96 vuosimallierot

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

toi kuulostaa jo aikamoiselta hommalta...
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
kabu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 12:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja kabu »

Takasisälokasuojien vaihto on kieltämättä melkoisen työläs operaatio jos ne kokonaisena meinaa vaihtaa. Niin on kyllä koko peräosan vaihtokin, siinä saa olla tarkkana sen suhteen että oviaukkojen koko ja muoto pysyy oikeanlaisena ja ovet sopivat opeeraation jälkeenkin paikalleen. Sama tietysti pätee aina kun isompia kantavia rakenteita korjailee, kori pitää tukea korjauksen ajaksi kunnolla, Esimerkiksi kynnyksen vaihdon ajaksi syytä hitsata sopiva teräsprofiili tukemaan oviaukkoa.

Peräosaa vaihtaessa on myös syytä muistaa se että 95/96 runkonumero on meistetty takapenkin etureunan alla olevaan pystypeltiin. Ettei käy niin että autoon tulee varaosa-auton runkonumero.
Tahtari-Pekka
95, 1962 (MA) - 900 OG, 1984 (MA)
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Uskoisin et pysytää silti nois sisälokareiden vaihdoissa. Kiitos vaan vinkeistä miten ootte toteuttanu näit korjauksii, tulipa täst tosi hyvä topicci :) katsotaan koska hommaan ryhdytään. Auto seissyt tallissa samalla tavalla hakureissusta asti. Vain akku hankittu. Varmaan seuraavaksi koitetaan käymään ja haetaan se varaosakori poies.

Otto
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja rr »

Kyllähän ne sisäsuojat VOI vaihtaa, mutta parempaan lopputulokseen ja helpommalla pääsee koko peräpään vaihtamalla.

Itse 16v lukiolaisena vaihdoin oikean takasisäsuojan -80 kutvoseen ja urakkaa riitti. Ensinnäkin ruosteisen osan irrotus ja myös vastaavan osan irrotus varaosakorista. Sitten vielä se paikalleen hitsaus ja kittaus. Huh :roll:
Tuon jälkeen on ollut vajaat 30 saabia, käyttö-, projekti- tai varaosa-autoina.

Työmäärä oli aika uskomaton. Samalla aikaa pihassa lojui purettavana keulasta kolaroitu -77, jossa oli täysin ruosteeton perä. Tulipahan vaan jälkeenpäin harmiteltua, kuinka vähällä sen perän olisi kokonaan vaihtanut. Loppujen lopuksi vain huolellinen suunnittelu, mittaus, tuenta, leikkaus ja hitsaus. Mutta kukin tekee miten parhaaksi näkee.

Sen takapenkin peltiläpyskän, missä runkonumero on, siirtää aika helposti.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

En kiellä ettei sitä vois ollakkin helpompi tehdä noin miten rr on asian toteuttanut. Mutta katsotaan mihin tulokseen päädytään eli miten se tehdää. Mielenkiinnolla luen kaikkea asiaan liittyvää kun ei oikein itsellä ole kokemusta 96:sest, isälläni enemmänkin.

Otto
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja rr »

Nimenomaan tein juuri vaikeimman kautta. Nyt tekisin toisin :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja tommij »

Siitähän se jo urakan laajuus selviääkin, kun ensitöiksi laikkaa mädät pois:
Kuva :D

Sen verran kun olen noita kuuppien oviaukkojen ristimittoja mittaillut, niin omissa yksilöissä siinä pisimmässä diagonaalissa on ollut heittoja toista senttiä. Ja samassa autossakin melkein sentin :D
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Avatar
Rin-tin-tin
"Viggen"
Viestit: 604
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 00:32
Paikkakunta: Borgå

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

tommij kirjoitti:Siitähän se jo urakan laajuus selviääkin, kun ensitöiksi laikkaa mädät pois:
Tämä oli yliveto Tommi! :lol: Oliko sun 2-t säilytetty lantakasassa kuinka monta vuotta??
Where have all the 2-strokes gone?
SAAB 95/96 = Talviauto jonka kanssa pärjää kesälläkin!
Vinterbil med fina sommar egenskaper!
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja tommij »

Rin-tin-tin kirjoitti:Oliko sun 2-t säilytetty lantakasassa kuinka monta vuotta??
Poistunut rekisteristä joskus seitkytluvun alkuvuosina :D

Sitä en tiedä oliko se ympäriajon seurauksena vai tapahtuiko se vasta myöhemmin.

