Eli otsikon mukaisesti 9-5:n takapää tuntuu elävän heti kun on vähänkin liukkaampaa. Kuivalla kelillä tällaista epämääräisyyttä ei ole. Pohdin syitä ja keksin ainakin seuraavat selitykset:
a) Talvirenkaat ovat herkät, leveyttä 205.
b) Rengaspaineet ovat väärät. Seurasin suosituksia, mutta muistelen että moni käyttää kovempia paineita.
c) Alustassa on kuluneita osia.
d) Olen liian tottunut vanhan ysisatasen käytökseen.
Levoton takapää liukkaalla
Re: Levoton takapää liukkaalla
Vaihtoehdot a ja d voi jättää suosiolla pois, todennäköisesti c osuu oikeaan, mutta b on helppo ja halpa kokeilla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Levoton takapää liukkaalla
Kiitos! Nosto 2,4bar->2,6bar teki tehtävänsä, vaikken etukäteen uskonut vaikutuksen olevan näin suuri.Mimmi kirjoitti:Nosta rengaspaineet noin 2,5..2,7 Bariin, se rauhoittaa selkeästi käytöstä.
Re: Levoton takapää liukkaalla
Minä lisään vielä yhden vaihtoehdonoju kirjoitti:Eli otsikon mukaisesti 9-5:n takapää tuntuu elävän heti kun on vähänkin liukkaampaa. Kuivalla kelillä tällaista epämääräisyyttä ei ole. Pohdin syitä ja keksin ainakin seuraavat selitykset:
a) Talvirenkaat ovat herkät, leveyttä 205.
b) Rengaspaineet ovat väärät. Seurasin suosituksia, mutta muistelen että moni käyttää kovempia paineita.
c) Alustassa on kuluneita osia.
d) Olen liian tottunut vanhan ysisatasen käytökseen.
e) liian kuluneet talvirenkaat.
Minulla uudet renkaat poistivat "takapään ongelmat".

Sanotaan, että Saabismi on sairautta, on se vain mukava tauti!
Re: Levoton takapää liukkaalla
Eikä muuten tarvi olla edes liian kuluneet renkaat. Riittää että ne ovat liian vanhat ja kovettuneet.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Levoton takapää liukkaalla
Uskon että sekä renkaan kuluneisuus/kovuus että rengaspaineet vaikuttavat, kummatkin heikentävät pitoa takana. Minua vain yllätti kuinka herkkä auto on tuollaiselle. Voihan se olla että ihan uudet renkaat eivät ole yhtä herkkiä paineille, omani kun ovat varmaan useamman vuoden vanhat. Urasyvyys ja nastat ovat ok, mutta eihän se riitä.
Vanhan ysisatasen kanssa korkeat rengaspaineet takana aiheutti samanlaista levottomuutta, en siksi ollut heti valmis kokeilemaan paineiden nostoa. Voihan se olla että törmäisin samaan ilmiöön jos nostaisin paineita vielä tästäkin ylöspäin, sopivan paineen lukuarvot ovat vain erilaiset ysivitosen renkailla. Näköjään uusi rengsprofiili vaatii totuttelua.
Vanhan ysisatasen kanssa korkeat rengaspaineet takana aiheutti samanlaista levottomuutta, en siksi ollut heti valmis kokeilemaan paineiden nostoa. Voihan se olla että törmäisin samaan ilmiöön jos nostaisin paineita vielä tästäkin ylöspäin, sopivan paineen lukuarvot ovat vain erilaiset ysivitosen renkailla. Näköjään uusi rengsprofiili vaatii totuttelua.