Pahaltahan tämä nyt näyttää Saabin kohdalla. Jaguar ja Land Rover menivät intialaiselle Tata Groupille, joka on kuitenkin parempi mitä merkin lopullinen häviäminen. Ihmeen hiljaista (vai lamaantunutta) täällä foorumilla!
Juu ei niitä varaosia tehtaan hihnalla tuoteta vaan alihankkijat. Sitäpaitsi samaa osaa käytetään usein todella monessa automerkissä. Ja onhan sitä tähänkin asti saanut varaosia esim. 900:n vaikka valmistus loppunut ajat sitten. (romiksesta jos ei muualta)
Mutta ei tässä nyt vielä olla valoja sammuttelemassa, iltasanomat vaan otti valikoiden haluamansa jutut, kannattaa lukea alkuperäisellä kielellä alkuperäisessä asussaan jutut.
Jos joku brändi kelpaa parhaiten myyntiin niin se on Saab eikä Saturn, Pontiac tai Buick, Hummerista puhumattakaan.
-------
Jos joku ei ole lukenu niin tässä enkkukäännös Jan-Ake Jonssonin haastattelusta:
TuuSaR kirjoitti:
Jos joku brändi kelpaa parhaiten myyntiin niin se on Saab eikä Saturn, Pontiac tai Buick, Hummerista puhumattakaan.
Saturnin kohtalo varmaan riippuu pitkälti siitä, pysyykö GM Europe osana GM:ää, Saturnin mallisto kun on pääosin ooppeleita (Astra viedään Belgiasta, 'Vectra' kootaan USA:ssa).
Onkohan Saab ilman GM:ää ylipäätään mahdollinen ajatus? Eikös Saabeissa ole nykyään niin paljon yhteisiä osia GM:n muiden tuotteiden kanssa (moottoria myöten), että autojen tekeminen yksinään olisi aika vaikeaa?
Opelin suunnittelemat mallit voisi yhtä hyvin myydä chevyn nimellä USA:ssa.
En ole tälläisten yritysjärjestelyiden kanssa ollut tekemisissä mutta terve järki sanoo, että osia saa jatkossakin. Sehän olisi win win GM:lle että a)ei tarvitse pumpata rahaa enää pois myydylle Saabille b)osien yksikköhinnat eivät nouse koska Saab käyttää niitä osia vielä pitkään.
Ja eihän kukaan edes ostaisi firmaa, jos tuotantomateriaalin saatavuus loppuisi seinään.
Itseasiassa Ooppelin jotain malliahan myytiin aikoinaan jenkkilässä Buickina. Ja onhan se hemmetin Ooppelikin tällähetkellä lirissä, lopettaisivat sen! Oldsin tarina ei sinällään hetkauta, sillä tallissa saa aina kuolata kaverin -68 442:n perään ja Oldsin parhaat mallit ovat jo nyt ns. vanhoja autoja.
Saabismi on (kuulemma) sairautta, meidän perheessä tarttuvaa sellaista.
Mmp kirjoitti:Itseasiassa Ooppelin jotain malliahan myytiin aikoinaan jenkkilässä Buickina. Ja onhan se hemmetin Ooppelikin tällähetkellä lirissä, lopettaisivat sen! Oldsin tarina ei sinällään hetkauta, sillä tallissa saa aina kuolata kaverin -68 442:n perään ja Oldsin parhaat mallit ovat jo nyt ns. vanhoja autoja.
Opelistahan on tehty tarjous GM:lle jonkun saksalaisen sähköalan firman taholta.
Maailman taloustilanne ei näytä kovinkaan ruusuiselta ja kovin pelottaa, että mitenkä tulevan Saab 9-4X:n myynti lähtee käyntiin. Kyllä siinä pitäisi olla jotakin uutta ja ihmeellistä herättämään ihmiset, toivottavasti sen hybridimalli saataisiin äkkiä markkinoille.
Nykyisen 9-5 mallin myynti on laskenut vähäiseksi, mutta onneksi uutta virtaa saadaan ensi vuonna uuden mallin myötä. Se ei ehkä ole ihan oikea Saab, mutta onneksi nykyiset luotettavuus tilastot Ooppelin osalta näyttävät erinomaisilta. ja myöskin Saab 9-3 mallien nokalla oleva 2.0L moottori on ollut luotettava pannu.
Saab 9-3X malli tuo laajuutta mallistoon, mutta ehdottomasti tarvittaisiin nelivetoinen dieselmalli ja äkkiä, nostattamaan myyntiä.
En vielläkään usko Saabin kuolevan, mutta kädet ristissä rukoilen ettei siitä ainakaan ranskalaista tehdä
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Jos General Motorsin pahimmat kaavailut käyvät toten, saattaa Saab-tuotemerkki jäädä historiaan. Suomalaisille Saab on ollut sekä rakastettu, että vihattu merkki. Jokaisella meistä on Saabista muisto: Poliisin ysisatanen, firman turbo-ysitonninen, kaverin festariautoksi hankittu syöksysämpylä ysikuutonen.
Ei kai näitä kaipaamaan voi jäädä, kun eihän nää saabit mihinkään katoa. Se, että tuleeko uusia saabeja ei ole monille kovin relevantti asia, koska harva semmoisen ylipäätään pystyy hankkimaan.
Sami kirjoitti:Ei kai näitä kaipaamaan voi jäädä, kun eihän nää saabit mihinkään katoa. Se, että tuleeko uusia saabeja ei ole monille kovin relevantti asia, koska harva semmoisen ylipäätään pystyy hankkimaan.
Mistä ajattelit niitä helmiä löytyvän loputtomiin? Jos saabbeja ei ole tuotettu kymmeneen vuoteen, alkaa vähenemään aika jyrkästi käyttöautoksi kelpaavat yksilöt markkinoilta. Joku ne käytetyt Saabit on aina kuitenkin uutena ostanut, ei ne tyhjästä ilmesty.
Sonett73 kirjoitti:
En vielläkään usko Saabin kuolevan, mutta kädet ristissä rukoilen ettei siitä ainakaan ranskalaista tehdä
Voit olla hyvinkin oikeassa. Aamulla oli töllössä joku ruotsalaisen talouslehden asiantuntija, joka arveli, ettei Saabia ja Volvoa päästetä menemään nurin. Pelissä on ilmeisesti 140000 työpaikkaa kaikkine kerrannaisvaikutuksineen.
Sonett73 kirjoitti:
En vielläkään usko Saabin kuolevan, mutta kädet ristissä rukoilen ettei siitä ainakaan ranskalaista tehdä
Voit olla hyvinkin oikeassa. Aamulla oli töllössä joku ruotsalaisen talouslehden asiantuntija, joka arveli, ettei Saabia ja Volvoa päästetä menemään nurin. Pelissä on ilmeisesti 140000 työpaikkaa kaikkine kerrannaisvaikutuksineen.
Miljoonasta työpaikasta oli toisaalla puhetta ja tämä vain Ruotsissa.
Sonett73 kirjoitti:
En vielläkään usko Saabin kuolevan, mutta kädet ristissä rukoilen ettei siitä ainakaan ranskalaista tehdä
Voit olla hyvinkin oikeassa. Aamulla oli töllössä joku ruotsalaisen talouslehden asiantuntija, joka arveli, ettei Saabia ja Volvoa päästetä menemään nurin. Pelissä on ilmeisesti 140000 työpaikkaa kaikkine kerrannaisvaikutuksineen.
Miljoonasta työpaikasta oli toisaalla puhetta ja tämä vain Ruotsissa.
Eikös se ollut niin että miljoona työpaikkaa on osittain tekemisissä autoteollisuuden kanssa Ruotsissa? Näistä sitten arviolta ehkä 140 000 on liipaisimella jos autojen kanssa puuhastelu loppuu. Lienee ideologisesti hieman vaikeaa oikeistohallitukselle ruveta kansallistamaan huonosti menestyvää teollisuutta, varsinkin kun mitään takeita tulevasta menestyksestä ei ole, päinvastoin...
ex-Saab 9-5 Aero Sedan -02 nyky-Saab BMW 535dAT -06