Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sirhut
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:49
Paikkakunta: Helsinki

Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja sirhut »

Hei!

Meillä on Saab 9000 cd, vuosimallia 91. Hyvin on pelittänyt tähän asti mutta nyt vaihteisto teki tenän. Kaikki muut toimii paitsi 1 ja 2 vaihde! Apua!
Jos asut Helsingissä ja osaat korjata mokoman vian, ota yhteyttä. Maksetaan kyllä, mutta ei mitään hirveitä ole varaa laittaa tuohon vanhukseen.
Mitä tulee mieleen? Mikä vikana?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Meneekö ne pykälät silmään edes ? Eli paikallaan kun koitat niin meneekö vaihdekeppi loogisen tuntuisesti vasempaan reunaan ja siitä kun tökkäsee ykkösen päälle niin mitä tapahtuu ?

Itselle nyt tuli mieleen vaan siinä siirtäjässä oleva nivel ja sen rikkoontuminen jos tieto ei edes välity kepistä laatikolle.
sirhut
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja sirhut »

Tuntuu että menee ykköselle, mutta vaihde onkin kolmonen. Kakkkonen menee neloselle. Voisiko olla niin helppo homma että säädöt on sekaisin ykkösessä ja kakkosessa? Muut pelaa ihan hyvin. (viisi vaihdetta, kuten tiedätkin varmaan)
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja Kaide »

sirhut kirjoitti:Tuntuu että menee ykköselle, mutta vaihde onkin kolmonen. Kakkkonen menee neloselle. Voisiko olla niin helppo homma että säädöt on sekaisin ykkösessä ja kakkosessa? Muut pelaa ihan hyvin. (viisi vaihdetta, kuten tiedätkin varmaan)

Kepin kohdistus pielessä varmaankin , eli hyvin todennäköisesti se rintapellin lähellä, siirtotangossa oleva nivel tai sen kiinnitys siitä eteenpäin laatikolle menevään tankoon on pettänyt.
sirhut
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja sirhut »

Täytyy huomenna katsoa päivän valossa. Onkohan se hurja homma korjata? Onhan noita vaikka mitä vikoja korjattu, mutta tämä auto on kyllä aika "arka" millekkään omalle remontille,. Hyvä kun uskaltaa tulpat vaihtaa.:-)
sirhut
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja sirhut »

Siis mitä tarvitaan? Osia?
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja Kaide »

sirhut kirjoitti:Täytyy huomenna katsoa päivän valossa. Onkohan se hurja homma korjata? Onhan noita vaikka mitä vikoja korjattu, mutta tämä auto on kyllä aika "arka" millekkään omalle remontille,. Hyvä kun uskaltaa tulpat vaihtaa.:-)

On se paikka suhtellisen ahdas, työ sinänsä ei ole lainkaan paha. Tuon vian diagnosoimiiseen vaan tarvitsee apumiehen joka lähinnä heiluttelee keppiä vapaalla laidasta toiseen jotta voi samaan aikaan alla todeta liikkuko nivelen jälkeen oleva laatikkoon menevä tanko mukana, vai katoaako juuri tuo kepin poikittaisiliike siihen nivelen väljyyteen / irtoamiseen.

SIIS: Mikäli rikki on tuo nivel ja jotain muuta ei tule mieleen noilla "isoimmilla pojilla"

Ostin omaani Motonetista ( abouts 15 e ) ko.nivelen ja oli niin SUSI ettei mitään rajaa, sitä ei edes saanut kiristettyä sen tangon ympärille niin ettei olisi pyörinyt tyhjää.
porolla
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ti Touko 20, 2008 19:20
Paikkakunta: Kajaani/Liminka

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja porolla »

sirhut kirjoitti:Siis mitä tarvitaan? Osia?
Työkaluja.

Itselläni oli joku aika sitten sama homma.

Muistaakseni onnistu niin että nivel vaan löysälle, keppi vapaalle, laatikko vapaalla ja nivel kireälle.
Tai sitte laatikko ja keppi kakkoselle, millon tarvii jonku pitämään keppiä.

Tämä siis jos kohdistus pielessä.
-87 Saab 9000 Turbo cc "Ruskia" Osina
-90 Saab 9000 Turbo cd "Musta" Käyttis
#4315
sirhut
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja sirhut »

Mistä sitten sait sopivan/oikean?
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja hatami »

Taisi tulla samanlainen susi nivel myös pcs:n pojilta. Oli modattava sitä myös hiukka ennen kuin kiristyi.
Eero9000
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 18:37

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja Eero9000 »

Itse ostin motonetistä ja hyvin on pelittänyt. Muistelisin että remonttiin et tarvitse muuta kuin 10mm lenkkiavaimen. Nivel on kahdella 10mm mutterilla kiinni. Paikka on ahdas mutta homma ei vaadi erityistä autonkorjuutaitoa. Korjatkaa jos muistan väärin.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jeps,

Siihen voi myös tehdä pikaranetuksen, jota moni varmaan on käyttänytkin pitkään lääkkeenä tuon nivelen kiristämiseen:

Kaksi nippusidettä. Hintaa ööh 20 senttiä. Halpa korjausmetodi.

Ne ristiin ja kiristys nivelen päälle. Toimii.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Voisiko joku auttaa Saabin vaihdelaatikon kanssa????

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Noita niveliä on sitten kahta mallia ettei kannata ihmetellä, käyvät kyllä ristiin.

Toinen on mallia rättinivel joka on helpompi vaihtaa ja halvempi(myös huonompi), siinä nivel on ikäänkuin kahdessa osassa ja kiilatappi puolta ei tarvitse irroittaa(mutteri kiristus toisesta päästä ja "keskeltä" mutterit).

Toinen nivelmalli on yhtenäinen nivel jossa joutuu irroittamaan myös sen kiilatapin(ja toisesta päästä mutteri kiristys).

Ps. Itselläkin oli joskus pitkän aikaa nippuside korjaus tuossa rättinivel mallissa(tuossa uudemmassa se ei kyllä varmaan toimisi mutta tuskin hajoaakaan) 8)
Vastaa Viestiin