96 vuosimallierot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Terve!
Ostettiin tiistai illalla :saab: 96 vuosimallia -79. Auto on ulkoapäin hyväkuntoinen, pellit suorat ja hyvässä maalissa. Parista kohtaa maali kuprulla. Mutta, takaluukun sisältä iskareiden kiinnityskohdissa aika paljon ruosteessa. Tuttu metallimies löysi vahemman 96:sen korin jossa takasisälokasuojat ovat lähes ehjät. Tarkoitus olisi vaihtaa koko sisälokasuojat toisesta autosta. Mutta sopiiko vanhemman kuupan takasisälokasuojat tähän meidän kuuppaan? Siitä varaosakorin vuosimallista ei ole tietoa. Entä onko enää 96:seen saatavilla mitään korjaus paloja esim. em. paikkaan? Ja sit olis hakusessa listat jotka kiertää takalokasuojaa, siis ne kumiset mitkä on lokasuojan ja korin välissä. Tuttumme sanoi etteivät ne välttämättä pysy ehjänä jos irroitamme itse takalokasuojat. Muuten tämä meidän kuuppa on hyvä projekti aihio, 79tkm ajettu sisältä kaikki tosi hyvässä kunnossa. Kone vaan ei ole käynyt vuoden -99 jälkeen. Mut kai sekin siitä pienellä yrittämisellä lähtee. Ja auto on tarkoitus rekisteröidä mutta ajankohta ei ole mitenkään lukossa jollei tulevana kesänä niin sitten seuraavana. Mun isällä ollu nuorempana monta 96:ta. Tällä hetkellä talossa ng 900 -97 ja 9-3 turbojubilee -02.

Otto Kullanmäki
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Jos se varaosa auto on uudempi kun -69 niin pitäisi sisälokasuojien sopia. Vuosimallin saat selville valmistenumerosta.
Korjauspaloja on ollu myynissä jonkin verran tuolla -> http://www.tradera.com/search/result.aspx
se on ruotsalainen nettihuutokauppa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Täytynee siis ottaa selville siitä valmistenumerosta että sopiiko. Voitko vielä auttaa että mikä luku siinä merkitsee vuosimallia? Onks tos v-4:kus jotain huomioitavaa jos sitä rupeaa yrittään käymään, kun on sentää noin kauan seisonu. Kiitti tost nettilinkist, muuten ihan hyvä mut ei oo meikäläisel mitää hajuu tost ruotsin kielest... no se ois hieno homma jos ne sopeis siit varaosa korista.
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja kabu »

http://hem.bredband.net/saabsidan/saab96.htm

Tuon sivun alalaidasta löytyy valmistenumerolista.

Sivulla on lueteltu myös vuosimallien erot, ruotsiksi tosin :-)
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Kiitokset tuosta linkistä! Kyl jotain pikkasen ymmärtää vaikka ruotsia onkin. Ja tuo lista oli kyl hyvä :) muitakin linkkejä tosin otan vastaan jos löytyy. Suuret kiitokset jo tästä!
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja timos »

Tervetuloa "kuolevan automerkin" (tämän päivän lehti) kerhoon. Vuosimerkeistä mm. Jari Talvelan sivuilla jt.users.saabclub.fi/saabit/indexsaabit.html
Timo
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja jt »

Timo tarkoitti varmaankin tätä sivua:
http://jt.users.saabclub.fi/mallit/indexmallit.html
Siellä on skannattuna selkeitä suomenkielisiä esitteitä sekä 99:n että veenelkkujen vuosimallieroista.


terv. jt
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Joo kyl itse selailemalla päättelin että Timo tuota sivua tarkoitti. Kyl tuollaki aika hyvin kaikkee kerrottiin, toki tuo ruotsin sivu taitaa vähän parempi olla. Varsinki toi runkonumero homma oli hyödyllinen täs tapaukses:) Ei oo 96:sel mitään tapahtunu viel, akku ollaan hommattu mut ei olla viel käymään koitettu. Näil näkymin se varaosakori haetaan ens viikolla ja saa nähdä ruvetaanko sitten purkaa tota meidän kuuppaa. Jos auton meinaa joskus museorekisteriin laittaa niin täytyykö sen olla silloin 100% alkuperäinen? Voiko ne jotain tollasest hitsaus hommasta sanoa? Tää meiän 96 pitäis olla ihan orggis kunnossa nyt, ja tuskin mitään ruvetaan muuttamaankaan. Sit viel, onks tääl porukka laittanu sen kumilistan takas siihen takalokarin ja korin väliin. Ja taisin sitä kysyäkkin mahtaako sellaiset saada jostakin uudet? Varmaan ajan myötä kovettuneet ja jos lokasuojat irroitetaan niin mahtaaks pysyy ehjänä?