Enkö mää ole moneen kertaan sanonu että se oli vähän haastava aihio :wink:
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Aikast hyvä tommij :D
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja timos »

Kyllä minä hitsaisin vanhan iskarinkorvat ja sisälokasuojan. Omassa n. 15-20 paikkaa perälootassa.Ellei kysymyksessä ole museoprojekti?
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja timos »

Otto K kirjoitti:Terve!
Ostettiin tiistai illalla :saab: 96 vuosimallia -79. Auto on ulkoapäin hyväkuntoinen, pellit suorat ja hyvässä maalissa. Parista kohtaa maali kuprulla. Mutta, takaluukun sisältä iskareiden kiinnityskohdissa aika paljon ruosteessa. Tuttu metallimies löysi vahemman 96:sen korin jossa takasisälokasuojat ovat lähes ehjät. Tarkoitus olisi vaihtaa koko sisälokasuojat toisesta autosta. Mutta sopiiko vanhemman kuupan takasisälokasuojat tähän meidän kuuppaan? Siitä varaosakorin vuosimallista ei ole tietoa. Entä onko enää 96:seen saatavilla mitään korjaus paloja esim. em. paikkaan? Ja sit olis hakusessa listat jotka kiertää takalokasuojaa, siis ne kumiset mitkä on lokasuojan ja korin välissä. Tuttumme sanoi etteivät ne välttämättä pysy ehjänä jos irroitamme itse takalokasuojat. Muuten tämä meidän kuuppa on hyvä projekti aihio, 79tkm ajettu sisältä kaikki tosi hyvässä kunnossa. Kone vaan ei ole käynyt vuoden -99 jälkeen. Mut kai sekin siitä pienellä yrittämisellä lähtee. Ja auto on tarkoitus rekisteröidä mutta ajankohta ei ole mitenkään lukossa jollei tulevana kesänä niin sitten seuraavana. Mun isällä ollu nuorempana monta 96:ta. Tällä hetkellä talossa ng 900 -97 ja 9-3 turbojubilee -02.

Otto Kullanmäki
Kyllä minä tyytyisin hitsaamaan iskarinkorvat ym, itsellä n. 15-20 paikkaa perälootassa, 4. vuosi jatkuvassa ajossa, ei vielä ruostetta sisäpuolella. Ellei kyseessä museoprojekti?
Timo
PS. en saanut pois edellistä enää, siksi sama asia 2 kertaa!
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Mä ostin joskus hotcarsilta kupla volkkarin lokasuojan tiiviste nauhaa. Sopii hyvin paikalleen ja on pehmeää. Rullassa oli muistaakseni 6m ja se riitti mainiosti. Rautaputken terotin millä sai reijät lätkittyä.
Otto K
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Joulu 04, 2008 13:03

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja Otto K »

Kiitti MNeva tost lista tiedosta! Kyl kait täst yritetää tehdä museopeli. Tai koitetaan museorekisteröidä sit kun mahdollista. En tiedä mitä tarkoitit tuolla tet sulla ei vielä ruostetta sisäpuolella? Meillä takasisälokarit iskareiden kiinnityskohdista aika haperot. Samoin lokasuoja on myös takapenkin takaa olevasta korin ja lokasuojan saumasta hapero

Otto
#6161
96 -79 projekti
9-3 turbojubilee -02BioPower T5/T7+ #15T
9-3 Aero -04, 9-3 vapari -00
timos
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 12:20
Paikkakunta: Sastmola

Re: 96 vuosimallierot

Viesti Kirjoittaja timos »

Otto K kirjoitti:Kiitti MNeva tost lista tiedosta! Kyl kait täst yritetää tehdä museopeli. Tai koitetaan museorekisteröidä sit kun mahdollista. En tiedä mitä tarkoitit tuolla tet sulla ei vielä ruostetta sisäpuolella? Meillä takasisälokarit iskareiden kiinnityskohdista aika haperot. Samoin lokasuoja on myös takapenkin takaa olevasta korin ja lokasuojan saumasta hapero

Otto
Meinaan vaan, että ei ole ruoste tullut läpi, vaikka on ollut jokapäiväisessä käytössä 11/05 lähtien. Mutta saumat on kyllä umpeen hitsattu molemmilta puolilta. Mutta kyllä sitten saumatkin näkyy, tuskin museokelpoinen.
Vastaa Viestiin