TCS....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Aika tiukasti toi TCS nappaa kiinni, mutta ärsyttävämpi ominaisuus on, kun tosi liukkaalla (pito molemmissa etupyörissä sama) säätelee kaasua pikkasen turhan hitaasti ja isoin askelin, meno on melkoista hummaammista... Eli ensin liikaa kaasua -> pyörät sutii -> liian vähän kaasua jne...
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

jmarin kirjoitti:
Speedou kirjoitti:Kojelaudassa olisi sen poiskytkentä nappula ratin oikealla puolella. Ainakin ESPin kohdalla oli sinä ja muistaakseni myös tuon. Mutta ole vain tyytyväinen. Saabin sutimisenesto on aivan hanurista ja sen kytkee kuitenkin pois.
On se sikäli hyvä, ettei tarvitse sääliä renkaita ja käyttää kaasua varovasti. Mielestäni toimii automaatin kanssa ihan asiallisesti, ei tuolla ole liikennevaloissakaan jalkoihin jäänyt.
Jeps, toimii tosiaan automaatin kera permmin. Itse olen vain aina ollut vähä nihkeä kaikkea elektroniikkaa kohtaa, joten tuli aina käynnistyksen jälkeen tavaksi painaa TCS (93) tai ESP (95) pois.
STCF #3
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja tami »

Löytyi vanha topicci missä onkin jo aikaisemmin käsitelty tätä TCS-hommaa. On pikkuhiljaa alkanut rassaamaan tuo luistoneston toiminta. Eli kuten ylhäällä jo kerrottu, meno tyssää kuin seinään systeemin toimiessa.
Mietin että olisikohan täällä kukaan kokeillut saada koko TCS:ää jotenki kiinteästi pois päältä. Auttaisiko luistoneston sulakkeen poisto tai jotain vastaavaa...? :)
Saahan sen tietysti napista pois päältä, mutta ei joka startissa muista sitä painella.
Kellään mitään ideaa tai kikkaa tähän ?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Väitän että kuljettajalla jolla on oikea tuntuma kaasun käyttöön TCS ei hypi päälle ollenkaan. Ei aika-ajoissa (kauppareissut) eikä kisavedoissa (pohjoisen hiihtoreissut) Eikös ne ole samoille pölvästeille suunniteltu kuin ABS jarrutkin? Ihmisille jotka ei itse ymmärrä miten lujaa suhteessa vallitsevaan keliin pitää ajaa/jarruttaa tai lähteä liikkeelle. Yrittäkää muutkin kiihdyttää samaa vauhtia kuin renkaat pitää niin erotutaan jotenkin positiivisesti noista bemarityypeistä. :mrgreen:
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Väitän että kuljettajalla jolla on oikea tuntuma kaasun käyttöön TCS ei hypi päälle ollenkaan.
10-15cm lunta niin ei onnistu ajaminen ilman TCS:n puuttumista peliin ja sen puuttuessa peliin voi matka pysähtyä. Normaalikelillä tietenkin kuski on se joka säätää kaasun eikä TCS.
Tietysti pahoista paikoista pääsee paremmin ilman sitä, siksihän on se nappi siinä. Sama idea kuin ABS:ssa, eli ei tehokkain tapa pysähtyä vaan pyrkiä säilyttämään ohjattavuus jarruttaessa vaikka ei osaisi jarruttaa oikein. Itse olen ymmärtänyt tuon TCS:n turvallisuusvarusteena, tarkoituksena se ettei pystyisi mutkassa tyhmällä kaasun käytöllä pusketuttamaan autoaan keula edellä vastaantulevien puolelle. Silloin se pitää rakentaa siten että veto lähtee kokonaan pois ja kunnon viive että pito palautuu kunnolla etupyörille.
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

"Ei aika-ajoissa (kauppareissut) eikä kisavedoissa (pohjoisen hiihtoreissut)"
9000CS 2,3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minkä vuosimallin auto? Tuota TCS:n toimintaa on järkevöitetty huomattavasti uudemmissa vuosimalleissa softalla, ei leikkaa tehoja nollille heti vaan käyttää ensisijaisesti jarrua sutivaan pyörään ja toimii pehmeämmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Minulla -00.
Aika harvassa 9-5 Saabissa ilmeisesti edes on TCS:ää ainakin päätellen siitä miten hankalaa oli löytää siihen abs keskusyksikköä käytettynä.
9000CS 2,3
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

-08 softalla tuon TCS toimii kohtuu kiitettävästi. Melko hyvin meni liukasta kohtuu jyrkkääkin ylämäkeä, eikä muutenkaan ole ollut tarvetta ajella ilman TCS:ää näin talvella... Ainakaan sen huonon toiminnan takia.
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja karkivi »

Kyllä luistoneston toiminta on aika herkkä ainakin vm.-02, mutta normaalissa arkiajossa ei tuota ongelmia. Silloin kun haluaa reippaampia lähtöjä niin ei muuta kuin napista pois. En vielä kerinny kokeilemaan kunnolla -08:n softalla kun joku lukiopoika päätti kääntyä suoraan keulaan seuraavana päivänä. Nyt on ollu femma pajalla kolme viikkoa ja lupailivat sitä ens perjantaiksi.
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: TCS....

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Eipä ole juuri ongelmaa sutimisen kanssa, kun on teho/painosuhde kohdallaan. Omassa TCS ainakin toimii mielestäni aika karkeasti. Eli jos pyörä alkaa sutimaan, niin hyvin kerkee nostaan kaasulta ennen kuin TCS puuttuu peliin ja katkaisee koko leikin.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Vastaa Viestiin