Otto
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja tommij »

Hitsaushommat ei haittaa museotarkastastusta, kunhan ne on tehty siististi. Maalipinnan pitää olla hyvä, joten jos paikkailtavaa on enemmän, niin kannattanee sitten ylimaalata koko auto. Ei voi olla osin uutta ja osin vanhaa maalipintaa jos se selvästi erottuu.

Etolasta löytyy mustaa muovinauhaa joka on vähän samantyyppistä kuin originaali - samaa/vastaavaa tais saada valmiiks määrämittasena ruotsin klubilta, mutta ne ei ole vieläkään saaneet hommaa pelittään uudestaan.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Takapenkin selkänoja siirtyi 1976 vuosimallista alkaen viitisen senttiä taaksepäin, muutos näkyy myös takasisälokasuojan suunnalla, vaikka lokasuoja sinänsä on muistaakseni sama.

Oman alueensa ma-tarkastajaan voi olla yhteydessä jo projektin aikana, näin ei ainakaan tule tarkastuksessa ikäviä yllätyksiä,kun kriteerien tulkinnasta on tapauskohtaisesti sovittu.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Otto K kirjoitti: Onks tos v-4:kus jotain huomioitavaa jos sitä rupeaa yrittään käymään, kun on sentää noin kauan seisonu.
Jos öljyt ja nesteet on sisällä eikä öljyn laatu vaikuta hirveän epäilyttävältä, niin itse en epäröisi lähteä startilla koittelemaan.

Tosin äkkiäpä siitä ottaa venttiilikoppien kannet irti, tsekatakseen että venttiilit eivät kanna ja voidellakseen kuivat keinuvivut vaikka tippakannulla. Joo, tämä voisikin olla fiksu liike, öljy kun ei välttämättä tule kovin nopeasti venttiilikoneistolle koneen omien kanavien kautta.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja mestari »

siinähän käy yleensä niin että kaikki vaikuttaa hyvältä kun auton saa käyntiin noinkin pitkän seisonnan jälkeen mutta normaalisti männän päälle ei tullut laitettua öljyä sen jäädessä seisomaan, saatikka laatikon piripintaan täyttöä, eli jos autolla ajaisi 100 km niin laatikko ainakin kyrpiintyy kun ruosteet lähtee öljynkierron mukaan ja teke selvää laakereista, ellei se jumittele jo nyt kun käsin pyörittää.... Sama koneessa, saattaa olla pikkuisen kuivunut, eli kannattaa startilla ajaa se melkein lämpöiseksi eli öljyt kiertoon kunnolla ennenkuin aikoo laittaa käyntiin.
eikä kestä siitä huolimatta kauaa...

lokarin tiiviste nauha ei ole etolan mallistossa kovinkaan hyvän näköistä enkä usko sen lämmittävän museotarkastajan mieltä..

otat lämpöisessä lokarin irti ja varovasti irroitat sen tiivisteen niin pysyy ehjänä. jos mene rikki, niin allekirjoittanella saattaa olla alkup.käytettyä vapaasti varastossa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja timos »

Lokarin tiivistenauhaa oli Etolassa 1. 96:n aikana 02-03 vielä kumisena, joka ei käpristy sillälailla kuin muovinen. Nyt enää muovisena. Osta vaan orkkista, jos Mestarilla on lähettää.
Timo
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Kiitos mestari sulle, olen yhteyksissä jos noi meidän listat ei pysy ehjänä. :)Toivotaan et toi tekniikka pysyy kasassa vielä vaikka seissyt noin kauan. Tuskin tolle koneelle on mitää tehty ennen seisontaa. Vaikkakin seissyt ns. lämpimässä tallissa niin tiedän silti et ruostuu. Venttiilien säätö itseltä varmaanki onnistuuu. Tuttu homma traktoripuolelta.

Otto
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja rr »

Otto K kirjoitti:Terve!
Ostettiin tiistai illalla :saab: 96 vuosimallia -79. Auto on ulkoapäin hyväkuntoinen, pellit suorat ja hyvässä maalissa. Parista kohtaa maali kuprulla. Mutta, takaluukun sisältä iskareiden kiinnityskohdissa aika paljon ruosteessa. Tuttu metallimies löysi vahemman 96:sen korin jossa takasisälokasuojat ovat lähes ehjät. Tarkoitus olisi vaihtaa koko sisälokasuojat toisesta autosta. Mutta sopiiko vanhemman kuupan takasisälokasuojat tähän meidän kuuppaan? Siitä varaosakorin vuosimallista ei ole tietoa. Entä onko enää 96:seen saatavilla mitään korjaus paloja esim. em. paikkaan?
Jos on tosi pahat ne sisäsuojat takana, pääset huomattavasti helpommalla, nopeammin ja parempaan lopputulokseen, kun vaihdat koko peräosan siitä ehjästä yksilöstä.

Eli lattia poikki takapenkin edestä, ovipilarit (B) ja takapilarit (C).

Vuonna -87 tuollaisen takasisäsuojan lahoon -80:een vaihtaneena, suosittelen tuota koko peräosan vaihto-operaatiota.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin