Toinen moottori + laatikko vanhankorin 900:n?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Toinen moottori + laatikko vanhankorin 900:n?

Viesti Kirjoittaja pparkko »

Onkos kokemusta toisen moottori & voimansiirtopaketin istuttamisesta Saabin keulalle?

Itse konehan on ihan ok, ei siinä mitään. Pitäisi vaan keksiä jokin luotettava vaihteisto siihen perään.

Tuntuu olevan ongelma saada laatikko toimimaan ja kestämään - ja jos tuo kilpuri ei nyt mene kaupaksi ( http://www.nettiauto.com/112136 ), pitää miettiä josko siihen istuttaisi jonkin toisen tekniikan (esim. Type-R tai Saabin isompi turbotekniikka + laatikko).

Otetaan myös vastaan vinkkejä laatikon toimivuuden ja keston parantamiseksi.
(Ja minä ihan oikeasti aion jatkossakin käyttää sitä kolmosta... :D )

Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pparkko »

Eikös tästä ole kenelläkään kokemusta?

Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

pparkko kirjoitti:Eikös tästä ole kenelläkään kokemusta?

Pasi
Vinkkejä kestävyyden parantamiseksi löytyy vaikkapa saabmerkkiluokan nettisivuilta kohdasta säännöt. Suorahampaista osaa taitaa helpoiten löytyä tällä hetkellä Ruotsista. Kallejh laitteli juuri laatikkoonsa isommat laakerit, joten tuoretta kokemusta löytyy sieltä.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

"The following info is supplied by Dennis, Who works at EBB. EBB are SAAB specialists.
Please visit them.

HTTP://www.ebb.se

Strengthening
The most durable alternative is a chill cast (kokill) 4-speed gearbox. With a change of Pinion bearing and making of a steel cylinder that replaces the original distance ring in between the bearings. Due to this mod the pre-torque of the bearings should not change.
Then use a 32/25 primary gear. This will result in gear box that should manage up to aprox 230 BHP.
A 5 speed gearbox is possible to mod in the same way. But due to the different model the gearbox is more flexible in the casing. When flexing the 3:rd gear will get broken! The tooth of the gear will just break.

Gearbox Oil
SAAB Has for years recommended motor oil for the gearboxes. This is just madness. (would you use gearbox oil instead of motor oil? Shouldn't think so!) The bearings and the end gear in the SAAB gearbox needs a real gearbox oil.
SAAB recommended the motor oil due to the gearbox would be easier to shift gears in. Then they forgot that it takes some special lubrication for the bearings and such, to keep them from break before theirs normal wear. Hence all 900/9000/900NG with broken pinion bearings.
Then changing the oil is important. But everyone has not understand this yet, not even some of the larger SAAB workshops.
There will always be some particles from the gears, Sync-rings, etc. So, the oil should be changed at least each 50000-60000 km.
If this is not done, the particles will stick to the bearing surfaces and "presto" the bearings will be worn out.

Dennis recommends two different types of Quaker State gearbox oils. He has great experience with these and tests has proven that they are great.

- For daily use (stock, no racing) use Qudralube 75W

- For hard tuned cars and racing use QS2105

The gearboxes will be very easy-shifted and they will last longer.
"

Tää on bongattu taasen 900aero sivuilta :)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Selvitän parhaillaan tuon öljyn saatavuutta. Uskoisin sitä löytyvän, sillä tiedän öljymerkille olevan suomalaisen maahantuojan
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pparkko »

ASTech kirjoitti: Vinkkejä kestävyyden parantamiseksi löytyy vaikkapa saabmerkkiluokan nettisivuilta kohdasta säännöt. Suorahampaista osaa taitaa helpoiten löytyä tällä hetkellä Ruotsista. Kallejh laitteli juuri laatikkoonsa isommat laakerit, joten tuoretta kokemusta löytyy sieltä.
Kalle laittoi 4-lovisen rakennetun laatikkonsa uusiksi, kun se sanoi riksrakspoks... En tosin kysynyt, oliko siihen tehty vahvistuksia.


Ok.. Eli periaatteessa kestoa saattaisi saada lisääkin, mutta mites sen toimivuuden kanssa?
Nelilovista en ole päässyt kokeilemaan, mutta ainakin Kalle puhui ylistävään sävyyn siitä (nyt vaan taitaa tilalle tulla viisilovinen) - varmaan lukee tämän viestin itsekin, joten voi itse kommentoida halutessaan.

Mulla on loppujen lopuksi melko normaalit vaatimukset vaihdelaatikolle:
1) Vaihteet pitää saada päälle, ei venkoilemalla vaan suoraan ja helposti
2) Kaikki vaihteita tulee saada käyttää
3) Vaihteiston tulee kestää koko kausi

Nuo on aika normaaleja vaatimuksia minusta.
Toki menettely on ollut aiemmin sitä, että vaihdetaan "joku" laatikko rikkoutuneen tilalle. Nykyinen laatikko saattaa olla hieman parempi, kun tuohon vaihdettiin synkroja jne...

Edelleen otetaan vastaan myös jotain ideoita muusta tekniikasta, jonka tuohon keulalle tyrkkäisi kohtuuvaivalla. Esim. 300hp turbotekniilla olis poikaa.

Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

5-vaihteiseen tosiaan on hankalampi saada suoraan H kaaviota. Nelilovinen on ollut ainakin minusta paljon mukavampi kilpailukäytössä. Korkkasi vaan 3:n siitäkin. 5 vaihteisessa riittää vaan vähän monipuolisemmin välityksiä, ei siinä muuta.
Minäkään en käsitä sitä, miksi 5:lta neloselle vaihtaessa täytyy kepillä kierrellä vaikka mitkä kulmat ja 1-3-5 välit on tosi tarkat(menee välillä vähän arpomiseksi, onko 5 vai 3 sisässä). Sitä on ihan jokusen kerran koitettu säätääkkin :D . Levänen teki kepin alapäähän systeemit uusiksi, kaikki muovipallukat pois ja metallia tilalle. Sillä setillä vaihteet menee ilmeisesti aika kivuttomasti 5 vaihteisessakin.
Nelivaihteisessa ei minulla ainakaan ollut mitään näistä ongelmista.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Vaihteiden päälle menemisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia synkrojen ollessa kunnossa. Ne toimii ihan vakiohiluilla ok:sti 4- ja 5-vaihteisissa.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Subarun nelivetotekniikka menee 96:seen, miksei satkuunkin. :roll:
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pparkko »

ASTech kirjoitti:Subarun nelivetotekniikka menee 96:seen, miksei satkuunkin. :roll:
No niin no. Siinä olis kyllä tuttu tekniikka...
Jos siis tarkoitat Legacyn/Imprezan tekniikkaa.
Leonen "tekniikkaan" en koske :lol:

Tosin sääli olis pistää se etuvetoiseksi, onnistuisikohan edes helposti?

Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pparkko »

ASTech kirjoitti:5-vaihteiseen tosiaan on hankalampi saada suoraan H kaaviota. Nelilovinen on ollut ainakin minusta paljon mukavampi kilpailukäytössä. Korkkasi vaan 3:n siitäkin. 5 vaihteisessa riittää vaan vähän monipuolisemmin välityksiä, ei siinä muuta.
Minäkään en käsitä sitä, miksi 5:lta neloselle vaihtaessa täytyy kepillä kierrellä vaikka mitkä kulmat ja 1-3-5 välit on tosi tarkat(menee välillä vähän arpomiseksi, onko 5 vai 3 sisässä). Sitä on ihan jokusen kerran koitettu säätääkkin :D . Levänen teki kepin alapäähän systeemit uusiksi, kaikki muovipallukat pois ja metallia tilalle. Sillä setillä vaihteet menee ilmeisesti aika kivuttomasti 5 vaihteisessakin.
Nelivaihteisessa ei minulla ainakaan ollut mitään näistä ongelmista.
Eli nelivaihteinen vahvistettuna voisi olla ns. ratkaisu?
Kestäneekö esim. suorahampaisena sitten kunnolla? Eikös ketjut jää heikoksi lenkiksi?

No perhana. Jos tuo nyt käsiin jää, niin sitten täytyy talven yli vaihtaa siihen se nelilovinen ja muutenkin kaikkea pientä jäynää.

Sormunenko se siellä päässä vastailee? ;)
Kerrohan sille Uudenkaupungin työkaverillesi joka tuota autoa kyseli noin kuukausi sitten tuo uusi hinta (2900€), taisi olla hintapyyntö silloin täydellisenä luokkaa 4500€.
-Olen karsinut myytävää roinaa pois siten, että mukaan tulee kuitenkin vielä yli 2 satsia vanteita ja reilusti varaosia (hintaa on karsittu pois PALJON).

Vieläkin saa toki tarjota... :wink:

Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kerrottu....

Suorahampaisena se nimenomaan kestäisi. Rata-ajossa ei ole helppoa välttää moottorijarrutuksia (esim. Alastaron 2. mutkaan tulo.), jotka ovat saappaan laatikolle myrkkyä.
pparkko
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Elo 07, 2003 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pparkko »

ASTech kirjoitti:Kerrottu....

Suorahampaisena se nimenomaan kestäisi. Rata-ajossa ei ole helppoa välttää moottorijarrutuksia (esim. Alastaron 2. mutkaan tulo.), jotka ovat saappaan laatikolle myrkkyä.
Ok. Hmm.
Moottorijarrutuksia tulee kyllä harrastettua ihan jatkuvasti.

No, jarruongelmia ei ole kyllä ollut ollenkaan ja ihan takuulla ne kestäisi enemmänkin kuormittamista.
Tarvii opetella ajamaan..

Eli nelilovinen suorahampainen jonkin pätevän toimesta kasattuna olisi siis kestävä ratkaisu?
Sinänsä olen ollut melkoisen tyytyväinen autoon muuten, paitsi vaihteiston osalta..

Jos tuo nyt jää minulle, niin kukas moisen pistäisi kasaan?
Varmaan Levänen saisi moisen tehtyä, jos nyt suostuu edes puhelimeen vastaamaan sen Ahveniston jälkeen.. :roll:
(No, 50-50 meni - molemmat pyörähdettiin ennen sitä pusua.. :oops: )

Mistä rattaita saisi järkevään hintaan?

Pasi
MR2, Focus, PIMP(rata) ja Kadetti(sora).
kallejh
"Saabisti"
Viestit: 441
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 07:52
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

Typeärrän tekniikka?????? No huhhuh!!!

Ja käytättekö te IHAN OIKEESTI jossain sitä kolmostakin??? Missä muka tarvii?!?!

No joo, kestävyys on aika paljon kuskista kiinni. Esim mun auton edellinen omistaja Koskelan Petri ajoi monta kautta (oliko 4 vai 5) viisilovisella laatikolla, ja mä sitten vielä yhden. Okei okei tottakai se voi hajota muutenkin, tietty.

Kuvia siitä vanhasta laatikosta tulee mun sivuille lähiaikoina, sieltä tuli pari kahvikupillista sälää. Ei ihme että hajos, kun oli niin paljon ylimääräistä tavaraa laatikon pohjalla!?!? (ehe-ehe) :P Itseasiassa sen laatkion hajotti se hullu sutiminen (etuiskarit), mutta tänään just hain iskarit shimmityksestä ja nyt alkaa olemaan sellaset kun pitääkin.

Kyllä, mulle tuli nyt viisivaihteinen. Ainoa miinus nelilovisessa on aika iso kahden viimesen rattaan väli, muuten se on kyllä bueno....
Mä panin kaikki laakerit jne uutta, mun mielestä on sulaa hulluutta kokeilla onneaan vanhoilla, sen verran huonossa kunnossa noikin laakerit oli että voi pojat. No joo, aika kalliiksihan se tuli, toivottavasti pysyy kasassa edes pari kisaa :twisted:

Ruotsissa on ETT jolta saat käytännössä mitä vaan jos on paalua. Hinnat alkaen 10000sek, joka ei tosiaan ole paha synkattomasta välitetystä laatikosta. Myös lukkoja löytyy, mutta hinta on noin 15000sek?

Tai sitten tää edullinen :wink: vaihtoehto:
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_900_79-93.shtml

Kyllähän Saabin kone on varmasti yksi parhaimmista (luotettavimmista, kestävimmistä jne) perusmoottoreista, ja tuo 300 hv ei ole temppu eikä mikään. Ainoa sulake on tosiaan se laatikko, mutta siitäkin selviää...no milläs muulla kuin rahalla! :twisted:

Voishan noita rattaita tosiaan alkaa kyselemään Suomestakin, kyllä mä tiedän muutaman paikan josta vois saada tehtyä, mutta taitaa tulla aika paljon hinnakkaammaksi kuin hurreilla....
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Lisää voimaa heti?

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

No joo
Kyllähän minä teen sellaisen laatikon ja tekniikan että voima piisaa ja romut pysyy myös laatikossa sisällä mutta siitä pitää myös hiemna maksaa. Se 300 on tosi kesy teho ja laatikko tuollaisenaankin kestää n 250 hvtä oikealla käytöllä helposti .Sen jälkeen joudutaan osia hommaamaan muualta ja se vähän maksaa.
Niin kuin Kalle edellä kirjoitti kun laatikon tekee huolella niinkuin teimme Koskelan laatikon ennen kuin se tuli Kallelle niin se kestää vuosia oikeaa käyttöä.Se että laatikot hajoaa omasta kilpurista niin kirjoittaja voi katsoa peiliin.
Mutta Ahveniston jälkeen osta minulta suoraan voittaja auto..........HALVALLA
Tai sitten tuo auto Riihimäkeen ja tehdään siihen kone ja laatikko missä on voimaa ja laatikko pelittää.Tosin ei sillä sitten voi ajaa enää nykyisten sääntöjen puitteissa merkkiluokkaa..............
Oikeati kireä kone ruiskuineen ahtimineen kansitöineen kaikkineen maksaa 6790 pelkät osat ja siihen hiukan työtä päälle mutta sen jälkeen se 300 on kevyttä .
Teen juuri tälläistä moottoria kadulle ensi kesäksi Osta se minulta .
Nyt voit vielä vaikuttaa tehdäänkö 8v vai 16v
Laatikko on sitten asia eriseen .Mitä siitä on valmis maksamaan. Mutta kyllähän sekin onnistuu.
Sitä paitsi unohda se honda.Olen tutustunut ko tuotteeseen ja sen auton kanssa rahaa pitää olla Saabiin verrattuna aina potenssiin kaksi.
Terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Vastaa Viestiin