olisiko mahdollista, että tulee ylikuormitusta kun tarpeeksi aikaa käy ja hihnapyörä käy pyörimään tyhjää ja aloittaa vikinänsä?Jussi kirjoitti:Onhan tuo lähes kaikissa jollakin tapaa... Saabissakin... mutta ei se kuitenkaan ole vapaakytkin. Yleisin järjestely lienee että laturin hihnapyörässä on vain välyssovite (ei krymppiä, ei kiilaa, ei kartiota) ja hihnapyörän mutteri vedetään tiettyyn momenttiin... hihnapyörä pyörähtää tyhjää kun ylikuormitetaan.Julle kirjoitti:Joissakin volvoissa ja mersuissa on vaikkakkaan ei laturissa vaan laturin hihnapyörässä. Siihen hihnapyörään on tehty tarkoituksella sellainen heikko kohta, "sulake" tai "vapaakytkin" siltä varalta, että laturi menee jumiin laakeririkon tms takia. Järjestely on tarpeen, koska katkeava laturin moniurahihna rikkoisi erittäin suurella todennäköisyydellä jakohihnan kotelon ja hihnan, jolloin moottorin täystuho olisi varma.
Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Niin tuo heikennys auttaa sitä, että hihnapyörä pyörii vaikkei laturi pyörikkään ( jumissa ) silloin hihna säilyy ehjänä, samoin kone. Oikeaoppinen vapaakytkin on tuollainen http://www.schaeffler.fi/content.schaef ... pulley.jsp
9-5 Aero - 00
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Ei. Jos siellä joku antaa periksi on se laturin akseli joka jää pyörimään eikä hihnapyörä joka tajuaa hihnan puristavan vaikutuksen takia pysähtyä samaan aikaan kuin hihna. Usko että 9-5:ssa ei laturi jää pyörimään hihnan pysähtymisen jälkeen.[/quote]9-5T kirjoitti:olisiko mahdollista, että tulee ylikuormitusta kun tarpeeksi aikaa käy ja hihnapyörä käy pyörimään tyhjää ja aloittaa vikinänsä?mienkoiv kirjoitti:hihnapyörä pyörähtää tyhjää kun ylikuormitetaan.
OK, laturin akseli ja öljypumppu on nyt tähän mennessä epäiltynä syyllistyneenä vikinään...
vieläkun näistä saisi loogisia perusteluja jommastakummasta...
pitänee kuunnella tässä vieläkin tarkemmin ja koittaa paikallistaa kohtaa...
V-mäisiä nämä, kun kuulostellessa kuuluu "jostain päin", mutta eiköhän se sieltä löydy...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
nytkun tässä pyhien jälkeen on tarkoitus hommata tuo UUSIN huohotinpäivitys, niin kannattaisiko kokeilla, poistaisiko se tuota vikinää...Mimmi kirjoitti:Lähinnä tulee mieleen öljyn imusihti tai öljypumpun ylipaineventtiili, joka aiheuttaisi äänen ja pysäyttäessä tuli sitten ilmi. Viratusäänihän on hyvinkin samanoloinen vinkuna (suuri paine-ero pienestä reiästä).
Eli öljypohjaa auki ja kurkkaamaan.
Öljypumppu on kampuran hihnapyörän takana jakopään sisäpuolella.
ajattelin vaan, että jos tämänhetkin keskiaikainen päivitys pitää jotenkin öljynpaineet suurina tms.?
vaikuttaako siis huohotinpäivitys asiaan mitenkään?
päivitystä ennen ei tosiaan ollut äänestä tietoakaan...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
mitenkä vika sitten näkyy, onko sihti aivan tukkeessa?...Mimmi kirjoitti:Mahdollista, mutta epätodennäköistä. Öljypohja pois ja kurkkimaan.
ja ylipaineventtiili, miten siitä saa selvän onko vaihtokunnossa?
