Moottori ongelma T8:ssa. Nyt laatikko hajosi (kuva)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

DIggItaLLr kirjoitti: Sullahan on sohc. Eikai siihen muuta nokka ole kuin turbon originaali. vaparin nokalla saat varmaan paremman alaväännön mutta konen hengittävyyden heikentyessä menetät sen huipputehossa.

Pid turbon nokka!, tai sitten teettämällä...

8 venasissa on sama nokka turbossa ja vaparissa..
Siis puhuttaessa apc:n kanssa olevista.
Jossain turbossa oli loivenpi nokka.Muistaakseni taisi olla ne koneet jossa ei ollut apc:tä.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Juu juu! Mielenkiintoista tietoa tulee. Sain juuri kannen kanavia hieman siistiettyä. Sitten harjoittelin vähä venttiilien seetipintojen sorvausta. Sorvasin venttiileihin kolmikulma seetit, jotta tiivistyspinnasta sai kapeamman. Läppäyksellä viimeistellään venttiilit.

Tutkailin tota korjauskirjaa ja se antaa nokka-akseleista seuraavanlaista tietoa:
Nokan nosto (mm)

B-moottori
imu....................10,3
pako..................10,5
Ruiskumoottori
imu....................10,8
pako...................11,0

H-moottori
imu.....................10,8
pako....................11,0
Turbomoottori
imu......................9,1
pako.....................10,5

Venttiilien ajoitus:

H-moottori.....Kaasutinmoottori.....Ruiskumoottori
imuventtiiili
avautuu......... 10 EYKK................12 EYKK
sulkeutuu........ 54 JAKK................40 JAKK

pakoventtiili
avautuu......... 46 EAKK................62 EAKK
sulkeutuu....... 18 JYKK..................2 JYKK

Näillä tiedoilla voimme päätellä, että kaasutinmoottorin nokka-akseli on:

imu....244 astetta
pako..244 astetta
ajoitus 112 astetta JYKK (imuventtiili täysin auki)

ruiskumoottorin nokka-akseli:

imu...232 astetta
pako..244 astetta
ajoitus 104 astetta JYKK (imuventtiili täysin auki)

Kirjan mukaan nokissa on lievää eroa, mutta eniten ihmetyttää suuri ero nokka-akselien ajoituksessa. Mikä lienee perusteena moiselle erolle. Itsellä on H-moottorin kaasarikoneen nokka, sekä ilmeisesti H-moottorin turbon nokka. Pääsen viikonloppuna vertailemaan tarkemmin niitä! Ehdotuksia nokkien ajotukseen, ja mahtaako sillä olla minkäänlaista vaikutusta?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Moro moroo!

Nokkien mittaukset ovat vaiheessa, mutta palaamme asiaan myöhemmin. Kansi on nyt oikaistu,(saas nähdä pitääkö) sekä vanha moottori purettu. Epäilin koneen käyntiäänestä päätellen, että runko/kiertokangen laakerit ovat kuluneet.
Epäily osoittautui oikeaksi, mutta valitettavasti myös kampiakseli oli kulunut urille. Seuraavaksi tulee eteen paremman kampiakselin etsintä, tai vaihtoehtoisesti vanhan hionta. Varastoissa pitäisi olla pari kampiakselia, tarvitsee ne tutkia ensimmäiseksi.

Myös vanhan kannen paineistus täytyy suorittaa, jotta selviää mistä jäähdytysneste moottoriin on joutunut. Toivottavasti vika löytyy kannesta, ettei lohko ole halki. :(

Pientä takapakkia on tullut, mutta eiköhän se kone saada pelaan ennen jääkelejä!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kaikki H-moottori nokat on samanlaisia -83 jälkeen.Näin olen itse korjaamo käsikirjoista ymmärtänyt,näin ulkomuistista.
Älä nyt ainakaan noita B-moottorisia sekoita tähän soppaan..
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

En sekoita!

Ton korjauskirjan mukaan H-moottorissa kuitenkin ruiskun imunokka olisi miedompi kuin kaasuttimen... Korjauskirjassa voi olla hyvinkin virhe. Ajoituksissa myös näyttäisi olevan eroa, mikä hyvinkin voi pitää paikkansa. Turbosta tossa ei puhuta mitään. Veikkaan kuitenkin, että siinä on sama nokka kuin ruiskussa.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

näin minäkin luulen ainakin tietäväni että kaikki h koneiden nokat olisivat samoja..

kertooko se kirja b moottorin nokista? mitä se antaa niille arvoiksi?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mikkoimp kirjoitti:näin minäkin luulen ainakin tietäväni että kaikki h koneiden nokat olisivat samoja..

kertooko se kirja b moottorin nokista? mitä se antaa niille arvoiksi?

Mulla on nyt edessäni B-moottoreista kertova korjaamon käsikirja.Siis 900:sen vuosimallit 79-80.

KAKSIkaasutinmoottori:
Nosto,imu:10.3mm,pako:10,5mm. Ajoitus:imu aukeaa 10 eyk sulkeutuu 54 jak.
pako:aukeaa 54 eak sulkeutuu 10 jyk.

Ruiskumoottori:
Nosto,imu:10.8mm,pako:11mm. Ajoitus:imu aukeaa 10 eyk sulkeutuu 54 jak.
Pako:aukeaa 46 eak sulkeutuu 18 jyk.

Turbomoottori:
Nosto,imu:9.1mm,Pako:10.5mm. Ajoitus:imu aukeaa 12 eyk sulkeutuu 40 jak.
Pako:aukeaa 62 eak sulkeutuu 2 jyk.

Nämä siis B-MOOTTORISEN 79-80 satkuissa käytetyn koneiden arvot.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Moroo!

En ota vieläkään lisää kantaa eroihin omistamiini H-moottorin nokka-akseleihin, sillä ne ovat vielä selvittämättä! Palataan asiaan tulevaisuudessa, sen sijaan kiinnostaisi tietää mikä on turbon nokan ajotusohje? Merkkeihin ei oikein voi enää luottaa kun kantta on laskettu yms.

Nyt tosiaan kansi on oikaistu, venttiileihin sorvattu kolmikulma seetit, venttiilit läpätty ja saatu vielä kanteen kiinnikin. Omista varastoista löytyi parempi kuntoinen kampiakseli, jonka kaulat mittailen tällä viikolla. Ensi viikolla toivottavasti pääsee kasailemaan konetta.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos oot vaikka kantta laskenut niin merkit kohdalleen niin ajoitus on samallalailla kohdallaan kuin vakiomittaisella kannellakin ainoo vaan että lasketulla kannella et saa merkkejä kohdalleen ilman että viilaat nokkapyörästä pultinreijät soikeeksi.

Ja kun kantta laskee niin tahtoo loppua ketjun kiristimestäkin varat niin kun kone on osina niin uusi ketju paikoilleen , lohko ilman päätykoppaa, kansi vanhalla tiivisteellä malliksi paikoilleen ja katsoo miten ketjun ohjareita voi siirtää reikiä viilaamalla että saa ketjun madollisimman lyhyeksi ilman että kiristuin tullut ulos.

Nim. Merk. Näin oon tehnyt.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

toms kirjoitti:Jos oot vaikka kantta laskenut niin merkit kohdalleen niin ajoitus on samallalailla kohdallaan kuin vakiomittaisella kannellakin ainoo vaan että lasketulla kannella et saa merkkejä kohdalleen ilman että viilaat nokkapyörästä pultinreijät soikeeksi.

Ja kun kantta laskee niin tahtoo loppua ketjun kiristimestäkin varat niin kun kone on osina niin uusi ketju paikoilleen , lohko ilman päätykoppaa, kansi vanhalla tiivisteellä malliksi paikoilleen ja katsoo miten ketjun ohjareita voi siirtää reikiä viilaamalla että saa ketjun madollisimman lyhyeksi ilman että kiristuin tullut ulos.
Toi oli hyvä tieto! Nokkapyörän reiät aikanaan viilasinkin jo valmiiksi soikeiksi!

Nyt on alakerta kasattu "uudella" kampiakselilla ja uusilla laakereilla. Laakerivälys oli kutakuinkin 4 satkua kaikissa laakereissa. Öljykanavat putsasin myös huolella, että eiköhän tolla taas kelpaa päästää! Savuja odotellessa!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Ratkennut, uudet kysymykset!

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Moroo!

Nyt vihdoin mittailin kaasuttimen ja turbon nokkia. En löytänyt eroja ainakaan nokkien asteista. Overlapista ei ole tietoa. No turbon nokan sinne kuitenkin laitan.

Eilen säätelin venttiilinvälyksiä, yhden säätöpalan joutuu hakeen..

Seuraavaksi täytyykin nokka ajoittaa johonkin kohtaan..
Mietin vielä tota Toms:n ohjetta. Eihän niitä merkkejä saa paikoilleen vaikka nokkapyörän reikiä viilaa. Nokkaahan käännetään suhteessa nokkapyörään.

Suomeksi siis, jos nokkapyörän merkki menee hieman yli, käännetään nokkaa vastaavasti hieman "taaksepäin"?!

Ei kellään olisi tietoa turbon nokan ajotuksesta asteina, olis sillai kamalan helppo!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Käy ja kukkuu, mutta savuttaa?

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Moroo!

Nyt on kone saatu lopulta kasaan ja autoon paikoilleen! Moottorin käy nätisti, ja toimii muutenkin hienosti. Ainoastaan kovassa jarrutuksessa savuttaa voimakkaasti. Mistä tällainen voi johtua. Olenko tehnyt jonkin asennusvirheen. Mielestäni sama ilmiö on toistui ennen remonttia, mutta lievempänä. Onko muilla vastaavanlaista kokemusta?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Käy ja kukkuu, mutta savuttaa?

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Tarkennetaan vielä, että savu on sinistä, eli polttaa moottoriöljyä jarrutuksessa. Ja ilmiö tapahtuu nimenomaan kovassa jarrutuksessa, ei normaalissa.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Käy ja kukkuu, mutta savuttaa?

Viesti Kirjoittaja alustar »

Kait muistit koneistuksen yhteydessä tarkistaa, ettei venttiiliohjurit ole väljät?.
SAAB 99 -83 GL
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottori ongelma T8:ssa. Käy ja kukkuu, mutta savuttaa?

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Tarkistin kyllä. Meinaatko että alipaineella vetää öljyä sitä kautta?

Oon ite ajatellut turboa, siinä on kyllä hieman välystä, myös aksiaalivälystä.. Voiskohan se siitä johtua, toisaalta luulis, että savuttelis sitten myös kiihdytyksessä?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Vastaa Viestiin