Terveppä terve!
Ajatus kynätolppien rakentaminen vakioiskarisysteemin ympärille on käynyt mielessä.
Mutta miten asia toteutuu käytännössä?
Eikös se mene aikapitkälti silleen että rälläköidään tolpasta ne kohdat pois mihin jousi tukeutuu alapäästä. Sitten siihen hommataan semmonen pitkä kierreholkki, joka sitten hitsataan tolppaan kiinni. tolpan sisälle uusi iskunvaimenninpatruuna. Sitten siihen kierteeseen tulisi järjestyksessä lukkolautanen alalautanen pääjousi ja apujousi (kynäjousia) ylälautanen ja sitten iskarinyläpäänlaakeri?
http://www.rallyracefin.fi/kynajouset.php
Tämmösen kun rakentaa tulee melkein halvempi setti kuin esimerkiksi konin iskarit+ jotkut jouset ja sais ainakin räätälöityä juuri haluamansa iskunvaimennuksen mielenmukaan. Olis ainakin korkeussäätö ja jäykkyyssäätö (riippuen tietysti iskaristakin mitä kaikkea siinä on)
Herää kysymyksiä:
Onko itsetehty "kynätolppa" laillinen?
Pitääkö hitsaussaumat olla jonkinsortin ammattimiehen tekemä joka mahdollisesti pystyis antaa todistuksen saumoista tai vastaavaaa?
Jos on niin hyvin ilmeisesti muutoskatsastus tiedossa?
Voisiko inssisetä (tai täti) mennä retkuun jos näyttäis jonkun coiloversarjan hyväksyntälippuset ja lappuset?
Kynätolpat
Kynätolpat
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Kynätolpat
Tuskimpa se mikään laillinen on mutta eri asia kuka sen huomaa. Itse katsastin -40mm jousi setillä ja ei ne paljon iskareihin/jousiin katselleet. Piti vain lappuun kirjottaa mistä ostettu ja nimmari alle ja sen jälkeen mittasivat navasta lokarin kaareen ja sillä selvä.
Kaveri katsasti hyväksytyllä säädettävällä alustasarjalla ja rekisteriotteessa maininta "autossa säädettävä alustasarja"
Tuurilla katsastus mies uskoo... Tai sitten ei.
Kaveri katsasti hyväksytyllä säädettävällä alustasarjalla ja rekisteriotteessa maininta "autossa säädettävä alustasarja"
Tuurilla katsastus mies uskoo... Tai sitten ei.
Re: Kynätolpat
Ei varmaan kannata itse kyhäillä jos hinnat on tätä luokkaa:
http://www.shock-absorbers.co.uk/view_c ... 0/100R12-2
Kyselin inssiltä tuota kynäjousihommaa niin sano, että ei ongelmaa jos tekee asianmukaiaset vahvistukset yläpään kiinnitykselle. Auto johon tuosta kyselin niin on yli 40v vanha...
Ja voihan noi aina asentaa väärinpäin jos muuten paljon täytyy leikkailla
Oon netissä huomannut että ovat hitsauksen sijaan liimanneet tuon kierreosan tolppan tai sitten sorvattu pieni kolo segerille+liimat
http://www.shock-absorbers.co.uk/view_c ... 0/100R12-2
Kyselin inssiltä tuota kynäjousihommaa niin sano, että ei ongelmaa jos tekee asianmukaiaset vahvistukset yläpään kiinnitykselle. Auto johon tuosta kyselin niin on yli 40v vanha...
Ja voihan noi aina asentaa väärinpäin jos muuten paljon täytyy leikkailla

Oon netissä huomannut että ovat hitsauksen sijaan liimanneet tuon kierreosan tolppan tai sitten sorvattu pieni kolo segerille+liimat
Saab 900S Combicoupe
Re: Kynätolpat
??? Mitä iloa tuollaisesta on? Hinta pitää sisällään pelkän iskarin, joka on tarkoitettu aivan erilaiseen asennukseen...Ei varmaan kannata itse kyhäillä jos hinnat on tätä luokkaa:
http://www.shock-absorbers.co.uk/view_c ... 0/100R12-2
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2