pitänee pyytää nämä tarkistamaan samalla, kun päivittää huohotussysteemin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Tähän vielä voi lisätä että laturi ei jää pyörimään itsekseen vaikka laturin hihnapyörän kiinnitysmutteri lähtisi irti. Hihnapyörän kiinnitys alkaa kyllä luistamaan kun laturia kuormitetaan, mutta laturin pyörivien osien hitausmomentti on kuitenkin niin pieni että laturi pysähtyy kuin seinään samalla kun konekin pysähtyy.9-5T kirjoitti:Ei. Jos siellä joku antaa periksi on se laturin akseli joka jää pyörimään eikä hihnapyörä joka tajuaa hihnan puristavan vaikutuksen takia pysähtyä samaan aikaan kuin hihna. Usko että 9-5:ssa ei laturi jää pyörimään hihnan pysähtymisen jälkeen.
On tullut todettua ihan käytännön tasolla...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Itse sen enempää äänen lähteeseen liittyvään keskusteluun kommentoimatta, niin kannattaa aluksi ihan Googlella koittaa mitä löytyy vaikka "laturin vapaakytkin" haulla juttua. Vaikkei siitä olisi ennen kuullut tai sellaista koskaan nähnyt, ei se tarkoita etteikö sellaista olisi olemassa, vaikka nyt ei juuri Saabissa olisikaan.Jussi kirjoitti:Olisi kyllä äärimmäisen mielenkiintoista tietää missä autossa laturissa on vapaakytkin ja miksi...
Tässä on laiskoille yksi linkki valmiiksi. Tais olla juuri mesen laturi kyseessä ja näitä löytyy lisäksi ainakin VAG ja PSA konsernien autoista:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/07092005.html
Saatte sitten keskenänne pähkäillä mihin sitä vapaakytkintä oikein tarvitaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Ei mitenkään. Vapaakytkin on kuin rullalaakeri , mutta rullat ovat soikeita. Kun veto on päällä niin soikeat rullat kiilautuvat koolien välissä ja siirtävät vedon akselille. Vapaakytkin ilmiö tulee vasta esille kun moottori sammutetaan, jolloin laturi jää pyörimään kun soikeat rullat ovat myötäsukaisesti pyörimissuuntaan. Jos laturi menee jumiin ja jos laturin yhteydessä on vapaakytkin niin tiukempi veto vain kiristää soikeita rullia tiukemmin kooleja vasten.
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
...kiitoksia arvailuista...itse en ole vielä autoa pajalle vienyt...
käynyt askarruttamaan tuo turbo(kin), koska siivekkeethän siellä pyörii sammuttamisen jälkeenkin ja joku akseli/laakeri siis?
ettei olisi se..
MUTTA ääni tosin ei tule auton keskeltä...
edestä katsottuna vasemman etupyörän kohdalla ääni kuuluu myös hyvin...
äänen perusteella tulisi juuri siis laturin suunnalta kylläkin...
mutta onko nyt siis mahdollista että laturissa joku jäisi pyörimään?
käynyt askarruttamaan tuo turbo(kin), koska siivekkeethän siellä pyörii sammuttamisen jälkeenkin ja joku akseli/laakeri siis?
ettei olisi se..
MUTTA ääni tosin ei tule auton keskeltä...
edestä katsottuna vasemman etupyörän kohdalla ääni kuuluu myös hyvin...
äänen perusteella tulisi juuri siis laturin suunnalta kylläkin...
mutta onko nyt siis mahdollista että laturissa joku jäisi pyörimään?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Mimmi kirjoitti:Ei.
Ei.
Ei.
Ei.
Ei.
Riittääkö, vai jatketaanko? Laturissa EI pyöri mikään sammutuksen jälkeen.
Ota se öljypohja irti.



no, eiköhän tuo riitä...
oottelen nyt merkkihuollon vastausta siitä väärästä huohotinsetistä ja kun sen asennutan niin saavat tutkia tuon äänilähteen perinpohjin...
omaan kaaliini ei mene vaan tuo LÄMPIMÄNÄ vikinän aloittaminen, melkein kaikissa vikinää aiheuttamissa vioissa ääni poistuu koneen lämmetessä...
jaksatko vielä kertoa miten se öljypumppu ääntelee, mikä siellä sen vikinän/vinkunan tekee...ja mikä siellä jää pyörimään...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
Tämä kyseinen ääni herättää näköjään mielenkiintoisia näkökulmia. Lisään aiheeseen vielä pari riviä. Öljypumpun imusihti on moottoriöljyn sisällä öljypohjassa, joten moottorin sammutuksen jälkeen vaikka öljypumpun ja imusihdin välille jäisi hetkellinen alipaine, mikä tuntuu erikoiselta kun tilavuus imuputkessa on niin pieni, niin ei tästä johtuva ääni kuuluisi ulkopuolelle aiemmin tekstissä esitetyn ajan. Öljypumpun ylipaineventtiilin raolla oleminen ylipaineesta johtuen moottorin sammutuksen jälkeen ei myöskään ole mahdollista kyseistä aikaa, koska öljyn paine putoaa muutamassa sekunnissa nollaan moottorin sammuttua. Mihin perustuu öljyn paine kun moottori lämpenee? Öljypumppu on normaali hammaspyöräpumppu, joka pumppaa voitelukanavien kautta öljyn kampiakselin ja nokka-akselien laakereille, sekä venttiili koneistoon. Maksimi öljynpainetta rajoittaa ylipaineventtiili, joka on jousikuormitteinen ja ei ole riippuvainen moottorin lämmöstä. Moottoriöljyn ollessa kylmää ja näin ollessa paksumpaa ei laakerien kautta ole vuotoa niin paljon kuin kuumilla öljyillä. Tällöin ohivirtaus ylipaineventtiilin kautta on vähän suurempi ja paine myös hieman suurempi. Ääni ongelmaan jos takaisin, niin jos epäilet huohotus putken tukkoisuutta aukaise venttiilikopasta öljyntäyttö korkki kun olet sammuttanut moottorin. Jos ääni loppuu niin vika löytynee huohotin putkesta. Sikäli kun ongelma jatkuu niin tarkista vuotaako jarrutehostin tai onko tehostimen putkessa vastaventtiili, joka vuotaa. Jarru tehostimen voit tarkistaa yksinkertaisesti kun moottorin sammutuksen jälkeen painat jarrua muutaman kerran, jolloin tehostimen alipaine loppuu
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
ja uutta tietoa arvailuille:
äänen kuuluessa nappasin öljyntäyttökorkin pois..ja ääni hävis justiinsa!
tulee kyllä vähän ajan päästä takas ku laittaa korkin kiinni...
mistäs tämä johtuu?
la uusin huohotinpäivitys sitten kiinni
äänen kuuluessa nappasin öljyntäyttökorkin pois..ja ääni hävis justiinsa!
tulee kyllä vähän ajan päästä takas ku laittaa korkin kiinni...
mistäs tämä johtuu?
la uusin huohotinpäivitys sitten kiinni
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
voisiko se olla paineet jotka karkaa sylinteristä kun mottori sammutetaan, kun öljykorkki on auki niin paine pässe paljon helpommin ölytilasta pois, ettei ääni kuulu?
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
joo, mutta siis ei sammuttaessa, vaan käynnissä ollessa otin hetkeksi korkin pois niin hävis äänet heti...nef kirjoitti:voisiko se olla paineet jotka karkaa sylinteristä kun mottori sammutetaan, kun öljykorkki on auki niin paine pässe paljon helpommin ölytilasta pois, ettei ääni kuulu?
kyllähän sieltä melko sihinät pääsi...huohottimeenhan tuo liittyy, koska päivityksen jälkeen tuota kävi tekemään...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Mikä laite jää pyörimään sammuttaessa?
nuoli näyttää ylhäältäpäin katsottuna oikealle...Mimmi kirjoitti:Onko huohottimen takaiskuventtili oikein päin?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179