Moottorin lämmöt -20 C?
Moottorin lämmöt -20 C?
Onko teillä muilla bensakoneella varustetuissa 9-3SS malleissa ongelmia moottorin lämpöjen kanssa kovalla pakkasella?
Eilen oli pitkästä aikaa kunnon talvipakkasia (-20 ... -22) ja lämmöt nousee tosi hitaasti ja eivät pysy normaalissa "vaaka-asennossa" eli viisari puolivälin viivalla, jos auto käy tyhjäkäyntiä. Pitää ajaa tuollaista 60 km/h ajoa ennenkuin nousevat normaaliin ja pysyvät siellä. Tyhjäkäynnillä tipahtaa puoliväli- ja 1/4-viivan keskivaiheille.
Minusta ei ole normaalia bensa-autolle. Dieseleistä tuttu kylläkin (ilman polttoainelisälämmitintä), kokemusta tästä ex. auton kanssa.
En ihan heti usko, että nykyiset bensa-moottorit olisivat päästöjen pienentymisen vuoksi näin vähän "hukkalämpöä" tuottavia. Mitään keulamaskeja ei tietenkään ole asennettu. Tuntuu siltä, että mitenkähän sitä 40-asteen pakkasella pärjää, kun puolet vähemmälläkin pakkasella on jo ongelmia.
Nykyaikojen normipakkasilla, eli alle 15 asteen, en ole huomannut mitään ongelmaa lämpöjen kanssa.
Tuntuu siis täysin siltä, kuin termostaatti jäisi vähän auki liikaa, jolloin jäähdyttimen kierto ei sulkeutuisi riittävästi. Itse ajattelin vaihtaa tuon termostaatin uuteen.
Mahtaakohan sitä saada paikallisilta Harakiri-kauppiailta, kun ei näytä esim. Motonet sitä tuntevan. Merkkiliikkeessä tietenkin ryöstöhinta!!??
Eilen oli pitkästä aikaa kunnon talvipakkasia (-20 ... -22) ja lämmöt nousee tosi hitaasti ja eivät pysy normaalissa "vaaka-asennossa" eli viisari puolivälin viivalla, jos auto käy tyhjäkäyntiä. Pitää ajaa tuollaista 60 km/h ajoa ennenkuin nousevat normaaliin ja pysyvät siellä. Tyhjäkäynnillä tipahtaa puoliväli- ja 1/4-viivan keskivaiheille.
Minusta ei ole normaalia bensa-autolle. Dieseleistä tuttu kylläkin (ilman polttoainelisälämmitintä), kokemusta tästä ex. auton kanssa.
En ihan heti usko, että nykyiset bensa-moottorit olisivat päästöjen pienentymisen vuoksi näin vähän "hukkalämpöä" tuottavia. Mitään keulamaskeja ei tietenkään ole asennettu. Tuntuu siltä, että mitenkähän sitä 40-asteen pakkasella pärjää, kun puolet vähemmälläkin pakkasella on jo ongelmia.
Nykyaikojen normipakkasilla, eli alle 15 asteen, en ole huomannut mitään ongelmaa lämpöjen kanssa.
Tuntuu siis täysin siltä, kuin termostaatti jäisi vähän auki liikaa, jolloin jäähdyttimen kierto ei sulkeutuisi riittävästi. Itse ajattelin vaihtaa tuon termostaatin uuteen.
Mahtaakohan sitä saada paikallisilta Harakiri-kauppiailta, kun ei näytä esim. Motonet sitä tuntevan. Merkkiliikkeessä tietenkin ryöstöhinta!!??
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Ei ole ongelmia kovassakaan pakkasessa - lämmöt pysyvät vaakaviivalla (normaalissa) kyllä tyhjäkäynnilläkin, mutta eivät nouse kovalla pakkasella pelkällä tyhjäkäynnillä normaaliin, jos aikoisi noin niinkuin paikallaan lämmittää autoa normaalilämpöiseksi. Mutta pätkä ajoa ja sen jälkeen pysyy lämmöt normaalissa tyhjäkäynnilläkin niin kauan kuin riittää bensaa tankissa .
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Ai niin unohtui - muutaman asteen päälle kolmenkympin on ollut pakkasta tällä SS:llä ajellessa pahimmillaan eli en tiedä kuinka se sitten vielä kylmemmissä keleissä pelittää.
Ja termari on alkuperäinen, eikä tietenkään mitään keulamaskeja.
Ja termari on alkuperäinen, eikä tietenkään mitään keulamaskeja.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Hitaasti lämpenee, mutta pitää lämmöt, paitsi jos joutokäynnillä kokeilee lämmityksen tehokkuutta, silloin saattaa hiukan laskea.
4 km saa ajaa vaikka on 3h roikassa eikä pie puhallusta päällä.
Menee varmaan lähemmäs 10km jos huuvattaa puhallinta/vetää kylmiltään käyntiin.
4 km saa ajaa vaikka on 3h roikassa eikä pie puhallusta päällä.
Menee varmaan lähemmäs 10km jos huuvattaa puhallinta/vetää kylmiltään käyntiin.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Uusi termari ostettu. Sai tarvikkeena.
Täytyy vaihtaa huomenna, pakkasetkin lauhtuneet, mutta silti pitäähän auto kunnossa olla.
Täytyy vaihtaa huomenna, pakkasetkin lauhtuneet, mutta silti pitäähän auto kunnossa olla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Sama huomio täällä: lämmöt nousee tosi hitaasti ja laskee helposti normaalista, jos eteen sattuu alamäkiä tai kevyellä pintakaasulla ajettavia pätkiä.
Eilen tais olla pakkasta jotain -15 C ja vasta noin 10-15 minuutin suht reippaan ajon (pääasiassa 70 km/h) jälkeen lämpö nousi normaalilukemiin (ei ollut piuhassa, sisätilan puhallus ajon ajan LO:lla), jonka jälkeen laski pitkän alamäen ja liikennevalojen jälkeen takaisin neljäsosaan (sisätilan lämmitys normilämpöjen jälkeen "täysillä").
Että se siitä lämpimästä talviautosta... lisää miinuksia Saabin listaan
Eilen tais olla pakkasta jotain -15 C ja vasta noin 10-15 minuutin suht reippaan ajon (pääasiassa 70 km/h) jälkeen lämpö nousi normaalilukemiin (ei ollut piuhassa, sisätilan puhallus ajon ajan LO:lla), jonka jälkeen laski pitkän alamäen ja liikennevalojen jälkeen takaisin neljäsosaan (sisätilan lämmitys normilämpöjen jälkeen "täysillä").
Että se siitä lämpimästä talviautosta... lisää miinuksia Saabin listaan
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Tänä aamuna 18 oli pakkasta ja roikasta tuli lähdettyä ja 6km päässä oli lämpömittarin viisari keskimerkissä kiinni, niinkuin pitääkin. 4km ajoin 60km/h alueella aluksi.
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Samat huomiot olen minäkin tehnyt - lämpenee tosi nopeasti.apu,apupoika kirjoitti:Tänä aamuna 18 oli pakkasta ja roikasta tuli lähdettyä ja 6km päässä oli lämpömittarin viisari keskimerkissä kiinni, niinkuin pitääkin. 4km ajoin 60km/h alueella aluksi.
Nähtävästi osalla on autoissaan jotakin vikaa, termostaatti tms. kun eivät kuulu lämpenevän - niin uskomattomilta tuntuu kommentit lämpenemisen hitaudesta.
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Vähän alle 5km töihin 17 astetta oli ke amuna pakkasta. Kaksituntia johdon varassa.
Ei ihan kerinnyt normaalilämpöiseksi.
Ei ihan kerinnyt normaalilämpöiseksi.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
ai nopeasti, mielestäni tuo on kovin hitaasti, joku tojo kuumenee 0.5 km matkalla
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Eli hidasta on lämpeneminen!kalle37 kirjoitti:Vähän alle 5km töihin 17 astetta oli ke amuna pakkasta. Kaksituntia johdon varassa.
Ei ihan kerinnyt normaalilämpöiseksi.
Oma kokemukseni tältä päivältä: lämpötila -4 C ja lämpiäminen normaalilämpöön kesti 8 km (siätilan puhallus minimillä, ei esilämmitystä).
Ei tällä talviautolla kyllä uskaltais Pohjoiseen lähteä!
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Näitä lämpenemisnopeutta / lämpenemistä koskevia ketjuja on useampiakin tällä foorumilla ja suurimmalla osalla auto toimii normaalisti eli lämpenee nopeasti - osalla taas ei, osa on tehnyt korjaustoimenpiteitä saadakseen autonsa kuntoon...
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Edellisen talven -32 asteen pakkasilla starttasin edellistä autoa (1,8tA SC) liki viikonpäivät aamuisin lämmittämättä kylmästä autohallista. 5km ajoa 60-70km/h ja sitten moottoritiekiihdytys ja lämmöt olivat normaalit.
Hyvin lähti lämmittämättä käyntiin silloin.. Nykyään ajastan Eberiä jo nollakelillä kymmeneksi minuutiksi, vaikka Eberi kyllä tuuppaa lämpöä muutenkin pian liikkeellelähdön jälkeen. Olen kyllä miettinyt, josko laittaisi nokan tukkoon, näyttää Eberi starttaavan matka-ajossa aina välillä, vaikka aikaisemmin olisi jo ollut kone lämmöissään. Onko noista nokka-pahveista apua? Pakkasetkin kyllä jo taas laski.. Aika hyvin näkyi Eberin vaikutus kulutukseen, kun ilmat kylmeni. Ks. kulutuslinkki. Paras kärki on nyt saavutettu viime viikkojen peräkärryilyllä.
Hyvin lähti lämmittämättä käyntiin silloin.. Nykyään ajastan Eberiä jo nollakelillä kymmeneksi minuutiksi, vaikka Eberi kyllä tuuppaa lämpöä muutenkin pian liikkeellelähdön jälkeen. Olen kyllä miettinyt, josko laittaisi nokan tukkoon, näyttää Eberi starttaavan matka-ajossa aina välillä, vaikka aikaisemmin olisi jo ollut kone lämmöissään. Onko noista nokka-pahveista apua? Pakkasetkin kyllä jo taas laski.. Aika hyvin näkyi Eberin vaikutus kulutukseen, kun ilmat kylmeni. Ks. kulutuslinkki. Paras kärki on nyt saavutettu viime viikkojen peräkärryilyllä.
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Termostaatti tuli viikko sitten vaihdettua.
Nyt pakkaset taas tulivat ja eilen parinkymmenen asteen pakkasessa ei lyhyessä ajossa lämmöt nouse normaaliin. Maantieajossa kylläkin.
Tuo lyhyt ajo oli max 10km ajoa ja pysähdys. Onkohan automaattilaatikolla jotain osuutta huonoon tai hitaaseen lämpöjen nousuun. Ja tietenkin ACC voi vaikuttaa sen ollessa automaatilla +21 asteeseen säädettynä. Alkaahan se tohottaa kovalla lämmintä ilmaa sisään juuri siinä vaiheessa kun lämmöt on alkaneet mukavasti nousta . Tuo automaattilaatikko tuli sikäli myös mieleen, koska auto kulkee kovin pienillä kierroksilla, polttoainetta säästellen tietenkin. Myöskin muistaakseni laatikossa kiertää neste ja se voi jäähdyttää. Tämä jälkimmäinen asia pitänee tarkistaakin piakkoin.
Nyt pakkaset taas tulivat ja eilen parinkymmenen asteen pakkasessa ei lyhyessä ajossa lämmöt nouse normaaliin. Maantieajossa kylläkin.
Tuo lyhyt ajo oli max 10km ajoa ja pysähdys. Onkohan automaattilaatikolla jotain osuutta huonoon tai hitaaseen lämpöjen nousuun. Ja tietenkin ACC voi vaikuttaa sen ollessa automaatilla +21 asteeseen säädettynä. Alkaahan se tohottaa kovalla lämmintä ilmaa sisään juuri siinä vaiheessa kun lämmöt on alkaneet mukavasti nousta . Tuo automaattilaatikko tuli sikäli myös mieleen, koska auto kulkee kovin pienillä kierroksilla, polttoainetta säästellen tietenkin. Myöskin muistaakseni laatikossa kiertää neste ja se voi jäähdyttää. Tämä jälkimmäinen asia pitänee tarkistaakin piakkoin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Moottorin lämmöt -20 C?
Noissa nopeasti lämpenevissä on kyllä vikaa, eikä näissä hitaasti lämpenevissä.Bob kirjoitti:Näitä lämpenemisnopeutta / lämpenemistä koskevia ketjuja on useampiakin tällä foorumilla ja suurimmalla osalla auto toimii normaalisti eli lämpenee nopeasti - osalla taas ei, osa on tehnyt korjaustoimenpiteitä saadakseen autonsa kuntoon...
Tai sitten niitä poletaan heti kylmänä, totta kai se silloin lämpenee nopeammin..
9000 CSE 2.3 Turbo S -98