Pam startatessa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3t vm 1994 (eli lyhytlohko) sanoo pam kun sitä käynnistää. Tekee saman sekä kylmänä, että lämpöisenä. Käynnistyy tonnarimaisesti, eli ei silmänräpäyksessä, kuitenkin juuri yhtä nopeasti kuin 5 edellistä samantapaista omistamaani tonttua.
Pam ei ole mikään PAM, eli sen kuitenkin kuulee ihan selkeästi sisälle, mutta ääni ei kuulosta niin kovalta, että tarvitsisi (kait) huolestua mm. katin, tai jonkin vaimentimen hajoamisesta.

Viittaakohan "pam" esim vuotavaan suuttimeen, tms? Kuitenkin mitä ilmeisemmin startatessa mäntä työntää höyrystynyttä bensaa pakosarjaan, ja se räjähtää jossain siellä starttauksen aikana, eli jäisiköhän moottorin sammuttamisen jälkeen jokin suutin hiukan falskaamaan (käynnistyy kuitenkin aina neljällä sylkällä)?
Autossa on uudet tulpat, ja moottorissa ei ole minkäänlaisia käyntihäiriöitä, keskikulutus (siis pääosa motaria, mutta myös hesan ruuhkissa aamulla, ja iltapäivällä jonossa kökkimistä aika paljon) on ollut 9.2l/100km (eli kohdallaan, kun aiemmat 3kpl automaatti-tuollaisia veivät identtisessä ajossa aika tarkalleen 2l/100km enemmän).

Mistä kannattaisi kysellä uusia suuttimia (autossani punaiset sellaiset)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Suuttimia ja niiden korjauksiahan kannattaa kysellä Alppilan Autohuollosta.

Pahimmillaanhan tuo kuulostaisi pakoventtiilivialta, tai ettei sitten pamauttaisi imusarjaan? Mutta jos tämä Tonnariyksilö on uusi tuttavuus niin ehkäpä kannattaisi tarkistaa edellisten seppien jäljiltä yläkerran ajoitus: eli se on mahdollista saada ainakin kuudella eri tavalla hampaanverran pieleen niin joissa auto vielä toimii ja on ajettavissa "kansalaiskaasulla", mutta käynnistellessä ja kiihdytellessä oireet ja erilaiset imu- ja pakokanaviin rätkimiset ovat yksilöllisiä.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaikkihan on aina mahdollista, pitääpä koettaa mitata puristuspaineet venavikojen varalta. '
Tosin kone käy kyllä tosi nätisti, ja kaikinpuolin asiallisesti, vaikea uskoa että jokin vena jäisi kantamaan tms (ja yhden venanpainimen raplatus kylmänäkin loppui kuin vaihdoin 2 kertaa koneeseen Valvolinen max-life 5W-40:t, väliä vaihtokerroilla oli 500km).
Mutta tosiaan vaikea tietää tuollaisesta, jo 310tkm ajetusta koneesta että missä hapessa se oikeasti on, ainakaan öljyä, tai jäähdytysnestettä ei kulu (auto tosin ollut ajossa meillä vasta noin 3500km, joten vähän heikko tuntuma rakineeseen siltikin).

Ja on sitä muutamaan otteeseen tullut kiusattua stage-purkillakin ilman hukkiksen letkua, ja kone työntää voimaa ulos mukisematta, ei mitään rykimisiä tms maksimipaineillakaan missään ajotilanteessa (siis kokeiltu testimielessä, tavoitteena liikenneturvallisuuden parantaminen, ja ajot suoritettu tietenkin äärimmäisen suljetulla radalla :) ).

Jakopäälle ei perimätietojen (2 omistajaa ennen minua) mukaan ole tehty mitään, mutta ei se räplätäkään (kuten ei myöskään TP-ketjukaan), otin jakoketjun kiristimen irti, sen latta oli tullut ulos about 8.5-9.0mm, eli ihan spekseissään on sekin.
Täytynee varmaan kysäistä Alppilasta suuttimien hintoja (eiköhän jo 310tkm ajetut suuttimet ole jo ihan loppu, eli kantsiiko moisia enää edes pesettää?).

Kun nyt vouhotetaan mistälie höpöhöpö-tyylisestä finanssikriisitaantumasta, tms, niin itse ainakin ostan kaiken tarvitsemani suomalaisilta yrityksiltä (ja mieluiten yksinomaan euroopan talousalueella tuotettuja tuotteita), eli suuttimet joko Alppilasta tai PCS:ltä ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

ng900aero kirjoitti: Kun nyt vouhotetaan mistälie höpöhöpö-tyylisestä finanssikriisitaantumasta, tms, niin itse ainakin ostan kaiken tarvitsemani suomalaisilta yrityksiltä (ja mieluiten yksinomaan euroopan talousalueella tuotettuja tuotteita), eli suuttimet joko Alppilasta tai PCS:ltä ;)
Mikkelin tallipurkaamolla on sarja käytettyjä, jos haluat testata.
Yritys se ei ole, joten et voi astaa niitä minulta :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Terve

Itsellä on satunnaisesti tehnyt tota(kerran kuussa tms aikaisemmin, nyt ei enää).
Auto käy todella nätisti, kiihtyy, kulkee ja kukkuu muutenkin todella uudenlaisesti.
sytkäkasetti uusi, tulpat aina 10tkm välein ym ym, ei kulu/vuoda mitään nestettä..Paukahteli 2,5 vuotta sitten useimmin( jos nopeasti sammutti).On heitetty suuttimien puhdistinta(stp) poistaa kait ainakin karstaa(ei ihme rohtoa).
Uuden bensapumpun jälkeenkin teki joskus paukahduksen, plus takaiskuvena jumitti.
Sitten uuden takaiskuvenan jälkeen ei ole kyllä nyt kuukausiin tusauttanut, lienee joku noista auttanut, en tiedä koska en ole täysin perillä auton tekniikasta kuitenkaan.Eli ite en ole nyt joutunut sitä miettimään koska oire on ns kadonnut(ei huoleta kun ei pahene), mutta kiinnostaa kuitenkin aihe entisen ongelman takia.
CDE 2,3T -95, oire 174-215, nyt 219tkm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja jus »

Suuttimien kunnostus maksoi syyskuussa Alppilan autohuollossa 30 eur / kpl.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Oliskohan nuo sopivat tonttuun:
Bosch 0 280 156 023, 390 cc/ml @ 3 bar, 60mm, 16 ohm 48.00 €

Eikait noita ikivanhoja, ja loppuunkuluneita orkkissuuttimia kannata pesettää/kunnostuttaa, jos uusia saa melkein samalla hinnalla?
Eikös tonttuun voi laittaa myös alkuperäistä pienemmät suuttimet, jos ei meinaa virittää autoa, luulisi alkuperäisten olevan liiankin isot vakiotehoille?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

ng900aero kirjoitti:
Eikös tonttuun voi laittaa myös alkuperäistä pienemmät suuttimet, jos ei meinaa virittää autoa, luulisi alkuperäisten olevan liiankin isot vakiotehoille?
Taitaa sen jälkeen olla tarvetta rukata softa vastaamaan suuttimia :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pam startatessa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla kun katsastaja antoi kierroksia, kurnutti päästöarvot arvot sopivaksi ja sammutti koneen.
Käynnistyksen yhteydessä lojautti kunnon paukun.
Kysipäs vielä; "mikä toi oli ?". Vastasin: SAAB . Naurahti ja löi leiman

Noita paukkuja ei ole sen koomimmin kuulunut ?
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin