Niin,ja suomen tiestö on myös siinä kunnossa,että on lähes mahdottomuus löytää paikkaa jossa ei sellaista möykkyä olisi,joka riittää.Ei ole iso.Juu nou.Suppari kirjoitti:Tätä juuri tarkoitin.Japso kirjoitti:Tuohon sutimiseen senverran että tokihan renkaan leveydellä ja seoksella on vaikutusta asiaan, samaten kun alustalla. Selvähän se, että jollaki 185/70/15" kovettuneella Nokian HKPL 09:llä saa sutimaan renkaan jo pienelläkin teholla, mutta hyväkuntoinen 205-> rengas alkaa pitämään ilman lukkoakin jo melkoisen hyvin. Ite en oo nähny vielä yhtään etuvetoa tässä maassa, mikä olisi sutinut vielä nelosellakin kuivalla ja lämpimällä asfaltilla. No omassa mopossa ei oo vielä ees 600hv, että siitä kait se johtuu kun suttaaminen loppuu jo 170kmh jälkeen.
Eli KÄYTÄNNÖSSÄ jokaisella 500hv etuvedolla katurenkaalla kadulla,on pitovaikeuksia joka vaihteella.Suomen kesässä taitaa olla yksi vai kaksi päivää jolloin rengas pitää,johtuuko asfaltista vai korkeista ahtolämmöistä.
500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Re: Aero 2.8 v6 turbo
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Tossa kohtaahan meillä laitetaan vasta 4 vaihde silmäänSuppari kirjoitti:Mulla lopetti jauhamisen nelosella n.160km/h paikkeilla,edes pumppaamalla ei nelosella aikaikaisemmin pitoa tahtonut löytyä
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Aero 2.8 v6 turbo
SiguainestaHane_81 kirjoitti:Lumikeleillä itse hiihdän sekä potkuttelen potkukelkalla
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Aero 2.8 v6 turbo
KÄYTÄNNÖSSÄ ~1500kg 500hp etuveto järkevästi mitoitetuilla välityksillä EI sudi kuivana kesäpäivänä kolmosvaihteella jos autolla menestyksekkäästi pyritään maksimaaliseen kiihtyvyyteen välitysten riittäen Saksan baananopeuksiin.Suppari kirjoitti: Eli KÄYTÄNNÖSSÄ jokaisella 500hv etuvedolla katurenkaalla kadulla,on pitovaikeuksia joka vaihteella.Suomen kesässä taitaa olla yksi vai kaksi päivää jolloin rengas pitää,johtuuko asfaltista vai korkeista ahtolämmöistä.
jos välitykset on mallia pylly, eli tyypillinen "Vapariaski", toisinsanoen SUURIN vaihde riittää hikiseen ~200km/h vauhtiin, niin kyllä sutii.. ja välitykset loppuu reilusti kesken ennen auton ~huippuja@1km/1mile.. Tietty jos tarkoitus näytösluonteisesti poltella kumia vaikkapa vartilla, niin ne leikit on erikseen.
Joillekkin voi tuoda ihmeellisiä ilonaiheita, kun sutasee vaihteella x tai y matalilla kieroksilla vaikka kyseessä onkin laatikolle ja moottorille turmiollinen ahtopiikki, joka ei vie autoa oikesti eteenpäin, mutta saa pidon murtumaan ja kuvitelman kulusta - JEE.
Eikös tuossa vigge juuri kertonut, että ng900/9-3 korin maksimaalinen kiihtyvyys vakiopainojakaumalla kuivalla asfaltilla on noin 0.45 - 0.5g normaaleilla kesärenkailla? Tähän ei taas vaihde vaikuta. esim. jos 3 vaihde on rajalla ~600nm kantturoilla ja 4 pykälä on 30% pidempi, on tarvittava vääntö ~30% enemmän.Suppari kirjoitti: Nyt vastaus on maallikon ymmärrettävissä,kiitos tästä.Oletko tutkinut esim. laskemalla nelosen taikka vitosen ''kipurajaa'' jolla mahdollisuus olisi pito saada irti pitävällä alustalla?Laatikko taitaa antautua ennen?Syökö kolkin kiihtyvyyttä enemmän renkaiden pito vaiko moottorin teho?Ts saisiko teidän moottoreillanne erillaisella kumivalinnalla toisenlaisia kiihtyvyyslukuja...
Kolmosvaihteelle ei juuri kiihtyvyyttä lisää saa, kun ollaan pidon rajalla. ng900/9-3/9k turbojen nelosvaihteella voi jatkaa sitten isompien konemomenttien tiehensaattamista ~230-250 nopeuteen asti, eikä pito lopu ihan heti kuivalla asfaltilla.
