TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Nyt v***lee sitten Eberi. Käynnistyy kyllä ihan kunnolla, käy muutaman minuutin voimakkaasti savuten ja juuri, kun alkaa lämpiämään ja pitäisi alkaa pohottamaan oikein kunnolla, niin sammuu. Ei käynnisty uudelleen edes manuaalisesti.
120 tkm huolto on varattuna joulukuulle, täytyy ottaa siinä yhteydessä tämäkin, mutta jos jollakin muulla on ollut samaa vaivaa, olisi mielenkiintoista kuulla, mikä oli vikana ja paljonko korjaus kustansi. Mahdollisista syistä tulevat itselle mieleen, että pumppu ei nosta painetta tarpeeksi korkeaksi, tai sitten suuttimessa on jotain vikaa. Joka tapauksessa kärystä päätellen polttoaine tuntuisi tulevan "liian karkeana sumuna" eikä pala kunnolla.
120 tkm huolto on varattuna joulukuulle, täytyy ottaa siinä yhteydessä tämäkin, mutta jos jollakin muulla on ollut samaa vaivaa, olisi mielenkiintoista kuulla, mikä oli vikana ja paljonko korjaus kustansi. Mahdollisista syistä tulevat itselle mieleen, että pumppu ei nosta painetta tarpeeksi korkeaksi, tai sitten suuttimessa on jotain vikaa. Joka tapauksessa kärystä päätellen polttoaine tuntuisi tulevan "liian karkeana sumuna" eikä pala kunnolla.
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Meillä oli edellisessä TidS:ssä ihan sama vika. Huollossa vaihtoivat pumpun ja suuttimen ja jotain ritilöitä. Ei tarvinnut maksaa mitään - ei tullut maahantuojallekaan mitenkään yllärinä. Pysy vaan lujana :mek kirjoitti:Nyt v***lee sitten Eberi. Käynnistyy kyllä ihan kunnolla, käy muutaman minuutin voimakkaasti savuten ja juuri, kun alkaa lämpiämään ja pitäisi alkaa pohottamaan oikein kunnolla, niin sammuu. Ei käynnisty uudelleen edes manuaalisesti.
120 tkm huolto on varattuna joulukuulle, täytyy ottaa siinä yhteydessä tämäkin, mutta jos jollakin muulla on ollut samaa vaivaa, olisi mielenkiintoista kuulla, mikä oli vikana ja paljonko korjaus kustansi. Mahdollisista syistä tulevat itselle mieleen, että pumppu ei nosta painetta tarpeeksi korkeaksi, tai sitten suuttimessa on jotain vikaa. Joka tapauksessa kärystä päätellen polttoaine tuntuisi tulevan "liian karkeana sumuna" eikä pala kunnolla.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Oliko takuu vielä voimassa?saab93f kirjoitti:Meillä oli edellisessä TidS:ssä ihan sama vika. Huollossa vaihtoivat pumpun ja suuttimen ja jotain ritilöitä. Ei tarvinnut maksaa mitään - ei tullut maahantuojallekaan mitenkään yllärinä. Pysy vaan lujana :
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Takuullahan ei pitäisi olla merkitystä, jos autossa on sellainen vika mitä ei pitäisi noilla kilometreillä esiintyä eli valmistusvirhe. Kuten tuossa saab93f sanoi niin voisi olla ns. tyyppivika? Uskoisin että Eberin pitäisi toimia enemmän kuin 2 vuotta / 120 tkm. Etenkin jos olet auton ensimmäinen omistaja niin ei pitäisi olla ongelmia saada ainakin suurinta osaa kuluista maahantuojalle.mek kirjoitti:Oliko takuu vielä voimassa?
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Sitä rempattiin jo takuuaikana ja sitten nuo isommat jutut takuun jälkeen. Samoin kuin imusarjan uusiminen sijaisautoineen hoitui takuuajan päättymisen jälkeen nollakustannuksilla.mek kirjoitti:Oliko takuu vielä voimassa?saab93f kirjoitti:Meillä oli edellisessä TidS:ssä ihan sama vika. Huollossa vaihtoivat pumpun ja suuttimen ja jotain ritilöitä. Ei tarvinnut maksaa mitään - ei tullut maahantuojallekaan mitenkään yllärinä. Pysy vaan lujana :
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Vika löytyi, liekinvartijasukka, jonka kanssa tulee samassa paketissa suutin, osa noin 150 + puolen päivän työt, eli viissatanen meni taas. Enkä saanut tingittyä takuuseen enää, ovat kuulemma kulutusosia. Osan hinta sinänsä olisi siedettävä, mutta se sieppaa, kun Eberi on niin hankalassa paikassa, että kulutusosan vaihtamiseen menee puoli päivää.
