Kannen jälkikiristys + cruise
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
En nyt nopeasti katsottuna löytänyt uudempaa ketjua tästä aiheesta. Eli oisko jollain heittää WISistä noita kahta kuvaa kohdasta Huolto/Sylinterikannen ruuvien jälkikiristys. Jostain kumman syystä nuo kuvat minun WISistä puuttuvat. Lisäksi tuo ohje jäi vielä epäselväksi. WIS sanoo käytännössä: Kiristä kaikki ensin 40Nm, sitten kaikki 60Nm ja sitten 90 astetta. Tämä ohje taas sanoo että yksitellen suoraan 60Nm + 90 astetta.. http://genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Kiristysjärjestyshän näkyy tuosta lähettämästäsi kuvasta. Ei kun kiristämään vaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Heti ykköspultti otti ja katkesi viimeisessä 90 asteen väännössä. http://www.gtmotor.fi/ OY Pitäjänmäessä sen irroitti kätevästi lyömällä sopivan paksuisen alumiiniputken pultinjämään kiinni ja kevyesti käsin pyörittämällä. Olishan tuon itsekin osannut jos olisi keksinyt? Kiitokset myös T.Holmbergille ja Hookille, joita konsultoin tässä asiassa.
Ostin tarvikepultit (merkki Payen tms.), mutta näissä ei tullut prikkoja mukana. Orkkispultin prikka ei näihin mahdu, eikä myöskään tule orkkispultista pois (paitsi tietenkin katkenneesta). Onko orkkipulteissa tuo prikka mukana valmiiksi pujotettuna?
Nähdäkseni EPC ei tunne tähän kohtaan muuta kuin osan "ruuvi 59 55 794", prikkaa ei mainita.
Ostin tarvikepultit (merkki Payen tms.), mutta näissä ei tullut prikkoja mukana. Orkkispultin prikka ei näihin mahdu, eikä myöskään tule orkkispultista pois (paitsi tietenkin katkenneesta). Onko orkkipulteissa tuo prikka mukana valmiiksi pujotettuna?
Nähdäkseni EPC ei tunne tähän kohtaan muuta kuin osan "ruuvi 59 55 794", prikkaa ei mainita.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Orkkispulteissa on prikka valmiina, ostin tyhmänä marmoritiskiltä kun brittien nettikaupoista olisi saanut setin alle puoleen hintaan.KAPU2 kirjoitti:Onko orkkipulteissa tuo prikka mukana valmiiksi pujotettuna?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
1.5 vuotta / n.20000 km kesti NG900 2.3 -94:ssä kiristyksen jälkeen ennenkuin alkoi taas vuotamaan.
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Kesän kesti jälkikiristys, n. 10tkm. Ensi kesäksi uutet pultit.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re:
Selvisikö tuo tarkka momenttilukema?se93tbo kirjoitti:Se on sitten noin 120Nm tai hieman alle. Useimmissa autoissa tuo on se momentti. On niitä kovempaankin vedettu
Kohta se selviää kun tsekkaan omani, tarkistan mikä se momentti tarkalleen on.
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Kai sillä kiristysohjella joku merkitys on. Jos olisi taarkoituksenmukaisempaa kiristää suoraan 120Nm, niin kyllä ohjeissakin se mainittaisiin.
Joku teoriatasolla konemekaniikkaa tunteva voisi kertoa, mihin perustuu esim. tuo 60Nm+90 astetta.
Joku teoriatasolla konemekaniikkaa tunteva voisi kertoa, mihin perustuu esim. tuo 60Nm+90 astetta.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Onkohan tuo kiristysohje uuden kansipahvin asennuksessa käytettäväksi tarkoitettu?
Meinaan, että jos on vanha ja kovettunut/kivettynyt kansipahvi, ja vedetään ensin momentit ohjeen mukaan, ja senjälkeen vielä 90 astetta niin joku saattaa venyä, joko hauis tai kannenpultit.. .
Miten lienee, en ole alan asiantuntija, vaikka muutama koneremppa on tullut takavuosina tehtyä..
Meinaan, että jos on vanha ja kovettunut/kivettynyt kansipahvi, ja vedetään ensin momentit ohjeen mukaan, ja senjälkeen vielä 90 astetta niin joku saattaa venyä, joko hauis tai kannenpultit.. .
Miten lienee, en ole alan asiantuntija, vaikka muutama koneremppa on tullut takavuosina tehtyä..
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
-Tuo 90 asteen käyttö viimeisimmässä kiristyksessä liitynee momentin mittaamisen problematiikkaan. Momenttiavaimella saatava tulos riippuu pultin ja reiän kierteen välissä tapahtuvista ilmiöistä, kitkasta lähinnä. Ja se ei välttämättä ole vakio epäpuhtauksien yms. vuoksi. 90 asteen loppuväännöllä saadaan tasaisempi vetojännitys pulttiin, sillä pultti pakotetaan venymään kitkatekijöistä yms. riippumatta tietyn verran. Momenttiavaimella jos tutkisi 90 asteen väännön jälkeen kireyksiä, voisi niissä olla heittoa jonkun verrankin. Lisäksi momenttiavaimella voi saada yllättävänkin suuria käyttäjäkohtaisia eroja. Tätäkin riskiä tuo kulma-sidonnaisen väännön käyttö vähentänee. Kansissa ja muissa tasaista kireyttä vaativissa kohteissa tämä viimeinen kulma-tsydeemi lienee kyllä ihan asiallinen tapa.Kai sillä kiristysohjella joku merkitys on. Jos olisi taarkoituksenmukaisempaa kiristää suoraan 120Nm, niin kyllä ohjeissakin se mainittaisiin.
Joku teoriatasolla konemekaniikkaa tunteva voisi kertoa, mihin perustuu esim. tuo 60Nm+90 astetta.
Tuossa muuten ihan hyvä artikkeli asiasta ja alla lainaus ko. jutusta.
http://www.tekniikkatalous.fi/incoming/ ... 153828.ece
"Mitataan väärää suuretta
Vaikka momenttiavaimet ovat kehittyneet entistä tarkemmiksi ja luotettavammiksi käyttää, perusongelma ruuviliitoksen kiristämisessä on ennallaan. Momenttiavaimet mittaavat ruuvin tai mutterin kääntämiseen vaadittavaa voimaa, kun todellinen muuttuja on ruuvin vetojännitys.
Noin 80 prosenttia kiristysvoimasta kuluu kitkan voittamiseen. Kitka vaihtelee ruuviliitoksen laadun, materiaalien, puhtauden ja voitelun mukaan. Näissä tapahtuvat vaihtelut vaikuttavat kiristystulokseen moninkertaisesti enemmän kuin vääntömomentin epätarkkuus. "
----------------
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
nyk. 9000 2.0t CD vm. -97
ent. 9-3 2.0 SE vm. -99
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
No nii, nyt on kannen pultit kiristetty! Löysäsin ensin neljäneskierroksen ja sitten vedin 90Nm ja lopppukierros vielä 110-120 Nm kieppeille. Pultit kiristy "jonnii verran", yhtään ei katkennu. Kokeilin kyllä ensimmäiseen pulttiin tuota 40 - 60Nm ja 90 asteen ohjetta, mutta luonto ei antanu vetää enää täyttä 90 astetta.. .
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Tuo tiettyyn astelukuun kiristys on tarkoitettu uusille pulteille.. Jos vanhoilla pulteilla menette kiristämään 90 asteeseen niin varmasti paukkuu pultit poikki... Rajansa metalli venyy...
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Metalli venyy ja pahvi litistyy...JRAK kirjoitti:Tuo tiettyyn astelukuun kiristys on tarkoitettu uusille pulteille.. Jos vanhoilla pulteilla menette kiristämään 90 asteeseen niin varmasti paukkuu pultit poikki... Rajansa metalli venyy...
Saabi ei edellytä (esim) kansipahvin vaihdossa uusia pultteja, eli pultit eivät ole kertakäyttöisiä, vaikkakin useamman kerran kiristetyt pultit hyvä jo uusia.
Viestistäsi saa siis sen kuvan, että käytetyt pultit jätetään löysemmälle, kun uudet. Kenties mututiukkuuteen?
Wis ei tunne käytettyjen pulttien kiristysmomentteja...
Itse olen tusinasta saabista uudelleenkirstänyt pultit 60nm/+ 90 tiukkuuteen jo litistyneellä pahvilla, eikä ole vielä yhtään napsatanut.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Taitaa olla "Rane-linjaa" jokatapauksessa nämä 140000 km ajetun ja 13 vuotta vanhan auton kannen "jälkikiristykset", joilla yritetään saada kansipahvin tihkumiset kuriin.. .
"Tirektiivin" mukainen toimenpide vaivaan olisi ilmeisesti kannen oikaisu, uusi kansipahvi ja pultit.
Muuten, suositteleeko Saab jälkikiristystä uuden kansipahvin asennuksen jälkeen?
"Tirektiivin" mukainen toimenpide vaivaan olisi ilmeisesti kannen oikaisu, uusi kansipahvi ja pultit.
Muuten, suositteleeko Saab jälkikiristystä uuden kansipahvin asennuksen jälkeen?
Saab 9-5 2.0 -99 + XYL:n Saab 900S -96
Re: Kannen jälkikiristys + cruise
Ei jälkikiristystä pahvin vaihdon jälkeen. Hyvin harvoin on lisäksi tarvetta Saabin kansia (16v) oikaista, ei ne helposti kieroiksi mene.
Jälkikiristyksen tarve kyseessä olevissa autoissa johtuu valmistusvirheestä, eli pultti/pultit on jääneet liian löysälle jo tehtaalta.
Jälkikiristyksen tarve kyseessä olevissa autoissa johtuu valmistusvirheestä, eli pultti/pultit on jääneet liian löysälle jo tehtaalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com