Kuten todettua, mm. ahtopiikillä, (~vääntökäyrällä..) kaposilla kylmillä renkailla, lyhyillä välityksillä saa vaikka kutosvaihteella renkaan luistamaan auton etenemättä sen paremmin. Kenties joku mennyt suunnittelussa pieleen, tavoitteena ei ole poltella kumia kaikilla vaihtella?Suppari kirjoitti: Mulla lopetti jauhamisen nelosella n.160km/h paikkeilla,edes pumppaamalla ei nelosella aikaikaisemmin pitoa tahtonut löytyä,siis täysillä ahtopaineilla ja 100%WOT.Kumit uudet195,asfaltti kuiva,lämpötila kymmenen asteen paikkeilla.Kolmosen suti täyspaineilta->rajoittajaan,ykkösellä ja kakkosella pito huomattavasti parempi kuin isolla vaihteella.Johtuikohan hieman väärin valitusta ahtimesta,vai tehosta? Ihan esimerkkinä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Mikä tässä nyt on niin vaikeata ymmärtää että niitä pitovaikeuksia ei ole joka vaihteella? Mutta koitetaan nyt vielä kerran ja kuivan/kuuman pidoltaan hyvän asfaltin sijasta alusta kylmä ja likomärkä kiitotie (Hämeenkyrö) Tuosta voit katsella kuinka märkää oli ja kuunnelle koska lopettaa sutimisen.Suppari kirjoitti: Eli KÄYTÄNNÖSSÄ jokaisella 500hv etuvedolla katurenkaalla kadulla,on pitovaikeuksia joka vaihteella.Suomen kesässä taitaa olla yksi vai kaksi päivää jolloin rengas pitää,johtuuko asfaltista vai korkeista ahtolämmöistä.
http://www.stcf.net/viggen/strip.wmv
Mikäli tuottaa vaikeuksia, niin tässäpä graafimuodossa ko. veto
http://www.stcf.net/viggen/vartti_pito1.gif
x-akseli on matka 0-400m
Ykkös Y-akselilla
Punainen käyrä kiihtyvyys
Vaalean sininen rpm/1000
keltainen konevääntö/100
Kakkos y-akselilla
Tumman sininen läppäkulma
Vaalean vihreä nopeus.
Kuten näkyy niin ykkönen ja kakkonen sutii villinnä ja "tehoja" rajoitettu läpällä voimakkaasti, kolmosella urki auki ja vain aavistuksen yrittää irroittaa pitoa 130km/h pinnassa. Konevääntö ko. hetkellä luokkaa 550Nm. Pidon palattua rpm kasvaa ja kiihtvyys kääntyy laksuun jolloin mitään proggista ei enään ole pidon kanssa, eikä etenkään sen jälkeen kun pykälä vaihtuu neloselle ja välityssuhde kasvaa sen 25%.
Tuosta 550Nm arvoista voipi järkeillä sen verran että vetarilla momentti silloin luokkaa 2400Nm (konevääntö-häviöt *kok.välityssuhde) tarkoittanen että kun ykkönen on pesässä riittää vastaavaan lukemaan, kun kone pukkaa 192Nm, kakkosella 369Nm, nelosella 729Nm ja femmalla 983Nm.
Edit ja jos ei auennut vielä hummat tuosta niin tunnetusti
Koodi: Valitse kaikki
Vääntö (Nm) x Pyörimisnopeus (r/min)
Teho (hv} = ----------------------------------------
7121
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Ja me ollaan jo eellä.SonmH kirjoitti: Tossa kohtaahan meillä laitetaan vasta 4 vaihde silmään
Tykkään vaan vänkätä,kunnes saan haluamani vastauksen.Mikä tässä nyt on niin vaikeata ymmärtää että niitä pitovaikeuksia ei ole joka vaihteella? Mutta koitetaan nyt vielä kerran ja kuivan/kuuman pidoltaan hyvän asfaltin sijasta alusta kylmä ja likomärkä kiitotie (Hämeenkyrö) Tuosta voit katsella kuinka märkää oli ja kuunnelle koska lopettaa sutimisen.
http://www.stcf.net/viggen/strip.wmv
Äänistä päätellen ykkönen turha,kakkosella mopo puutuu,graafista päätellen poljinta on pelätty,ja kolmonen on liian pitkä.
Onko tuo n.5500rpm jälkeen reiluun laskuun kääntyvä vääntökäyrä haluttu ominaisuus,ts.se ''oikea'' mappaus?
Hieno käyrä,tallentaako niran dataloggaus tuollaiseen muotoon,vai millä piirtelet?Mikäli tuottaa vaikeuksia, niin tässäpä graafimuodossa ko. veto
http://www.stcf.net/viggen/vartti_pito1.gif
x-akseli on matka 0-400m
Ykkös Y-akselilla
Punainen käyrä kiihtyvyys
Vaalean sininen rpm/1000
keltainen konevääntö/100
Kakkos y-akselilla
Tumman sininen läppäkulma
Vaalean vihreä nopeus.
Tilanne olisi toinen,jos kakkonen ja kolmonen olisi jollain tavalla synkassa,ts.moottori olisi alueellaan koko vedon ajan?Kuten näkyy niin ykkönen ja kakkonen sutii villinnä ja "tehoja" rajoitettu läpällä voimakkaasti, kolmosella urki auki ja vain aavistuksen yrittää irroittaa pitoa 130km/h pinnassa. Konevääntö ko. hetkellä luokkaa 550Nm. Pidon palattua rpm kasvaa ja kiihtvyys kääntyy laksuun jolloin mitään proggista ei enään ole pidon kanssa, eikä etenkään sen jälkeen kun pykälä vaihtuu neloselle ja välityssuhde kasvaa sen 25%.
Tämän käyrän ansiosta sitä ymmärtää,miksi ajatte pidempää matkaa,noi välitykset on enemmän pyllyllään kun mulla. Toisaalta kolmosella rajoitinta nostamalla pääsis n.195km/h?
Ihmetystä herättää se,että ruotsissa,ja jotkut jopa suomessa pääsee n.500whp:llä yli kahdensadan loppuja,kun jotkut reippaasti alle sen.Aiemminhan tätä on perusteltu huonolla pidolla,mutta käyrän nähtyäni ei oikein sekään enää kelpaa selitykseksi.Tuo ykkösen ja kakkosen sudittelu ei sitä taida kamalasti syödä.
Eli ei auta slicsitkään oikein,kun 1 ja 2 vaihteella,pelit puutuu kolmosella jo muutenkin.Tuosta 550Nm arvoista voipi järkeillä sen verran että vetarilla momentti silloin luokkaa 2400Nm (konevääntö-häviöt *kok.välityssuhde) tarkoittanen että kun ykkönen on pesässä riittää vastaavaan lukemaan, kun kone pukkaa 192Nm, kakkosella 369Nm, nelosella 729Nm ja femmalla 983Nm.
En ole matemaatikko,mutta paljonko meni väärin jos sain n.~480whp?Edit ja jos ei auennut vielä hummat tuosta niin tunnetustieli riippuupi silloin pyörimisnopeudesta se maks hvKoodi: Valitse kaikki
Vääntö (Nm) x Pyörimisnopeus (r/min) Teho (hv} = ---------------------------------------- 7121
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Nyt ei ehdi runoilla mutta herralle tiedoksi että pysyy ihan tukevasti motti vetoalueella, joka vaihteella kun vaihteet ajaa rajoittajalle asti eikä vaihda liian ajoissa, kuten tuossa märällä ajetussa on tehty.Suppari kirjoitti: Tilanne olisi toinen,jos kakkonen ja kolmonen olisi jollain tavalla synkassa,ts.moottori olisi alueellaan koko vedon ajan?
Tämän käyrän ansiosta sitä ymmärtää,miksi ajatte pidempää matkaa,noi välitykset on enemmän pyllyllään kun mulla. Toisaalta kolmosella rajoitinta nostamalla pääsis n.195km/h?
Kakkonen riittää 117km/h asti jolloin kolmonen "tippuu" 4700 rundeille...
Mutta on se ennenkin tullu todettua että nuo välitykset ei stripille sovi, kun 3-4 tulee niin syvällä. Toki itsen olen renakilla skaalannut kok.välitystä normia isommaksi, kun vähän toiset touhut ovat kiinnostaneet kuin mitä vartti. Vartin kannalta tähän kiesiin et semmoisia kärrynpyöriä alle saa millä menis >200km/h jos rajoitinta ei nosta "hullun" ylöksi (8250rpm nykyisillä), mutta sikapienillä renkailla vastaavasti 3-4 vaihdon saa tuotuoa alemmas jolloin "maalintulovaihde" on välitykseltään järkevä loppujen kannalta, eikä välitetty niin että riittää ~30km/h ylemmäs.
Näitä vaihde asioita ei jotkut tunnu kans ymmärtävän että miten vaikuttavat stripillä ja tuojotetaan vaan sokeasti siihen loppunopeuteen ja arvotaan siitä teholukuja esiin.
No ehkä se kesä koittaa niin haetaan sulle se lappu vartilta niin saat rauhan mielellesi
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Aero 2.8 v6 turbo
pistetäänpäs Supparin mieliks pari videonpätkää erään unkarilaisen saab-fanaatikon kiesistä.
http://www.youtube.com/watch?v=f3yPpU1LaV0
kolmosella tasakaasu 100km/h josta läppä tiskiin. Kesäinen keli(kuiva) ja renkaat kohtuullisessa kunnossa.
http://www.youtube.com/watch?v=rpU-moNxGZI
Lentävä lähtö n.90km/h--> kolmonen+nelonen. Keli kesäinen(kuiva) ja renkaat kohtuullisessa kunnossa.
http://www.youtube.com/watch?v=u8XnD1HoOy8
n.100km/h--> nelosella. ~160km/h kohdalla tiessä pieni töyssy josta hetkellinen pidon karkaaminen. Sää tällä kertaa kesäinen(kuiva).
http://www.youtube.com/watch?v=e6KwOhZ1cfA
n.80km/h->kolmosella. Sää syksyinen ja kylmä mutta tie kuiva. Renkaat jo ehtoopuolella.
