Alustapäivitystä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Terse!

Tossakun on ollu projektina meitin turbosuappi ja aattelin tän koko suomen talven nyt jatkaa operoimista nii kävi mielessä vähän noita alustapäivityksiä.

Aattelin ottaa etupyöränripustuksen irti, pestä ja lasikuulapuhaltaa kaikki ja tietysti maalit heittää niskaan. Tietysti samassa rytäkässä vaihtaisin alapallot ja puslat mutta sitten meni sormi suuhun ja aloin mietiskelemään että pitäiskö ne heittää ne uretaaniset puslat sinne vai orkkikset? (Minkälainen hintaero muuten näillä on?)

Olen suunnitellut että keulaa tiputtais sen 60mm ja takaata se 40mm. Herättääkö se kanssa saabisteissa ei niin toivottua ajatuksia? Lähinnä mietin et minkälainen ajettava siitä tulisi?

Ja se ainainen jaarittelu bilsteinit vai konit? Itse mietin vähän niitä konin jäykkyyssäädettäviä, mutta olis kyl tuplasti suolaisempi hinta verrattuina bilsteineihin. Ja konit joutu jotenkin kikkailemaan et saa paikalleen?

Auto saa olla jäykkä ajettava mutta se kuitenkin olisi jokapäiväisessä ajossa. Mutta kyl melkein toivoisin että olisi semmoinen ajettava ettei niiailis kaikkialla :twisted:

-Joonas-
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

no jos auto on jokapäiväisessä käytössä niin kannattaa unohtaa konit ja uretaanipuslat. kyyti on kovaa ja tuntuu ettei joustoa ole yhtään.. 60/40 madallus ja bilsteinin tolpat toimii todella hyvin. ja uretaanipuslat maksavat 3 kertaa enemmän kuin normaalit.. mutta tuo bilsteinit yhdistettynä 60/40 madallukseen ovat todella hyvät..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

scorpio_88 kirjoitti:no jos auto on jokapäiväisessä käytössä niin kannattaa unohtaa konit ja uretaanipuslat. kyyti on kovaa ja tuntuu ettei joustoa ole yhtään.. 60/40 madallus ja bilsteinin tolpat toimii todella hyvin. ja uretaanipuslat maksavat 3 kertaa enemmän kuin normaalit.. mutta tuo bilsteinit yhdistettynä 60/40 madallukseen ovat todella hyvät..
Oliko nämä kuulo puheita vai kokemusken ääntä. Omassa tonnarissa on Konit + H&R ja lisäksi uretaania puslissa ja vielä voi ajella hyvin hiekkateitäkin.

Mielestäni ei ole mahdottoman paljon kovempi, kuin toinen tonnari vakio CDE alustalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9000LPT kirjoitti:
Mielestäni ei ole mahdottoman paljon kovempi, kuin toinen tonnari vakio CDE alustalla.

On vain jämäkämpi pirssi. :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Itsellä on alla GTS alusta satsi, oli varsin edullinen ja tyytyväinen olen ollut. Ei mikään pintä jäykkä, toimii hyvin joka päiväisessä ajossa.
#3834
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Firges9000 kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:
Mielestäni ei ole mahdottoman paljon kovempi, kuin toinen tonnari vakio CDE alustalla.

On vain jämäkämpi pirssi. :D
Pikku hiljaa paranee. Takapäähän pitää vielä panostaa uretaanin osalta, jotta ei ole liian mukava. Pitää varmaan tehdä itse, kun valmiina ei löydy.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

hei mites sopiiko tommosen 93vuosmallin 900 iskarit tonnariin? meinaa olis spaxsin säädettävät aika edukkaita mutta tonnariin niitä ei ole.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ostin Rikulta ProCarsista H&R:n 40/40:set. Siellä homma toimii, suosikaa heitä.
Muihin on näköjään hankala saa Tüv - lappuja.
Taitaa matalammat laahata joka korokkeella :lol:

Katsotaan miltä :saab: näyttää

Omaan tonnariini ostan kohta samanlaiset, Rikulta.
17" rinkulat + madallusjouset ja eikun muutoskatsastukseen :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

H&R:n 40/40 madallusjousista saa katsastusta varten Tüv-lapun.
Muista 60/40 ei taida saada vastaavaa todistusta.

Jaape vaihtoi eilen ehjät jouset Tonnarinsa alle. Just tollaset 40/40 H&R:ät.
Toimin "turvallisuusvahtina" koko ajan, en saanut koskea mihinkään. Sitkeä sissi, olkapäävamma ja kipua tuntematta teki ton.
Kyllä oli illalla kuulemma "vähän" arka olkapää 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja kena »

H&R -40/-40 toimi ainakin mainiosti. Alla oli uudet vakiosachsit. Ainoa ongelma oli hieman suurehkon pyöräkoon (225/45/17 ET 27) takia keulan niiaus, jolloin pyörät pikkuisen raapaisi kaaren reunaan. Tämä olisi korjaantunut Bilsteinin Sporteilla. Aivan loistava oli auto ajaa kyllä muuten, ei mitään valittamista.

Pari kuvaa

Tuosta madallusmäärästä sen verran, että noihin CD-koppasiin ainakin tuo tasainen madallus sopi loistavasti, kun taas CDE yms vaativat keulan pudottamisen perää enemmän, muuten perä näyttää roikkuvan rumasti. Tässä tapauksessa lähtisin ehkä ennemmin siitä, että keulaa sen 40mm ja perää 20mm. 60mm keulassa madaltaa jo niin paljon, että voi tulla ongelmia pienemmälläkin pyörällä.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Mulla on cs tonnarissa keulalla gts iskarit ja -60mm jr jouset ja vieläkin taitaa ollla keula korkeamalla kuin perä jossa 40mm hr. Asiaan saattaa vaikuttaa se että ostin hr jouset käytettyinä ja jr jouset ovat noin 5kk vanhat.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mun kokemuksieni mukaan kannattaa unohtaa "käytetyt" jouset.

Onpa tullut vastaan noita ns. madallusjousia joita on laikattu tai poltettu kaasulla lyhyemmiksi.
Ei noi toimi pitkään, Jaapellakin oli toinen etujousi poikki kahdesta kohtaan.

Syyttävä sormi ei osoita V.J.S :sää, onpa vain toteamus :wink:

Näin kerran AVK:lla Volvo farmarin, joka oli palanut pahasti.
Syynä oli katkaistu jousi, joka oli lumsahtanut ulos taka-akselilla ja pirssi meni mukkelismakkelis.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja api »

kena kirjoitti:H&R -40/-40 toimi ainakin mainiosti. Alla oli uudet vakiosachsit. Ainoa ongelma oli hieman suurehkon pyöräkoon (225/45/17 ET 27) takia keulan niiaus, jolloin pyörät pikkuisen raapaisi kaaren reunaan. Tämä olisi korjaantunut Bilsteinin Sporteilla. Aivan loistava oli auto ajaa kyllä muuten, ei mitään valittamista.
Mul on noi -40 H&R:t, samat vanteet ku sul ja Bilsteinin Sportit. Ei oo raapinu kaaren reunaan. Koppa CS -97.
Yamaha FZ1-N -08
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja kena »

api kirjoitti: Mul on noi -40 H&R:t, samat vanteet ku sul ja Bilsteinin Sportit. Ei oo raapinu kaaren reunaan. Koppa CS -97.
niin, sepä ero niissä bilsteineissä onkin.. Toinen, minkä epäilen aiheuttaneen sen mulla oli se, että oli jotkut tarvikealatukivarret, jotka heitti sillon alle laitettuna camberin ihan vituiks, eli niissä oli pituudessä heittoa muutama milli, jolloin pyörä tuli aika paljon (puolisen senttiä) ulos kaaresta.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alustapäivitystä

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

mistäs muuten sais takapäähän uretaanipuslaa? muitakin kuin vakaajaan.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Vastaa Viestiin