TCS....
Aika tiukasti toi TCS nappaa kiinni, mutta ärsyttävämpi ominaisuus on, kun tosi liukkaalla (pito molemmissa etupyörissä sama) säätelee kaasua pikkasen turhan hitaasti ja isoin askelin, meno on melkoista hummaammista... Eli ensin liikaa kaasua -> pyörät sutii -> liian vähän kaasua jne...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Jeps, toimii tosiaan automaatin kera permmin. Itse olen vain aina ollut vähä nihkeä kaikkea elektroniikkaa kohtaa, joten tuli aina käynnistyksen jälkeen tavaksi painaa TCS (93) tai ESP (95) pois.jmarin kirjoitti:On se sikäli hyvä, ettei tarvitse sääliä renkaita ja käyttää kaasua varovasti. Mielestäni toimii automaatin kanssa ihan asiallisesti, ei tuolla ole liikennevaloissakaan jalkoihin jäänyt.Speedou kirjoitti:Kojelaudassa olisi sen poiskytkentä nappula ratin oikealla puolella. Ainakin ESPin kohdalla oli sinä ja muistaakseni myös tuon. Mutta ole vain tyytyväinen. Saabin sutimisenesto on aivan hanurista ja sen kytkee kuitenkin pois.
STCF #3
Re: TCS....
Löytyi vanha topicci missä onkin jo aikaisemmin käsitelty tätä TCS-hommaa. On pikkuhiljaa alkanut rassaamaan tuo luistoneston toiminta. Eli kuten ylhäällä jo kerrottu, meno tyssää kuin seinään systeemin toimiessa.
Mietin että olisikohan täällä kukaan kokeillut saada koko TCS:ää jotenki kiinteästi pois päältä. Auttaisiko luistoneston sulakkeen poisto tai jotain vastaavaa...?
Saahan sen tietysti napista pois päältä, mutta ei joka startissa muista sitä painella.
Kellään mitään ideaa tai kikkaa tähän ?
Mietin että olisikohan täällä kukaan kokeillut saada koko TCS:ää jotenki kiinteästi pois päältä. Auttaisiko luistoneston sulakkeen poisto tai jotain vastaavaa...?

Saahan sen tietysti napista pois päältä, mutta ei joka startissa muista sitä painella.
Kellään mitään ideaa tai kikkaa tähän ?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: TCS....
Väitän että kuljettajalla jolla on oikea tuntuma kaasun käyttöön TCS ei hypi päälle ollenkaan. Ei aika-ajoissa (kauppareissut) eikä kisavedoissa (pohjoisen hiihtoreissut) Eikös ne ole samoille pölvästeille suunniteltu kuin ABS jarrutkin? Ihmisille jotka ei itse ymmärrä miten lujaa suhteessa vallitsevaan keliin pitää ajaa/jarruttaa tai lähteä liikkeelle. Yrittäkää muutkin kiihdyttää samaa vauhtia kuin renkaat pitää niin erotutaan jotenkin positiivisesti noista bemarityypeistä. 

9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: TCS....
Tietysti pahoista paikoista pääsee paremmin ilman sitä, siksihän on se nappi siinä. Sama idea kuin ABS:ssa, eli ei tehokkain tapa pysähtyä vaan pyrkiä säilyttämään ohjattavuus jarruttaessa vaikka ei osaisi jarruttaa oikein. Itse olen ymmärtänyt tuon TCS:n turvallisuusvarusteena, tarkoituksena se ettei pystyisi mutkassa tyhmällä kaasun käytöllä pusketuttamaan autoaan keula edellä vastaantulevien puolelle. Silloin se pitää rakentaa siten että veto lähtee kokonaan pois ja kunnon viive että pito palautuu kunnolla etupyörille.9-5T kirjoitti:10-15cm lunta niin ei onnistu ajaminen ilman TCS:n puuttumista peliin ja sen puuttuessa peliin voi matka pysähtyä. Normaalikelillä tietenkin kuski on se joka säätää kaasun eikä TCS.Saappi Kuski kirjoitti:Väitän että kuljettajalla jolla on oikea tuntuma kaasun käyttöön TCS ei hypi päälle ollenkaan.
9000CS 2,3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: TCS....
"Ei aika-ajoissa (kauppareissut) eikä kisavedoissa (pohjoisen hiihtoreissut)"
9000CS 2,3
Re: TCS....
Minkä vuosimallin auto? Tuota TCS:n toimintaa on järkevöitetty huomattavasti uudemmissa vuosimalleissa softalla, ei leikkaa tehoja nollille heti vaan käyttää ensisijaisesti jarrua sutivaan pyörään ja toimii pehmeämmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: TCS....
Minulla -00.
Aika harvassa 9-5 Saabissa ilmeisesti edes on TCS:ää ainakin päätellen siitä miten hankalaa oli löytää siihen abs keskusyksikköä käytettynä.
Aika harvassa 9-5 Saabissa ilmeisesti edes on TCS:ää ainakin päätellen siitä miten hankalaa oli löytää siihen abs keskusyksikköä käytettynä.
9000CS 2,3
Re: TCS....
-08 softalla tuon TCS toimii kohtuu kiitettävästi. Melko hyvin meni liukasta kohtuu jyrkkääkin ylämäkeä, eikä muutenkaan ole ollut tarvetta ajella ilman TCS:ää näin talvella... Ainakaan sen huonon toiminnan takia.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Nyk. Subaru...
Re: TCS....
Kyllä luistoneston toiminta on aika herkkä ainakin vm.-02, mutta normaalissa arkiajossa ei tuota ongelmia. Silloin kun haluaa reippaampia lähtöjä niin ei muuta kuin napista pois. En vielä kerinny kokeilemaan kunnolla -08:n softalla kun joku lukiopoika päätti kääntyä suoraan keulaan seuraavana päivänä. Nyt on ollu femma pajalla kolme viikkoa ja lupailivat sitä ens perjantaiksi.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: TCS....
Eipä ole juuri ongelmaa sutimisen kanssa, kun on teho/painosuhde kohdallaan. Omassa TCS ainakin toimii mielestäni aika karkeasti. Eli jos pyörä alkaa sutimaan, niin hyvin kerkee nostaan kaasulta ennen kuin TCS puuttuu peliin ja katkaisee koko leikin.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)