Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Kuinka hyvin teillä, arvon saabistit, lämpenee tonnarin kabiini näin pienillä talvipakkasilla? Mulla tossa 9000S:ssä ei tahdo tulla kabiiniin lämpöä kuin vasta jonkin 20km ajon jälkeen ja se on mun mielestä pikkasen liikaa ottaen huomioon talviauton maineen. Vertailun vuoksi meidän Volvossa on kabiini täysin lämmin 6km ajon jälkeen.
Saab on tuotu aikoinaan rauhanturvaajan toimesta Libanonista, joten vaikuttaakohan se jotenkin esim. lämmityskennon kokoon tai muuhun vastaavaan? Koneen lämpökin on tuossa hyvin hidas nousemaan, mutta nousee nyt kuitenkin 92°C termarilla kiltisti puoleenväliin, mutta vaatii kuitenkin jonkun 20km ajoa. Lämpöjen nousu on ollut tuossa autossa koko sen iän noin huonoa, joten kiinnostuin nyt lähinnä muiden tonnareiden lämmöistä kabiinissa. Entisessä 900i:ssä kabiinin sai tuntumaan kirjaimellisesti saunalta hyvin lyhyen matkan jälkeen. Kyllä tuolla tonnarissakin tulee kuuma jonkun 25km ajon jälkeen, mutta se ei ole kovinkaan mairitteleva odotusaika.
Saab on tuotu aikoinaan rauhanturvaajan toimesta Libanonista, joten vaikuttaakohan se jotenkin esim. lämmityskennon kokoon tai muuhun vastaavaan? Koneen lämpökin on tuossa hyvin hidas nousemaan, mutta nousee nyt kuitenkin 92°C termarilla kiltisti puoleenväliin, mutta vaatii kuitenkin jonkun 20km ajoa. Lämpöjen nousu on ollut tuossa autossa koko sen iän noin huonoa, joten kiinnostuin nyt lähinnä muiden tonnareiden lämmöistä kabiinissa. Entisessä 900i:ssä kabiinin sai tuntumaan kirjaimellisesti saunalta hyvin lyhyen matkan jälkeen. Kyllä tuolla tonnarissakin tulee kuuma jonkun 25km ajon jälkeen, mutta se ei ole kovinkaan mairitteleva odotusaika.
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Kyllä kabiinin pitäisi lämmetä nopeasti; itsellä on ihan lämmin parin kilometrin töihinajon jälkeen.
- Ootko varma, että termari toimii? Täällä useasti suositellaan alkuperäistermaria, ei kait ole kovin kalliskaan.
- Ootko resetoinut ilmastointijärjestelmän, ja tarkistanut, että ilmanohjainluukut menee kiinni ja auki kuten pitää?
Kommentti: Ysitonnin tyyppivika on, että moottorinlämpömittari näyttää liian alhaista lämpömittaria; se korjaantuu mittariston muttereita kiristämällä tai uudelleen kalibroinnilla. Haulla lisää tietoja.
- Ootko varma, että termari toimii? Täällä useasti suositellaan alkuperäistermaria, ei kait ole kovin kalliskaan.
- Ootko resetoinut ilmastointijärjestelmän, ja tarkistanut, että ilmanohjainluukut menee kiinni ja auki kuten pitää?
Kommentti: Ysitonnin tyyppivika on, että moottorinlämpömittari näyttää liian alhaista lämpömittaria; se korjaantuu mittariston muttereita kiristämällä tai uudelleen kalibroinnilla. Haulla lisää tietoja.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Termari kyllä toimii aivan oikein. Autossa on ollut kiinni muistaakeseni peräkkäin kaksi 88C termaria ja molemmat jättivät lämmöt 1/3-tasolle asteikosta, mutta nyt 92C termarilla nousee puoliväliin. Termari on Calorstatti ja ostettu Motonetista.jmt kirjoitti:Kyllä kabiinin pitäisi lämmetä nopeasti; itsellä on ihan lämmin parin kilometrin töihinajon jälkeen.
- Ootko varma, että termari toimii? Täällä useasti suositellaan alkuperäistermaria, ei kait ole kovin kalliskaan.
- Ootko resetoinut ilmastointijärjestelmän, ja tarkistanut, että ilmanohjainluukut menee kiinni ja auki kuten pitää?
Kommentti: Ysitonnin tyyppivika on, että moottorinlämpömittari näyttää liian alhaista lämpömittaria; se korjaantuu mittariston muttereita kiristämällä tai uudelleen kalibroinnilla. Haulla lisää tietoja.
Autossa ei ole mitään ilmastointia alkuperämaasta huolimatta vaan aivan normaali puhallin. Puhaltimen lämmönsäätöventtiili kuitenkin toiminee aivan normaalisti koska pitkän ajon jälkeen kabiini on kyllä kuuma.
Tuli tässä mieleen, että pitäisikö kylmillä keleillä pitää puhallinta kolmosnopeudella, että se lykkäisi enemmän lämmintä ilmaa? Itse olen pitänyt vain kakkosella, koska kolmonen pitää turhan kovaa huminaa omaan makuuni.
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Kyllä mun tonnari lämpenee parin kilometrin ajelun jälkeen
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Voikohan tossa Libanonin-tuonnissa olla sitten pienempi lämppärin kenno kuin Pohjolan versioissa?
Millä puhallinnopeudella pidätte talvella sitä tuuletinta? Toisaalta voisi auttaa vähän, että pitäis kolmosella, mutta meteli on vähän turhan kova.
Millä puhallinnopeudella pidätte talvella sitä tuuletinta? Toisaalta voisi auttaa vähän, että pitäis kolmosella, mutta meteli on vähän turhan kova.
