GM:n konkurssi lähellä?
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Lisää huhuja, på svenska:
http://www.gt.se/nyheter/1.1383915/gm-v ... v-med-saab
http://www.gt.se/nyheter/1.1383871/har- ... -och-volvo
Kolumnisti oli varsin realistisella tuulella:
http://www.gt.se/nyheter/1.1383903/jan- ... r-i-fallan
-Jos ruotsalainen osaaminen on niin huippua kuin väitetään, on heillä jatkossakin työtä.
-Kiinalaisten rahoilla voisi Trollhättanissa tehdä vaikkapa 200 000 autoa vuodessa, aktiivinen omistaja olisi hyvä riippumatta kansallisuudesta.
Minua ihmetyttää autoalan johtajien näkemys pienemmistä merkeistä pelkkinä kuluerinä. En oikein usko että esimerkiksi VAG pärjäisi yhtä hyvin jos jokaisen tehtaasta tulevan auton nokalla olisi sama pallura. Ostaisitteko te ooppeleita vain siksi että Saabeja ei enää saisi, vai menisikö valintaprosessi uusiksi? Veikkaisin jälkimmäistä. Tällöin autoissakin pitää olla eroja, ei pelkissä keulamerkeissä (vanhaan brittityyliin).
http://www.gt.se/nyheter/1.1383915/gm-v ... v-med-saab
http://www.gt.se/nyheter/1.1383871/har- ... -och-volvo
Kolumnisti oli varsin realistisella tuulella:
http://www.gt.se/nyheter/1.1383903/jan- ... r-i-fallan
-Jos ruotsalainen osaaminen on niin huippua kuin väitetään, on heillä jatkossakin työtä.
-Kiinalaisten rahoilla voisi Trollhättanissa tehdä vaikkapa 200 000 autoa vuodessa, aktiivinen omistaja olisi hyvä riippumatta kansallisuudesta.
Minua ihmetyttää autoalan johtajien näkemys pienemmistä merkeistä pelkkinä kuluerinä. En oikein usko että esimerkiksi VAG pärjäisi yhtä hyvin jos jokaisen tehtaasta tulevan auton nokalla olisi sama pallura. Ostaisitteko te ooppeleita vain siksi että Saabeja ei enää saisi, vai menisikö valintaprosessi uusiksi? Veikkaisin jälkimmäistä. Tällöin autoissakin pitää olla eroja, ei pelkissä keulamerkeissä (vanhaan brittityyliin).
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jännä juttu, miten historia toistaa itseään. 30 vuotta sitten, 1978 - 79 oli Yhdysvaltain autoteollisuudessa vastaava kriisi. Silloinkin syinä olivat taantuma, öljyn hinnan nousu sekä suuria, paljon kuluttavia autoja (V8-sedanit ja STW:t) suosinut mallipolitiikka. Silloin GM oli kolmesta suuresta se vähiten huonosti voiva, Chrysler oli pahiten kriisissä ja Ford siinä jossain välimailla.
Kesällä 1978 kassakriisinen Chrysler joutui myymään Euroopan toimintonsa (Chrysler - Simca - Sunbeam) Peugeotille, joka sitten nimesi tuotteet Talboteiksi ja yhdisti myyntiverkoston useimmissa maissa Peugeot-verkostoon. 1985 myöskin Talbot-merkistä luovuttiin ja Talbot Horizonin seuraajaksi suunniteltu Talbot Arizona nimettiinkin Peugeot 309:ksi.
Yhdysvalloissa kongressi epäili pitkään, onko Chrysler edes pelastamisen arvoinen yhtiö, kun malliston polttoainetalous oli niin huono. Pelastukselle löytyi edellytykset, kun uudeksi johtajaksi tuli Fordilta siirtynyt karismaattinen Lee Iacocca ja mallistoon lisättiin Chryslerin ensimmäinen Golf-luokan auto, Dodge Omni / Plymouth Horizon, joka oli eurooppalaisesta Horizonista amerikkalaistettu versio pikkiriikkisillä 1,7 ja 2,2 litran neloskoneilla, etuvedolla ja monikäyttökorilla. Kun tämä malli alkoi myydä, kongressi lopulta vuoden 1979 lopulla heltyi myöntämään hätäapulainaa ja yhtiö välttyi konkurssilta.
USA:n autojätit ottivat oppia tapahtuneesta: tuotantoon tuli kompaktimpia neli- ja kuusisylinterisiä malleja ja 1980-luvun alkuvuosina vähäksi aikaa jopa dieseleitä. Isot V8-sedanit kuopattiin pikku hiljaa (esim. Chevy Caprice Classic lopetettiin ilman suoranaista seuraajaa 1996). Katumaastureiden invaasio osoittaa kuitenkin, ettei oppiminen ollut pysyvää ja niinpä nyt ollaan taas hyvin samanlaisessa tilanteessa.
