ensiviikolla olen 10 vuotta työskennellyt yrityksessä missä huolletaan paperikoneitten teloja ja sieltäkin löytyy hyvä esimerkki:

Telojen huoltoon tullessa avauksien yhteydessä on havaittu seuraavaa.
Telojen laakereitten voiteluaineesta käytettävistä rasvoista on aina käyttövuosien aikana osaksi öljyä erkaantunut ja siirtynyt laakeritilasta telan vaippojen sisälle ja yleinen käytettävä materiaali ko. kohteissa on Fe52.
Telat missä ei ole käytetty erillisiä ruostesuojaaineita ovat ko.öljystä huolimatta ruostuneita enemmän ja vähemmän sisältä ja tämän ruostumisen aiheuttaa teloihin kondensoituva kosteus ym.

Itse ruostesuojaamme pinnat ohennetulla CRC SP400 ruostesuoja-aineilla ja esim. 6 vuoden käytön jälkeen seuraavassa huollossa ko. ruostesuojatut telat ovat erittäin huomattavan vähemmän ruostuneita kuin suojaamattomat vaikka ko. öljyä on ollutkin suojana.
sama kokee myös teloja missä vaippa on Aisi- materiaalia ja sisäosat Fe52.
Sisäosat ovat aina ruostesuojatuissa vähemmän ruostuneita kuin ko. öljytyt.

Esim 2:
Vanha telan akseli ja työstökoneen johteet.
Säilytys ulkona.
Akseli taivasalla, sateessa, hangessa jne. vuosia. Suojaus; SP400
Vieläkin kuin uusi kolhu , hiertymä ym kohtia lukuunottamatta missä ei ko ainetta.
Johteet: suojattu osaksi SP 400 ja osaksi öljytty.
Säilytys katon alla mutta ulkona, päällä raskas pressu ilmavasti.
SP 400 kohteet terveet ja öljytyt kohdat punoittaa/ ruosteessa , säilytetty 3 vuotta.
Kuvia saatte ko. kohteista jos kiinnostaa.

Kumpi parempi? Oikee ruostesuoja-aine vai öljy.

Rekkatesti alkaa ensiviikolla jos kerkee tekeen ko. laput.

Ps. Käytän CRC SP 400 kaikissa pulteissa, kierteissä ym. auton alustassa ja olipa mukava tehä kesällä jarruremppaa kun kaikki pultit aukes tappalematta ja pultit ja mutut puhdistuksen jälkeen kuin uusia. Olleet alustassa kiinni 8 vuotta.
Kun pultit kiinni niin sivelen kannat ja mutterit päältä vielä paksusti ko. aineella.
Myös paksut vesivaseliinit ym. ajaa kierteissä saman asian mutta ei pysy pulttien kannoissa jne . ja sotkee ja tekee remonteista sottaista puuhaa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Sami »

toms kirjoitti:
Kumpi parempi? Oikee ruostesuoja-aine vai öljy.
Lopetan sun kanssa vääntämisen ja totean että googlaa jostakin että mitä tarkoittaa inhibiitti ja sen vastakohta katalyytti. Kun tehdään massoja metallipinnoitteeksi käytetään massassa ns. inhibiittoria joka hidastaa hapettumisreaktiota (tai niin sanotaan, mutta todellisuudessa ei hidastetaan suoraan mitään reaktiota vaan tehdään hydrofobisia pinnotteita). Mietiskele maailmanhistoriaa ja selaa näiden aineiden nimiä ja sitten googlaa näille aineille niiden kauppanimi josta ne on jalostettu. Veikkaisin että yllätyt. Nämä "lisäaineet" eivät ole mitään tieteisdokumenttien erikois-synteesejä joita valkotakkiset miehen ripottelevat keitoksiinsa, vaan ihan öljyksi eri jalostusasteina niitä on kutsuttu.

Kuten vaikka tämän kehumasi ruostesuoja-aineen pääosat:

http://www.crc-sprays.nl/fileadmin/MSDS ... SDS_NL.pdf

Kun keksit suomenkielisen kauppanimen noille "inhibiittoreille", niin hyvä juttu.

Kummallisia ruostesuoja lisäaineita on mm. http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclohexane

ei sinällään ole mikään inhibiittori millekään reaktiolle, mutta tarpeellinen nylonia valmistettaessa sekä massoissa. Miksi sitten voi sanoa sen olevan eräällä tavalla inhibiittori johtuu siitä että muodostetaan yleensä hydrofobisia pintoja, mikä sinällään on sitä ruosteenestoa. Elikkä öljystä taas puhutaan.
toms kirjoitti:
Ps. Käytän CRC SP 400 kaikissa pulteissa, kierteissä ym. auton alustassa ja olipa mukava tehä kesällä jarruremppaa kun kaikki pultit aukes tappalematta ja pultit ja mutut puhdistuksen jälkeen kuin uusia. Olleet alustassa kiinni 8 vuotta.
Kun pultit kiinni niin sivelen kannat ja mutterit päältä vielä paksusti ko. aineella.
Myös paksut vesivaseliinit ym. ajaa kierteissä saman asian mutta ei pysy pulttien kannoissa jne . ja sotkee ja tekee remonteista sottaista puuhaa.
Eli sinäkin olet ryhtynyt öljyämään pyöränpultteja. Hyvä juttu. Näin minäkin olen tehnyt vuosikausia ja pultit on aukeilleet helposti.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Englanninkielinen http://webservice.oxygenekatalog.dk/get ... DocID=6925 CRC SP 400 Material data safety sheet.
Kappas vaan, cyclohexane ja naphtha (petroleum).
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Tuota CRC SP400 saa vantaan motonetistä CRC:nä ja myös jonkin muun tehtaan valmistana. Todella hyvä aine 99:n ja 900:n oven helmoihin (niihin sisäpuolen taitteisiin), kun muistaa uusia kerran vuodessa. Etuoven etureunatkin oon tuolla pitänyt voideltuna. Sopii hyvin näkyviin taitteisiin, kun ei sotke. Vantaan motonetissa samalla hyllyllä on myös muita vahamaisia ja vähemmän vahamaisia öljyjä jos on erilaisia käyttötarkoituksia sen mukaan että saako pinnasta jäädä sormiin mitään ja että saako öljy/vaha kalvo olla jonkin värinen tms. Kannattaa valita se värittömän kalvon muodostava versio. Täytyy kuitenkin muistaa uusia usein, koska kalvo ei ole kovin paksu ja muutaman pesun jälkeen ei ole enään kovin yhtenäinen.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja toms »

Meillä on varmaan nettitaituri Samin kanssa turpaanvetokilpailu seuraavaksi... :wink:
No , tarkoitti inhibiitti käytännössä mitä tahansa niin ne toimii kumminkin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja rotisko »

mobil delvac suojaa ja voitelee joka paikassa mihin sitä laittaa. alustaan käy myös 10w-30 tai pelkkä 30.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: "parempi kun ei mikään" -ruostesuojaus?

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

Sami kirjoitti:
toms kirjoitti:
Kumpi parempi? Oikee ruostesuoja-aine vai öljy.
Lopetan sun kanssa vääntämisen ja totean että googlaa jostakin että mitä tarkoittaa inhibiitti ja sen vastakohta katalyytti. Kun tehdään massoja metallipinnoitteeksi käytetään massassa ns. inhibiittoria joka hidastaa hapettumisreaktiota (tai niin sanotaan, mutta todellisuudessa ei hidastetaan suoraan mitään reaktiota vaan tehdään hydrofobisia pinnotteita). Mietiskele maailmanhistoriaa ja selaa näiden aineiden nimiä ja sitten googlaa näille aineille niiden kauppanimi josta ne on jalostettu. Veikkaisin että yllätyt. Nämä "lisäaineet" eivät ole mitään tieteisdokumenttien erikois-synteesejä joita valkotakkiset miehen ripottelevat keitoksiinsa, vaan ihan öljyksi eri jalostusasteina niitä on kutsuttu.
---

Eli sinäkin olet ryhtynyt öljyämään pyöränpultteja. Hyvä juttu. Näin minäkin olen tehnyt vuosikausia ja pultit on aukeilleet helposti.
kaverille erehdyksissä myin hyvän 83 900i:n ja ikuisen huoltosopimuksen lisäksi saa kuunnella valitusta kun öljysin pyöränpultit ja ei siks meinannu saada auki. 8O vielä viksumman veljensä kanssa. volvo pihassa :lol:

äijä ajaa kuorkkia ja ikää 50 autojen kans pelannu paljon. myin sille tosin golfin ja siitä sai rikki takanavan, veti varmaan laakerin tiukkaan... :?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Vastaa Viestiin