Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Mielestäni PSA olisi ainut varteenotettava eurooppalainen vaihtoehto. Miksikö? No, muilla on omat premiumautonsa ja hienoa tekniikkaa joten Saabille ei löydy oikein muuta funktiota kuin emoyhtiön autojen myyminen erilaisella maskilla. PSA:lla on myös Saabin kaipaamat dieselit.
-Tarvitseeko BMW Saabin moottoreita? Oppiiko BMW Saabin laadusta jotain hyvää?
-Hondalla ei mene hyvin, irrottautuivat äsken F1-kisoista.
-VAG? Mihin he tarvitsisivat Saabia? Hieman samat kysymykset kuin BMW:n suhteen.
-Intialaisista en tiedä, Saab on perinteisesti ollut Jaguaria halvempi (se Mondeoon pohjautuva malli on eri asia) joten siinä voisi olla saumaa. Tällöin voisi kuvitella että tekniikkaa ja tietämystä siirtyisi emoyhtiöön, joten kehitysyksikön tulevaisuus voisi olla turvattu. Tuotantoakaan tuskin heti siirrettäisiin minnekään. Sama pätee kiinalaisiin, jotka ehkä tekisivät kotimarkkinoille autot itse mutta jättäisivät ulkomaat euroopan tehtaalle (ainakin toistaiseksi).
Toisin sanoen toivon että ostaja ei nykyisin tee uskottavia premiumautoja jolloin Saabista tulee se kruununjalokivi jollainen siitä voi tulla. Ei Saab olisi huono bemarin tai pari vuotta vanhalla volkkarin koneellakaan mutta ei se olisi ihan sama asia.
-Tarvitseeko BMW Saabin moottoreita? Oppiiko BMW Saabin laadusta jotain hyvää?
-Hondalla ei mene hyvin, irrottautuivat äsken F1-kisoista.
-VAG? Mihin he tarvitsisivat Saabia? Hieman samat kysymykset kuin BMW:n suhteen.
-Intialaisista en tiedä, Saab on perinteisesti ollut Jaguaria halvempi (se Mondeoon pohjautuva malli on eri asia) joten siinä voisi olla saumaa. Tällöin voisi kuvitella että tekniikkaa ja tietämystä siirtyisi emoyhtiöön, joten kehitysyksikön tulevaisuus voisi olla turvattu. Tuotantoakaan tuskin heti siirrettäisiin minnekään. Sama pätee kiinalaisiin, jotka ehkä tekisivät kotimarkkinoille autot itse mutta jättäisivät ulkomaat euroopan tehtaalle (ainakin toistaiseksi).
Toisin sanoen toivon että ostaja ei nykyisin tee uskottavia premiumautoja jolloin Saabista tulee se kruununjalokivi jollainen siitä voi tulla. Ei Saab olisi huono bemarin tai pari vuotta vanhalla volkkarin koneellakaan mutta ei se olisi ihan sama asia.
Viimeksi muokannut oju, Pe Joulu 05, 2008 09:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1032
- Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Biimeri
Nehän on jo joutuneet luopumaan mantrasta: me ei bensa autoihin turboa tarvita.
Tuskin kilpailisi Saab ja BMW samasta ostajakunnasta.
Saatettais saada Saabista Premium-merkki
Nehän on jo joutuneet luopumaan mantrasta: me ei bensa autoihin turboa tarvita.
Tuskin kilpailisi Saab ja BMW samasta ostajakunnasta.
Saatettais saada Saabista Premium-merkki
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Jossainhan oli esitetty myös mahdollisuutta, että GM säilyisi Saabin pääomistajana ja hakisi osaomistajaa rahoittamaan tuotekehittelyä yms.
Tuossa varmaan ajateltiin jotain ruotsalaistahoa, esim. Wallenbergejä (entinen Saabin ja Scanian omistajayhtiö Investor) tai Ruotsin valtiota, mutta olisi jännä nähdä suomalainen Metso Corporation (Valmet Automotiven 100% omistaja) Saabin osaomistajana. Kaupan ehtona olisi osa Saabien tuotekehittelystä ja valmistuksesta Uuteenkaupunkiin. Linnoinen voisi toimia avustajana neuvotteluissa, koska tuntee GM:n pääjohtaja Wagonerin.