Kesällä 1978 kassakriisinen Chrysler joutui myymään Euroopan toimintonsa (Chrysler - Simca - Sunbeam) Peugeotille, joka sitten nimesi tuotteet Talboteiksi ja yhdisti myyntiverkoston useimmissa maissa Peugeot-verkostoon. 1985 myöskin Talbot-merkistä luovuttiin ja Talbot Horizonin seuraajaksi suunniteltu Talbot Arizona nimettiinkin Peugeot 309:ksi.
Yhdysvalloissa kongressi epäili pitkään, onko Chrysler edes pelastamisen arvoinen yhtiö, kun malliston polttoainetalous oli niin huono. Pelastukselle löytyi edellytykset, kun uudeksi johtajaksi tuli Fordilta siirtynyt karismaattinen Lee Iacocca ja mallistoon lisättiin Chryslerin ensimmäinen Golf-luokan auto, Dodge Omni / Plymouth Horizon, joka oli eurooppalaisesta Horizonista amerikkalaistettu versio pikkiriikkisillä 1,7 ja 2,2 litran neloskoneilla, etuvedolla ja monikäyttökorilla. Kun tämä malli alkoi myydä, kongressi lopulta vuoden 1979 lopulla heltyi myöntämään hätäapulainaa ja yhtiö välttyi konkurssilta.
USA:n autojätit ottivat oppia tapahtuneesta: tuotantoon tuli kompaktimpia neli- ja kuusisylinterisiä malleja ja 1980-luvun alkuvuosina vähäksi aikaa jopa dieseleitä. Isot V8-sedanit kuopattiin pikku hiljaa (esim. Chevy Caprice Classic lopetettiin ilman suoranaista seuraajaa 1996). Katumaastureiden invaasio osoittaa kuitenkin, ettei oppiminen ollut pysyvää ja niinpä nyt ollaan taas hyvin samanlaisessa tilanteessa.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Kuulemma pikkuautoja ei ole tehty koska niiden tekeminen olisi tappiollista puuhaa johtuen kustannusrakenteista. Isoista maastureista tuli selkeintä voittoa ja siksi niitä tehtiin niin maan vimmatusti.
IF Metallia lähellä olevan lähteen mukaan Saabin tehtaalla on useana päivänä hiippaillut ulkopuolisia tyyppejä arvioimassa paikkoja. Joka viittaa lähinnä joko koko merkin myyntiin tai tuotantopaikan myyntiin.
IF Metallia lähellä olevan lähteen mukaan Saabin tehtaalla on useana päivänä hiippaillut ulkopuolisia tyyppejä arvioimassa paikkoja. Joka viittaa lähinnä joko koko merkin myyntiin tai tuotantopaikan myyntiin.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Elämme mielenkiintoisia aikoja...
GM:n olisi pitänyt nähdä tuleva, onhan Japanilaisten kysyntä kasvanut USA:ssa jo vuosia. GM:n olisi pitänyt alkaa hyvissä ajoin kehittelemään hyvin myyville automalleille kilpailijoita. No, jälkikäteen on helppo sanoa mitä olisi pitänyt tehdä.

GM:n olisi pitänyt nähdä tuleva, onhan Japanilaisten kysyntä kasvanut USA:ssa jo vuosia. GM:n olisi pitänyt alkaa hyvissä ajoin kehittelemään hyvin myyville automalleille kilpailijoita. No, jälkikäteen on helppo sanoa mitä olisi pitänyt tehdä.
Hyi olkoon, en taatustiOstaisitteko te ooppeleita vain siksi että Saabeja ei enää saisi

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Onhan se helppo sanoa, mutta kumma kun 30 vuoden takaisesta kriisistä ei otettu enempää opiksi, ongelmat kun olivat aika lailla samanmoiset silloin.SS kirjoitti: GM:n olisi pitänyt nähdä tuleva, onhan Japanilaisten kysyntä kasvanut USA:ssa jo vuosia. GM:n olisi pitänyt alkaa hyvissä ajoin kehittelemään hyvin myyville automalleille kilpailijoita. No, jälkikäteen on helppo sanoa mitä olisi pitänyt tehdä.
Saabin osalta pitää muistaa, että GM pelasti Saabin todella tukalasta paikasta 1990. Harmi vain, ettei apu ollut riittävää pidemmällä tähtäimellä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Se, että hautasivat SVC konseptin muistuttaa siitä jutusta kun lämmitellään talvella lirauttamalla pöksyyn.
Ajatelkaapa itee kun ois nyt tarjolla 9-3 Sport Combi SVC XWD kisaamaan paikasta auringossa kaikkien TSi:en kanssa....