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Ei varmasti ole normaalia, jos lämpömittarin neula nousee vaakatasoon vasta 20 kilometrin ajon jälkeen. Tuskin silloin on kyse lämmityslaitteen kennon tilavuudesta.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Ei ole mitenkään tavatonta (nykyään, ennen kun oli tosiaan nostalgiakin parempaa ), että jopa merkkiliikkeen tiskiltäkin saatu termostaatti voi olla valmiiksi huono.
Elikkä termostaatin tarkastus ja ehdottomasti myös poistoilman reittien kunto: Eihän umpikoppiin saa puhaltimen nelosellakaan lämpöä jos ilma seisoo eikä virtaa kuten kuuluisi.
Eikä, kuten edellä jo todettu, se lämppärinkennon koko vaikuta Tonnarissa kabiinin lämpenemisnopeuteen, vaan nimenomaan termarin avautumisnopeus ja myöskin se, että ei olisi jo valmiiksi aina raollaan jolloin neste virtaa ohitse ja moottori ei tosiaankaan edes pääse lämpenemään.
Elikkä termostaatin tarkastus ja ehdottomasti myös poistoilman reittien kunto: Eihän umpikoppiin saa puhaltimen nelosellakaan lämpöä jos ilma seisoo eikä virtaa kuten kuuluisi.
Eikä, kuten edellä jo todettu, se lämppärinkennon koko vaikuta Tonnarissa kabiinin lämpenemisnopeuteen, vaan nimenomaan termarin avautumisnopeus ja myöskin se, että ei olisi jo valmiiksi aina raollaan jolloin neste virtaa ohitse ja moottori ei tosiaankaan edes pääse lämpenemään.
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Minulla ilmeisesti kävi näin. Vanhalla termarilla ei lämmöt noussut ja marmoritiskiltä uusi niin menee yli 10km että lämmöt nousee puoleen väliin. Lämmintä alkaa tulemaan jo jonkin verran noin 4km ajon jälkeen.Minuteman kirjoitti:Ei ole mitenkään tavatonta (nykyään, ennen kun oli tosiaan nostalgiakin parempaa ), että jopa merkkiliikkeen tiskiltäkin saatu termostaatti voi olla valmiiksi huono.
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Tossa Calorstatissa on ainakin sellainen liikkuva "hilu", jonka tarkoitus on päästää ilmeisesti ilmakuplat läpi, etteivät ne estä termarin aukeamista, ja sen vuoksi se termari ainakin päästää koko ajan ihan pieneltä alueelta nestettä lävitse. Ilmeisesti alkuperäisessäkin moinen reikä on.Minuteman kirjoitti: Eikä, kuten edellä jo todettu, se lämppärinkennon koko vaikuta Tonnarissa kabiinin lämpenemisnopeuteen, vaan nimenomaan termarin avautumisnopeus ja myöskin se, että ei olisi jo valmiiksi aina raollaan jolloin neste virtaa ohitse ja moottori ei tosiaankaan edes pääse lämpenemään.
Täytyy nyt tarkkailla vielä enemmän tota kabiinin lämpenemistä ja tarvittaessa kokeilla marmoritiskin termostaattia.
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
minunkin tonnari vaatii 6 km ajon lämmetäkseen.
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Työmatkaa harvoin ajaessani autolla, (3 km) tulee lämmintä hyvin jo silläkin matkalla.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Voihan tuossa mallissa olla mm eroja mm...kansipahvissa.
Ainakin mitä itse tutkiskelin tonnarin kansipahvia niin melkein puolet vesikanavan
reijistä oli ummessa.
Ainakin mitä itse tutkiskelin tonnarin kansipahvia niin melkein puolet vesikanavan
reijistä oli ummessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Näin kuuluukin olla, eikä niitä saa mennä leikkelemään auki. Kansipahvin reijityksellä ja sen osittaisella "puuttumisella" on oma tarkoituksensa joka on nestekierron ohjailu niin että sylinteriryhmä ja kansi jäähtyy tasaisesti huolimatta siitä että lohkon toisesta päästä pusketaan jäähtynyttä nestettä sisään ja toisesta päästä taas kuumentunutta ulos.9000CD23T kirjoitti:Voihan tuossa mallissa olla mm eroja mm...kansipahvissa.
Ainakin mitä itse tutkiskelin tonnarin kansipahvia niin melkein puolet vesikanavan
reijistä oli ummessa.
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
lämppärin mittari ei ole koskaan noussut lähellekään keskitasoa, pistetään käymäänvähän aikaisemmin. varmaan kymmenes termostaastti menossa.
Re: Tonnarin kabiinin lämpeneminen
Meillä ei myöskään lämmöt kohoa puoliväliin, eikä kyllä jaksa auto lämmetä 20 km työmatkalla.
Olisko siis aihetta taas vaihtaa termari ja tehdä tuo mittariston tiukkaus. Flekti kuitenkin toimii, kun paikoillaan tyhjäkäynnillä autoa käyttää, eli moottori kuitenkin lämpenee normaalisti.. vai lämpeneekö??
Olisko siis aihetta taas vaihtaa termari ja tehdä tuo mittariston tiukkaus. Flekti kuitenkin toimii, kun paikoillaan tyhjäkäynnillä autoa käyttää, eli moottori kuitenkin lämpenee normaalisti.. vai lämpeneekö??
-J-
9000 CS 2.3 kovassa ajossa
Suzuki RF 900 R "boys needs toys"
9000 CS 2.3 kovassa ajossa
Suzuki RF 900 R "boys needs toys"