Olin vielä alkusyksystä onnellinen, kun tuli lappu 1700 euron veronpalautuksesta, mutta onneksi tuo Saab näköjään pitää siitä huolen, ettei ole tarvetta keksiä menoja odotettavissa oleville tuloille. Talvirenkaat 620 EUR, 120 tkm huolto + imusarjan vaihtotyö 1200 EUR ja nyt vielä tuo Eberin korjaus 500 EUR...
Olin vielä alkusyksystä onnellinen, kun tuli lappu 1700 euron veronpalautuksesta, mutta onneksi tuo Saab näköjään pitää siitä huolen, ettei ole tarvetta keksiä menoja odotettavissa oleville tuloille. Talvirenkaat 620 EUR, 120 tkm huolto + imusarjan vaihtotyö 1200 EUR ja nyt vielä tuo Eberin korjaus 500 EUR...
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Aika hyvän hinnan jouduit maksamaan, omaan ysifemmaan vaihdettiin viime talvena samainen osa ja osa maksoi tuolloin n. 50 euroa ja työ 200 euroa, eli puolet vähemmän ja ihan koko päivän tekivät töitä sen kanssa.mek kirjoitti:Vika löytyi, liekinvartijasukka, jonka kanssa tulee samassa paketissa suutin, osa noin 150 + puolen päivän työt, eli viissatanen meni taas.
Ja nyt tänä syksynä vaihdettiin tuo liekkivahti uudestaan (takuuseen), hehkutulppa ja ohjausyksikkö eikä hintaa noistakaan tullut yhteensä kuin 450 euroa, osien ollessa jo pelkästään vajaa 400 euroa, no okei suurin osa työstä meni maahantuojan piikkiin liekkivahdin takuuseen.
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Anteeksi ja kiitos, mutta millä helvetin yksiköillä te noita tunteja maksatte, kenties ruplilla?
Aika monen sadan kilometrin säteellä rupeaa tuollaisella 500 lappusella saamaan jo puolikkaan eberin pellin alle asennettuna, joten hurjalta kuulostaa tuollainen sukan uusimisen hinta
Pitänee vissiin ruveta ihan verolla tekemään eberi-huoltoja, kun niistä maksetaan tupla tuntihinta normaali huoltohommiin...
Aika monen sadan kilometrin säteellä rupeaa tuollaisella 500 lappusella saamaan jo puolikkaan eberin pellin alle asennettuna, joten hurjalta kuulostaa tuollainen sukan uusimisen hinta


Pitänee vissiin ruveta ihan verolla tekemään eberi-huoltoja, kun niistä maksetaan tupla tuntihinta normaali huoltohommiin...
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Tämä juuri v...ttaa tuossa GM:n toiminnassa, kun eri jälleenmyyjät kohtelevat samassa tilanteessa olevia asiakkaita eri tavalla. Olen mielestäni aika kova tinkaamaan, mutta tässä ei tultu vastaan yhtään.jamppa74 kirjoitti:Aika hyvän hinnan jouduit maksamaan, omaan ysifemmaan vaihdettiin viime talvena samainen osa ja osa maksoi tuolloin n. 50 euroa ja työ 200 euroa, eli puolet vähemmän ja ihan koko päivän tekivät töitä sen kanssa.
Ja nyt tänä syksynä vaihdettiin tuo liekkivahti uudestaan (takuuseen), hehkutulppa ja ohjausyksikkö eikä hintaa noistakaan tullut yhteensä kuin 450 euroa, osien ollessa jo pelkästään vajaa 400 euroa, no okei suurin osa työstä meni maahantuojan piikkiin liekkivahdin takuuseen.
Liekinvartijasukka ja suutin ovat nykyään samassa paketissa, eikä niitä kuulemma saa erikseen (tai sitten Länsiautolla sattui olemaan ne hyllyssä ja halusivat eroon), siksi hintaa tuli 150 eikä 50 minkä pelkkä sukka olisi maksanut.
Kun katsoo SS:n konehuoneeseen ja näkee, mihin eberi on asennettu, niin ei ole ihme, että irrotus, purkaminen, kasaaminen ja kiinnitys vie puoli päivää, tuntiveloitus on mitä on, maakunnassa olisi varmaan halvempaa kuin täällä PK-seudulla, mutta maksaa se löpökin, eikä ole aikaa ajella ympäri Suomea korjauttamassa tuota saapasta.
