9000 CDE 2.3 Turbo - 92 starttiongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

9000 CDE 2.3 Turbo - 92 starttiongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Auto seisoi muutaman päivän pakkasessa ilman lohkolämmitystä. Koetin saada käyntiin, mutta startti vain "huusi" tyhjää ja ei tainnut edes pyörittää konetta! No, laitoin lohkolämmitykseen pariksi päiväksi ja nyt kone tuntuu kädessäkin lämpimältä.
Silti ei starttaa, vaan vain "huutaa tyhjää"ja mielestäni solenoidin naksautustakaan ei kuulu.

Olisiko koko startti mennyt vai selviäisikö johtoliitoksia putsaamalla tai vaihtamalla vain solenoidin?

Onko tuossa turbossa erilainen startti ja solenoidi kuin vapaasti hengittävässä?

Motonetistä löytyy

KÄYNNISTINMOOTTORI VAIHTOLAITE SAAB 9000 --98
Hintaan lisätään 20/50 euron pantti joka palautetaan vanhaa korjauskelpoista
starttia vastaan
9000 2,0i/T alennusvaihteella. . . . . . . . . . . . . . . 13-2546 94.90 ??? P20
9000 2,3i/T 94-- alennusvaiht. . . . . . . . . . . . . . . 13-2714 119.90 ??? P50


On siis kaiketi tuo jälkimmäinen vaihtoehto?

Ja kumpikohan solenoidi autossa on?

SOLENOIDI SAAB 9000 --98
9000 Bosch jos 3 pultilla. . . . . . . . . . . . . . . . . 11-5001 19.90 ???
9000 Bosch jos 2 pultilla. . . . . . . . . . . . . . . . . 11-5006 34.00 ???


Tiedä sitten mitä käytetyt / kunnossa olevat maksavat?

PS. Olisiko kellään kuvaa missä startti tuossa autossa sijaitsee? Alfamerin korjausoppaassa ei kuvaa ja starttimoottorikin suomennettuna "käynnistin" :roll: .
900S 2.3 Talladega 1997
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 CDE 2.3 Turbo - 92 starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Tero »

Starttimoottori sijaitsee imusarjan alla iso mötikkä, luultavasti bosch, ja helpoiten pääset käsiksi siihen ottamalla kaasuläpän ja ahtoputken irti, ehkä tk-moottorikin saatto olla tiellä.. (tai ainakin niin minulla tehtiin)

Juu se on tuo jälkimmäinen ja muistaakseni 2 pultilla soleinoidi :roll:

Meni startti vähän aikaa sitten, aluksi pyöri tyhjää satunnaisesti ja loppujen lopuksi ei enää tehnyt muutakun pyöritti tyhjää.. Uutta starttia vaan, ite hain ad:stä, jotakin päälle 100e se oli kun en nyt tarkkaa hintaa muista, mut ainakin pelaa.

Kai se solenoidin vaihdollakin voi onnistua, mutta samalla vaivallapa se meni, eipähän tarvii miettiä sitä enää. :D
Saab 9-5 Aero -00
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 CDE 2.3 Turbo - 92 starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moikka

Jos solenoidi ei vedä, niin tuskimpa itse sähkömoottorikaan pyörisi

Jos startti sutii tyhjää eli "huutaa", niin silloin vika löytynee bendix-laitteesta eli vapaakytkimestä. Se pikkuratas, mikä tykkää pyörittää auton moottoria, mutta toisin päin se ei kestäisi - siksi siinä on vapaakytkin ja epäilen, että se siellä riveää. Ei muuta kuin startti levälleen

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 9000 CDE 2.3 Turbo - 92 starttiongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Kiitos kaverit neuvoista! Näinhän se tietysti on, että koko starttihan se kannattaa vaihtaa. Itsellä kun ei ole tiloja eikä taitoakaan ryhtyä sitä korjailemaan. Uuden startin saan halvimmillaaan Kajaanista AD-varaosasta 125 euroon (Korpi-Auto 150e). Ja AD autohuolto Ma-Pe tekee korjauksia sopuhintaan ja tähän saakka hyvällä ammattitaidolla. Toinen ao.puljun vetäjistä kun on ollut jopa hommissa Uudenkaupungin autotehtaalla Saabeja valmistamassa!
900S 2.3 Talladega 1997
Vastaa Viestiin