Takaiskarit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
lautturi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:42

Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja lautturi »

Onko tosiaan näin että 9-5;sen takaiskarit ei kestä kuin vajaat kolme vuotta. Minulla kävi just näin, ja kun katselin etsillä tätä foorumia niin aika moni oli tullut samaan tulokseen. Osto hintoja kysellessä eräs kauppias väitti että alkuperäiset Sach:in iskarit olis kestävimmät. Jos jollakin olis kokemusta paremmin kestävistä, niin saisko tietoo.olisin erittäin kiitollinen. Saabini on farkku 9-5 vm.2000 normaali alustalla, ja vetelen jonkinverran asuntovaunua n.1500 kg, että senkin takia pitäis olla kestävämmät.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja masas »

Osta konit (säädettävät) saat "ehkä" halvimalla pcr:ltä :wink:.
Siis Trailerin massa ei "sais" vaikuttaa aisapainoon, siis kuulaan kovinkaan isoja määriä. sen sanoo jo lakikin: http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatie ... kaytto.php
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja nef »

http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... =2_189_208 koko setti halvalla.
tai http://www.elkparts.com/index.php/cPath/75_547_813

fsd:t maksaa £399 abbot racingillä 4kpl.

kävin itse kysymässä metroauto airportilla iskareiden hintoja ne ne halusi VAI 418€ YHDESTÄ etuiskarista ja takaiskari maksaa 135 €. 8O
tilasin elkpartsilta koko sarjan vähän päälle 600 €:ä saa uudet jouset ja iskarit + tangot ja varmasti sopii autoon. Ai niin siellä oli joku myymässä iskareita 9-5:een myydään osia sivuilla !

tai ruotsista kun kruunu on alhaalla http://www.skruvat.se/Stotdampare-P1076 ... 5|72349467

jaa 11,35 :llä
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja nef »

mulla on jo sporttikitti toisessa 9-5:ssa ja auto on heti kun toinen :mrgreen:
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Ja jos ei huvita maksaa älyttömiä, tilasin omaani Lempäälästä Varaosavarastolta GTS:t enkä ole katunut.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
lautturi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:42

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja lautturi »

Kiitokset vihjeistä. Minulla on tuo kielitaito olematon(suomee ja savvoo hilijoo ja kovvoo) että tuo tilaus homma ei oikein luonnista.Minä kyselin paikalliselta varaosa kauppiaalta hintaa Sach oli noin 70€ kipale, mutta se kestävyys askarruttaa.Tasonsäätö systeemi on ehkä liian kallis näin vanhaan autoon.
Aisapainon pitää olla noin 75kg mutta solifer vaatii jonkun verran enemmän että kulku on tasaista. Lisäksi kun tilava auto, tulee takakonttiin usein ylimääräistä painoa, ja vedettäessä tapahtuu aina heilumista ja nyökkimistä.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Petter »

masas kirjoitti:Osta konit (säädettävät) saat "ehkä" halvimalla pcr:ltä :wink:.
Mikä tuo pcr on?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja masas »

:lol: no erään uuden saabistin antaman viinipullon sisältö saa pcs (pro-carservice) muuntumaan :o pcr:ksi
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

lautturi kirjoitti:Kiitokset vihjeistä. Minulla on tuo kielitaito olematon(suomee ja savvoo hilijoo ja kovvoo) että tuo tilaus homma ei oikein luonnista.Minä kyselin paikalliselta varaosa kauppiaalta hintaa Sach oli noin 70€ kipale, mutta se kestävyys askarruttaa.Tasonsäätö systeemi on ehkä liian kallis näin vanhaan autoon.
Aisapainon pitää olla noin 75kg mutta solifer vaatii jonkun verran enemmän että kulku on tasaista. Lisäksi kun tilava auto, tulee takakonttiin usein ylimääräistä painoa, ja vedettäessä tapahtuu aina heilumista ja nyökkimistä.
Juu, älä osta niitä Sacsseja. Ei ne alla huonolta tunnu, mutta liian monet ovat jo haukkuneet niiden kestävyyden sinne mihin ei aurinko paista.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä vielä alkuperäiset, 106t mittarissa, ja huollossa juuri käyneenä syynättiin tosi tarkkaan asentajan kanssa koko auton pyöräntuenta sekä varsinkin ne takaiskarit. Luonnollisesti melkein puolet kilometreistä Saksan tasaisilla teillä sekä muutenkin vältetty "metsäautoteitä" aeron pienen maavaran takia. Kävin kokeilemassa esittelyautoa huollon "kahvitauon" aikana ja totesin että uusi vakioalusta tuntui onnettomalta lullalta verrattuna omaan, tosijämäkkä vaan ajaa, vaikka ne iskaritkin ovat alkuparäiset. Huoltomieskin meinasi että tämähän on kuin uusi auto ajaa, testilenkiltä tullessa. Varmaankin paljon riippuu kestävyys siitä minkälaisilla teillä ajetaan ja miten, toki sporttialustassa on jämäkämmät jouset, iskarit eivän joudu niin koville.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja arska »

Eikös nykyään katsastuksessa testata iskarit kun niiden todellinen kunto on kotikonstein hieman vaikea todeta. Jos on huonot hylätäänkö vai annetaanko korjauskehoitus.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Termos »

arska kirjoitti:Eikös nykyään katsastuksessa testata iskarit kun niiden todellinen kunto on kotikonstein hieman vaikea todeta. Jos on huonot hylätäänkö vai annetaanko korjauskehoitus.
Ainakin mulle tuli hylky takaiskareista katsastuksessa keväällä 2007. Testeri näytti liian isoa eroa vaimennustehossa vasen/oikea, inssi tsekkasi vielä iskarit nosturilla ja olihan toinen pullauttanut öljyt pihalle.

Selailin foorumin viestejä ja kysyin iskareita PCS:n Rikulta, päädyin positiivisten kokemusten perusteella hankkimaan Monroe Reflex:it.

Asialliset pumput vakioalustaan, eikä tullu turhan tyyriiksi :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin