By-Pass tuning
By-Pass tuning
Moro poro kaikille, heitän taas näitä ihme kyssäreitä tänne häiriöksi. Eli mitenkä kannattaa by-passia tunata jotta saa sihahtamaan vähän enemmän vaarantamatta moottorin toimintaa ?
Yksi viritelmä oli Saabclubin tapahtumassa että vakio By-Passiin oli kinnitetty mopon ilmafiltteri. Filtteri oli kiinni by-passilta lähtevän letkun tilalla joka menee ahtimen compressoripuolelle normaalisti. Letku oli tukittu.
Sihahti aika makeasti, mutta miten tulee vaikuttamaan turbon toimintaan ja muutenkin ali-paine ja paine järjestelmiin ?
Yksi viritelmä oli Saabclubin tapahtumassa että vakio By-Passiin oli kinnitetty mopon ilmafiltteri. Filtteri oli kiinni by-passilta lähtevän letkun tilalla joka menee ahtimen compressoripuolelle normaalisti. Letku oli tukittu.
Sihahti aika makeasti, mutta miten tulee vaikuttamaan turbon toimintaan ja muutenkin ali-paine ja paine järjestelmiin ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jos autossa on ilmamassamittari niin tuo viritelmä ei toimi. Muuten toimii ilman vaikutusta turboon. Tai siis kai tuo päästää paineet pois painepuolelta nopeammin kuin letkun kanssa, joten jää turbo paremmin pyörimään vaihdetta vaihtaessa tai kaasua höllätessä. Tiedä sitten paljonko tuolla on vaikutusta muuta kun mageisiin ääniin
Mulla muuten sattuu olemaan tommonen setti kaupan. J&R sininen suodatin + sininen alumiinitulppa.

Mulla muuten sattuu olemaan tommonen setti kaupan. J&R sininen suodatin + sininen alumiinitulppa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tällasta ilmeisesti tarkoitit.
http://www.eikiinnosta.net/kuvat/JKL_re ... age24.html
Tuolla sydeemillä ei mielestäni kyllä saa minkäänlaista vahinkoa. Kunhan tulppa on asiallisesti kiinnitetty sinne kompupuolen letkuun.
http://www.eikiinnosta.net/kuvat/JKL_re ... age24.html
Tuolla sydeemillä ei mielestäni kyllä saa minkäänlaista vahinkoa. Kunhan tulppa on asiallisesti kiinnitetty sinne kompupuolen letkuun.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Juu aikalailla tuon näköinen, minusta tuo suodin oli kumminkin kiinni putkessa joka sulla oli kiinni imusarjapuolella ?NEO9-3 kirjoitti:Tällasta ilmeisesti tarkoitit.
http://www.eikiinnosta.net/kuvat/JKL_re ... age24.html
Tuolla sydeemillä ei mielestäni kyllä saa minkäänlaista vahinkoa. Kunhan tulppa on asiallisesti kiinnitetty sinne kompupuolen letkuun.
Olitko sinä hopeisella tonnarilla oulussa clubi tapahtumassa, jos olit niin sinun autosta tuon homman kekkasinkin ...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ei ole ilmamassamittaria kuten signaturesta näkee että omistan vm98 tontun jossa on map tai maf kumpi se nyt onkaan imusarjassa kiinni. AIkaisemmin olen tiedustellut sporttifilttereiden ja open free air kittien laitaa ja tulin siihen tulokseen että pysyn orkkis suotimessa ja kotelossa ... mutta kiitos tarjouksesta....peinu kirjoitti:Jos autossa on ilmamassamittari niin tuo viritelmä ei toimi. Muuten toimii ilman vaikutusta turboon. Tai siis kai tuo päästää paineet pois painepuolelta nopeammin kuin letkun kanssa, joten jää turbo paremmin pyörimään vaihdetta vaihtaessa tai kaasua höllätessä. Tiedä sitten paljonko tuolla on vaikutusta muuta kun mageisiin ääniin![]()
Mulla muuten sattuu olemaan tommonen setti kaupan. J&R sininen suodatin + sininen alumiinitulppa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Se by-pass venttiili on tuon näköinen, sijaitsee turbon oikealla puolella edestäpäin katsottuna.
http://www.forgemotorsport.co.uk/images ... dvs003.jpg
http://www.forgemotorsport.co.uk/images ... dvs003.jpg
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Jep! Toimii ihan ok k-jetissäkin. Ite käytän dumppina eli ilman kierrätystä ja alipaineliitäntää, kun en ole jaksanut tehdä toista reikää....
Ja en tiedä jaksaakokaan kun dumpista olis piirrustukset valmiiina niinku näkyy
Aavistuksen menee rikkaalle kun sihahtaa, mutta tuota ei huomaa ainakaa minulla muualta kuin seosmittarista, ja ehkä hiukan normaalia reilummasta paukahtelusta putkessa.... Tuntuisi että vetoa on "urheilullisessa" ajossa paremmin heti tarjolla kun soppaa piisaa.


Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Jos saa kysästä, niin mistähän mahdollisesti tommosen takaiskuventtiilin sais haettuaSubonaattori kirjoitti:kyllä ton saa toimimaan määrämittarinki kanssa ku hommaa vaan
takaiskuventtiilin jottei kone pääse imemään mittaamatonta ilmaa ton by-passin kautta
Nimimerkillä kokemusta on

saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Kyllä se tarvii se kun on tyhjäkäynnillä muuten kokoajan auki ku toi boschilainen on nii löysä!
Niitä takaiskuventtiileitä löytyy hyvin varustetuista putkiliikkeistä esim. itelläni oli 22mm venttiili joka oli tarkoitettu vesipumpun putkeen. Mutta se on eriasia mitä se maksaa sain omani isukilta ku se on putkimies.
Voi olla niin kallis ettei kannata mennä ostamaan laittaa ennemmin rahat kunnon dumppiin joka toimii ilman tollasta viritystä!
Mutta toimivan saa tolla lailla ja voihan sitä hintaa kysyä ei se kysyminen mitään maksa!
Niitä takaiskuventtiileitä löytyy hyvin varustetuista putkiliikkeistä esim. itelläni oli 22mm venttiili joka oli tarkoitettu vesipumpun putkeen. Mutta se on eriasia mitä se maksaa sain omani isukilta ku se on putkimies.
Voi olla niin kallis ettei kannata mennä ostamaan laittaa ennemmin rahat kunnon dumppiin joka toimii ilman tollasta viritystä!
Mutta toimivan saa tolla lailla ja voihan sitä hintaa kysyä ei se kysyminen mitään maksa!
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Joo niinhän se aukeaakin, meikä sekoilee. Jos pitää sitä boschilaista halpana "dumppina" niin silloin alipaineletkut luonnollisesti irti koko laitteesta...
Ja jos käyttää normaalina by-bassina niin silloinhan se kierrättää jo mitattua ilmaa, eikä tee mitään vahinkoa. Se on kyllä totta että sama alipainehan sitä vetää auki myös by-bass toiminnassa ja kauankohan se on silloin auki....
Ja jos käyttää normaalina by-bassina niin silloinhan se kierrättää jo mitattua ilmaa, eikä tee mitään vahinkoa. Se on kyllä totta että sama alipainehan sitä vetää auki myös by-bass toiminnassa ja kauankohan se on silloin auki....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
http://www.saabismionsairaus.net/tietopankki/bypass.jpg
Tuolla on posautettuna tuo boschin by-bassi. Sitäkin voisi koittaa laskea kummassa painelähdössä on enemmän voimaa. Siis tuossa athmospheressä vai pressurepuolella, jos nihi tuo saman paineen. Joku nokkela voisi laskea nuo pinta-alat jos on hajotettuna tuommoinen kotosalla....
Tuolla on posautettuna tuo boschin by-bassi. Sitäkin voisi koittaa laskea kummassa painelähdössä on enemmän voimaa. Siis tuossa athmospheressä vai pressurepuolella, jos nihi tuo saman paineen. Joku nokkela voisi laskea nuo pinta-alat jos on hajotettuna tuommoinen kotosalla....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Löysin vielä yhden pdf:n jossa on by-bassin asennus ohje. Ahtopaine tuodaan sen ohjeen mukaan juuri tuonne "pohja" puolelle. Noin yhtäkkiä laskettuna toisesta aukosta paineenalaiseksi joutuva rengaspinta-ala on noin 10% suurempi kuin pohjapuolella. Tästäkin voi johtua löysyys jos se on noin päin asennettu....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814