Petro saab
Petro saab
Olin eilen kattelemassa autoja. Eräästä tallista löytyi mm.-84 vuosimallin petro. Auto oli täysin alkuperäinen. Ajettu n.120 tkm. Sisusta oli kuin uusi, pohja näytti terveeltä (massattu), alla oli INCA-vanteet. Auto on seissyt kauan, mutta luulenpa, että ei noin hyvin säilyneitä yksilöitä enää löydy.
Löytyykö saabistien joukosta petro-saabien harrastajia?
Paljonkohan tommosen arvo olisi? Tietenkin kysyntä ja tarjonta määrää hinnan. Pelkäänpä vain, että jos toi ei mene petro-saabien harrastajalle, kylkeen pultataan turbo tai ainakin muutetaan tavalliseksi saabiksi. Mietinpä vain josko toi pitäisi ite pelastaa ja laittaa museorekisteriin kun se on mahdollista. Tämä auto vain pitäisi saada pysyä nykyisessä kuosissaan. Ei noita liikaa oo säästynyt (sanos pussihousu)
Oliko noissa Incat alunperin vai onko omistaja ne hankkinut jälkikäteen?
Itelle eiliseltä reissulta jäi -75 vm. LEA. Pohja mätä, katossa verhoilijan tekemä 'porno'verhoilu,tekniikalla ajettu 10tkm.Päälle päin ryhdikäs ja sisusta erittäin siisti.
Löytyykö saabistien joukosta petro-saabien harrastajia?
Paljonkohan tommosen arvo olisi? Tietenkin kysyntä ja tarjonta määrää hinnan. Pelkäänpä vain, että jos toi ei mene petro-saabien harrastajalle, kylkeen pultataan turbo tai ainakin muutetaan tavalliseksi saabiksi. Mietinpä vain josko toi pitäisi ite pelastaa ja laittaa museorekisteriin kun se on mahdollista. Tämä auto vain pitäisi saada pysyä nykyisessä kuosissaan. Ei noita liikaa oo säästynyt (sanos pussihousu)
Oliko noissa Incat alunperin vai onko omistaja ne hankkinut jälkikäteen?
Itelle eiliseltä reissulta jäi -75 vm. LEA. Pohja mätä, katossa verhoilijan tekemä 'porno'verhoilu,tekniikalla ajettu 10tkm.Päälle päin ryhdikäs ja sisusta erittäin siisti.
Re: Petro saab
Incat ei ainakaan kuulu Petroon alunperin.
Incat olivat tiettyjen turbo-mallien (99, 900) ensiasennusvanteina.
Peltivanteilla ja kapseleilla tupsauttelivat Petrot.
Katopas vanteista niiden valmistusvuosi. Ovat autoa vanhemmat.
Incat olivat tiettyjen turbo-mallien (99, 900) ensiasennusvanteina.
Peltivanteilla ja kapseleilla tupsauttelivat Petrot.
Katopas vanteista niiden valmistusvuosi. Ovat autoa vanhemmat.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Re: Petro saab
Petrosaabillahan tässsä vielä ajeltaisiin mutta petroolia ei enää yli kymmeneen vuoteen ole saanut mistään kun valmistus lopetettiin. Petrosaapilla voi kyllä pikku laitolla ajaa bensalla ilman ongelmia, ohitetaan vain imuilman ja petroolin lämmittimet.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Petro saab
virosta saa viälö polttomoottori petroolia. eräs petro liikkui vielä jokin aika sitten täällä paikallisen moottorikoneistamon varaosa autona ja petroolinsa hankki virosta.
nyttemmmin auto seisonut toista vuotta ainakin koneistamon pihalla.
nyttemmmin auto seisonut toista vuotta ainakin koneistamon pihalla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Petro saab
Siinä saa polttaa muitakin nestemäisiä polttoaineita. Lamppuöljy tai tärpätti ja grillin sytytysneste palaa ihan yhtälailla. Eri asia, onko tuo sitten kovinkaan edullista
Kun bensa maksoi 3mk ja petroli 1mk/litra, oli kyyti suht edullista. Ukin Petroissa kun ei veroakaan ollut. Meillä oli -80,-81 ja -84. Viimeksimainittu yhä liikenteessä bensatekniikalla.
Kun bensa maksoi 3mk ja petroli 1mk/litra, oli kyyti suht edullista. Ukin Petroissa kun ei veroakaan ollut. Meillä oli -80,-81 ja -84. Viimeksimainittu yhä liikenteessä bensatekniikalla.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Petro saab
Ei ole edullista ainakaan jos jää kiinni:rr kirjoitti:Siinä saa polttaa muitakin nestemäisiä polttoaineita. Lamppuöljy tai tärpätti ja grillin sytytysneste palaa ihan yhtälailla. Eri asia, onko tuo sitten kovinkaan edullista
Vaikka moottoripetrolia edelleen saisi, pitäisi käsittääkseni petro-Saabistakin nykyään maksaa käyttövoimaveroa. Ja virolaisesta petrolista valtiolle polttoaineveroa.AKE kirjoitti:Yleistä polttoainemaksusta
Polttoainemaksusta annettu laki tuli voimaan 1.1.2004. Polttoainemaksulaissa ovat säännökset, jotka koskevat seuraamuksia moottoribensiiniä tai dieselöljyä lievemmin verotettujen sekä eräiden kaasumaisten polttoaineiden käytöstä ajoneuvoissa. Aikaisemmat eri laeissa olleet seuraamussäännökset on yhdistetty polttoainemaksu-nimiseksi yhdeksi järjestelmäksi.
Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen – esimerkiksi kevyen polttoöljyn – käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Polttoainemaksu kannetaan tällaisen polttoaineen käytön estämiseksi. Lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käytöstä on ilmoitettava Ajoneuvohallintokeskukselle ja maksettava polttoainemaksu, jonka suuruus on autoilla 330 – 1 500 euroa/päivä ja muilla ajoneuvoilla 100 – 670 euroa/päivä. Jos ilmoitusta ei ole tehty, polttoainemaksu määrätään korotettuna.
Kyllä verottaja osaa...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Viggen"
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ti Maalis 16, 2004 11:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Petro saab
ei tartte maksaa ns.riisseli-veroa, petrojen omistajat toki saivat tuon 2004 lain muutoksen jälkeen verolaput mutta perässä tuli heti viesti jossa em. toime pide kumottiin virheellisenä... ja miksi maksaisi, kerran em. ainetta ei ole saatavilla..Svc kirjoitti:Vaikka moottoripetrolia edelleen saisi, pitäisi käsittääkseni petro-Saabistakin nykyään maksaa käyttövoimaveroa. Ja virolaisesta petrolista valtiolle polttoaineveroa.
Kyllä verottaja osaa...
LEX-Uki-Petro pitää pintansa...
jos petriosta lukea haluaa niin saabclub.fi ->saab-tietoa ->petro ym...
muuten yksi petro ehti MR-kilpiin ennen lain muutosta (25->30v) viimevuonna.. olisi ollut esillä classicmotorshowssa keväällä jos järjestäät olisi voinut taata viikoksi säilytyksen omistajan matkan ajaksi..
#544
Re: Petro saab
Noin minäkin sen muistelin. Tuli myös nuot laput aikanaan ja korjaus samaten. Eli rek.otteessa on merkintä "rinnakkainen järjestelmä toista nestemäistä polttoainetta varten"
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Petro saab
Ka, olipas sopiva topikki valmiiksi pinnalla.
Onkos kukaan entisöinyt/mässä Petroa?
Mulla olisi siihen sopiva piste i:n päälle, eli tankin korkki jossa on vielä kiinni sinivalkoinen tarra jossa Petro-teksti, saattoi olla jopa PetroLogiikkaa, tms.
Tositarvitsijalle jouten.
Onkos kukaan entisöinyt/mässä Petroa?
Mulla olisi siihen sopiva piste i:n päälle, eli tankin korkki jossa on vielä kiinni sinivalkoinen tarra jossa Petro-teksti, saattoi olla jopa PetroLogiikkaa, tms.
Tositarvitsijalle jouten.
Re: Petro saab
OK. Tämä veron kumoaminen onkin mennyt minulta ohi.Petri Tyrkkö kirjoitti:ei tartte maksaa ns.riisseli-veroa, petrojen omistajat toki saivat tuon 2004 lain muutoksen jälkeen verolaput mutta perässä tuli heti viesti jossa em. toime pide kumottiin virheellisenä... ja miksi maksaisi, kerran em. ainetta ei ole saatavilla..Svc kirjoitti:Vaikka moottoripetrolia edelleen saisi, pitäisi käsittääkseni petro-Saabistakin nykyään maksaa käyttövoimaveroa. Ja virolaisesta petrolista valtiolle polttoaineveroa.
Kyllä verottaja osaa...
LEX-Uki-Petro pitää pintansa...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Petro saab
Ehdottomasti kannattaa säilyttää jos vaan on tiloja.Ja tottakai myös kunnostaa jos varat antavat myöden.
Aika katoava laite kuitenkin tuo petro.Sama koskee myös petro horizonia.
Talteen vaan.
Mun pihalle saa tuoda tuollaisen petro horizontin/99 saabin jos ahdistaa..
Aika katoava laite kuitenkin tuo petro.Sama koskee myös petro horizonia.
Talteen vaan.
Mun pihalle saa tuoda tuollaisen petro horizontin/99 saabin jos ahdistaa..
Re: Petro saab
Jees,7.2 oli puristukset.Nykyään tuollaisilla puristuksilla ei kunnon turbokonetta tee kuin vartille.carimat kirjoitti:Petrohaisulit tuplaveroille ... eikös noiden takalasissa silloin aikanaan noin lukenut tarrassa
Ja kannattaa muistaa nuo petrossa olevat "turbon" männät...eikös se näin ollut
Re: Petro saab
OT:Tehtiinhän siitä horizonistakin turboversio..Oli vissiin koeajettukin tuhansia kilsoja.Ja hyvin oli toiminut.Olen ainakin itselleni antanut käsittää että kyseessä oli nimenomaan petrokoneen sisuskalut(alakerta).
Vaan sitten tuli iso ja suuri peugeot..Pösö 309 oli nimenomaan "viimeinen" Talbot.
Vaan sitten tuli iso ja suuri peugeot..Pösö 309 oli nimenomaan "viimeinen" Talbot.
Re: Petro saab
http://www.nettiauto.com/2278850
hakekaahan joku siitä petro saab pois.minä kävin tuota katsomassa,mutta oli sen verran laittoa että päätin jättää ostamatta ja kun ei hinnastakaan päästy tuon liikkeen kanssa sopuun.
hakekaahan joku siitä petro saab pois.minä kävin tuota katsomassa,mutta oli sen verran laittoa että päätin jättää ostamatta ja kun ei hinnastakaan päästy tuon liikkeen kanssa sopuun.