Tehopuolesta vaikea sanoa mitään eikä näistä varmaan kukaan mitään kostu mutta tulipahan nyt laiteltua näytille. Vedot kuuleman mukaan suoritettu suljetulla alueella/autobaanalla. Kierroslukumittariinkaan ei kannata täysin luottaa. Näyttää liikaa.
http://www.youtube.com/watch?v=f3yPpU1LaV0
kolmosella tasakaasu 100km/h josta läppä tiskiin. Kesäinen keli(kuiva) ja renkaat kohtuullisessa kunnossa.
http://www.youtube.com/watch?v=rpU-moNxGZI
Lentävä lähtö n.90km/h--> kolmonen+nelonen. Keli kesäinen(kuiva) ja renkaat kohtuullisessa kunnossa.
http://www.youtube.com/watch?v=u8XnD1HoOy8
n.100km/h--> nelosella. ~160km/h kohdalla tiessä pieni töyssy josta hetkellinen pidon karkaaminen. Sää tällä kertaa kesäinen(kuiva).
http://www.youtube.com/watch?v=e6KwOhZ1cfA
n.80km/h->kolmosella. Sää syksyinen ja kylmä mutta tie kuiva. Renkaat jo ehtoopuolella.
Tehopuolesta vaikea sanoa mitään eikä näistä varmaan kukaan mitään kostu mutta tulipahan nyt laiteltua näytille. Vedot kuuleman mukaan suoritettu suljetulla alueella/autobaanalla. Kierroslukumittariinkaan ei kannata täysin luottaa. Näyttää liikaa.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Hane: VOI KIESUS !!! että liikahtaa <-kateudesta vihreä
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Väkäämisessä ei sinänsä ole mitään väärää, mutta hieman vois keskittyä siihen asiaan eikä poimia rivejä sieltä täältä ja joita kommentoi sitten irroitettuna asiayhteydestä. Tämäkin keskustelu, jos herra muistaa oli että sutiiko se auto joka vaihteella nopeudesta riippumatta vai ei? Tähän kysymykseen nyt visiin on löytnyt se vastaus, eli ei sudiSuppari kirjoitti: Tykkään vaan vänkätä,kunnes saan haluamani vastauksen.
ja ei sudi edes "väitetyllä" tehoilla kolmosella jos teho tulee riittävän suurilla rundeilla niin että vääntö pysyy kurissa <~600Nm.
Mutta jatketaan nyt tätä "uutta" aihetta, kun sekin kaipaa ns. "tarkennusta".
Ei sitä poljinta ole pelätty, se nyt vaan sattuu kiihtyvyyden kannalta olemaan ihan sama homma ajaako pikkuvaihteet läpi lähes vakioläppäkulmalla vaiko polkaisee pohjaan ja pumppailee sitten hullun lailla ettei pito karkaa rajoittajalle. Keli Hkyörössä oli märkä ja ei ihan heti tule mieleen milloin märällä olisin yrittänyt ajaa ns. "tosissaan", joten lähdöt sen mukaisia ja varmaan parempaankin pystyy jos ko. hommaa harjoittelee. Jok tap kuivalla jos ajan samaan tyyliin niin kiihtvyys sun muut parametrit näyttää tältäSuppari kirjoitti: Äänistä päätellen ykkönen turha,kakkosella mopo puutuu,graafista päätellen poljinta on pelätty,ja kolmonen on liian pitkä.
http://www.stcf.net/sataseen_vertailu1.gif
Matka x:llä
Eli kuten kuvasta näkyy niin vastaavalla menetelmällä kiihtyvyys pysyy hyvin pitorajalla ilman että rpm tai läppä hakkaa hulluna ales ja ylös. Aika sataseen tuossa 5.65s ja ei heti tule mieleen miten aikaa voisi isosti parantaa ilman että ruuvaa tautiset slicksit alle/ jumppaa alusta vimpan päälle (nyt täysin vakio 190tkm ajettu) Kerro toki jos tiedät
Totanoin en tiedä miten graafia olet lukenut mutta se reilumpi vääntökäyrän lasku alkaa 6500rpm paikkeilta ja se pomppu 5.5-6krpm maastossa siitä että pito osittain irti. Kuivalla on ns. mapattu pitorajalle kolmosella ja vääntöä enemmän käytössä mitä Hkyrössä oli, niinkus tähän tyyliin (sininen käyrä)Suppari kirjoitti:
Onko tuo n.5500rpm jälkeen reiluun laskuun kääntyvä vääntökäyrä haluttu ominaisuus,ts.se ''oikea'' mappaus?
http://www.stcf.net/viggen/road_slip1.gif
eli pito aavistuksen irto muttei karkaa.
ko. graafissa punaiseen nostettu "hieman" ja kuten näkyy karkaa "tavara" savuna ilmaan.
Onko tämä sitten "oikea" mappaus siihen en ota kantaa mutta keskellä oli sen verran momenttia kuin mitä pito salli ja yläpäässä tippui kun fööni ei jaksa työntää (600Nm@7krpm ois niinku 590hv.) Mikäli haluaa että kiihtvyys olisi "vakio" niin ainut tapa olisi tiputtaa keskeltä sille tasolle millä on ylhäällä, mutta mitäs järkeä siinä sitten olisi...
Todetaan sen nyt vielä kertauksen vuoksi että kiinteällä vaihteella ajettaessa vääntökäyrän muota on sama kuin kiihtvyyskäyärän, toki suuremmilla pykälillä täytyy myös ilmanvastus huomioda...mutta ei kovin merkittävä ennen 200km/h.