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Kyllä itsellenikin koko paketti vaihdettiin vuosi sitten tuohon n. 50 euron hintaan, mutta kuten tuossa edellä jo totesitkin, niin aika jälleenmyyjä kohtaisia ovat nämä hinnat. Nyt viimeisimmällä kerralla huoltoneuvoja totesi osien hinnasta, että hän pystyy hinnoittelemaan osat hyvinkin alas koska saavat kuulemma GM:ltä Saabin varaosat normaalia paremmilla aleprosenteilla. Tiedä sitten mitä tuokin tarkoitti, mutta epäilisin että kun kyseessä on pitkän linjan Opel-jälleenmyyjä jolle Saab tuli pari vuotta sitten, niin GM yrittää ehkä panostaa näihin uusiin jälleenmyyjiin, mene ja tiedä pääasia että Eberi toimii nyt kun tänne rannikollekin saatiin viimeinkin pakkasetmek kirjoitti: Tämä juuri v...ttaa tuossa GM:n toiminnassa, kun eri jälleenmyyjät kohtelevat samassa tilanteessa olevia asiakkaita eri tavalla. Olen mielestäni aika kova tinkaamaan, mutta tässä ei tultu vastaan yhtään.
Liekinvartijasukka ja suutin ovat nykyään samassa paketissa, eikä niitä kuulemma saa erikseen (tai sitten Länsiautolla sattui olemaan ne hyllyssä ja halusivat eroon), siksi hintaa tuli 150 eikä 50 minkä pelkkä sukka olisi maksanut.

Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Tottakai te käytätte lisälämmitintä vähintään kerran joka kuukausi?
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Kyllä, mutta sekään ei auta elektroniikan hajotessa kuten itselläni kävi.et kirjoitti:Tottakai te käytätte lisälämmitintä vähintään kerran joka kuukausi?
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Moro
Osallistun nyt minäkin tähän keskusteluun kun siihen on jotain lisättävää:
Eli oma 2.2 liitranen alko savuttaa ja sammuttelee, eli samat ongelmat. Käytin tuolla http://www.finnklima.fi/ huollattamassa. Vaihtoivat tuon sihtisukan, takistivat polttotilan ja jonkun tiivisteen vaihtoivat.
Saabissahan tuo Eberi toimii lämityksen lisälaitteena eli pyörii periaatteessä läpi talven ajossa. Tolla Eberin huollossa ne sano et jos sahaa lyhyitä matkoja tuo sukka palaa umpeen suht. vähällä ajollakin. Pitempää matkaa ajaessa siihen ei kai kerry niin paljon sakkaa. Mulla Eberi huollettiin ensimmäisen kerran ja kilsoja on tullut 160 000 km. Tuo oli huollon mukaan jo ajankohtainenkin ja sano et terve tuloa parinvuoden päästä uudestaan.
Huolto muuten maksoi osineen muistaakseni 240 €. Mutta 9-3 Eberi on helpossa paikassa 9-5:een verrattuna. 9-5:ssa kai joutuu vaihdelaatikkoa purkamaan et pääsee lämmittimeen käsiksi.
Osallistun nyt minäkin tähän keskusteluun kun siihen on jotain lisättävää:
Eli oma 2.2 liitranen alko savuttaa ja sammuttelee, eli samat ongelmat. Käytin tuolla http://www.finnklima.fi/ huollattamassa. Vaihtoivat tuon sihtisukan, takistivat polttotilan ja jonkun tiivisteen vaihtoivat.
Saabissahan tuo Eberi toimii lämityksen lisälaitteena eli pyörii periaatteessä läpi talven ajossa. Tolla Eberin huollossa ne sano et jos sahaa lyhyitä matkoja tuo sukka palaa umpeen suht. vähällä ajollakin. Pitempää matkaa ajaessa siihen ei kai kerry niin paljon sakkaa. Mulla Eberi huollettiin ensimmäisen kerran ja kilsoja on tullut 160 000 km. Tuo oli huollon mukaan jo ajankohtainenkin ja sano et terve tuloa parinvuoden päästä uudestaan.
Huolto muuten maksoi osineen muistaakseni 240 €. Mutta 9-3 Eberi on helpossa paikassa 9-5:een verrattuna. 9-5:ssa kai joutuu vaihdelaatikkoa purkamaan et pääsee lämmittimeen käsiksi.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Moro! Meillä rupes eberi 9-3 1.9TiD savuttaa käynnistäessä ja sitten sammuu. Eikä saa enää manuaalisesti päälle. Mitä tässä kannattais ruveta tekemään? Vikakoodinluku? Hommata uusia osia (mitä/mistä). Liekinvartija/ohjainkortti/puhallin? Onko ideoita? Vaikuttaako vikakoodi? P0360 lämmittimeen? Glowplug/heater ckt A malfunction
Jäsen: 5215
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Re: TiDS:n Eberi savuttaa ja sammuu
Eikös tuo hehkutulppa vikaa kauppaa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77