wesku kirjoitti:Pitäisikö myös automaattivaihteistot, ohjaustehostimet ja jarrutehostimet kieltää koska ne heikentävät tuntumaa tiehen ja saattaavat jopa lisätä turvallisuuden tunnetta ?
Cruise on sentään valinnaisesti päälle kytkettävä mutta em. varusteet ovat todella epäilyttäviä koska niitä ei yleensä edes pysty kytkemään pois päältä ? (paitsi tehostimet toki irrottamalla hihnoja ja letkuja)
Silloin tällöin on kuullut näitäkin syytettävän auton hallinnan menetyksestä:
- automaatti vaihtoi yllättäen kakkosta ja perä lähti heittämään
- ohjaustehostimen takia ei huomannut liukkautta
- jarrutehostimen takia jarrut meni lukkoon
jne.
Turvallisuus suunnittelun tarkoituksena on tehdä autoista mallia "idiot proof", että tämä mainittu autoilijaryhmä ei tappaisi niillä turhaan kovin paljoa vastaantulijoita.
Edelleenkään kukaan ei kai ole ollut kieltämässä mitään paitsi tässä ketjussa. Mutta nuokin on oikeasti ajattelemisen arvoisia asioita. On sellaisia autoja joissa on erittäin tunnottomaksi tehostettu ohjaus ja sellaisia joissa on suorastaan vaarallisen tunnoton käyttöjarru. Onko kukaan ajanut sellaisella keksinnöllä kuin Daihatsu Charade? Minulla oli sellainen aikoinaan jopa kouluautona ja se oli todella vaarallinen keksintö, paitsi ehkä Korean talvessa voisi olla suht. turvallinen.
Saabisteja tuskin tuo perän heittelehtiminen vaivaa kovin paljoa. Luulen että nykytekniikalla saadaan jopa bemarin perä pysymään keulan takapuolella suurimman osan ajasta ja matkasta.
SS kirjoitti:Toisekseen, eikö tasanopeuden ajaminen lisää turvallisuutta? Kun jonossa jonkun nopeus sahaa välillä 70...90km/h niin sekö on turvallista? Tuohan synnyttää haitariliikettä ja turhia ohituksia.
Amen. Henkilökohtaisesti hyvin harva asia tieliikenteessä ärsyttää yhtä paljon kuin muiden kuskien sahaavat ajonopeudet. Valitettava sivuvaikutus vakionopeudensäätimellä varustetun auton hankkimisesta on ollut se, että nyt vasta oikeasti tajuaa miten helevetin epätasaisesti ihmiset ajaa. Aiemmin asiaan ei kiinnittänyt niin huomiota, ellei nopeudenvaihtelut ollut riittävän isoja.
Kyllä tuo vakkari on moottoritiellä ajaessa ihan ehdoton mielestäni. Ongelmia yleensä tulee, kun ohittaa tasaista nopeutta 100/120 km/h, niin jostain kumman syystä joku kanssa- autoilija ilmaantuu puskuriin. Mitä tuohon kaasun ja jarrun käyttöön tulee moottoritiellä; kumpaakaan ei mielestäni tarvitse käyttää. Ennakointi kunniaan. Jarruvalojen vilkuttelu lähinnä pelottaa muita autoilijoita. Kaasua ei tarvitse motarilla käyttää, ohi pääsee vakionopeudella.
Cruise on aivn ehdoton varuste, mutta sen kanssa saattaa tulla joskus koomisia tilanteita, etenkin moottoritiellä.
Parhaimmillaan ohittanu saman auton kolme kertaa parinkymmenen kilometrin matkalla... Itse siis ajanu kokoajan cruise päällä.
Sehän puolestaan on normaali tilanne, että lähdet ohittamaan jotakuta joka menee selvästi hitaampaa, mutta yllättäen viereiselle kaistalle ja melkein rinnalle päästyäsi huomaatkin molempien menevän samaa vauhtia
JuHem kirjoitti:Parhaimmillaan ohittanu saman auton kolme kertaa parinkymmenen kilometrin matkalla... Itse siis ajanu kokoajan cruise päällä.
Sehän puolestaan on normaali tilanne, että lähdet ohittamaan jotakuta joka menee selvästi hitaampaa, mutta yllättäen viereiselle kaistalle ja melkein rinnalle päästyäsi huomaatkin molempien menevän samaa vauhtia
Joo näitähän tulee enemmän säännöllisesti kuin epäsäännöllisesti vastaan; jos olet ohittamassa jotakuta ja nopeusero on riittävän pieni niin jotenkin kummasti ne ohitettavat tuntuu usein löytävän sen kaasupolkimen siinä vaiheessa, kun olet jo (melkein) rinnalla ja sitten kaveri joko ottaa pikaisen spurtin, jonka jälkeen palaa taas nysväysvaihteelle tai vaihtoehtoisesti posottaa naula päässä horisonttiin ja katoaa.
.pi.
Edit: Tässä olisi oikeasti paikka psykologiselle tutkimukselle, koska näitä "reviirinpuolustajia" (tai mistä ikinä machoilusta tai pätemisen tarpeesta onkaan kyse) on liikenteessä todella paljon.
typo kirjoitti:
Edit: Tässä olisi oikeasti paikka psykologiselle tutkimukselle, koska näitä "reviirinpuolustajia" (tai mistä ikinä machoilusta tai pätemisen tarpeesta onkaan kyse) on liikenteessä todella paljon.
Usein kyse saattaa olla myös lasinpesunesteen säästämisestä.
