Turbon huoltaminen
Turbon huoltaminen
Paljonko suunnilleen maksaa t25:sen perus huolto, jos sen tekee ennen vaurioitumista?
Minkälaisia kilometri määriä muut on t25:llä päässyt?
Minkälaisia kilometri määriä muut on t25:llä päässyt?
Re: Turbon huoltaminen
95 euroa hilut jos hinta ei pompsahtanut... -> http://www.ht-tune.comMrG kirjoitti:Paljonko suunnilleen maksaa t25:sen perus huolto, jos sen tekee ennen vaurioitumista?
Erään t25:sen remppasin ja yli 2000km ajoin ennen kuin tuli tuohon tonttuun vaihdettua isompi mitsun ahdin tilalle...

Re: Turbon huoltaminen
Minkäslainen homma tuo on kotikonstein rempata?
Re: Turbon huoltaminen
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Turbon huoltaminen
Ja uusi huollettu ahdin speedpartsilta sellaset 550e. (t25 siis)
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
Re: Turbon huoltaminen
Jos jättää saunakaljat juomatta ja vaihtaa ite laakerit, niiin onko kuinka suuri mahdollisuus epäonnistua/onnistua.
Kuinka helvetin lujasti nuo osat on yleensäki palanu kiinni?
Ite en oo aikasemmin näitten tuulettimien kanssa ollut tekemisissä.
Kuinka helvetin lujasti nuo osat on yleensäki palanu kiinni?
Ite en oo aikasemmin näitten tuulettimien kanssa ollut tekemisissä.

Re: Turbon huoltaminen
Merkkaat kompura siiven paikan ennen kuin otat sen vääränkätisen mutterin auki.
Pistät turbon polttoöljyyn ehkä noin viikoksi likoon ennen operointia.
Edit. Muistin tässä että rälläkällä hioin varovasti tuosta mutterista vastakkaiset reunat sileäksi liki akselin kierteeseen saakka. Sopivalla lista-avaimella väänsin niin mutteri halkesi.
Pistät turbon polttoöljyyn ehkä noin viikoksi likoon ennen operointia.
Edit. Muistin tässä että rälläkällä hioin varovasti tuosta mutterista vastakkaiset reunat sileäksi liki akselin kierteeseen saakka. Sopivalla lista-avaimella väänsin niin mutteri halkesi.
Viimeksi muokannut arttu, La Joulu 06, 2008 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Turbon huoltaminen
Sopiiko datsunin turbon korjaussarja tuohon saabin turboon?
Edit: Ht-tunella 135ekua saabin satsi.
Edit: Ht-tunella 135ekua saabin satsi.
Viimeksi muokannut MrG, Ti Joulu 09, 2008 20:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Turbon huoltaminen
^ Pahasti näyttää noi hilut samalta vaikka muistaakseni niitä oli muutama mutteri ja sokka enemmän...
Liukulaakereista en menis vannomaan, koska tuossa ht-tunen korjaussatsissa tuli varalta kahdenlaiset joista toiset passasi.
Hinta ainakin kohdillaan tuossa sarjassa.
Liukulaakereista en menis vannomaan, koska tuossa ht-tunen korjaussatsissa tuli varalta kahdenlaiset joista toiset passasi.
Hinta ainakin kohdillaan tuossa sarjassa.

Re: Turbon huoltaminen
Näky ebayssakin olevan semmosia sarjoja joissa on neljä laakeria ja toisissa kaksi.



Re: Turbon huoltaminen
Mites se nyt vajaassa vuodessa on 40€ kallistunut???MrG kirjoitti: Edit: Ht-tunella 135ekua saabin satsi.

Pistät tilaten ja remppaat itse tuo turbon. Ei paha homma, kun ottaa "palapelin" kannalta... hyvät kuvat löytyy netistä ja eipä tuossa niin paljon osia ole etteikö muistaisi mites se sokka nyt olikaan.MrG kirjoitti:Näky ebayssakin olevan semmosia sarjoja joissa on neljä laakeria ja toisissa kaksi.![]()
Öljyä akseli lopuksi kun nippuun laitat niin ei pääse kuivana sitten pyörähtämään.
Jos jotakin ihmeempiä ongelmia tulee ja pystyn olemaan avuksi niin pidetään ns. turbon potkiaiset, kun nyt samalla kylällä vaikutamme.

Re: Turbon huoltaminen
Ookei, taytyy ottaa ens kesänä tuo työn alle, kun muilta kiireiltä selviän. 