Externaali tiedonkeruusta tulee data ja käpistely joko ko. purkin omalla ohjelmalla tai excelissä riippuen siitä mitä haluaa tehdä.Suppari kirjoitti:
Hieno käyrä,tallentaako niran dataloggaus tuollaiseen muotoon,vai millä piirtelet?
tota noin nyt meni tämä toteama ns. metsään, kun teit oletuksen yhden vedon perusteella mikä ajettu ym. mainituissa olosuhteissa. Mutta otetaampa sama graafi kuin ylläSuppari kirjoitti: Tilanne olisi toinen,jos kakkonen ja kolmonen olisi jollain tavalla synkassa,ts.moottori olisi alueellaan koko vedon ajan?
Tämän käyrän ansiosta sitä ymmärtää,miksi ajatte pidempää matkaa,noi välitykset on enemmän pyllyllään kun mulla. Toisaalta kolmosella rajoitinta nostamalla pääsis n.195km/h?
http://www.stcf.net/sataseen_vertailu1.gif
eli hyvin pysyy täyspainealueella (>4000rpm) joka vaihteella...
Siihen en osaa ottaa kantaa miksi jotkut "ymmärtää" että vain vartti on se juttu missä kaikkien pitäisi ajaa, kun kun sitä autoilua voi harrastaa monella muullakin tavalla? ja tähän asti ja varmaan jatkossakin pääpaino jossian ihan muualla, mutta kuten sanottu varmaan stripilläkin tulee käytyä.
Ja mitä tulee rajoittimen nostoo niin 195 4.05 peräisellä laatikolla 205/50/17 gummeilla kysyy 8krpm, eli ei ns. mahdollisuuksien rajoissa ja nopeus ei edes silloin vaikka fillareita suurentaisi max kokoon mikä kaarien sisään mahtuu pyörimään. Vaihtoehto täten kaksi fillarit niin pieneksi kuin mahdollisti jotta nelonen skaalautuu 230km/h -->200 pintaan, jolloin loppumatkaa ei tarvitse ajaa yli iso pykälä silmässä jolloin kiihtvyys luonnollisesti alempi kuin mitä voisi olla, tai sitten boksi/perä vaihtoo. Jälkimmäinen ei nappaa siitä syystä että pääkäytön kannalta on huonompi vaihtoehto. Täten ekaa kokeillaan jos sitäkään.
Tiedä sitten kuka on 500whp suomessa käynyt stripillä ajamassa ja ei ainakaan omasta moisia tehoja löydy, mutta kuten sanottu se teholukema on yks juttu toinen on keskiteho, kolmas auton massa, neljäs välitykset, viides regastus/alusta, kuudes kuski ja sitä rataa.Suppari kirjoitti: Ihmetystä herättää se,että ruotsissa,ja jotkut jopa suomessa pääsee n.500whp:llä yli kahdensadan loppuja,kun jotkut reippaasti alle sen.Aiemminhan tätä on perusteltu huonolla pidolla,mutta käyrän nähtyäni ei oikein sekään enää kelpaa selitykseksi.Tuo ykkösen ja kakkosen sudittelu ei sitä taida kamalasti syödä.
Mutta otetaan esimerkki, tiedät varmaan sen norren riisutun B-corsan millä tänä vuonna ajettiin vartilla matala 11 ja hieman yli 200 lopppuja? Vetävät sillä maaliin kolmosella 3.82 peräisellä lootalla ja isoilla slickseillä, mutta kesän alussa ajoivat samassa tapahtumassa ensin 4:lla maaliin ja sitten kolmosella nostetulla rajoittimella 7krpm+ niin eroa 10km/h.
Eli todetaan nyt vielä kerran että tuijottamalla sokeasti yhtä lukua (loppunopeutta) ei aihepiiri aukene. Saman ilmiön havaitset kun katsot mitä NG900:t menee vartilla vs. NG9-3 samoilla tehoilla, yllättäen ne loput ekoissa on parempia....
Miten niin ei auta, vai onko jossain todettu ettei sitä momenttia saisi enemmän ulos motista jos haluaa pistää? Ei tietääkseni ja sitä saa kyllä helposti lisää, mutta kuten todettu mapattu nykyrengastuksen pitorajalle kolmosella.Suppari kirjoitti:
Eli ei auta slicsitkään oikein,kun 1 ja 2 vaihteella,pelit puutuu kolmosella jo muutenkin.
Sen huomaa , mutta koneväännöistä oli kyse jolloin yksikkö hv ei whp ja tuossa vähän "eri arvot" (rajoitettu) käytössä kuin esmes road_slip vedoissa.Suppari kirjoitti: En ole matemaatikko,mutta paljonko meni väärin jos sain n.~480whp?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Pientä jeesustelua:
Miten on mahdollista että itse tämän palstan moderaattori ajaaa näin pahasti offtopikiksi tätä aihetta ? Milloin tässä on viimeksi puhuttu 2,8 litraisesta V6 moottorista ? Ei muuten , mutta jos varoituksia satelee liian pitkästä sigusta niin ...