Käytännössähän tuo lienee mahdoton ajatus, koska Metso halunnee keskittyä päätoimialoihinsa eikä GM:n ja Metson välinen Calibra-kiista liene vielä täysin unohtunut. Se kuitenkin on selvää, että pääomistajan on oltava autoteollisuusalan yritys.
Tuossa varmaan ajateltiin jotain ruotsalaistahoa, esim. Wallenbergejä (entinen Saabin ja Scanian omistajayhtiö Investor) tai Ruotsin valtiota, mutta olisi jännä nähdä suomalainen Metso Corporation (Valmet Automotiven 100% omistaja) Saabin osaomistajana. Kaupan ehtona olisi osa Saabien tuotekehittelystä ja valmistuksesta Uuteenkaupunkiin. Linnoinen voisi toimia avustajana neuvotteluissa, koska tuntee GM:n pääjohtaja Wagonerin.
Käytännössähän tuo lienee mahdoton ajatus, koska Metso halunnee keskittyä päätoimialoihinsa eikä GM:n ja Metson välinen Calibra-kiista liene vielä täysin unohtunut. Se kuitenkin on selvää, että pääomistajan on oltava autoteollisuusalan yritys.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Se olisi hauska ajatus, valitettavasti epäilen että uuden automallin saaminen markkinoille olisi todella vaikeaa niillä resursseilla. Jotain pienempiä sarjoja voisi tehdä ilman Saabiakin Uudessakaupungissa. Olisikohan jostain CityCabin tapaisesta tullut jotain jos olisi yritetty kotimaisin voimin?Juha96 kirjoitti:olisi jännä nähdä suomalainen Metso Corporation (Valmet Automotiven 100% omistaja) Saabin osaomistajana.
Metsolla on jo tehdas täällä. Ostamalla Saabin he saisivat uusia tehtaita riesakseen, aikana jolloin tuotanto on vähäistä ja kapasiteettia tulisi vähentää.
Miksi? Jos ostaja on aasiasta voisin kuvitella että päätoimialana olisi esimerkiksi raskaampi metalliteollisuus ja he etsisivät tapoja nostaa jalostusastettaan. Toki se on luontevampaa että ostaja on jo ennestään alalla.Juha96 kirjoitti:Se kuitenkin on selvää, että pääomistajan on oltava autoteollisuusalan yritys.
Yksi pelko on että merkki lopetetaan kunnes 2040-luvulla herätetään 'arvostettua 100-vuotias urheiluhenkinen' merkki taas henkiin. No, toivottavasti ei sentään.
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Miten olisi Lada?
AvtoVAZ tekee tiivistä yhteistyötä Renaultin kanssa, ja koettavat nostaa profiiliaan merkittävästi. Molemmat merkit lisäksi käytännössä valtion omistuksessa, joten suurempaa konkurssiuhkaakaan ei liene.
Ladan profiilikin nousisi oleellisesti, jos malliston yläpäähän tulisi esim Lada-Saab 9-3SC, joka hiukan näyttääkin (ainakin sivuprofiilista) venytetyltä 119:ltä:
Venäjällä olisi ainakin riittävästi työvoimaa, ja kapasitettia pystyttää vaikka 10 autotehdasta lisää, jos tarve vaatisi, ja tuotantolinjat olisi kätevä kuljettaa Ruotsista Venäjälle.
Ja Saabin hiukan vanhentumaan päässyt tekniikkakin voisi säilyä tuotannossa ainakin seuraavat 10 vuotta, eikä 9-5:n modernisointiinkaan olisi suurempaa painetta, ja aikanaan sen suunnittelu voitaisiin aloittaa Dacia Loganin (Renault) päälle, ja pikkuhiljaa voisi karsia GM:n osia Saabeista, ja korvata niitä venäläisillä komponenteilla
Nivasta saisi lisäksi toimintavarman, ja aidon nelivetotekniikan esim 9-3:een
Säilyisi ainakin Saabin maine hyvänä talviautona, jos auto suunnitellaan alusta asti sopimaan jonnekin siperian aroille.
