Og miehet
Og miehet
Puskeeko og jossa on kallistuksen vakaaja edessä enemmän kuin og missä se ei ole.
Kun mulla on se käsitys että vakaajalla oleva auto puskee enemmän.
Og satkujen omistajat tietää mistä on kymysys.
Mä olen hakenut tota ominaisuutta "pois" eri auraus kulmilla ja eri renkailla,ainoo mikä jää on toi mistä kysyin.
Tää on tietenkin sisäpiirin juttu,outo ei tiijä tästä mitään.
Kun mulla on se käsitys että vakaajalla oleva auto puskee enemmän.
Og satkujen omistajat tietää mistä on kymysys.
Mä olen hakenut tota ominaisuutta "pois" eri auraus kulmilla ja eri renkailla,ainoo mikä jää on toi mistä kysyin.
Tää on tietenkin sisäpiirin juttu,outo ei tiijä tästä mitään.
Re: Og miehet
Ilman etuvakaajaa mutta takavakaajan kanssa tulee yliohjaavampi => puskee vähemmän. Pyöränkulmien muutos vaikuttaa myös asiaan (camber).
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Siis jos on edessä vakaaja ja takana,niin miten sitä puskemista vois vähentää.
Oletetaan että kulmat on tehtaan arvoissa.
Kun mulla on vaan se käsitys että ilman etu vakaa jaa puskeminen vähenee.
Oletetaan että kulmat on tehtaan arvoissa.
Kun mulla on vaan se käsitys että ilman etu vakaa jaa puskeminen vähenee.
Siis nopeissa oikee vasen oikee vasen vakaaja auttaa,mutta pitkä oikee se puskee enemmän vakaajan kanssa.
Samoin ns normaali ajo ilman vakaa sujuu jotenkin siistimmin.
Se nuolee montut ja pienet suunnan muutokset paremmin.
Samoin ns normaali ajo ilman vakaa sujuu jotenkin siistimmin.
Se nuolee montut ja pienet suunnan muutokset paremmin.
Laita huonot renkaat taakse niin lähtee perä ensin 

Toi on kyllä tosi.
Satku on vaan normi oloissa niin saatanan hyvä ajaa että ei viiti valittaa.
Posti lenkillä ei ole parenpaa,vuosia on jaettu, hiase paku on hyvä mutta paku on paku.
Mutta hiace on hyvä.
Minä lähen kumminkin saabilla,on se vaan hienoo ajaa aurinkoa vastaan kohti itää kunnes suomi loppuu,raja tulee vastaan.
Satku ja minä tehään työtä kun muut nukkuu,me on tehty jo tätä vuosia keli kun keli.
Välillä on lunta tiellä 20cm,tai aamulla pakkasta -43c.
Lehti ilmestyy ,ei oo meistä kiinni.
Karjalainen
Lieksanlehti
yläkarjala
hesari.
Posti lenkillä ei ole parenpaa,vuosia on jaettu, hiase paku on hyvä mutta paku on paku.
Mutta hiace on hyvä.
Minä lähen kumminkin saabilla,on se vaan hienoo ajaa aurinkoa vastaan kohti itää kunnes suomi loppuu,raja tulee vastaan.
Satku ja minä tehään työtä kun muut nukkuu,me on tehty jo tätä vuosia keli kun keli.
Karjalainen
Lieksanlehti
yläkarjala
hesari.
Hyvät jouset (ei väsyneet), iskarit ja renkaat on riittäny. Kyllähän sen mun ex-turbonkin sai puskemaan mutta silloin oli tilannenopeutta liikaa. Tosin mulla oli Lesjön madallussarja ja edessä oli sport-alustan pyöräkulmat, mikä ohjautui minun mielestä paremmin kuin vakiosäätöinen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Helpot:
- Etuvetoiseen(lukottomaan) ei vakaajaa eteen. Ei ole muuta kuin haittaa.
- Pyörän kulmat kohdalleen. Auton halutusta luonteesta riippuen jopa haristusta etupyöriin. Tehokkaalla autolla pyörän kulmat veto päällä ja jarrutettaessa jotain ihan muuta kuin mitä säädettiin. Haristus aiheuttaa kuitenkin haeskelua suoralla tiellä.
- Takavakaaja paikalleen. Mitä jäykempi sen parempi. Maksimi se että sisätakakulma irti tiestä.
- Erillisjousitetuissa haritus takapyörissä lisää yliohjautuvuutta. Tosi jokkisranet vetää taka-akselin ketjutaljalla banaanille. Markan juttu mutta toimii.
Vaikeammat:
- Casteria lisää
- Camperia lisää
- Ackermanin kulma (etupyörien kääntymisen erotus) Lisäämällä raidetankojen etäisyyttä ohjaustangon kiinnityksessä
kasvaa pyörien kääntymisen ero, toisin sanoen sisärengas kääntyy enemmän kuin ulkorengas, mikä vaikuttaa myös painonsiirtoon. Satkussa ja tupliksessa tuntuisi tämä olevan melko persiillään ja ulkofillari kääntyy enemmän kuin sisä. Ei hyvä.
- Takapään jousitus/vaimennus kovempaan suuntaan
- Etupään jousitus/vaimennus pehmeään suuntaan
- Staattiseen kaarreajoon ei enää iskunvaimennus vaikuta. Vain jousituksen ja kallistuksenvakaajien sallima korin kierto/painon siirtymä luo edellytykset hyvälle pidolle.
- Etuvetoiseen(lukottomaan) ei vakaajaa eteen. Ei ole muuta kuin haittaa.
- Pyörän kulmat kohdalleen. Auton halutusta luonteesta riippuen jopa haristusta etupyöriin. Tehokkaalla autolla pyörän kulmat veto päällä ja jarrutettaessa jotain ihan muuta kuin mitä säädettiin. Haristus aiheuttaa kuitenkin haeskelua suoralla tiellä.
- Takavakaaja paikalleen. Mitä jäykempi sen parempi. Maksimi se että sisätakakulma irti tiestä.
- Erillisjousitetuissa haritus takapyörissä lisää yliohjautuvuutta. Tosi jokkisranet vetää taka-akselin ketjutaljalla banaanille. Markan juttu mutta toimii.
Vaikeammat:
- Casteria lisää
- Camperia lisää
- Ackermanin kulma (etupyörien kääntymisen erotus) Lisäämällä raidetankojen etäisyyttä ohjaustangon kiinnityksessä
kasvaa pyörien kääntymisen ero, toisin sanoen sisärengas kääntyy enemmän kuin ulkorengas, mikä vaikuttaa myös painonsiirtoon. Satkussa ja tupliksessa tuntuisi tämä olevan melko persiillään ja ulkofillari kääntyy enemmän kuin sisä. Ei hyvä.
- Takapään jousitus/vaimennus kovempaan suuntaan
- Etupään jousitus/vaimennus pehmeään suuntaan
- Staattiseen kaarreajoon ei enää iskunvaimennus vaikuta. Vain jousituksen ja kallistuksenvakaajien sallima korin kierto/painon siirtymä luo edellytykset hyvälle pidolle.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Oma 99combicoupe oli ihan järkyttävä puskija ennen seuraavia juttuja: Vaihdoin eteen motonetin sporttijouset ja taakse combimallin kuormajouset. Lisäksi etupyörien camber kulmaa käännettiin miinuksellepäin, eli renkaiden yläreunat on sisempänä kuin alareunat. Homma tapahtui simppelisti lisäämällä säätöliuskoja sama määrä kaikkien ylätukivarren kiinnikkeiden alle. En nyt muista olikohan määrä niinkin paljon, kun yhteensä 4mm (eli 1aste)?
Tässä linkki tuohon pyöräkulmatauluun. Tosta pääsee jyvälle, miten kulmat kääntyy liuskoja laittamalla. http://netti.nic.fi/~mertmi/saab_99-90- ... ulukko.jpg
Tässä linkki tuohon pyöräkulmatauluun. Tosta pääsee jyvälle, miten kulmat kääntyy liuskoja laittamalla. http://netti.nic.fi/~mertmi/saab_99-90- ... ulukko.jpg
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mä taas ajelen samaa hommaa (valitettavasti kaupungissa) mazdalla joka kyllä kääntyy sentin kolikolla umpikujilla mutta kylmä sisältä talvella. Saabia kaipailen taas maaseutukierroksille vapaa-aikana, mazdalla ei sitä tunnelmaa saavuta. Saabit palveli hyvin ja kun ollut sekä etuvakaajalla että ilman niin ilman vakaajaa oli parempi minusta jakoreissuilla mutta maantiellä vakaaja mukavampi.kari 2 kirjoitti:Toi on kyllä tosi.
Mutta hiace on hyvä.
Karjalainen
Lieksanlehti
yläkarjala
hesari.
Hesari
Etelä-Saimaa
Uutisvuoksi
Ruokolahtelainen
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Mertmi kirjoitti:Homma tapahtui simppelisti lisäämällä säätöliuskoja sama määrä kaikkien ylätukivarren kiinnikkeiden alle.
Saitko 99siin lisättyä liuskoja koneen ollessa paikallaan? Satkussa näyttää kuskin puoli peijoonen ahtaalta. Apparin puolelle onnistuisi kyllä. Halua olisi laittaa kulmaa lisää mullakin ja samallahan tuota casteriakin tulisi,kun takakiinnikkeeseen laittaa pari palaa enemmän kuin eteen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)