Miten on mahdollista että itse tämän palstan moderaattori ajaaa näin pahasti offtopikiksi tätä aihetta ? Milloin tässä on viimeksi puhuttu 2,8 litraisesta V6 moottorista ? Ei muuten , mutta jos varoituksia satelee liian pitkästä sigusta niin ...
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Ole hyvä!Kaide kirjoitti:Pientä jeesustelua:
Miten on mahdollista että itse tämän palstan moderaattori ajaaa näin pahasti offtopikiksi tätä aihetta ? Milloin tässä on viimeksi puhuttu 2,8 litraisesta V6 moottorista ? Ei muuten , mutta jos varoituksia satelee liian pitkästä sigusta niin ... :mrgreen:
Toivottavasti nyt voit nukkua yösi rauhassa. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Aero 2.8 v6 turbo
no onko tuo sitten mapattu huonosti, tuo vakiotonnikala kun kerran sutaisee mukavasti jopa nelosella talvikeleillä ja joskus märällä asfaltillakin, tasaista tietä ei suomessa kovin paljoa ole.Hane_81 kirjoitti:Huhupuheita, ei saabin moottorista voi saada noin kovia tehoja. Paitsi ruotsalaiset.rotisko kirjoitti: miten sitten etuvetoisessa tuollainen +500 hv esim. sellaisiakin kuulemma on jollakin olemassa, kuullut ainakin
kaikkea ne ruottalaiset sitten keksiikin.
Väärin, kaksi ekaa vaihdetta tekee noin(tosin ei nopeudella kuin nopeudella vaan alle esim 100km/h), kolmannella pito irtoilee helpohkosti spoolivaiheessa mutta hyvällä mappauksella sutiminen saadan lähes kokonaan pois. Ei pito-ongelmia 4 ja 5 vaihteella jos tie tasainen. Hetkittäisiä pidon karkailuja voi syntyä esim. nelosvaihteella töyssyn tms johdosta vaikka 170km/h nopeudesta.rotisko kirjoitti:mahtaa sutia melkein jatkuvasti kun pedaalia polkaisee vaihteella kuin vaihteella ja nopeudella kuin nopeudella.Lumikeleillä itse hiihdän sekä potkuttelen potkukelkallarotisko kirjoitti: näillä lumikeleillä tuntuu tuo vakio turbotonnarikin raapaisevan iloisesti kun ahtoja käyttää.
tämä juttu olikin heitetty tänne, jo ihmettelinkin, että mihin katosi eräästä toisesta topicista. no on sen verran eri aihe, että mikäs siinä.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: Aero 2.8 v6 turbo
Nuo ovat huonon pidon tilanteita, jolloin ei paljoa mappaamalla pitoa saa, kun 2.0l vaparikin sutii. Tässä olevat esimerkit on annettu kuivalla ja ehjällä asfaltilla, paitsi se Viggen märällä ajettu kiitorataveto.rotisko kirjoitti:no onko tuo sitten mapattu huonosti, tuo vakiotonnikala kun kerran sutaisee mukavasti jopa nelosella talvikeleillä ja joskus märällä asfaltillakin, tasaista tietä ei suomessa kovin paljoa ole.
Muutenkin nämä sutimiset ovat sellaisia, että tietyllä kierrosalueella irtoaa pito kuivasta asfaltista kesken kiihdytyksen. Ei onnistune vakiotonnarilla kuin liikkeellelähdön alussa kytkimellä luistattaen. Kostealla toki ja talvikelejä varmaan turha ottaa tähän mukaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: 500hv etuvedon käyttäytyminen pidon rajamailla
Tämä vahvistaa sen,mitä jo aikaisemmin sanoin,että KÄYTÄNNÖSSÄ on pitovaikeuksia,unkarilainen kaverisi on vain sattunut parissa ensimmäisessä filmissä löytämään neulan heinäsuovasta,eli tien,jossa ei ole mäyrän korkuisia pomppuja,eikä kosteutta tienpinnassa. Niin,ja kyllä mä ainakin kostuin.Hane_81 kirjoitti:........
Ei tarvitse herroitella. Annoin karkean arvioni käyräsi perusteella,en yllättäen oman kokemuksen kautta.Nyt ei ehdi runoilla mutta herralle tiedoksi että pysyy ihan tukevasti motti vetoalueella, joka vaihteella kun vaihteet ajaa rajoittajalle asti eikä vaihda liian ajoissa, kuten tuossa märällä ajetussa on tehty.
Kakkonen riittää 117km/h asti jolloin kolmonen "tippuu" 4700 rundeille...
Ymmärrän näkökulmasi,mutta poimimalla jälleen osan tekstistäsi,joka otti silmään,niin eihän tuo 8250rpm luulisi olevan kierrosluku eikä mikään moottorillesi.Tehon kannalta ei varmastikkaan järkevää noin ylös kierrättää,mutta jos pelkästään rajoittajan nostolla saisi yhden räkänokan suun tukittua,niin ehkä itse sen tekisin.Vartin kannalta tähän kiesiin et semmoisia kärrynpyöriä alle saa millä menis >200km/h jos rajoitinta ei nosta "hullun" ylöksi (8250rpm nykyisillä)
En ole yöuniani menettänyt,vaikket sitä ''oikeaa'' lappua vartilta olekkaan hakenut,noista diagrammeistasi käy aika hyvin ilmi se kulkupuoli.No ehkä se kesä koittaa niin haetaan sulle se lappu vartilta niin saat rauhan mielellesi
Niin,etuvetoisia autojahan on muitakin kuin saab(alunalkaenhan puhe oli yleisesti etuvetoisista,),selväksi on tosiaan tullut että tonnari ja 9-3 ei sudi,KUIVALLA JA TASAISELLA.Alunalkaenhan ei myöskään ollut puhetta väännöistä saatikka kuinka ylhäällä huipputeho tulee.Väkäämisessä ei sinänsä ole mitään väärää, mutta hieman vois keskittyä siihen asiaan eikä poimia rivejä sieltä täältä ja joita kommentoi sitten irroitettuna asiayhteydestä. Tämäkin keskustelu, jos herra muistaa oli että sutiiko se auto joka vaihteella nopeudesta riippumatta vai ei? Tähän kysymykseen nyt visiin on löytnyt se vastaus, eli ei sudi
ja ei sudi edes "väitetyllä" tehoilla kolmosella jos teho tulee riittävän suurilla rundeilla niin että vääntö pysyy kurissa <~600Nm.
Pari huonohkoa esimerkkiä,mutta tekstin mukaan 500whp,auto tietysti köykäisempi muutaman sata kiloa,mutta kuitenkin.Slicksit,ja pitovaikeuksia,katurenkaalla varmasti enemmän gummiröökkiä...Ei varmaankaan paljoa töyssyjä tai märkää.
http://www.youtube.com/watch?v=KOJFKVRJ ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=0lZjl70B_kY
Sopii,mielipiteitä on aina mukava vaihdella.Mutta jatketaan nyt tätä "uutta" aihetta, kun sekin kaipaa ns. "tarkennusta".
''Ymmärrän'' yskän.Ei sitä poljinta ole pelätty, se nyt vaan sattuu kiihtyvyyden kannalta olemaan ihan sama homma ajaako pikkuvaihteet läpi lähes vakioläppäkulmalla vaiko polkaisee pohjaan ja pumppailee sitten hullun lailla ettei pito karkaa rajoittajalle. Keli Hkyörössä oli märkä ja ei ihan heti tule mieleen milloin märällä olisin yrittänyt ajaa ns. "tosissaan", joten lähdöt sen mukaisia ja varmaan parempaankin pystyy jos ko. hommaa harjoittelee. Jok tap kuivalla jos ajan samaan tyyliin niin kiihtvyys sun muut parametrit näyttää tältä
http://www.stcf.net/sataseen_vertailu1.gif
Jos se tuossa menee pidon rajalla,eikä pitoa haluta lisää,niin vaikeatahan se taitaa olla.Eli kuten kuvasta näkyy niin vastaavalla menetelmällä kiihtyvyys pysyy hyvin pitorajalla ilman että rpm tai läppä hakkaa hulluna ales ja ylös. Aika sataseen tuossa 5.65s ja ei heti tule mieleen miten aikaa voisi isosti parantaa ilman että ruuvaa tautiset slicksit alle/ jumppaa alusta vimpan päälle (nyt täysin vakio 190tkm ajettu) Kerro toki jos tiedät
Pomppuhan se siinä taisi hämätä.Totanoin en tiedä miten graafia olet lukenut mutta se reilumpi vääntökäyrän lasku alkaa 6500rpm paikkeilta ja se pomppu 5.5-6krpm maastossa siitä että pito osittain irti. Kuivalla on ns. mapattu pitorajalle kolmosella ja vääntöä enemmän käytössä mitä Hkyrössä oli, niinkus tähän tyyliin (sininen käyrä)
http://www.stcf.net/viggen/road_slip1.gif
eli pito aavistuksen irto muttei karkaa.
ko. graafissa punaiseen nostettu "hieman" ja kuten näkyy karkaa "tavara" savuna ilmaan
Kauppareissuille ''ihan ok'' mappaus varmasti.
Noo,kuten sanottu,mielestäni on vähän hölmöä tehdä 500hv laitos,ja kuristella sitä mukaa,ettei tarvitse vaihtaa renkaita tai koskea alustaan.Onko tämä sitten "oikea" mappaus siihen en ota kantaa mutta keskellä oli sen verran momenttia kuin mitä pito salli ja yläpäässä tippui kun fööni ei jaksa työntää (600Nm@7krpm ois niinku 590hv.) Mikäli haluaa että kiihtvyys olisi "vakio" niin ainut tapa olisi tiputtaa keskeltä sille tasolle millä on ylhäällä, mutta mitäs järkeä siinä sitten olisi...
Korjaa nyt viellä jos olen väärässä,mutta eikös olisi tuon sun mielenkiinnon kohteen,eli lentokentän kannalta edullisempaa mapata esim.nelosen pitorajalle,jos palikat vaan sallii?Ja ei kai siellä ole slicsien,vaikka ihan 205/55 15 kielletty?