Psykologista tutkimusta suosittelisin niille "reviirinpuolustajille" jotka valittaa niistä jotka uskaltautuvat tarvittaessa ajamaan samalla nopeudella tai tarvittaessa jopa hiukan nopeammin
Esimerkiksi niille pussittajille jotka yrittävät siirtyä siihen viereen vasemmalle lipumaan juuri sopivasti ennen kuin rekan perä lähestyy oikealla kaistalla, ja sitten pistävät valoshowta kun oikealta kaistalta siirryttiinkin eteen hidastelemaan.
wesku kirjoitti:Esimerkiksi niille pussittajille jotka yrittävät siirtyä siihen viereen vasemmalle lipumaan juuri sopivasti ennen kuin rekan perä lähestyy oikealla kaistalla, ja sitten pistävät valoshowta kun oikealta kaistalta siirryttiinkin eteen hidastelemaan.
Kannattaisiko sinunkin siirtyä vasemmalle juuri sopivasti ennen rekan perää kuten takanakin tuilija teki(tai yritti?) Tietty jos viimeiseen asti haluat roikkua rekan perässä ja viime hetkellä koukkaa vasemmalle toisen eteen hidastelemaan(hidasteletko sen takia kun takana tulija ennakoi ennen sinua?)voit saada vilkutuksia.
No varmasti en niin pitkälle aja oikealla että rekan takia joutuisin hidastelemaan Yleensä ennakoin niin hyvin että sieltä ehditään jopa yrittää oikealta ohi, vaihtelevalla menestyksellä. Kyllähän nämä pussittajat on yleensä ennalta arvattavissa kun hiukan muistaa seurailla liikennettä peileistä.
Aikaisemmissa autoissani ei ole ollut vakoinopeussäädintä. Nykyisessä kyllä on.
Minusta ihan hyvä systeemi, mutta olen kylä joskus itsekkin miettinyt jalkojen siaintia.
Väittäisin että äkkinopeassa tilanteessa en kerkeä siirtää jakaa jarulle niin nopeasti jos käytän cruisea.
Kaiken nopeinta olis jos kaasu ja jarru olis suurin piirtein samassa tasossa
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
kalle37 kirjoitti:Kaiken nopeinta olis jos kaasu ja jarru olis suurin piirtein samassa tasossa
Sitten voisi jarrutus epäonnistua jos jalka osuu yhtaikaa jarrulle ja kaasulle. Appiukon BX-sitikassa polkimet on ihan käsittämättömästi aseteltu, meinasin törmätä oman kotiportin tolppaan, kun iso talvisaapas osui ranskalaisille pikkukengille suunniteltuihin jarru- ja kaasupolkimiin, jotka oli sijoitettu samalle korkeudelle. Siinä tilanteessa kaasu näköjään reagoi herkemmin, oli melko yllättävää että nopeus vaan lisääntyy jarruttaessa. Taivutin kaasupolkimen varresta alemmas ja jarrun lähemmäs kytkintä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
reaktioajasta olen samaa mieltä insinöörismiehen kanssa. mutta en jalkojen sijoittelun takia, vaan mielestäni se pitenee lähinnä korvienväliteknisistä syistä.
kun kuski määrittelee nopeuden vakioksi, on kuski tavallaan "irti" nopeuden säätelystä. ja siihen palaaminen saattaa viedä arvokkaita sekunnin osia.
cruise ei sovi mulle. haluan pitää ajotuntuman kaiken aikaa. haluan tuntea, että hallinta on kaiken aikaa "kynnellä". cruisea käyttäessä (minulle) tulee olo, että olen lähinnä ohjastaja tai jopa matkustaja, en kuljettaja.
ja minähän en selvin päin kuskin pukista luovu, jos on vaan kortti taskussa.
axp102 kirjoitti:reaktioajasta olen samaa mieltä insinöörismiehen kanssa. mutta en jalkojen sijoittelun takia, vaan mielestäni se pitenee lähinnä korvienväliteknisistä syistä.
kun kuski määrittelee nopeuden vakioksi, on kuski tavallaan "irti" nopeuden säätelystä. ja siihen palaaminen saattaa viedä arvokkaita sekunnin osia.
.
Käsittääkseni juuri tästä on kyse tuossa insinöörin "antaa valheellisen turvallisuudentunteen" kommentissa. Olen itsekin sitä mieltä kun jalka on kaasulla, on kuljettajalla koko ajan parempi tuntuma auton ja tienpinnan välisiin asioihin. Ajatukset on enemmän nopeuden säätelyssä tilanteen mukaan ja niinpä myös reagointivalmius jarrulle siirtymiseen on nopeampi. Pitää aina muistaa että autoja ajavat monet muutkin kuin ne harvat täydelliset "rattimiehet". Eli omasta mielestään keskivertoa paremmat kuljettajat, 95% suomalaisista autoilijoista tutkimuksen mukaan.
Kuinkas monta kuolemantapausta Suomessa vuosittain on voitu osoittaa johtuvan ensisijaisesti vakionopeussäätimestä? Jotenkin homma ei tunnu yhtä suurelta ongelmalta mitä monet tutummat syyt kuolemiin.
Liikenneturvahan on vain liikenteen valistusorganisaatio. Tuollaisten raporttien julkisuuteen tuomisen tarkoitus on käsittääkseni se että edes muutama autoilija alkaisi ajatella asioita joita ei ole aikaisemmin ajatellut. Osa ajattelee tietenkin lähtökohtaisesti aina että taas ne haluaa viedä muiltä tikkarit suusta. Liikennevakuutuskeskuksessa (VALT) säilötään tutkijalautakuntien onnettomuusraportteja. http://www.valt.fi/asp/system/empty.asp ... =0&C=26875