Jakoketjun laahaimen vaihto: VALMIS/RATKAISTU

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja suorsa »

DIggItaLLr kirjoitti:Eikai vaan öljypumpun jalka ole irti / huonosti kiinni. Vai onko jotain muuta hyvää konstia saada "siemenöljyt" pumpulle.
Kokeillaan nyt kaikkea ennekuin nostetaan kone pois keulalta.
Siltä tuo vahvasti vaikuttaa. Onko öljypumpun kopan o-rengas uusittu samalla? Jos on niin onko tarvikkeena suurinpiirtein saman paksuinen vai alkuperäinen oikeankokoinen? Tuon o-renkaan on oltava juuri oikean paksuinen, muuten ei pumpussa tiiveys riitä eikä siten nouse öljynpainekaan.

Nimim. Melkein oikean kokoista sovitellut.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nonni, eihän tästä tullu nyt yhtän mitään :twisted: .

Kone nousee keulalta ja pumpulle tulee marmoritiskin tiiviste, ja ÖP:n jalka tarkastetaan samalla.

Kysymys:
Jos vain löysäis kannenpultteja muutaman kierroksen, just sen verran että jakopäänkopan saisi kammettua välistä pois ja takaisin. Näin ollen EI tarvitsisi purkaa yläpäätä, irrottaa kantta ja vaihtaa tiivaria.
Jos siis kannen voi kiristää vanhalla tiivarilla. Pultit kiristetty jo vain 1 kerran.

VAI:
Kun koneen irrottaa vaihelaatikosta niin saako alakautta ÖP:n jalan laitettua paikalleen, irrottamatta jakokoppaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Aski irti - ainut tapa saada luotettavasti imuputki paikoilleen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

suorsa kirjoitti:Aski irti - ainut tapa saada luotettavasti imuputki paikoilleen.
Juu, näin taphtuu ehdottomasti jokatapauksessa.
Ei kaiketi selvinnyt tarpeeksi selvästi tuosta aikasemmasta postista :roll:

Oletettavasti tässä ei nyt sitten tarvitse kuitenkaan enään irroitella jakopäänkoppaa.
Puken saa paikalleen ainoastaan kampikammiosta käsin?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Juurikin niin, että jakopään koppaa ei tarvitse enää irrottaa ollenkaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
DyhWe
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 02:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja DyhWe »

Onkos öljyn ylipaine venttiili vai mikäse oli tarkastettu ettei oli roskaa tai jumissa? Miulla katosi öp:t edellisestä sabasta kun oli mennyt roska ja korjaantu sen venttiilin putsauksella.
900 S -90
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taisi tosiaan käydä ihan samalla tapaa, kuin mitä jo tuossa yritin kertoilla ennakkoon, että se öljynimuputki ei mennytkään paikalleen, kun koppa oli irti koneen päädystä. Varmin temppu tosiaan on ottaa moottorivaihteisto-paketti keulilta veks ja erottaa moottori vaihteistosta putken laittoa varten...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Noniin. Meni homma vaikeemman kautta. Kone irrotettu lohkosta, öliyputki oli irti päädystä.

Katotaan mitä käy kun päästään ottaa savut koneesta.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Homma klar.

Öljyputki oli liikkunut 15mm poispäin, eli tarkkana saa olla kun muiluttaa jakopään kantta kiinni. Sen ölyputken on osuttava justiinsa!

Nyt vika korjattu nostamalla kone autosta, irrottamalla vaihdelaatikko.
Kun pääsee näkenmään kampikammioon niin se öljyn imupoutken sielun elämä paljastuu. Putki on kiinni metallisoirolla kiinni. Sieltä putki on suht helppo laittaa/paukuttaa paikalleen.


Eikä tässä kaikki.
Kun kone saatiin kasaan todettiin että kytkin antautui, vasta työsylinterin tiivisteiden vaihdolla homma rupesi pelittämään.

Vasempaan alatukivarteen joutu jenkaamaan M10 kierteet iskarin alakiinnitykseen. (Mutteri on saman kokoinen, mutta kierteet milliset. Tuumaset kierteet oli kulunut ja tuumasia jengapakkoja ja pultteja ei löytynyt.)



Kone käy nätimmin ja epämääräinen soutaminen tyhjäkäynnillä havisi.
Tulipa "pienestä" kansi rempasta ISO projekti.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja stara »

DIggItaLLr kirjoitti:Homma klar.

Vasempaan alatukivarteen joutu jenkaamaan M10 kierteet iskarin alakiinnitykseen. (Mutteri on saman kokoinen, mutta kierteet milliset. Tuumaset kierteet oli kulunut ja tuumasia jengapakkoja ja pultteja ei löytynyt.)
hyvä oivallus , koska noiden halkaisijat ovat riittävän samat ja M10 nousu 1,5 mm eroaa riittävästi UNF 7/16 " noususta 1,27 mm, eli ei höylää kaikkia jämiä pois.
Putkikierre R 1/8" ( ko. pakka on monissa satseissa = rasvanippakierre), on halkaisjaltaan myös riittävän lähellä, mutta nousu 0, 907 mm on niin tiuha, jotta höylää kaikki jämät pois.
Minä olen sovinnolla hitsannut heti uuden tapin ko kohtaan, muistaakseni M12 pultin ja rosteria...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin