T7 peruspaineen mittaus
T7 peruspaineen mittaus
Sen verran on selvinnyt, että T7 peruspaineen mittaus ei onnistu jarruapainamalla. Jarrusignaali rajoittaa vääntöä eikä ahtopainetta kuten T5 ja vanhemmissa.
Eli onko oikea tapa mitata T7 peruspaine yhdistämällä magneettiventtiilille menevä C ja lähtevä W letkut? Eli hukkaportin kellolle laitetaan suoraan ahtopaine? Tarvitseeko tehdä vielä jotain muuta?
Eli onko oikea tapa mitata T7 peruspaine yhdistämällä magneettiventtiilille menevä C ja lähtevä W letkut? Eli hukkaportin kellolle laitetaan suoraan ahtopaine? Tarvitseeko tehdä vielä jotain muuta?
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: T7 peruspaineen mittaus
täällä sanotaan ettei riittäisi:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ne#p541136
"Mitata voit erillisellä painemittarilla (tai OBD-lukijalla), T7:ssa peruspaineille pääsee parhaiten yhdistämällä kompurakotelo ja hukkaportin kellon nippa ja jättämällä magneettiventtiili välistä pois. Jarrun painaminen tai magneettiventtiilin sähköliittimen irroitus eivät pudota peruspaineille kuten T5 ja vanhemmissa."
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ne#p541136
"Mitata voit erillisellä painemittarilla (tai OBD-lukijalla), T7:ssa peruspaineille pääsee parhaiten yhdistämällä kompurakotelo ja hukkaportin kellon nippa ja jättämällä magneettiventtiili välistä pois. Jarrun painaminen tai magneettiventtiilin sähköliittimen irroitus eivät pudota peruspaineille kuten T5 ja vanhemmissa."
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: T7 peruspaineen mittaus
Kyllä tuo kuitekin ilmeisesti monessakin autossa toimii, kunhan pistää piuhan takaisin ennen uudelleenkäynnistystä ettei CE syty. Mielestäni omassa ei aikoinaan toiminut mutta en omista enää T7 autoa jolla testata.
Se kompurakotelosta hukkaportin kelloon yhdistys on kuitenkin ainakin 100% varma jolla voi sulkea mahdolliset magneettiventtiiliviatkin pois jos sellaisia hakee.

Se kompurakotelosta hukkaportin kelloon yhdistys on kuitenkin ainakin 100% varma jolla voi sulkea mahdolliset magneettiventtiiliviatkin pois jos sellaisia hakee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7 peruspaineen mittaus
koetan ensin johto irti, kiitos vinkistä millä check enginen saa pysymään poissa. Ilmottelen miten kävi kun joku päivä ehtii ensin mittaamaan.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: T7 peruspaineen mittaus
Omaa autoa ei vielä tullut mitattua, mutta T7 9-3 2.0T orggisvirillä mitattu. Mankkuvenan johdon irroituksen jälkeen ei paine jaksa nousta peruspaineille asti, jää 0.2 tienoille. Eli peruspaineen mittauksessa tarvitsee yhdistää magneettiventtiililtä C (Charge) ja W (Wastegate) letkut eli paine suoraan hukkiksen kellolle. Tällä tavalla paineeksi tuli 0.42bar auton omalla ahtopaineanturilla eli OBD:sta tsekattuna. WIS taisi sanoa paineeksi 0.4+-0.04 eli max 0.44 ja tältä foorumilta olen tainnu lukea että 0.48:kin toimii vielä?
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: T7 peruspaineen mittaus
Muistelinkin että omassa 9-3:ssa oli tismalleen sama homma, eli läpällä väännöt rajoittuivat sen verran alas ettei yltänyt peruspaineelle asti.
0,4-0,5 on käytännössä ihan hyvä. Pääasia on ettei yläkierroksilla laske alas jossa jousen löysyys näkyy.
0,4-0,5 on käytännössä ihan hyvä. Pääasia on ettei yläkierroksilla laske alas jossa jousen löysyys näkyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7 peruspaineen mittaus
Piuha irroitettiin auton käydessä.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: T7 peruspaineen mittaus
Mittaan vielä molemmilla tavoilla 9-5:sta kun ehdin, niin näkee onko eroa 9-3:een, mut ei varmaan pitäisi olla.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: T7 peruspaineen mittaus
Nyt on paineet mitattu 9-5:sta. Maksimi 0.83bar, Piuhairti 0.2 ja letkut yhdistämällä 0.43. Pari kiekkaa voisi tankoa pyöräyttää lyhyemmäksi, mutta ei mitään akuuttia tarvetta taida olla.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: T7 peruspaineen mittaus
T7:ssa ei liian korkea peruspaine (esim. 0,5-0,6) sinänsä paljoa haittaa, saattaa jopa tuoda alakierroksille hieman lisäpirteyttä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T7 peruspaineen mittaus
Onko kyseessä 2.0t vai 2.0T. Minua kiinnostaisi, mikä on maksimipaine vakiolla ja Saabin viriboksilla varustetuilla autoilla. Minulla on tuo 2.0T. Lyhyessä ylämäkikiihdytyksessä automaatilla tuli suunnilleen sama ylipaine (Tech 2 näytti hiukan yli 180 kPa).Arcer kirjoitti:Nyt on paineet mitattu 9-5:sta. Maksimi 0.83bar,
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: T7 peruspaineen mittaus
Manuaalivaihteinen 2.0T saabin viriboksilla 1.0 bar, vakioboksilla en ole mitannut.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
Re: T7 peruspaineen mittaus
orggisviriboksilla tuo 0.83Bar eli 83kPa, vakiolla en oo mitannu. Äkkiseltään 180kPa vaikuttaa aika kovalta, pitäskö kuitenkin jättää ykkönen pois edestä tai vähentää ilmanpaine 10x.xkPa? En tiedä onko OBD lukemassa mukana ilmakehän paine vai onko siihen lisätty vaan 100kPa offsettia että lukema pysyy plussalla moottorijarrutuksessakin.Onko kyseessä 2.0t vai 2.0T. Minua kiinnostaisi, mikä on maksimipaine vakiolla ja Saabin viriboksilla varustetuilla autoilla. Minulla on tuo 2.0T. Lyhyessä ylämäkikiihdytyksessä automaatilla tuli suunnilleen sama ylipaine (Tech 2 näytti hiukan yli 180 kPa).
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Re: T7 peruspaineen mittaus
180 kPa, kyseessä on todellinen paine, eli ylipainetta on 80 kPa = 0,80 bar, jos ilmanpaine on 100 kPa = 750 mmHg. Normaali-ilmanpaine on 760 mmHg = 101,3 kPa. Siis luulisin, että Tech 2;ssa on offsettia senhetkinen ilmanpaine. Mittaushan tapahtuu Saabin omalla paineanturilla.
Mittaus ei ollut helppoa tehdä Techillä. Lukemat juoksivat hiukan jäljessä kiihdytykseen nähden. Tarkka painemittari olisi varmaankin parempi.
terv,
george
Mittaus ei ollut helppoa tehdä Techillä. Lukemat juoksivat hiukan jäljessä kiihdytykseen nähden. Tarkka painemittari olisi varmaankin parempi.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: T7 peruspaineen mittaus
Mulla OBD:stä näytti maksimiksi 183kPa ja samaan aikaan kiinni ollut kalibroituahtopainemittari 0.83Bar.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e