tehot uupuu - 900c

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
samsa
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 22:03

tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja samsa »

elikkä pihalla seisoo laiskan puoleinen 89vm kaasari 900. Tahtoo siihen sataseen kiihdytys kestää pitempään mitä motarin ramppi antaa myöden.
Lisätehojen toivossa vaihdettu tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä, kaasarin kalvo ja ilmanputsasi sekä kaasaria roplattu rikkaammalle katsastus säädöistä.
Kierroksia tuntuu silti riittävän (missä tällasessa vekottimessa punaraja alkaa, kellään tietoa) helposti yli ohjekirjan ilmoittaman huipputehon lukemien(5200).
Isäukkokin vanhana saabistina sanoi autoa hieman laiskan oloiseksi, mutta tuli myös epäilys että kompura mersu on sotkenut käsitystä pirteästa autosta.
Josko jollain olisi vinkkejä uinuvien hevosten herättelyyn, olisin niistä hyvin kiitollinen.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei saata olla uinuvia hepoja vaan herrasmiespelin normaalia rauhallisen letkeää etenemistä.

Ahda se, kaasarivehje helpompi ja halvempi ahtaa kuin ruisku :wink:.
Muuta neuvoa en osaa antaa kun tuosta kaasarista ei juuri enempää tehoa halvalla/helpolla tahdo saada.

Jo 8v ruisku 118hv on jo menevän tuntuinen verrattuna 100hv kaasariin mutta jos jotain ruiskuvaihtoehdoista meinaa rakennella niin aikaa ja rahaa menee. Tällöin yksinkertaisempi vaihtaa suoraan tehokkaampaan Saabiin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kaasarisaabi on kunnossa ollessaan kyllä ihan riittävän pirteä, lähes ruiskusaabin veroinen.

noissa viimeisten vuosikertojen kaasarisaabeissa on useimmiten se yksi ja sama ongelma joka vie tehot autosta. pierburgin kaasutin, joka vanhaksi käydessään täytyy säätää kohtuuttoman laihalle jotta läpäisee katsastuksen vaatimat päästörajat.

minäkin ajelin tuollaisella vuoden päivät kiroten sen tehottomuutta, kunnes katsastusmies luojan kiitos totesi minun kuullen että kylläpä käy auto laihalla että venttiilit on vaarassa palaa noilla seoksilla. Silloin alkoi hälytyskellot soimaan. Lähimpään saab-huoltoon seoksen säätöön ja johan tuli 20-30 hevosvoimaa kertaheitolla lisää!

jaa, nyt vasta huomasin että tuon asian on jo kysyjä tsekannut. onko sitä kaasutinta roplattu varmasti oikeasta namiskasta rikkaammalle? anyway, minun kokemukseni og-saabista on saabista se, että jos se tuntuu laiskalta, se ei ole säädöissään. poikkeuksena automaatit! :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
samsa
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 22:03

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja samsa »

siis tätäkin yksilöä on ollut joka katsastuksee tarve käydä säätämässä. Se päästöarvo ei millään meinannut pysyä tasaisena jolloin se jouduttiin säätämää n. 1.3 . Osaisiko joku muuten antaa jonkun arvion mitä varten se arvo heiluu?

Ja eikös tota pierburgia säädetä sieltä pohjassa olevasta 8 mm kannasta? Ainakin siitä saatiin positiivinen vaikutus kun katsastus säädöissä painaessa kaasu pohjaan tuloksena oli vain sellainen booaus. Poljinta kun nosti hieman lähti taas vetämään edes joten kuten. Mutta voisiko sitten olla edelleen liian laihalla? Ja jos sitä vielä paljon rikkaammalle säätää, alkaako tulemaan takkiin bensankulutuksessa. Nyt noin 70/30 suhteessa kaupunki/maantie ja keskikulutus hiukan päälle 10l/100km.

Kaasarin ahtaminen helpompaa? Millaisia ratkaisuja tähän on käytetty vai onko kukaan koskaan sellaista tehnyt? Painekotelolla vaiko sijoittamalla kaasari turbon imupuolelle?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mulla oli sama ilmiö omassa 900c:ssä aikoinaan.
Vaihdettiin kaasuttimeen luistin neula ja sen alla oleva suutin, putsattiin ja kasattiin takaisin. Johan muuttui meno.
# 419 Vesa Pohjalainen
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Neuvokaas, btw, nyt samalla, miten saisin tuota pierburgia säädettyä. Seos on liian laiha, sillä tulppien kärjet ovat vaaleat. Minulla on korjausopas, mutta kuinka ollakaan, sen kirjoittamisvaiheessa ei ollut saatavilla tarkempia tietoja pierburgin säätämisestä:) Onnistuuko tuo rikastaminen ihan kotikonstein ilman erikoistyökaluja? Jos onnistuu, niin vääntäkääpä rautalangasta, miten. Tai sitten ajelen pimputtamaan Vesan ovikelloa:)
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Eli onko se 8mm:n hylsyn paikka siellä kaasarin pohjassa? Siellä tuntuu sormikopelolla semmoinen nysty, jonka ympärillä on tyhjää tilaa. Sinnekö sen hylsyn survaisen, ja käännän vastapäivään esimerkiksi neljänneskierroksen? Pitääkö koneen olla lämmin, vai voiko operaation tehdä ihan tuosta noin vaan??
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sitten vielä yksi 10pisteen vihje, jos sattuu joskus että tommonen saabi muuttuu yhenäkin laiskaksi. Kannattaa tarkastaa että öljytikku on kunnolla paikallaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Noita pierupurkkejahan on volkkareissakin ollut, itsellä oli vw jetta moisella, vaan eipä tarvinnut mitään koskaan säädellä. Pitäis kyllä säätöohjeita löytyä, mahtaisko kirjastossa olla hyllyssä noita haynes/alfamer-opuksia, muistaakseni jettaan oli säätöohjetta pierupurkille (en ole ihan 100% varma, mutta kuvia/kaavioita muistelen olleen ja noi pierupurkithan on melko pienillä eroilla eri autoissa).
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Mikkko kirjoitti:Eli onko se 8mm:n hylsyn paikka siellä kaasarin pohjassa? Siellä tuntuu sormikopelolla semmoinen nysty, jonka ympärillä on tyhjää tilaa. Sinnekö sen hylsyn survaisen, ja käännän vastapäivään esimerkiksi neljänneskierroksen? Pitääkö koneen olla lämmin, vai voiko operaation tehdä ihan tuosta noin vaan??
Juuri näin. Itse kääntäisin hieman neljänneskierrosta vähemmän, esim. 1/8 kierroksen, ettei nyt ihan tolkuttoman rikkaalle pääse menemään.
Voi säätää koska vaan, mutta mahdollisen vaikutuksen kulkuun huomaa vasta lämpimällä koneella.



Viestiketjun aloittajalle:

Onko kaasarin vaimennussylinterissä oikea määrä oikeanlaista öljyä? Sehän tarkistetaan ruuvaamalla se muovinen korkki kaasarin päältä irti, öljyn pinnan tulisi olla 10mm alimman pykälän alapuolella. Oikea öljy on ATF, "Ford M2C 33G".
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
samsa
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Loka 19, 2008 22:03

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja samsa »

kaasarin kalvoa vaihdettaessa laitettiin samalla uudet öljyt. Ei ollut vissiin ihan oikeaa, mutta jotain mobilin atf fää se oli. Nyt en saa millään päähäni mitä korjausopas siihen öljyn määrään sanoi mutta sen mukaan on laitettu. Ohje oli kuitenkin sille zenithin(?) kaasarille. Onko näissä sitten jotain eroja.

Joku sanoi neulan ja suuttimen vaihdolla olleen jotain vaikutusta. Foorumilla kuitenkin puhuttu että purkki vaatii oikealla koodilla olevan neulan toimiakseen, eikä niitä löydy motonetin tiskiltä. Eli mitkä ovat oikean neulan ja suuttimen koodit ja mistä sellaisia voisi alkaa metsästää? Niitten vaihdossa jotakin erityistä huomioitavaa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Minä hankin neulan ja suuttimen PCS:stä ja Pete kävi kaasarin läpi. Sillä se tokeni ja ei ole edes tarvinnut säätöjä muuttaa sen koomin katsastukseen, tosin eipä tuolla juuri ole ajettukaan :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Kysytääs nyt vielä siitä jarrupoljinkikasta. Onko se oikeasti käyttökelpoinen? Mihin se oikein perustuu? Nyt sain säädöt mielestäni ihan mallilleen, inahduksen verran liian rikkaalle, jos on tuohon jarrupoljinkikkaan luottaminen. Auto käy nyt nätimmin ja kiihtyy terävämmin. Eihän siitä rakettia saakaan, mutta ei tunnu ihan yhtä laiskalta kuin ennen säätöä. Oli ilmeisesti ruuvailtu katsastusta varten.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikä jarrupoljin kikka....kiinnostaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: tehot uupuu - 900c

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Siis jostain tarttui silmiini kikka, jonka mukaan jarrupoljinta pumpattaessa saa selville, onko seos rikkaalla vai laihalla. Muistaakseni niin, että mikäli kierrokset nousevat, seos on rikkaalla ja mikäli kierrokset laskevat, seos on laiha. Jotenkin noin se meni, mutta olisi kiva tietää, mihin se perustuu.
Vastaa Viestiin