Ajatelkaapa itee kun ois nyt tarjolla 9-3 Sport Combi SVC XWD kisaamaan paikasta auringossa kaikkien TSi:en kanssa....
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: GM:n konkurssi lähellä?
General Motors ja Ford pyytävät Ruotsin valtiota pelastamaan Saabin ja Volvon HS:n juttu http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135241558011
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jättimäisissä vaikeuksissa painiva amerikkalainen autovalmistaja General Motors uhkaa lopettaa Saab -tuotemerkin kokonaan. Teloituslistalla ovat myös Hummer, Pontiac ja Saturn.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1621702
Eski
http://www.iltasanomat.fi/autot/1621702
Eski
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Iltasanomat ei ole mikään lännen nopein, bloombergin juttu tuli melkein viikko sitten.
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Kohta ajellaan kaikki museoautoilla ja arvo senkun nousee.... 40 vuoden päästä 

Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Tännää uutisista poimittua:
Jättimäisissä vaikeuksissa painiva amerikkalainen autovalmistaja General Motors uhkaa lopettaa Saab -tuotemerkin kokonaan. Teloituslistalla ovat myös Hummer, Pontiac ja Saturn.
Syynä on jopa 12 miljardiin nouseva, USA:n valtiolta pyydettävä talousapu, jonka ehtona on muun muassa liiketoiminnan tervehdyttäminen.
Saabin myynti putosi lokakuussa 31 prosenttia, ja vaihtoehtoina ovat uutistoimisto Bloombergin mukaan joko myyminen tai kokonaan lopettaminen. Tappiota tekevän yksikön myyminen tulee olemaan vaikeaa, joten vaihtoehdoista kenties liiankin houkuttelevaksi arvioidaan merkin heittämistä kokonaan autohistoriaan roskakoriin.
Historialliset arvot eivät aikaisemminkaan ole juuri painaneet GM:n valinnoissa; vuonna 2004 GM lopetti yli satavuotiaan Oldsmobilen, joka oli tuolloin vanhin myynnissä ollut amerikkalaismerkki ja koko maailman mittakaavassakin kolmanneksi vanhin.
Vuodesta 2004 lähtien laskettuna GM:n automerkkien yhteenlasketut tappiot ovat olleet 73 miljardia dollaria. Vielä jäljellä olevat varat uhkaavat loppua muutamassa kuukaudessa.
Saab on ollut GM:n osaomistuksessa vuodesta 1990 ja kokonaan vuodesta 2000 lähtien.
Jättimäisissä vaikeuksissa painiva amerikkalainen autovalmistaja General Motors uhkaa lopettaa Saab -tuotemerkin kokonaan. Teloituslistalla ovat myös Hummer, Pontiac ja Saturn.
Syynä on jopa 12 miljardiin nouseva, USA:n valtiolta pyydettävä talousapu, jonka ehtona on muun muassa liiketoiminnan tervehdyttäminen.
Saabin myynti putosi lokakuussa 31 prosenttia, ja vaihtoehtoina ovat uutistoimisto Bloombergin mukaan joko myyminen tai kokonaan lopettaminen. Tappiota tekevän yksikön myyminen tulee olemaan vaikeaa, joten vaihtoehdoista kenties liiankin houkuttelevaksi arvioidaan merkin heittämistä kokonaan autohistoriaan roskakoriin.
Historialliset arvot eivät aikaisemminkaan ole juuri painaneet GM:n valinnoissa; vuonna 2004 GM lopetti yli satavuotiaan Oldsmobilen, joka oli tuolloin vanhin myynnissä ollut amerikkalaismerkki ja koko maailman mittakaavassakin kolmanneksi vanhin.
Vuodesta 2004 lähtien laskettuna GM:n automerkkien yhteenlasketut tappiot ovat olleet 73 miljardia dollaria. Vielä jäljellä olevat varat uhkaavat loppua muutamassa kuukaudessa.
Saab on ollut GM:n osaomistuksessa vuodesta 1990 ja kokonaan vuodesta 2000 lähtien.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Lähteenä Iltasanomat.eklunto1 kirjoitti:Tännää uutisista poimittua:
Jättimäisissä vaikeuksissa painiva amerikkalainen autovalmistaja General Motors uhkaa lopettaa Saab -tuotemerkin kokonaan. ....
Saab on ollut GM:n osaomistuksessa vuodesta 1990 ja kokonaan vuodesta 2000 lähtien.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1621702
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Kai ny varaosat kuitenkin valmistuu jatkossakin..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: GM:n konkurssi lähellä?
Jos tuo pitää paikkaansa, niin saakohan kohta Turbo-X:ä alennusmyynnistä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86