noniin eli kun rakas on parkkeerattu kotiruutuun niin käytättekö automaattilaatikon P vaihteen lisäksi käsijarrua ? Tuli vaan tuossa mieleen kun oma parkkiruutu hieman viettää ja jos pitää pelkän P vaihteen niin auto lepää vaihteen päällä. Manuaalihan sanoo, että pitäs aina käyttää käsijarrua, mutta jostain olen saanu sellasen käsityksen, että ei välttämättä olisi tarpeen.
Pikkupakkasilla jäätymisen uhallakin tulee käytettyä käsijarrua jos maa viettää ja vain pakkilukko jäisi pitämään autoa paikallaan. No eipä tuo jäätyminenkään ole kuin oman laiskuuden vuoksi vuosittain toistuva ongelma... Kovilla pakkasilla ja kotiparkissa tasamaalla en käytä käppäriä.
Käytän aina, oli sitten tasamaa tai mäki. Kun on jatkuvasti käytössä niin toimi ilman murheita, ainakaan minulla ei ole koskaan ollut jäätymis ym. ongelmia.
Elkää hyvät ihmiset käyttäkö seisontajarrua - on sitten ihmettelemistä, kun katsastuksessa se on jumissa. Ja korjaamollakin asentajilta vähenesi työtkin!
Olen aina, kelistä riippumatta, käyttänyt tonnarissa seisontajarrua ja milloinkaan se ei ole temppuillut! Samoin Sonetissa ja vaemon vokkipannussa käytetään aina seisontajarrua
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Itse käytän aina käsijarrua oli tasasta tai pakkasta. Ikinä ei ole ollu ongelmia. Tonnarissa oli tosin tuo jumitusongelma kun sen hommasin (ei ollu edellinen omistaja käyttäny käppäriä). Sekin ongelma poistui kun vaihto satulat.
Käsijarru aina päällä, tulee automaattisesti. Katotaan uudestaan, jos jäätyy. Tähän mennessä sitä ei ole tapahtunut ikinä, millään autolla. (ei manuskalla eikä automaatilla)
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Tasamaalla parkkeratessa en ole koskaan käyttänyt käsijarrua, mäkeen pysäköitäessä käytän. Toistaiseksi on käkkäri pelannut, tosin eipä ole autoa vielä tarvinnut katsastaa
En ole automaatilla (toistakymmentä vuotta) käyttänyt, kun hyväsessä myötä- tai vastamäessä - ei käsijarruongelmia.
Mutta mihin ja miten tuo P-asennon parkkilukko oikein vaikuttaa - meneekö siellä jokin kapula rattaitten väliin?
Aina tulee käkkäri vedettyä päälle, oma pihaki viettää jo sen verran. Kylläpä sen huomaa jos ei käkkäriä vedä päälle ja jättää mäkeen p-lle, sitte liikenteeseen lähtiessä joutuu voimaileen erilailla.
Vaihde päälle, käkkäri pois niin ei rusahtele mäestä lähtiessä........jotenki tuntus että tuo vähä säästää laatikkoa....
Itse en käytä kässäriä kuin joen rannalla tai jyrkässä mäessä, automaatilla se ei tunnu kovin tarpeelliselta. Silloinkin käytän lähinnä koneiston säästämiseksi, ei sen takia että pelkäisin auton karkaavan. Vanhalla 96:lla oli kerran tulla yllätys, kun huomasin että vapaakytkin päästää auton liukumaan takaperin, vaikka auton jätti peruutusvaihde päällä parkkiin.