Veneen polttoainejärjestelmä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Painkiller
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
Paikkakunta: KEMI

Veneen polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Olen juuri saanut avattua ja puhdistettua vihdoinkin purjeveneeni diesel-säiliön (olikin jo korkea aika paskamäärästä päätellen). Tankki on tehty happosesta ja keskelle tankin pohjalle (n.2cm pohjasta) on vedetty kuparinen imuputki jonka päässä oli pieni suodatin (melkein tukossa paskasta) todennäköisesti roskasihtinä. Vähän aikaa uutta suodatinta metsästettyäni aloin miettimään roskasihdin järkevyyttä säiliön sisällä. Eikö olisi järkevintä antaa paskojen mennä imuputkeen ja ottaa kiinni ne esim. esisuodattimella ennen pa-pumppua? Tällöin ongelmatilanteessa ei tarvitse mennä tekemään huoltoa säiliön sisälle (tilavuus ~200l).

Pitäisikö putken päähän kuitenkin virittää jokin metalliverkko ettei mikään suurempi yksittäinen paskakikkare tukkisi imuputkea?

Millainen esisuodatin olisi hyvä asentaa ennen pa-pumppua, ettei imuvastus tule liian suureksi? Nostokorkeus tällä hetkellä 1,2m säiliön pohjalta.
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Veneen polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Painkiller kirjoitti:Olen juuri saanut avattua ja puhdistettua vihdoinkin purjeveneeni diesel-säiliön (olikin jo korkea aika paskamäärästä päätellen). Tankki on tehty happosesta ja keskelle tankin pohjalle (n.2cm pohjasta) on vedetty kuparinen imuputki jonka päässä oli pieni suodatin (melkein tukossa paskasta) todennäköisesti roskasihtinä. Vähän aikaa uutta suodatinta metsästettyäni aloin miettimään roskasihdin järkevyyttä säiliön sisällä. Eikö olisi järkevintä antaa paskojen mennä imuputkeen ja ottaa kiinni ne esim. esisuodattimella ennen pa-pumppua? Tällöin ongelmatilanteessa ei tarvitse mennä tekemään huoltoa säiliön sisälle (tilavuus ~200l).

Pitäisikö putken päähän kuitenkin virittää jokin metalliverkko ettei mikään suurempi yksittäinen paskakikkare tukkisi imuputkea?

Millainen esisuodatin olisi hyvä asentaa ennen pa-pumppua, ettei imuvastus tule liian suureksi? Nostokorkeus tällä hetkellä 1,2m säiliön pohjalta.
Tein saman operaation oman purkkarin löpötankkiin viime keväänä. Tankin rakenne on just samanlainen ja pohjalla oli ihan riittävästi liejua. Epäilen, että tankkia ei oltu koskaan aiemmin putsattu johtuen aika ikävästä sijainnista (styyran puolen sitloodan luukusta piti mennä pää edellä sisään irrottamaan kiinnitysruuveja).

Mietin ihan samaa juttua, mutta päädyin toistaiseksi siihen, että nyt laitan polttoainetta aina sihdin läpi tankkiin (tankki on noin 30 l ja täytän sen jerry kannusta sihdin läpi). Alkuperäiseen imuputkeen ei olisi oikein järkevästi saanut laitettua imusihtiä.

Aikanaan, kun olin meripelastusseurassa, noita polttoainejärjestelmän epäpuhtauksista aiheutuneita hälytyksiä oli jonkin verran. Onneksi purkkarissa koneen halvaantuminen ei ole katastrofi, mutta ei purjeilla laituriin tuleminenkaan (varsinkaan vieraaseen paikkaan) oikein hauskalta tunnu...
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Re: Veneen polttoainejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Omaan paattiin laitoi jonkin muutaman euron maksavan letkujen väliin tulevan läpinäkyvästä muovista valmistetun verkkosuodattimen, tarkoitettu johonkin dieselvehkeeseen. Venetarvikeliikkeistä saa myös purettavia ja puhdistettavia vastaavia hieman kalliimmalla hinnalla, jos partikkeleita virtaa enemmänkin. Varsinainen CAV 296 filtteripari kannattaa laittaa vasta siirto- ja ruiskutuspumpun jälkeen, vetää muuten imupuolella yllättävän helposti ilmaa. Jälkimmäisiäkin saa traktoritarvikekaupasta sopuhintaan ja suodattimia lähes kaikista maanosista.

En enää lähde siirtämään veneitä valtamerille, mikäli ei ole tietoa tankin kunnosta, sen verran mielenkiintoista on nuohota se kelissä...
96 M75 i12 5-speed ;)
Vastaa Viestiin