Tai tuossahan olisi ihan valmis 9-5, vaihtaa vaan maskin saabimaisemmaksi, ja lätkäisee Saabin merkit perään niin siinä se:
http://www.moskova.info/index.php?optio ... &Itemid=31
(toivottavasti eivät oikeasti mene Saabia ostamaan )
AvtoVAZ tekee tiivistä yhteistyötä Renaultin kanssa, ja koettavat nostaa profiiliaan merkittävästi. Molemmat merkit lisäksi käytännössä valtion omistuksessa, joten suurempaa konkurssiuhkaakaan ei liene.
Ladan profiilikin nousisi oleellisesti, jos malliston yläpäähän tulisi esim Lada-Saab 9-3SC, joka hiukan näyttääkin (ainakin sivuprofiilista) venytetyltä 119:ltä:
Venäjällä olisi ainakin riittävästi työvoimaa, ja kapasitettia pystyttää vaikka 10 autotehdasta lisää, jos tarve vaatisi, ja tuotantolinjat olisi kätevä kuljettaa Ruotsista Venäjälle.
Ja Saabin hiukan vanhentumaan päässyt tekniikkakin voisi säilyä tuotannossa ainakin seuraavat 10 vuotta, eikä 9-5:n modernisointiinkaan olisi suurempaa painetta, ja aikanaan sen suunnittelu voitaisiin aloittaa Dacia Loganin (Renault) päälle, ja pikkuhiljaa voisi karsia GM:n osia Saabeista, ja korvata niitä venäläisillä komponenteilla
Nivasta saisi lisäksi toimintavarman, ja aidon nelivetotekniikan esim 9-3:een
Säilyisi ainakin Saabin maine hyvänä talviautona, jos auto suunnitellaan alusta asti sopimaan jonnekin siperian aroille.
Tai tuossahan olisi ihan valmis 9-5, vaihtaa vaan maskin saabimaisemmaksi, ja lätkäisee Saabin merkit perään niin siinä se:
http://www.moskova.info/index.php?optio ... &Itemid=31
(toivottavasti eivät oikeasti mene Saabia ostamaan )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Eikös Citroen C6 ole aika premium? Ainakin hinnasto puhuu sen puolesta: Karvahattudiesel alk. 67300€, Bensa V6 82000€.tsaarela kirjoitti:PSA:lta puuttuu selkeä premium -luokan merkki. Laatu on entisajoista tullut huomattavasti eteenpäin ja varsinkin dieselit ovat kelpo koneita.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Onhan se aika premium mutta ainakin minun mielestäni vähän liiankin rohkeasti muotoiltu.Svc kirjoitti:Eikös Citroen C6 ole aika premium? Ainakin hinnasto puhuu sen puolesta: Karvahattudiesel alk. 67300€, Bensa V6 82000€.tsaarela kirjoitti:PSA:lta puuttuu selkeä premium -luokan merkki. Laatu on entisajoista tullut huomattavasti eteenpäin ja varsinkin dieselit ovat kelpo koneita.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Ajattelin Metsoa tuossa ajatusleikissäni 'äänettömänä yhtiömiehenä' max. 50 prosentin omistusosuudella, Trollhättanin tehdas ei siis tulisi Metson omistukseen vaan se olisi joko Saab Automobilen tai GM Europen omistama kokoonpanotehdas. Useimmista tehtaistaan Saab on jo luopunut: Scania ostaa Södertäljen moottoritehtaan, GM Powertrain osti Göteborgin vaihteistotehtaan, Lear osti istuintehtaan jo 90-luvulla yms.oju kirjoitti:Metsolla on jo tehdas täällä. Ostamalla Saabin he saisivat uusia tehtaita riesakseen, aikana jolloin tuotanto on vähäistä ja kapasiteettia tulisi vähentää.Juha96 kirjoitti:olisi jännä nähdä suomalainen Metso Corporation (Valmet Automotiven 100% omistaja) Saabin osaomistajana.
