Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Hankittuani vain vähän yli 140000 ajetun 2,2 Tid:n tulin viettäneeksi erinäisiä tunteja foorumeissa, kiusasin tuttuja ropamikkoja puhelimitse ja muutenkin etsimässä ratkaisua ainoaan ongelmaan, joka autossa todella v....aaa, eli käynnistyvyys muutaman plusasteen kieppeillä. Ensimmäisillä pakkasilla auto käynnistyi puolentoista viikon seisokin jälkeen, kun startti vähän pyöräytti moottoria.

Tilanne on parantunut jonkin verran kun
-polttoaineensuodatin ja paluuletkut t-kappaleineen on vaihdettu
-imusarja siivottu (tässä vuosimallissa sinne ei ilmeisesti kerry juurikaan töhnää?)
-ajoitus tarkastettu
-startti vaihdettu

Ehtiessäni tarkistutan vielä suuttimet. Suurin osa listasta kuuluu tavalliseen dieselauton omistajan puuhalistaan, mutta kampiakselin asentoanturin, ilmamassamittarin, lämpötila-antureiden yms tarkistukseen/vaihtoon/toimenpiteen tarpeellisuuteen voisivat viisaammat ottaa kantaa.

Käynnistyvyys ei ole vieläkään sitä, mihin muilla vehkeillä olen tottunut. Anturien ja muiden palikoiden vaihto ei ole kuitenkaan ihan ilmaista, muuten vaan tai harrastuksen vuoksi tehtäviä temppuja.

Tyyppivian ratkomiseen voisi ehkä kerätä infoa juuri foorumin diesel-osioon?
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)

Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 918
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja rr »

Hehkut tarkistettu :?:

Tuon pitäis kyllä lähteä aina kuin 'palmun alta' :)
900i16 3d 1989, Audi A4 B8 2,0 TDi quattro -09, Valmet 361 mk1
exät vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD

mike
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja mike »

Yhdellä entisellä saabistilla käynnistysongelmat loppuivat starttimoottorin uusimiseen.

Sitä ennen oli vaihdettu letkuja, o-renkaita jne.

Ongelmana oli nimenomaan huono käynnistyminen puolilämpimänä. Hehkuttaessa käynnistyi hyvin ja täysin lämpimänä käynnistyi hyvin.

Moottorinohjaus vois sallia hehkutuksen kyllä paljon nykyistä herkemmin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334

snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Muistaakseni ooppelifoorumilla on tästä ollut puhetta ennenkin.
Säätää käsittääkseni hehkutuksen käyttöä ulkolämpötilan mukaan.
Kun on sopivan kylmää, hehku ei vielä kait lähde kehiin, tällöin käynnistyy huonoiten.

Omassa ainakin on havaittu, että nollan kieppeillä hyrähtää huonoiten. Sitten kun on vähäsen jo pakkasta niin heti paremmin.

Mistään tuskaisesta käynnistymisestä tai sahauttamisesta ei kyllä todella voi puhua. Pyöräyttääpä kuitenkin kerran - pari pidempään sopivalla välikelillä.

Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Juu. Sielläkin asiaa on käsitelty ja 95% vastauksista ehdotetaan letkujen vaihtoa.
Murheen lähde on just se lämpötilariippuvuus. Alta nollan lähtee kuin karibialla, samaten moottorin ollessa lämmin.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)

saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

mulla juurikin samanlaisia käynnistysvaikeuksia nollakelillä. saa startata todella kauan


Mulle annettu ohjeeksi vaihtaa hehkujen monitoimirele. rele tilattu...katsotaan vaikuttaako. toivottavasti. ei ollenkaan mukava ominaisuus.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5707
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

rr kirjoitti:Hehkut tarkistettu :?:

Tuon pitäis kyllä lähteä aina kuin 'palmun alta' :)
Mites tuossa hehkujen tarkistus suoritetaan?
Uudella akulla ei oo pienintäkään epäilystä ollu ettei lähtis tulille mutta just nollakelil ei voi sanoo että "kuin palmun alta".

Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

saraan02 kirjoitti: Mulle annettu ohjeeksi vaihtaa hehkujen monitoimirele. rele tilattu...katsotaan vaikuttaako. toivottavasti. ei ollenkaan mukava ominaisuus.
Mitä kyseinen palikka maksaa? Tässä muutenkin lomautusta odotellessa sieppaa.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)

saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

monitoimirele maksoit 62 euroa pcs:llä. lisäksi tilasin moottorin lämpötila-anturin joka maksoi 20€ eli 82 e + rahti. ei kovin kallis remontti jos auttaa asiaa. osat tulee joskus ensi viikon loppupuolella. kun olen kokeillut niin raportoin auttoiko
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano

Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 918
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja rr »

tetammi kirjoitti:
rr kirjoitti:Hehkut tarkistettu :?:

Tuon pitäis kyllä lähteä aina kuin 'palmun alta' :)
Mites tuossa hehkujen tarkistus suoritetaan?
Uudella akulla ei oo pienintäkään epäilystä ollu ettei lähtis tulille mutta just nollakelil ei voi sanoo että "kuin palmun alta".
Yleismittarilla hehkun resistanssi. Näkee, jos jonku hehkun arvo poikkeava tms. WIS varmaan antaa jotkut toleranssit noille arvoille.

Saattaahan se CE-valoakin vilauttaa, jos hehku pimeenä.

Eilen pitkästä aikaa sain ajaa :D tuolla rouvan TiDillä, eikä se aamulla 0-kelillä edes vilauttanut hehkuvaloa. Lähti kyllä heti käyntiin.
900i16 3d 1989, Audi A4 B8 2,0 TDi quattro -09, Valmet 361 mk1
exät vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD

Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Ja kunnossa olevista hehkuistakin on vain silloin hyötyä, jos ne saa päälle ennen starttausta.

Muistelisin jonkun väittäneen, että TiD:n hehkut menee päälle, jos ensimmäisellä yrityksellä ei starttaa? En vain ole huomannut moista tapahtuvan.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)

saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

(kun olen kokeillut niin raportoin auttoiko)

NO NIIN... Nyt on sitte monitoimirele vaihdettu sillä tuloksella että n. 60 km ajon jälkeen syttyi moottorin kuva tauluun. edelleenkään ei lähde paremmin käyntiin, eli oireet ei kadonneet mihinkään...

MIKÄ NYT NEUVOKSI? OISKO KELLÄÄ HEITTÄÄ VEIKKAUKSIA MISSÄ VIKA?

Joilla on ollut kyseinen vika voisivat laittaa tietoa millä tuo ominaisuus on saatu pois. saabin liikkeessä ei minkäänlaisia ajatuksia vian suhteen eli en vie sinne valohoitoa saamaan.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano

Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 918
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja rr »

Ruiskutusmäärä/ennakko ei ole aivan optimi käynnistettäessä nollakelillä? Ehkä se tarvisi sen hehkun avuksi. Voikohan softaa muuttaa näiltä osin? Onko puristukset täysin tallella? Vikakoodeja luettu?

Juuri tarkistin TiDimme haltijattarelta, onko ollut käynnistysongelmia. Vastaus: Nollakelillä ei hehkuta, lähtee hyvin käyntiin. Nyt pikkupakkasilla hehkun valon ehtii juuri havaita taulussa ja lähtee hyvin käyntiin.
900i16 3d 1989, Audi A4 B8 2,0 TDi quattro -09, Valmet 361 mk1
exät vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD

snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ilmamassamittaria voisi kannattaa kokeilla jossain vaiheessa, vai mitä raati sanoo?

saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: Muistilista käynnistysongelmien ratkomiseksi?

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

iltaa
olen tuossa tullut siihen tulokseen lueskellessani forumia saabin ja opelin puolelta että auton ei tarvitsekaan hehkuttaa puolilämpimänä MUTTA PITÄÄ LÄHTEÄ KÄYNTIIN. opelin puolella oli juttua akun vaihdosta, startin vaihdosta, polttoaineen paluuletkujen vaihdosta (myöskin saabin puolella juttua).

jos vian ulkopuolelle lasketaan hehkut, koska ei tarvitse hehkuttaa... sitten oman autoni kohdalta jättäisin vian ulkopuolelle akun ja startin koska auto starttaa korvakuulolla ihan normaalisti.

eli jäljelle jää polttoaineen paluuletkujen vaihto. onko kellää todellisuudessa auttanut letkujen vaihto.. mitkä olleet oireet...

sitten edellä mainut veikkaukset... ruiskutus määrä ja ennakot. miten voi tarkastaa? mitenhän ilmamassamittari vaikuttaa käynnistykseen ja miten voi todeta onko kunnossa jos autossa ei pala mikään vikavalo.
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano

Vastaa Viestiin