Siinä on ilmeisesti myös g-anturi,onko apexi?Externaali tiedonkeruusta tulee data ja käpistely joko ko. purkin omalla ohjelmalla tai excelissä riippuen siitä mitä haluaa tehdä
Toimin vain annettujen tietojen pohjalta.tota noin nyt meni tämä toteama ns. metsään, kun teit oletuksen yhden vedon perusteella mikä ajettu ym. mainituissa olosuhteissa. Mutta otetaampa sama graafi kuin yllä
http://www.stcf.net/sataseen_vertailu1.gif
eli hyvin pysyy täyspainealueella (>4000rpm) joka vaihteella...
En mä ketään pakota,ja toivottavasti niin ei kukaan ole edes käsittänyt,se vaan sattuu olemaan oma kiinnostus.Siitä tämä harrastus on hieno,että tapoja on monia,ja kukin saa itse päättää muotonsa.Siihen en osaa ottaa kantaa miksi jotkut "ymmärtää" että vain vartti on se juttu missä kaikkien pitäisi ajaa, kun kun sitä autoilua voi harrastaa monella muullakin tavalla? ja tähän asti ja varmaan jatkossakin pääpaino jossian ihan muualla, mutta kuten sanottu varmaan stripilläkin tulee käytyä.
Kysyinkin jo ylempänä,mutta miksei voi kierrättää yli 8000rpm?Ei ole tehoalueella,vehkeet ei kestä,mikä?Ja mitä tulee rajoittimen nostoo niin 195 4.05 peräisellä laatikolla 205/50/17 gummeilla kysyy 8krpm, eli ei ns. mahdollisuuksien rajoissa ja nopeus ei edes silloin vaikka fillareita suurentaisi max kokoon mikä kaarien sisään mahtuu pyörimään.
Edelleen,mielenkiintoista olisi nähdä suomessa se 12sek ja 200km/h etuveto saab.Vaihtoehto täten kaksi fillarit niin pieneksi kuin mahdollisti jotta nelonen skaalautuu 230km/h -->200 pintaan, jolloin loppumatkaa ei tarvitse ajaa yli iso pykälä silmässä jolloin kiihtvyys luonnollisesti alempi kuin mitä voisi olla, tai sitten boksi/perä vaihtoo. Jälkimmäinen ei nappaa siitä syystä että pääkäytön kannalta on huonompi vaihtoehto.
Kaksi viimeistä on ne päätekijät,eli siis 500hp saabin omistajat osaavat virittää,ei ajaa ja 900 kaasarisatkun omistajat toisinpäin?Tiedä sitten kuka on 500whp suomessa käynyt stripillä ajamassa ja ei ainakaan omasta moisia tehoja löydy, mutta kuten sanottu se teholukema on yks juttu toinen on keskiteho, kolmas auton massa, neljäs välitykset, viides regastus/alusta, kuudes kuski ja sitä rataa.
Totta kai kaikella on vaikutus,sovitaanko että lisätään sun tulokseen enskesänä 10km/h ni ei tartte selittää? En tosiaan epäile kenenkään tehoja,mitä ne mulle kuuluu,mutta kiinnostaa suomi vs ruotsi,ilmoitetut tehot vs. varttimaili.Mutta otetaan esimerkki, tiedät varmaan sen norren riisutun B-corsan millä tänä vuonna ajettiin vartilla matala 11 ja hieman yli 200 lopppuja? Vetävät sillä maaliin kolmosella 3.82 peräisellä lootalla ja isoilla slickseillä, mutta kesän alussa ajoivat samassa tapahtumassa ensin 4:lla maaliin ja sitten kolmosella nostetulla rajoittimella 7krpm+ niin eroa 10km/h.
Mutta selvästi lähemmäs päästään,mitä aikaa tuijottamalla.Ei ole vaikea saada esim.16,9@171Eli todetaan nyt vielä kerran että tuijottamalla sokeasti yhtä lukua (loppunopeutta) ei aihepiiri aukene. Saman ilmiön havaitset kun katsot mitä NG900:t menee vartilla vs. NG9-3 samoilla tehoilla, yllättäen ne loput ekoissa on parempia....
Voin lainata ensikesänä sulle slicksejä,jos ja kun oma laite on joku kaunis tapahtuma hajalla.Voin laittaa ne myös ooppelin vanteille.Lainaan myös tunkkia ja ristikkoavainta tarvittaessa,niin nähdäänkö se korkea 11/matala 12sek?Miten niin ei auta, vai onko jossain todettu ettei sitä momenttia saisi enemmän ulos motista jos haluaa pistää? Ei tietääkseni ja sitä saa kyllä helposti lisää, mutta kuten todettu mapattu nykyrengastuksen pitorajalle kolmosella.
Onko vääntö laskettu g-voimien ja painon perusteella,vai minkä?Mikä kaava?Sen huomaa , mutta koneväännöistä oli kyse jolloin yksikkö hv ei whp ja tuossa vähän "eri arvot" (rajoitettu) käytössä kuin esmes road_slip vedoissa
Insinöörit laskee,virittäjä kokeilee,vai mitenseoli.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.