Re: Turbon huoltaminen
Minkäkuntoisista osista olette vielä kunnostaneet turbon? Minusta tämä näyttää aika hurjalta:
Ostin tuon "halvalla" käytettynä, moottorilaakerivikaisesta autosta. Laitoin kiinni autooni kun päällisin puolin näytti ja tuntui olevan OK. Aluksi ei savuttanut ja toimi muutenkin kivasti. Ajoin 1000 km kunnes savutus ja palaneen öljyn käry kävi sietämättömäksi http://www.jus.liitin.net/susiturbo/savu2.avi
Ilmeisesti turbiinin puolelta "männänrengas" jumissa tai muuten vaan pettänyt kun akselilla sitä ennen olleet tiivistysrenkaat oli muuttuneet karstaksi. Turbon rungossakin kai kulumaa männänrenkaan kohdalla vähintäänkin samaan tyyliin kuin noissa Platonoffin kuvissa (kuuluuko tuossa reiän sisäreunassa olla kynnys?):








Ostin tuon "halvalla" käytettynä, moottorilaakerivikaisesta autosta. Laitoin kiinni autooni kun päällisin puolin näytti ja tuntui olevan OK. Aluksi ei savuttanut ja toimi muutenkin kivasti. Ajoin 1000 km kunnes savutus ja palaneen öljyn käry kävi sietämättömäksi http://www.jus.liitin.net/susiturbo/savu2.avi
Ilmeisesti turbiinin puolelta "männänrengas" jumissa tai muuten vaan pettänyt kun akselilla sitä ennen olleet tiivistysrenkaat oli muuttuneet karstaksi. Turbon rungossakin kai kulumaa männänrenkaan kohdalla vähintäänkin samaan tyyliin kuin noissa Platonoffin kuvissa (kuuluuko tuossa reiän sisäreunassa olla kynnys?):


Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Turbon huoltaminen
Onko tuo laakerin kohdan kulumiskohta sormeen tuntuva? Jos on niin ei kestä pitkään uusilla laakereilla. Jos akseli pääsee liikkumaan niin se rengas tiiviste pakopuolella ei pidä vaan päästää pakokaasun sen renkaan ohi ja öljyn kans tekemisiin. Eli öljy palaa tuohon renkaan kohdalle ja se alkaa jumittaan ja karstan kanssa syö tuota tiiviste pintaa. Sellasella jossa laakerin kohdalla tuntui noita kulumiskohtia mutta se sileän kohdan ja laakerin kohdan väli oli ok (eli kuluminen pientä) ajelin 50tkm eikä siinä tullut ongelmia. Uus omistaja tuolla on jatkanut ajelua ilman ongelmia. Sellasella jossa oli pykälä jo sormella tunnettavissa ajoin n.20t ja se alkoi oireilemaan... tosin se oli aika kovassa käytössä. Tapaus kohtaisia ja käytöstä riippuvaisia.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Turbon huoltaminen
Tarkoitat laakerin kohta akselissa? Ei minun sormilla mitään saa tunnusteltua, sen verran paksu ja parkkiintunut nahka sormenpäissä. Kulumisurat tuntuu vähän karheampana, varsinkin kynnen kärjellä erottaa "raidat".V-M kirjoitti:Onko tuo laakerin kohdan kulumiskohta sormeen tuntuva?
Ilmeisesti siellä pakopuolella reiän sisäreunassa kuitenkin kuuluukin olla jonkinmoinen pykälä, kun ei näy varsinaista tiivisterenkaan levyistä kulumisuraa, ainoastaan se pykälä sisäreunassa?öljy palaa tuohon renkaan kohdalle ja se alkaa jumittaan ja karstan kanssa syö tuota tiiviste pintaa.
Aika reilunoloisesti oli kovaa karstaa turbiinisiiven ja rungon välissä olevan suojapellin välissä.
"Siis sileän kohdan ja laakerin kohdan väli" = akselilla raja, jossa kulumajäljet alkaa tai loppuu? Ja että väli on OK jos sitä rajaa ei tunnustelemalla löydä ts akselin halkaisija on laakerin kohdalla ~sama kuin siinä vieressä?laakerin kohdalla tuntui noita kulumiskohtia mutta se sileän kohdan ja laakerin kohdan väli oli ok (eli kuluminen pientä)
Turbokorjaaja halusi tuomita tuon rungon ja akselin (tiivisteuran) käyttökelvottomaksi, mutta hänellähän tietysti oli intressit myydä mahdollisimman paljon uutta osaa. Kompressorin siipien etureunatkin oli kuulemma liian kuluneet...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00