Lähinnä kai siksi, että Saab on pieni valmistaja, mutta sen autot sijoittuvat kuitenkin luokkaan, jossa hintakilpailukyky, siis kustannukset ovat tärkeitä. Ennen GM:n mukaantuloa yksi isoimmista ongelmista oli, että Saabilla ei ollut kunnollista henkilöautoteollisuusosaamista eikä edullisia hankintakanavia, joten tuottavuus oli täysin kuralla. Näissä asioissa GM:stä onkin ollut Saabille apua.oju kirjoitti:Miksi? Jos ostaja on aasiasta voisin kuvitella että päätoimialana olisi esimerkiksi raskaampi metalliteollisuus ja he etsisivät tapoja nostaa jalostusastettaan.Juha96 kirjoitti:Se kuitenkin on selvää, että pääomistajan on oltava autoteollisuusalan yritys.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Totta, samoin kuin jotkut suurimmat pösöt aika ajoin hätyyttelevät premiumsegmenttiä. Saab olisi kuitenkin imagoltaan erilainen kuin PSA:n kaksi muuta valtamerkkiä ja Saabin myynti USAssa taitaa tälläkin hetkellä peitota kummatkin PSA:n ranskalaismerkitSvc kirjoitti:Eikös Citroen C6 ole aika premium? Ainakin hinnasto puhuu sen puolesta: Karvahattudiesel alk. 67300€, Bensa V6 82000€.
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Jalansija jenkkimarkkinoilla voisikin olla ainoa syy, joka saisi PSA:n tosissaan harkitsenaan Saabin ostamista. Tosin monia muitakin Yhdysvalloissa tunnettuja ja arvostettuja (tunnetumpia ja arvostetumpia) brändejä on kaupan, esim. Pontiac, Saturn, Volvo, Chrysler, Dodge, Jeep yms. Ostajan markkinat.oju kirjoitti: Saabin myynti USAssa taitaa tälläkin hetkellä peitota kummatkin PSA:n ranskalaismerkit
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Ok, tuo vaikuttaakin paremmalta. Oman tehtaan täyttäminen lienisi kuitenkin perusedellytys investoinnin toteutumiselle.Juha96 kirjoitti:Ajattelin Metsoa tuossa ajatusleikissäni 'äänettömänä yhtiömiehenä' max. 50 prosentin omistusosuudella, Trollhättanin tehdas ei siis tulisi Metson omistukseen vaan se olisi joko Saab Automobilen tai GM Europen omistama kokoonpanotehdas.
Toisaalta monet komponentit ostetaan kuitenkin ulkopuoliselta, erikoistuneelta, alihankkijalta. Ostomäärät toki vaikuttavat asiaan joten en väheksy vaikeuksia.Juha96 kirjoitti:Lähinnä kai siksi, että Saab on pieni valmistaja, mutta sen autot sijoittuvat kuitenkin luokkaan, jossa hintakilpailukyky, siis kustannukset ovat tärkeitä. Ennen GM:n mukaantuloa yksi isoimmista ongelmista oli, että Saabilla ei ollut kunnollista henkilöautoteollisuusosaamista eikä edullisia hankintakanavia, joten tuottavuus oli täysin kuralla. Näissä asioissa GM:stä onkin ollut Saabille apua.
Tuotannollista yhteystyötä olisi muiden merkkien kanssa kustannusten alentamiseksi.
Ajattelin kuitenkin että homma perustuisi aluksi kahteen perusajatukseen;
-malleja olisi vain vaikkapa kaksi, jolloin kehityskulut eivät kaataisi pikkumerkkiä.
-Vanhentunut tekniikka kärrättäisiin omistajan kotimarkkinoille massatuotantoon, sikäläisiin oloihin modifioituna. Kuvitelkaa kiinalaisia 9-3 takseja superhalvalla muovisisustuksella ja pidennettyjä huippuvarusteltuja 9-5 malleja kromilisäkkein, tummennetuin lasein ja 50 cm pidennyksellä takajalkatilan kohdalla. Kummatkin vain sedaneina, tottakai
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Sepäs siinä, Volvon luulisi äkkiseltään kiinnostavan enemmän koska se on suurempi merkki samalle kohderyhmälle. Osa noista saatetaan myydä pelkkinä brändeinä, uutta imagoa kun on vaikea luoda tyhjästä (vrt. Chevrolet oli tutumpi suomalaisille kuin Daewoo).Juha96 kirjoitti:Tosin monia muitakin Yhdysvalloissa tunnettuja ja arvostettuja (tunnetumpia ja arvostetumpia) brändejä on kaupan, esim. Pontiac, Saturn, Volvo, Chrysler, Dodge, Jeep yms. Ostajan markkinat.
No, katsotaan mitä tapahtuu. Toivottavasti menee paremmin kuin mitä olen tässä arvaillut.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Tämähän on tehty jo.....superhalvalla muovisisustuksella ja pidennettyjä huippuvarusteltuja 9-5 malleja kromilisäkkein, tummennetuin lasein ja 50 cm pidennyksellä takajalkatilan kohdalla.
Tosin ei taideta enää kauaa tehdä.....
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
Aivan varmasti, sillä Citroenin vienti Jenkkilään päättyi vuonna -74 ja Peugeotin -92oju kirjoitti:... Saabin myynti USAssa taitaa tälläkin hetkellä peitota kummatkin PSA:n ranskalaismerkit
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Mikä olisi paras ostajaehdokas Saabille?
joku muu.
suomen valtio, koska onhan sitä ilmaa ostettu saksasta soneran toimesta 12 miljardin euron arvostakin takavuosina, vai paljon se oli, vai oliko se vielä markka-aikaa...
ja ump ja stora-enso ostelivat mirljardien eurojen arvosta paperiteollisuutta usasta, joka oli lopulta pelkkää tappiota.
saab suomalaisille. se. varma. kotimainen.
kemijärvelle autotehdas, olisi talvitestimaastotkin vieressä.
9-2, 9-3, 9-5 ja joku urheilumalli sonett lll tai supikoira ykkönen voisivat kuulua valikoimiin. 9-2 olisi pieni ekoauto, kun sellaisia pitää tehdä kuitenkin.
yksi aito maastoauto, malliin hj80 voisi olla tosimiehille ja offareille mallistossa. samalla tykki-moottoripyörämallisto.
tai sitten tehdas ja merkki lihoiksi. onhan nuita autoja ja tehtaita maailma väärällään ja peltiähän ne vain ovat,, vai onko niillä sielu, insinöörinsielu?
suomen valtio, koska onhan sitä ilmaa ostettu saksasta soneran toimesta 12 miljardin euron arvostakin takavuosina, vai paljon se oli, vai oliko se vielä markka-aikaa...
ja ump ja stora-enso ostelivat mirljardien eurojen arvosta paperiteollisuutta usasta, joka oli lopulta pelkkää tappiota.
saab suomalaisille. se. varma. kotimainen.
kemijärvelle autotehdas, olisi talvitestimaastotkin vieressä.
9-2, 9-3, 9-5 ja joku urheilumalli sonett lll tai supikoira ykkönen voisivat kuulua valikoimiin. 9-2 olisi pieni ekoauto, kun sellaisia pitää tehdä kuitenkin.
yksi aito maastoauto, malliin hj80 voisi olla tosimiehille ja offareille mallistossa. samalla tykki-moottoripyörämallisto.
tai sitten tehdas ja merkki lihoiksi. onhan nuita autoja ja tehtaita maailma väärällään ja peltiähän ne vain ovat,, vai onko niillä sielu, insinöörinsielu?
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.