No niin alkoi sitten tuulilasi haljeta . Elikkä on tuollaiset 10-15cm pitkät halkeamat tulleet ikkunaan ylä-ja alapuolelle suunnilleen samalle kohdalle. Ei aivan keskelle lasia vaan hivenen kuskin puolelle. Salamyhkäisesti ovat tulleet kun autoa ei ole ajettu edes mihinkään töyssyyn . Joissakin autoissahan tuulilasi on kantava rakenne, mitenkähän vm.91 9000cd:ssä asia mahtaa olla. Jos tuosta lähtee vielä halkeamat etenemään pitänee vaihtaa koko lasi, en viitsisi alkaa porauttamaan halkeaman päitä kun se ei taida auttaa kumminkaan .
Edit: pitäs tääs omaa tonttuun vaihtaa ikkuna kun halki alhaalta. kävin kysäsees lasia niin oli vähä vajaa 300€ asennettuna.
muutes tietääkö kukaan mitä eri lasi vaihtoehtoja on tarjolla(tarkoitan värejä) semmonen olisi kiva, mikä näyttää esim violetilta jostain kulmasta....esim trans sporteissahan on semmosia.
Viimeksi muokannut Jamppa, La Heinä 31, 2004 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Jamppa kirjoitti:pitäs tääs omaa tonttuun vaihtaa ikkuna kun halki alhaalta. kävin kysäsees lasia niin oli vähä vajaa 300€ asennettuna.
Kyselehän vielä laajemmin.
Vaihdatin tuulilasin BX:ään viime vuonna ja hinta töineen oli 190 euroa.
Tiivisteen kanssa olisi maksanut 230 euroa. Paikkana Automuovi Helsingin Malminkartanopssa.
Ja tietääkseni Beksissä on sama tuulilasi Tontun kanssa.
P.S. Kannattaa myös kysyä Eestistä.
Työn hinta on monesti n. 2,5 kertaa suomalaista halvempaa.
Mimmi kirjoitti:Jaa, tuntuu oudolta tuo tuulilasin samanlaisuus.
Itse kyselin 2-väristä lasia asennettuna ja hintaa sain 235...250e. Halvimmassa ei tullut uutta listaa, muissa kylläkin.
Joo, voi olla, että muistan väärin.
Silloin kun lasia etsiskelin, huomasin lasien olevan yhtenevät.
Jaahas! Onko kellään sitten kokemuksia tuulilasien hintatasosta vaikkapa Rovaniemen korkeudelta. . Nykyinen halkeava tuulilasi sitä vihreä reunaista. Mitenkä tiheästi noita lasia menee vaihtoon halkeamien takia tonnareissa yleensä. Itselläni on ajettu 540tkm ja lasi on kyllä niin naarmuinen, että se voi olla alkuperäinenkin?
Mimmi kirjoitti:Itse asiassa se kaksivärinen lasi on vihreä yläreunasta ja muuten hieman tummennettu (eli samanlainen kuin orkkis) ja halvempi kuin kirkas.
Itsellä osui kivi tuohon saksantuonnin lasiin ja halkeaa edelleen porauksesta huolimatta (en siis ole vielä kerinnyt vaihdattamaan lasia).
Edellisessä autossa oli orkkislasi ja sitä edellisessä vaihto 221t kohdalla kiveniskun vuoksi sekä muistaakseni ensimmäiseen tonttuuni ei oltu koskaan vaihdettu lasia. En siis voi yleistää tonttujen lasien huonoutta.
En minäkään tontun tuulilasin huonoutta tarkoittanut julistaa mutta vanhemmista pyöreälasisista satkusta ja 99:tä meillä ei mennyt koskaan lasi rikki vaikka sepelin iskemiä näillä Lapin sorateillä sataa enemmän kuin vettä Etelä Suomessa.
Hieman offtopic, mutta onko tietoa mikä on se "vaijeri" joka A-pilarista lähtee?
Tuollainen osui silmiin kaiuttimia vaihtaessa (auto -93 9000CS) ja vanhassa (-88 CC-kori) autossa tuollaista ei muistaakseni ollut. Onko tuo joku korin elämistä estävä vai mikä sen tarkoitus mahtaa olla.
Tuli vaan tästä lasin halkeamisesta mieleen...
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Taitaa se vaijeri olla kolariturvallisuuteen liittyvä juttu, eli ettei auto "leviä" kolarissa.
Mimmi varmaan osaa kertoa tarkemmin
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Tuulilasista vielä:
mulle sanoivat lasiliikkeessä kun omaan tonnariin vaihdatin lasia, että liimalasit ovat kantavaa rakennetta. Totesi vaan heti perään, että toisissa autoissa se kantaa enemmän kuin toisissa ja saabissa ei juuri ollenkaan eli periaatteessa on kantavaa rakennetta mutta käytännössä ei juurikaan...
Jamppa kirjoitti:muutes tietääkö kukaan mitä eri lasi vaihtoehtoja on tarjolla(tarkoitan värejä) semmonen olisi kiva, mikä näyttää esim violetilta jostain kulmasta....esim trans sporteissahan on semmosia.
Tuo väri johtuu auringonsuojakalvosta, joka on lasin sisällä. Kalvo on valmistettu höyrystämällä metallia lasipintaan. Se vähentää auton sisään tulevaa lämpösäteilyä, joten kuumana päivänä on auringossa paahtuneen auton sisusta muutaman asteen viileämpi. Ysitonniseen tuli Sekuritin Sekursol -lasi, joka sisältää tuon kalvon, ei ulkonäöllisesti kylläkään poikkea vakiolasista.
Vaihdoin lasin kuluneisuuden takia, yksi syysaamu kun jouduin pysähtymään keskellä katua, kun en vastavalossa kertakaikkiaan nähnyt kiveniskemien läpi.
Hehh...toi vaijeri on myös ihmetyttänyt viime viikonloppuna kun kurkkasin etukajareita (on muuten nerokas kumitiiviste kaijuttimien ympärillä...on ne kaikkea miettiny...) kaksiväriliimalasin hinnaksi sain 265 - 295.- riippuen onko lasissa airbagmerkki vai ei lista kustantaa 59.- JOS menee (eli ei automattista veloitusta). Hinnat Pitäjänmäellä Turuntien varrella Helsingissä. Muutenkin palvleva ja siisti asennuspaikka.