Puhaltimen moottori "pimeni" (ei ilmastointia)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Puhaltimen moottori "pimeni" (ei ilmastointia)

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Puhaltimen moottori siis pimeni. Aluksi ei lähteny pyörimään omin voimin. Ajoviima "sytytti" puhaltimen ja pelitti taas hienosti päiväkausia. Sitten ykskaks alkoi pyörimään vaivalloisesti, välillä innostui pyörimään hereämmin, mutta lopulta sammui eikä enää jaksanu syttyä edes ajoviimasta :( .
Onko moottorista mahtollisesti hiilet kuluneet :?:
Pyöritin moottoria ja se tuntui pyörivän keveästi. Koskaan siitä ei ole kuulunut toimiessaan mitään ylimääräisiä sivuääniä, joten laakerit ilmeisesti on kunnossa.
Moottori näytti melko yksinkertaiselta ja hiiletkin siihen on melko nätti vaihtaa. Mistä saa tällaisia hiiliä. Kuinka pitkät hiilet näissä on uutena, sillä paikallaan olleet oli vain noin 10 mm pitkät enää. Hiilen "pidike" on kuitenkin huomattavasti pitempi.
Melkolailla paskaa oli moottorissa, joten puhdistus on myös paikallaan.
Saako tähän siis näitä hiiliä mistään ja kannattaako näihin yleensäkään alkaa "remppaa" tekemään? Onko viisainta painua varaosakauppaan hakemaan suosiolla uutta moottoria?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Motonetissa
Puhaltimen moottori n. 78 Ecua
Puhallin ja moottori alle 100 Ecua
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Menee hieman näpertelyksi, mutta kyllä hiiliä maailmasta löytyy, jos on aikaa ja halua näperrellä sekä säästää muutama euro niin moottorin saa kyllä kohtuu vaivalla toimimaan kunhan ankkuri on ehjä (saa senkin tietysti korjattua, mutta rajansa kaikella).

Etsi jostain käsiisi likipitäen sopivat hiilet, kuten Mimmi jo sanoi niin kovuus on olennainen asia, laturin ja startin hiilet ei oikein kelpaa. Halppis sähkötyökaluissa tulee usein varahiilet mukana ja ne harvoin kestävät kuitenkaan muuten niin pitkään että hiilet pitäisi vaihtaa... siinä oiva lähde pehmeille hiilille. Autosähköliikkeistäkin löytyy melkein mitä vaan kun menee etsimään tietynlaista osaa eikä osaa johonkin tiettyyn merkkiin ja malliin. Likipitäen sopivat hiilet sitten vain viilaten vimpanpäälle sopiviksi ja liukurenkaille hionta vesihiontapaperilla, hiontajätteet ja hiilienpöly tarkkaan pois puutikun ja rievun kanssa.... ja taas pelittää.

Jos liukurenkaat ovat lopussa niin nekin kyllä saa yleensä vaihdettua jos kolvi pysyy kädessä. Ongelmana vain on löytää jostain uudet sopivat liukurenkaat, niissä kun harvoin on muutamaa kymppää enempää varaa muuttaa halkaisijaa sorvilla.

Tuollaista näpertelyä jos aikoo harrastaa niin ei ikinä kannata heittää mitään menemään. Kaikki kärähtäneet sähkövehkeet ovat potentiaalisia varaosanluovuttajia :D

Nimim. Veneen hydraulikoneikon dc-moottorin uudelleen rakentanut.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Niin se varmaan on viisainta :(. Luovun puhaltimen korjausyrityksestä heti alkuunsa :!:
Maksaa vähän enemmän ostaa uus paketti, mutta Saab ansaitsee vain parasta :)
Jos joka vikaan tekee jonku "rautalankavirityksen" niin ei aikaakaan ku hoksaa ajavansa foortilla :lol: :lol: :lol: :lol:
Täytyypä lähteä varaosakauppaan osia kyselemään... Jos samalla sen pakoputken alkais uusimaan ku sekin alkoi lomareissulla pörisemään :cry:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuo hiilien kovuusasia olikin mulle ihan uutta. Muutamia puhaltimia on tullut juuri joillakin laturin hiilillä tullut elvytettyä muun merkkisistä. Kannattaa sitten imeyttää moottorin laakereiden öljyvarastoina toimiviin huopiin öljyä. Automaattivaihteistoöljyä tuli ite laitettua. Eihän tuo uusikaan puhallinkaan hirveitä maksa, mutta jos laakerit ovat ehjät, ja kollektori vielä kelvollisessa kunnossa, niin itsetehtynä tuo hiilien vaihto antaa ihan kohtuullisen "palkan". Hiilien muotoilu on helppoa, joten kunhan vaan saa suunnilleen sopivat, niin ne voi sahailla ja viilailla käypäisiksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No joo... Jos ei kennoa ole vaihdettu, niin luultavasti on jo sit vaihdon tarpeessa. Surkeita nuo tonnarin alkuperäiskennot :!: Omaani vaihdoin kennon jo talvella, nyt on puhaltimenmoottorikin vaihdettu. Oli muuten se vanha suoraan sanottuna korjauskelvoton :? Ny on kuiten uus paikallaan, joten eiköhän lämmityspuolen kans pärjäile vähän aikaa :roll:
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jos puhallin vaikenee, niin kannattaa varmistaa että vika ei ole nopeudensäädinyksikössä. Eli kokeile syöttää suoraan moottorin liittimiin 12V. Mulla ainakin toimi hienosti kun laittaa suoraan virtaa. Viaksi paljastui kosahtanut säädinyksikkö. Se on siinä ennen puhallinta kotelossa. Kiinni muistaakseni neljällä torxilla.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin